• Vmv

    Blivande pappa och allt är helt hopplöst

    Väntar barn med en tjej med ett jobbigt förflutet vi var sambos en kort tid och var överens där och då (om hon inte ljög) att om hon/vi blev gravid så ville ju bägge ha barn men en bit in i graviditeten så blev hon mer och mer innesluten/allt och allt kom ikapp slutade med att hon bara inte kom hem efter en resa fick själv ställa frågan för att få svaret att hon inte skulle komma hem vilket kanske i någons ögon lämnar en med ganska många frågor som jag ville behövde ha svar på för att kunna hantera mina känslor. nu är problemet att jag önskade att få vara med på ul och förlossning men har förstått att man som pappa vilket jag är tämligen säker på att jag är har precis inget att säga till om hon har hela tiden sagt att det var självklart att jag skulle få närvara vid förlossningen men har helt plötsligt börjat backa i allt och fick reda på av hennes mamma att jag inte skulle få vara med bad dom att vara ärlig så jag skulle få tid att hantera mina känslor i det här jag anade det eftersom hon hela tiden bara förskjuter mig mer och mer men fy fan på ren svenska vad jag mår dåligt då det hela tiden hänvisas att jag som pappa är helt jävla onödig och bara ska sitta tyst i det här och jag får min tid sen när barnet börjar bli äldre det räcker att jag får träffa det några timmar på kvällar och helger tills det kan börja bo hos oss båda fattar inte folk att det kommer att kännas vedervärdigt att måsta lämna sitt barn och åka hem vi vet ju inte ens hur hon ställer sig när barnet är fött backar hon ännu mer då som hon gjort sedan hon stack allt blir ju på kvinnans premisser i en sån här situation vi lever på 2000 talet men kvinnor har fortfarande ensamrätt på barnet om hon vill. Det enda jag ville/vill är ju att vara en närvarande pappa och jag har försökt visa henne att det är helt ok mellan oss så att vi ska kunna vara vänner för barnets skull och då vi har gemensamma vänner men som hon beter sig nu så tar hon ju bort Nästan all glädje för mig i det här ville verkligen att vi skulle skiljas som vänner men det känns som att jag utmålas som djävulen i det här och nu har jag munkavle i resterande 3månader för att inte ?jag ska förvärra situationen? men för mig kan det ju inte bli värre. Finns det någon som förstår att en pappa kan ha lika stark känslor inför ett barn som mamman? Vet inte vad jag vill med detta inlägg men kanske få freedback från folk utifrån börjar tro att jag är dum i huvudet som känner så här :( går bara och hoppas på ett mirakel att hon ändrar sig om förlossningen just nu känns det som jag kommer få läsa i tidningen att jag blivit pappa.

  • Svar på tråden Blivande pappa och allt är helt hopplöst
  • Anonym (Siv)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-12 10:42:37 följande:
    Om valet vore att inte få vara med sitt barn, förbli barnlös ofrivilligt bara för att man inte hittar en partner. Nu kan ju en kvinna skaffa barn utan partner, och även skaffa ett biologiskt barn- det är nog världens största orättvisa.
    Kan du verkligen inte föreställa dig större orättvisor i världen? Att vissa människor tvingas se sina barn svälta ihjäl när andra slänger bort mat tex? Lite perspektiv får man väl ändå ha
  • Vmv

    Jo klart jag kan tänka mig större orättvisor I världen men det här är mitt bekymmer hade jag velat få tankar och funderingar om barn i krigshärjade länder hade jag startat en tråd om det och vet att jag låter egoistisk i det här men är det fortfarande så svårt att förstå att det känns jätte dåligt att inte få träffa sitt barn som man vill jag tror och hoppas att det kommer en tid då jag och barnet får våran chans men dom här åren kommer aldrig igen. Om en pappa tar sitt barn från mamman då är han det värsta som finns på jorden men åt andra hållet så är det på något vis accepterat med i mina ögon ganska mediokra ursäkter finns ju även studier på att barnen förutsatt att pappan får vara närvarande även blir trygg med pappan och om inte mamman kan amma så har jag fått förklarat att då kan socialen besluta till varannan vecka redan från start då mamman inte är duktigare på att ge flaskan nu önskar jag verkligen att det inte blir så då det har aldrig varit min önskan i det här men känns som att även mamman kan göra någon uppoffring eller tänker jag fel där med. Ni får gärna diskutera vidare i tråden kommer fortsätta läsa men inte skriva mer då jag får för mig att en del utgår från att jag har behandlat henne dåligt i vårat korta förhållande eller nu under tiden efter och det finns ju väldigt lite info att hitta i ämnet då det ofta är pappor som drar sig ur och tråden kan kanske hjälpa någon annan senare.

  • Anonym (Val)
    Anonym (Siv) skrev 2019-04-12 11:45:25 följande:

    Kan du verkligen inte föreställa dig större orättvisor i världen? Att vissa människor tvingas se sina barn svälta ihjäl när andra slänger bort mat tex? Lite perspektiv får man väl ändå ha


    Det finns mycket orättvisor i världen. Men man står sig själv närmast. Att skaffa barn när det inte finns någon mat känns konstigt, enligt mig. Fattigdom har alltid funnits, hur mycket hjälp u-länder än får. Ändå föder kvinnorna barn efter barn. Dör ett, då skaffar man ett nytt. Å så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Jag kan absolut inte göra något åt det. Så nä, ibland finns det faktiskt annat som är mer orättvist.
  • Anonym (Val)
    Vmv skrev 2019-04-12 12:40:45 följande:

    Jo klart jag kan tänka mig större orättvisor I världen men det här är mitt bekymmer hade jag velat få tankar och funderingar om barn i krigshärjade länder hade jag startat en tråd om det och vet att jag låter egoistisk i det här men är det fortfarande så svårt att förstå att det känns jätte dåligt att inte få träffa sitt barn som man vill jag tror och hoppas att det kommer en tid då jag och barnet får våran chans men dom här åren kommer aldrig igen. Om en pappa tar sitt barn från mamman då är han det värsta som finns på jorden men åt andra hållet så är det på något vis accepterat med i mina ögon ganska mediokra ursäkter finns ju även studier på att barnen förutsatt att pappan får vara närvarande även blir trygg med pappan och om inte mamman kan amma så har jag fått förklarat att då kan socialen besluta till varannan vecka redan från start då mamman inte är duktigare på att ge flaskan nu önskar jag verkligen att det inte blir så då det har aldrig varit min önskan i det här men känns som att även mamman kan göra någon uppoffring eller tänker jag fel där med. Ni får gärna diskutera vidare i tråden kommer fortsätta läsa men inte skriva mer då jag får för mig att en del utgår från att jag har behandlat henne dåligt i vårat korta förhållande eller nu under tiden efter och det finns ju väldigt lite info att hitta i ämnet då det ofta är pappor som drar sig ur och tråden kan kanske hjälpa någon annan senare.


    Jag kan inget annat än beklaga din situation. Men det är tyvärr så att du har inget att säga till om. Kvinnan är den som bestämmer. Jag tycker jättesynd om dig. Kvinnor kan vara hemska varelser. Du får vackert vänta på din "tur". Bara finnas där så mycket du kan och får för den som föder ditt barn.
  • Anonym (Perspektiv)
    Vmv skrev 2019-04-12 12:40:45 följande:

    Jo klart jag kan tänka mig större orättvisor I världen men det här är mitt bekymmer hade jag velat få tankar och funderingar om barn i krigshärjade länder hade jag startat en tråd om det och vet att jag låter egoistisk i det här men är det fortfarande så svårt att förstå att det känns jätte dåligt att inte få träffa sitt barn som man vill jag tror och hoppas att det kommer en tid då jag och barnet får våran chans men dom här åren kommer aldrig igen. Om en pappa tar sitt barn från mamman då är han det värsta som finns på jorden men åt andra hållet så är det på något vis accepterat med i mina ögon ganska mediokra ursäkter finns ju även studier på att barnen förutsatt att pappan får vara närvarande även blir trygg med pappan och om inte mamman kan amma så har jag fått förklarat att då kan socialen besluta till varannan vecka redan från start då mamman inte är duktigare på att ge flaskan nu önskar jag verkligen att det inte blir så då det har aldrig varit min önskan i det här men känns som att även mamman kan göra någon uppoffring eller tänker jag fel där med. Ni får gärna diskutera vidare i tråden kommer fortsätta läsa men inte skriva mer då jag får för mig att en del utgår från att jag har behandlat henne dåligt i vårat korta förhållande eller nu under tiden efter och det finns ju väldigt lite info att hitta i ämnet då det ofta är pappor som drar sig ur och tråden kan kanske hjälpa någon annan senare.


    Fast du får skilja på dina behov och barnets behov

    Det här handlar om att DU missar

    Att DU vill

    Ett nyfött barn behöver en trygg och stabil anknytningsperson det är det absolut viktigaste

    Att socialen skulle rekommendera varannan vecka för en liten bebis är rn form av barnmisshandel
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2019-04-12 14:07:13 följande:

    Fast du får skilja på dina behov och barnets behov

    Det här handlar om att DU missar

    Att DU vill

    Ett nyfött barn behöver en trygg och stabil anknytningsperson det är det absolut viktigaste

    Att socialen skulle rekommendera varannan vecka för en liten bebis är rn form av barnmisshandel


    Exakt.

    JAG vill inte sluta röka när jag blir gravid.

    JAG vill inte sluta ha efterfester hemma.

    JAG vill inte behöva gå upp mitt i natten.

    Osv.

    Glöm allt JAG när det handlar om barn.

    Och socialen rekommenderar INTE vv från start. Umgänge däremot, och det har du rätt till vare sig mamman vill eller ej.
  • Anonym (Val)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2019-04-12 14:07:13 följande:

    Fast du får skilja på dina behov och barnets behov

    Det här handlar om att DU missar

    Att DU vill

    Ett nyfött barn behöver en trygg och stabil anknytningsperson det är det absolut viktigaste

    Att socialen skulle rekommendera varannan vecka för en liten bebis är rn form av barnmisshandel


    Ja, ts skulle absolut kunna vara den trygga och stabila anknytningspersonen. Mer än mamman iaf. Eller det var kanske henne du menar? För han verkar ju vara mer stabil än henne.
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Val) skrev 2019-04-12 20:58:50 följande:

    Ja, ts skulle absolut kunna vara den trygga och stabila anknytningspersonen. Mer än mamman iaf. Eller det var kanske henne du menar? För han verkar ju vara mer stabil än henne.


    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så gör ju biologin att mamman blir den primära anknytningspersonen i början om hon så önskar. Om TS tror att mamman är så ostabil att hon inte klarar av att vara en mamma alls så får han ju göra en anmälan till socialen men det finns ju MVC, bb och BVC som har som en av sina uppgifter att redan på förhand försöka fånga in fallen där det kan bli problem
  • Anonym (Val)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2019-04-12 21:20:47 följande:

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så gör ju biologin att mamman blir den primära anknytningspersonen i början om hon så önskar. Om TS tror att mamman är så ostabil att hon inte klarar av att vara en mamma alls så får han ju göra en anmälan till socialen men det finns ju MVC, bb och BVC som har som en av sina uppgifter att redan på förhand försöka fånga in fallen där det kan bli problem


    På vilket sätt gör biologin det? För att barnet har legat 9 mån i mammans livmoder?
  • Meriall
    Anonym (Val) skrev 2019-04-12 22:12:49 följande:

    På vilket sätt gör biologin det? För att barnet har legat 9 mån i mammans livmoder?


    Ja barnet har redan knutit an till mamman. Vant sig vid hennes lukt, hennes röst etc. Barnet känner pappans röst också till viss del om pappan funnits i barnets liv under graviditeten och bott med mamman. Annars blir han bara en röst bland många andra.

    Pga att barnet redan "känner" mamman så är hon mest lämplig som anknytningsperson och barnet behöver minst en person som är med barnet hela tiden i början. Därför kan inte barnet bo varannan vecka från början. Och därför är mamman mest lämplig om föräldrarna är likvärdiga. Men allra bäst är ju om föräldrarna bor ihop så barnet kan vara med bägge från start och få två personer som är med det hela tiden. Så jag tycker att TS inte borde ge upp utan försöka hitta tillbaka till mamman så att de kan bo ihop.
Svar på tråden Blivande pappa och allt är helt hopplöst