• Anonym (?!!)

    Får inte resa utomlands för sambo

    Anonym (Vill resa) skrev 2019-04-17 08:58:52 följande:

    Har ganska mycket semester sparad så skon klämmer inte där. Vi åker annars utomlands relativt regelbundet och då med varandra. Han har inget problem med att vara med dottern en vecka, utan han är svartsjuk.


    I så fall är han en kontrollerande och manipulativ idiot.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-24 12:03:04 följande:

    En viss skillnad kanske att festa med sina kompisar och dra iväg till Turkiet (av alla ställen) ett tjejgäng en vecka.

    Speciellt när man hör alla historier om hur både killar och tjejer uppför sig när dom kommer ner dit och på andra festställen i södra Europa, och allt som händer där stannar där...


    Hur andra beter sig är ju inte intressant. Det är hur TS beter sig som är relevant. Enligt vad hon uppger så har hon aldrig varit otrogen och festar inte hårt. Hon ska till en av Europas mest kulturella storstäder (Barcelona) med några kompisar som hon träffar sällan. Ska en tjej inte kunna resa bort med sina väninnor utan att stämplas som lösaktig? Så stenålders.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (????) skrev 2019-04-24 13:08:02 följande:

    Ligger Barcelona i Turkiet?


    Ha, nej förväxlade orten med en annan tråd där pojkvän oroar sig över att flickvän ska vara otrogen i Barcelona, när hon åker dit med några kompisar. Men i övrigt ingen ändring av resonemanget...men det kanske inte var lika viktigt som att påtala ett uppenbart fel...
  • Anonym (?!!)

    [quote=79584545][quote-nick]Anonym (FYI) skrev 2019-04-24 13:52:05 följande:[/quote-nick]Var fick du Barcelona ifrån? Ts skriver uttryckligen Turkiet.Visst är det till viss del en geografifråga...En eventuell risk att en otrohet skulle bli avslöjad är minimal om samvetet skulle tillåta. Och strandraggarna i Turkiska badorter som Alanya eller Antalya är grymma på att ragga Svenska töser.

    Säger inte att ts skulle vara otrogen, bara att det är vanligt på sådana ställen, och kan därför i viss mån förstå ts sambo.[/

    Förväxlade med annan tråd, där en svartsjuk pojkvän tror att flickvännen ska knulla runt i Barcelona, när hon ska dit med kompisar. Det finns ett par kontrollerande män därute, tydligen... visst beter sig många unga killar och tjejer hyfsat äckligt på sådana semesterorter, å andra sidan får man väl utgå från att de är singlar när de gör det. Man kan ju inte begränsa sin partner utifrån vad andra (okända) människor pysslar med.

  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-24 16:02:10 följande:

    Och om detta vet ingen här hur ts är om någon annan skulle beskriva henne. Hennes ts beskriver bara hur hon uppfattar sig själv.

    Ts sambo verkar ju vara orolig. Undrar varför...

    Vi vet inget om ts, sambon eller deras förhållande.

    Men direkt kommer svartsjukekortet fram hos ALLA i denna tråden. Eller att sambon kan gott ta hand om barnet medans ts roar sig i Turkiet...

    Varför så heta känslor??


    TS uppger ju att de varit ihop i 7 år och har ett barn som är 5 år. De lever familjeliv och hon träffar sällan sina vänner. Hon uppger att hon aldrig varit otrogen eller övervägt att vara otrogen, och hon skriver att sambon är svartsjuk helt utan anledning. Nu när hon och kompisarna ska sammanstråla på en resa så ställer hennes sambo till med drama, ger ultimatum om att avsluta hela relationen, för att han tror att hon ska vara otrogen. Vi som svarar i tråden anser inte att någon har rätt att hindra sin partner från att ha frihet att umgås med vänner, resa, arbeta för den delen, med hänvisning till sin svartsjuka och sjuka kontrollbehov. Du insinuerar att svartsjuka och ägandebehov kan vara befogat, utifrån att vi inte vet något om TS. Svar nej. Aldrig. Att en person är svartsjuk betyder INTE att hen har rätt att vara det, att hen har rätt att begränsa partnerns frihet. Kan man inte ge sin partner frihet ska man inte ha ett förhållande öht, det är inte TS fel att hennes partner är kontrollerande.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-24 16:53:28 följande:

    Ts har skrivit....????


    Ja, TS har skrivit. Och hon har levt med honom i 7 år utan att knulla runt. Och ja, vi utgår från att TS talar sanning. Det är nämligen ett förhållningssätt man också kan ha till kvinnor. Att de är ärliga och talar sanning och är småbarnsmammor som bara vill sola och umgås med sina kompisar på en resa... Eller är du av motsatt åsikt?
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-24 17:02:36 följande:

    En sak är i.a.f. säker...Vill man göra något, som ens partner inte tycker är speciellt kul, eller ifrågasätter, skall man skriva ett inlägg på fl. Där får man alltid medhåll och framför allt pojkvänner/sambos/ äkta män är svartsjuka/kontrollerande....

    Slår aldrig fel.

    Helst skall man vara ett jäkla mähä som inte kan säga ifrån om man tycker något är galet. Då är man kontrollerande...Otroligt!


    Tycker det är mer otroligt att du inte kan ta TS uppgift på allvar, hennes sambo har ju inga problem med att vara hemma och ta hand om barnet själv. Hans problem ÄR att han tror att hon ska vara otrogen när hon är utomlands. Är det en rimlig utgångspunkt att ha i en relation då? Noll tillit och förtroende, utan anledning till detta? Förbjuda sin älskling att resa med vänner? Otroligt!
  • Anonym (?!!)
    Anders 386 skrev 2019-04-24 17:32:20 följande:

    Rent generellt tycker jag att det borde vara ok att resa - men avgörandet måste ligga hos partnern. Jag skulle själv lägga avgörandet hos min partner. Är det ok för henne så skulle jag åka, känns det inte ok skulle jag inte resa. Om man valt att leva i ett förhållande tycker jag att man måste respektera sin partners åsikt i ett sånt här fall. Även om jag skulle tycka att det är "jättelöjligt" så skulle jag aldrig ta det ordet i min mun utan rätta mig efter hur min partner känner. När det gäller en kvinna så vet man dessutom hur många män som kommer att äta henne med blicken och kanske också uppvakta henne. Min fru har varit på utlandsresor utan mig - men då i sällskap med sin mamma en gång och en annan gång med vår dotter, därför har jag aldrig haft anledning till oro. 


    Så om frun inte hade haft förkläden i form av övervakande familj så hade hon fallit för uppvaktningen? Så mossig inställning. Sedan hade jag nog inte åkt på en resa om maken inte tyckte att vi skulle lägga pengar eller semesterdagar på det, men om skälet är att han inte litar på att jag är trogen, så blir det ju svårt att se någon grund för relationen öht. Om han inte litar på mig är det inte ett förhållande värt namnet. Jag hade blivit oerhört förolämpad om min man ens tänkte tanken att jag skulle ha sex med någon främling på semesterresan. Otänkbart.
  • Anonym (?!!)
    sextiotalist skrev 2019-04-25 09:31:35 följande:

    Anders har varit aktiv här på forumet i många år, har skrivit i flera relationsfrågor, det intryck jag har fått av honom är att han har en lång, kärleksfull relation och jag tror inte han har skrivit ett enda dåligt om sin fru, och han har, mig veterligen, samma grundinställning till sin partner, han har tillit och inte ett dugg svartsjuk


    Det tror jag säkert att han har. Men hans resonemang i den här frågan är ändå mossigt. Det utgår från hans egen normalitet och 40-talisternas sätt att vara ETT med sin partner. Det han säger, att man är två i en relation och att man ska låta sin partners åsikt avgöra, funkar möjligen i en vettig relation med två normala personer som har samma värderingar, viljor och önskemål. Men om en part är sjukligt svartsjuk och i princip vill tvinga den andre att inte träffa vänner, resa osv, då kan man inte låta denne diktera villkoren. Och det är den situationen TS är i.
  • Anonym (?!!)
    Lainie Kennedy skrev 2019-04-25 10:10:29 följande:

    Jag skulle gå med på att göra slut redan nu istället. Om han är beredd att göra slut på relationen för att du vill resa har jag svårt att se vad poängen med den är. Manipulation av den graden förtjänar ett likadant svar.


    Instämmer!
  • Anonym (?!!)
    Anonym (Kul) skrev 2019-04-25 10:29:22 följande:

    Varför ska du åka iväg från din make och ditt barn? Skilj dig om du inte vill vara med honom och absolut vill bli vv-förälder. Träffa kompisar kan man göra på hemmaplan. Är man gift och förälder så är man två om att fatta beslut.


    Så en gift person är för resten av sitt liv förbjuden att resa bort? Ska komma ihåg det nästa gång min man bokar en fotbollsresa med sina kompisar. Snacka om tråkigt liv.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (Kul) skrev 2019-04-25 16:32:55 följande:

    Förstår fortfarande efter ha varit tillsammans med min fru i 30 år varför man inte gör saker tillsammans. Vi tycker om varandra och behöver inte smita iväg på "äventyr" som kan förstöra relationen. Varför tycker alla tjejer att det är ok med lite kel på annat håll?.


    Men varför i helvete förutsätts att tjejer som ska på resa med sina VÄNNER ska kela med andra män? Kvinnor tänker inte med könet. De umgås och har trevligt bara, pratar om sina liv etc. Har levt med min man i 16 år och varit på 5 olika resor med tjejkompisar helt utan att träffa andra män. Så märklig inställning till kvinnor.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (Kul) skrev 2019-04-25 18:37:15 följande:

    Jag har aldrig förbjudit min fru från att göra något. Hon och jag respekterar varandra och förstår vad som vi tycker är ok i ett förhållande. Har jag haft önskemål om något som hon inte har gillat så har jag inte gjort det. Det kallas respekt och omtanke som tydligen inte finns här på FL. Jag har på 30 år inte nekat henne något och hon har inte förbjudit mig att göra något men vi är vuxna nog att förstå vad som inte är lämpligt i ett förhållande.


    Och är det då olämpligt att resa bort med vänner? Det tycker inte jag och inte min trygga och stabila make heller.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (Kul) skrev 2019-04-25 19:55:09 följande:

    Tycker att alla tjejer ska åka runt och knulla runt. Min fru tycker inte det och gör det inte.


    Att resa bort med några väninnor innebär inte att knulla runt. Man bor på hotell och delar oftast säng med någon av väninnorna. Man shoppar, ser på sevärdheter, äter och dricker gott, solar, promenerar längs med havet, pratar och skrattar. Ni stenåldersmän i den här tråden som tror att målet för en småbarnsmamma på semester är (ännu) en man som vill stoppa in den har inte fattat någonting. Semester med väninnor innebär också semester från annat. Tro mig, ingen småbarnsmamma söker efter en ny sexpartner. Tvärtom.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 13:38:37 följande:

    Igen...Vilken uppfattning är det du inte delar?

    Du verkar ju ha hittat rätt med en partner som tydligen inte verkar bry sig. Eller också tycker han inte det är värt konflikten som skulle komma som ett brev på posten (enligt ovan)

    Har själv kommit upp i den åldern där man väljer sina konflikter.

    Dessutom...Tillit är något man bygger, inte något man kan räkna med och ta för givet.


    Jag tycker att du tänker helt bakvänt. Tillit är något man ska kunna räkna med och ta för givet. Bristande tillit däremot, är något som byggs upp om partnern sviker en på något sätt. Men utgångspunkten är förtroende och tillit till varandra. Härigenom undviks också konflikter, eftersom man vill varandra väl och har förtroende för varandra. Kan ärligt säga att jag aldrig ens har tänkt tanken att min man skulle vara otrogen mot mig de gånger han rest bort utan mig. Det är inte att bry sig att vara svartsjuk och kontrollerande, tvärtom är det själviskt och inskränkande.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-27 00:41:28 följande:

    Bara att konstatera att våra åsikter skiljer sig här.

    Tillit måste man förtjäna. Varje dag. Tilliten ökar för varje dag du visar att du förtjänar den. Ett snedsteg och tilliten försvinner helt eller delvis beroende på allvaret i sveket.

    Du kan väl ändå inte mena att när du var singel och träffade en ny människa, att du hade full tillit med en gång ???


    Jo naturligtvis. En ny människa har ju inte hunnit göra mig besviken. Jag hade en gäng en partner som var otrogen. Skulle jag då tro att min nya partner också skulle vara otrogen? Absolut inte. Det var ju inte han som svek mig. Jag har full tillit tills motsatsen har bevisats, vilket som tur är oftast inte sker.
  • Anonym (?!!)
    BurningDiamond skrev 2019-04-27 15:50:09 följande:

    Exakt. Om TS partner hade brytt sig om henne så borde han respektera TS önskan om att åka.


    Spot on!!
  • Anonym (?!!)
    klen skrev 2019-04-30 10:36:23 följande:

    Hade hustrun sagt "nu skiter jag i dig och drar till Turkiet" så hade jag inte blivit glad. Men uppenbart är det så att om jag sagt till min hustru att "nu skiter jag i dig och drar till Turkiet" så hade det varit ok enligt alla här.


    Fattar inte att det ska vara så svårt för er konservativa gubbar i den här tråden att begripa att i en normal och sund relation låter man sin partner umgås med vänner, vilket inkluderar att resa bort med vänner. Ibland reser man tillsammans, ibland reser man enskilt. Min man är fri att åka på fotbollsresor med sitt grabbgäng. De dricker öl och kollar fotboll. Jag är fri att resa till varmare breddgrader med ett par väninnor. Vi dricker bubbel och kollar på lokala sevärdheter. Att resa bort med kompisar är en helt normal sak att göra i en fungerande relation och betyder på inga sätt att man inte prioriterar sin kärleksrelation eller att man är otrogen. Vilket århundrade kommer ni ifrån egentligen?? TS i den här frågan har en sambo som inte anser att hon ska få resa bort med vänner. Skälet är att han tror att hon ska vara otrogen. Och då säger ni genast att eftersom han tror det, så har han rätt att säga nej till att hon reser. Då har han rätt att ställa ultimatum om att avsluta relationen och om hon ändå åker så är det hennes fel att relationen tar slut. NEJ. Eftersom hans ultimatum är orimligt, kränkande, begränsande och förolämpande så är det hans inställning och svartsjuka som är problemet här. Det är inte normalt att i en sund relation förbjuda varandra att träffa vänner och att resa bort några dagar. Det är inte ok. Och att en svartsjuk, kontrollerande och missunnsam man säger motsatsen gör det inte ok. Utgångspunkten är att alla människor är födda fria. Ingen har rätt att hindra någon annan från något, egentligen. En relation är något man har tillsammans av fri vilja, inte av tvång. Skulle hon mot förmodan träffa någon annan på en resa, eller på jobbet (mycket mer sannolikt) eller i bekantskapskretsen så är det bara att acceptera. Man kan inte förbjuda livet.
Svar på tråden Får inte resa utomlands för sambo