Inlägg från: LittleAngelbeat |Visa alla inlägg
  • LittleAngelbeat

    Vi som vill bli gravida..helst igår!

    Tänker att jag hoppar på tåget! Är också snart 26år och planerar första barnet.

    Avslutade mina p-piller 25/3 efter 12år utan uppehåll.

    Har mått sjukt dåligt sedan dess då jag spytt, haft ont i brösten , yrsel och mått illa.

    Trodde det tagit sig direkt men fick reda på att det är bieffekter efter lång användning. (Helt sjukt..) har knaprat rosenrot och tillskottet sedan dess och fick första mensen 19/4. Från och med igår började jag med Ägglossningstest och försöka plussa på allvar. För vår del då kör vi på med sex varannan dag för att inte missa även om äl inte skulle hittas på testerna. Håller tummarna! Kommer dock bli svårt att veta om det tar sig då jag har gravid symtom av bieffekterna som håller i mellan 1-3 veckor innan kroppen ska känna igen mina hormoner.. hoppas det tar sig snabbt

  • LittleAngelbeat
    Tjej94 skrev 2019-04-25 20:08:18 följande:

    Hoppar in i denhär tråden!:)

    Jag är 24 år, slutade med mina p-piller i augusti 2018.

    I denna cykel ca 5 dagar innan beräknad mens (brukar alltid komma den dagen appen visar) så kom det nån enstaka droppe blod, satte såklart på mig en vinda för jag trodde mensen var på gång. Men det kom lixom inget på pappret när jag torka mig. Höll på så ända tills den dagen min mens var beräknad sen blev allt som vanligt igen. Vet inte om det var min mens för denna månad eller om det kan varit nidblödning?

    Känner mig jätte svullen om magen, ömma bröstvårtor, får kväljningar när jag borstar tänderna.. men ett negativt test för ca 5 dagar sen...nån som könner igen sig?


    Hej! Skulle gissa på att du sitter i snarlik sits som mig.

    Fick flyttningar, ont i brösten, extremt illamående så jag spydde ibland och blev väldigt trött.

    Tydligen går inte barnmorskorna ut med det så ofta men har du haft preventivmedel under en lång tid så kan kroppen reagera på ens egna hormoner och då får man graviditet symtom innan kroppen vant sig.

    Detta kommer ca 1-3 veckor efter man slutat och brukar vara runt 2-3 veckor.

    Ungefär 20% av alla som använt preventivmedel mer än 3år får detta. Är inne på vecka 2 nu och börjar äntligen må bättre och hoppas att man kan + snart :D
  • LittleAngelbeat

    Kanske en konstig fråga men hur långt har ni i mellan mens och ägglossning? Försöker ungefär räkna ut när jag har min äl men jag bara haft en mens på 12år ca ( p-piller) så kan jag bara gå på föregående månad när jag fick första efter piller stoppet.

    Går man efter den så tror jag ägglossningstestet var positivt 8e och mensen kom 19e. Betyder det att jag har 12dagar mellan äl- mens och därmed en cykel på 25dagar om mensen är 5dagar också (som den var sist)

    Eller vad tycker ni. Är detta ägglossningstest positivt? (Starkaste utslaget föregående månad)

  • LittleAngelbeat
    Zzaara skrev 2019-04-29 10:06:35 följande:

    Hej. jag är inte heller så insatt i detta eftersom jag tog ut min spiral den 1/4 men jag ladda ner en app och fyllde i när min mens kom, den 2/4  så visar den att jag har äl den 12/4  och andra mensen kom den 27/4. (mens i 3 dagar )

    vet inte om det stämmer men andra kanske har mer kundskap om cykel ?

    Det ser verkligen ut på bilden  som att det är posetivt.


    Tänk om man visste att skaffa barn skulle vara så komplicerat :o

    Jag slutade med p-pillerna 25/3.

    började testa med ägglossningstesterna den 29/3

    7-9/4 ser man en liten stegring (bild nedanför ) så tänker att det måste varit ägglossning där då jag fick mensen 19/4 men sen kan man vad jag förstått ha mens utan ägglossning också?

    Är bara så osäker på vad som klassas som positivt test?

    Enligt appen så ska jag ha ägglossning denna veckan så får se om jag får någon stegring de närmsta dagarna.

    (Ber om ur



    ursäkta hur testerna ser ut. Sambon la sin svarta ylletröja på dom ????
  • LittleAngelbeat
    Zzaara skrev 2019-04-29 13:17:02 följande:

    Kan inte mer än hålla med om att det är komplicerat.

    Jag har också hört att man kan få mens utan äl vet dock inte om det stämmer. 

    jag har inte kört såna tester som du visar på bilden. 

    känner du att det blir mer stress av att ta äl test  eller känner du dig lugnare ?  

     

    Enligt min app så ska jag ha äl den 7/5, kanske ska prova såna tester du använder :) 

     


    Hmm skulle nog säga att det är lite av båda.

    Kör testen för att se om äl har kommit igång efter ha gått så många år på p-piller och lite för att jag tycker att det är kul/ intressant grej. Köper man testerna på gravidkollen.se så är det inte så dyrt att testa för intresset skull. (Det är samma som rfsu säljer på apoteket)

    Sen känns det självklart lite stressande med att inte se ett starkt positivt resultat på dom ännu, vilket jag hade hoppats.

    Försöker ha inställningen att bli det en graviditet så blir det och om inte så har jag mer tid tillsammans med sambon där det bara är vi.

    Vi började försöka 2 månader tidigare än planerat för att kroppen ska få lite mer tid att komma igång.

    så skulle nog bli mycket mer stressad när det börjar närma sig slutet på juni då tanken är av vi ska ha plussat , då vi gärna vill ha en bebis i mars.

    Händer det innan skulle det bara vara en bonus :D
  • LittleAngelbeat
    Mawie skrev 2019-04-29 19:43:54 följande:

    Tips är att tempa varje morgon samma tid innan man kliver upp ur sängen.

    Min temp stiger alltid samma dag, har haft äl stickor också.

    Brukar få äl flytningar med några dagar innan.


    Önska jag kunde tempa Men jobbar både natt och dagtid så sover jag aldrig samma tid :(
  • LittleAngelbeat
    Anonym (Obeskrivlig längtan) skrev 2019-04-30 07:51:37 följande:

    Teststrecket ska vara lika stark som kontrolltestet för att vara positivt, man rekommenderar oftast att ta ältester på eftermiddagen och inte morgonen, drick inte för mycket vätska 4 timmar före för då blir det för utspätt.

    Sen visar testet positivt en kort tid så man kan mycket väl missa när det är fullt utslag, den visar när det är 24-48 timmar till ägglossning.

    Om du har sekret rekommenderar jag du håller koll på det! När du har flytningar som är som äggvita så är det bäst miljö för simmarna att ta sig fram, de brukar sluta i samband med ägglossning skett.

    Vet inte om du redan kände till det :) men har ju hållit på med detta i 3 år + ivf så har lärt mig en massa...


    Tack så jättemycket för svaren! :D

    Kör på appen womenslog som är snarlik den du använder. Dock har jag inte fått något mönster i cykel ännu då jag bara haft en mens att skriva in.

    Flyttningar hade jag en del föregående månad men inte något denna.

    Försöker ha inställningen att blir det ett + så blir det och om inte så får jag mer tid tillsammans med sambon där det bara är vi ett tag till.

    Men sen självklart känns det lite stressande när man vet att båda systrarna och föräldrar / morföräldrar har lyckats inom 2 försök. Så hoppas generna är lika generösa emot mig.

    Har det lyckats ta sig när ni har kört IVF eller håller ni fortfarande på med behandlingen och försöker?

    Har du barn sedan tidigare?
  • LittleAngelbeat
    Anonym (Obeskrivlig längtan) skrev 2019-04-30 10:51:01 följande:

    Mina flytningar blev mer regelbundna efter ett par månader efter jag slutat med preventivmedel, dock den månaden den kom så var mensen sen med 3 veckor, sen efter det har jag alltid 28-30 dagar

    Ja, vi hade den inställningen med men när man väl började så ökade förväntan varje månad :)

    Min mamma fick både mig och syrran på första försöket så mina gener var inte snälla :/

    Min syster vill inte ha barn så vet inte hur hennes förutsättningar ser ut!

    Nej första ivf blev befruktat men delade sig inte som förväntat så fick inte sätta in, andra försöket blev inte äggen befruktade och tredje avbröts då jag fick för få ägg som växte

    Vi har inga barn sedan tidigare


    Får hålla tummarna för att mitt med blir regelbundet snart. Det jobbigaste är att min kropp reagerar på mina hormoner efter piller stoppet så går runt och är illamående/ spyr , öm vid äggstockarna, uppsvälld och känner mig allmänt konstigt. Enligt barnmorskan skulle det vara normalt att ha så upp till 6veckor efter avslut när man käkat preventivmedel så länge. (Gjort grav test som extra koll)

    Upplevde du något sådant när du tog ut din p-stav?

    Uch vilken otur du har haft :( blir det att vänta lite med nästa försök eller har ni något inbokat redan?

    Kan inte ens föreställa mig hur jobbig denna resan måste ha varit/ är för er.
  • LittleAngelbeat
    Anonym (Obeskrivlig längtan) skrev 2019-05-01 08:18:13 följande:

    Ja jag hade så med i 5-6 veckor :/

    Vivi har ett gratisförsök kvar då det andra avbröts, men då våren är stressig på mitt jobb tar vi en paus till efter sommaren!

    Jag följer en tjej på youtube som gjorde en detox-cleansing och det förbättrade resultaten inför ivf så även om jag inte fått order om viktnedgång så har jag börjat en egen detoxkur och börjat träna för att vara mer hälsosam, får se om det hjälper :)


    Lite skönt att veta att det inte bara är jag som mått dåligt efter. Trodde i början att det var något fel på mig. Börjar äntligen komma på benen och illamåendet kommer bara korta perioder ungefär varannan dag just nu, är inne på v5 av denna karusell :(

    Önska de hade meddelat om efter effekterna när man påbörjade preventivmedlet eller vid påfyllning :s

    Skönt ändå att veta att ni har ett försök redo när ni känner att tiden är rätt :D

    Tror att detox är jätte bra! Även om man inte har som mål att gå ner i vikt så är det skönt att ha något att lägga sin fokus på och kroppen kommer definitivt må bättre utav det.

    Köpte själv ett gym kort för någon månad sedan för att lägga ner lite tid på mig själv och mitt mående. Tror det hjälper både innan/ under och efter graviditeten om man har bra rutiner och mående i förhand! Säg gärna hur detoxen fungerade för dig sen.

    :D
Svar på tråden Vi som vill bli gravida..helst igår!