• Anonym (.)

    Folk som bokar upp platser på tåget

    SJ skiter fullkomligt i om det sitter folk på sätena eller inte så länge som någon betalar för platsen. 

    Det värsta tåg-beteendet jag varit med om är när människor försöker sätta sig på min plats och ber så MIG att sätta mig "någon annanstans" för att de tycker att deras egna platser är så mycket sämre. Japp. Sånt förekommer på riktigt och är inte helt ovanligt.

    Sist jag åkte tåg hade jag en gallskrikande unge bakom mig och en halvdöv tantalora bredvid mig som pratskrek med vänninnan ett par rader bort. Jag har full förståelse för att människor bokar fler platser för att gardera sig mot korkskallar som inte har vett att bete sig som människor. 
    (Har full förståelse för ungen men det ÄR jobbigt ändå).

    Efter den upplevelsen har jag lovat mig själv att även boka sätet bredvid mig för att slippa fler sådana mardrömsresor.

  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2019-04-22 08:05:51 följande:
    Vad fräckt! Vad brukar du svara?
    "Eh?? Nej. Det här är MIN plats, du får söka upp DIN själv." (Betonar MIN och DIN)
    Sen försöker jag se ut som ett mellanting mellan frågetecken, irriterad och dryg ut. Vet inte hur jag lyckas...
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 08:18:35 följande:
    Det är ju väldigt synd att det missbrukas, för det skulle inte förvåna mig om de tillslut förändrar dealen till det sämre för oss som faktiskt har barn och behöver platserna på riktigt. Har man inget barn mer sig får man antingen betala fullpris för extraplatsen eller avsäga sig den.
    Hur ska tågbolagen bevisa att det inte är ärligt bokat men att barnet fått förhinder?

    Bättre vore om folk börjar bete sig bättre och ta hänsyn till varandra. Det är utrotningshotat, att VISA HÄNSYN. idag tror man att hänsyn  när något man kräver vilket alltid innebär att andra ska göra så som JAG vill.
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 09:46:43 följande:
    Då får man väl köpa ombokningsbar plats, annars brinner den inne som den gör för alla andra. Det rör ju sig om max en hundring, ofta betydligt mindre!
    N u besvarade ditt inlägg inte direkt mitt. 
    Tågbolagen kan fortfarande inte bevisa att barnbiljetten inte var ärligt bokad men att barnet fått förhinder. 
    Platsen blir definitivt inte förverkad bara för att en passagerare inte dyker upp. Platsen är fortfarande betald och bokad fast ingen sitter där. 
    Ibland tar folk utan platsbiljetter och sätter sig på sådana lediga platser efter att ha frågat men teoretiskt, om personen/barnet dyker upp vid nästa station är det hen som ska sitta där.
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 11:39:35 följande:
    Fast då får man boka en ungdomsbiljett och inte en barnbiljett. Då har jag inga problem med det.

    Jag har heller inga problem med det så länge bolagen inte tar bort erbjudandet eller höjer priset pga det. Om de räknar med att vissa fuskar och inte bryr sig om det, så gör inte jag det heller.
    Som någon annan skrev, vad vet du hur och vad de betalat?
    Smecker skrev 2019-04-22 11:25:19 följande:
    Alltid är det någon snål jävel som springer runt och tigger efter lediga platser, istället för att lägga några tior på att boka platsbiljett som de flesta andra.
    Tycker att hela tråden stinker oginhet. Alltså inte riktat enbart mot dig.

    Någon tar illa upp för att någon annan snuddar vid sätet de betalat för även om sätet inte utnyttjas. En annan inser inte att det faktiskt finns människor i dagens Sverige som måste vända på varje krona. Många ylar om fusk fastän de faktiskt inte kan veta vad som betalats eller inte.

    Rätt många i tråden verkar har rätt allvarliga brister i empatiska förmågan, narcissister med andra ord. 

  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:06:30 följande:
    Jag vet såklart inte det. Men konduktören kan såklart se det och fråga resenären om hen vill uppgradera till en ungdomsbiljett eller lämna platsen fri.

    Det är ju trots allt fuskarna som har empatiska problem, om deras beteende går ut över de som faktiskt behöver två säten till ett rätt kraftigt rabatterat pris, som småbarnsföräldrar ofta gör.
    Du retar dig på något du helt saknar kännedom om men det är bäst att hålla med de som ylar fuskare i kö...
    Ok.

    Det är definitivt inte de som har ett säte ledigt bredvid sig, som hävdar att det är upptaget, som har problem här.

    Som någon annan sa i tråden: Ska man ha en plats så får man betala för den. Barn tar upp exakt lika mycket plats som en vuxen så då är det inte mer än rätt att de betalar precis lika mycket som andra för sin plats. Då börjar det bli rättvist. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:12:23 följande:
    Nej, jag vet att det inte är ovanligt. Men bokar man dessa specialrabatter utan att vara kvalificerad till dem så tycker jag att SJ ska ha rätt att kräva dem på mellanskillnaden. Nu pratar jag alltså inte om att boka från stationen innan, för det drabbar ju endast SJ själva. Utan säg att det finns särskilda rullstolsplatser med extra utrymme till rabatterat pris, som uttalat är endast för rullstolar, också bokas dessa upp av bekvämt folk utan funktionsvariationer som bara vill ha mer benutrymme... är det verkligen ok? Jag tycker inte det. Speciellt inte om det tillslut leder till att SJ säger nu får ni åka trångt och till ett högre pris än alla andra, för folk fuskar så mycket.
    Men vad vet du om behovet av extra benutrymme? Finns en hel del som faktiskt behöver det utan att sitta i rullstol.'

    Det där är avundsjuka med sitt fulaste ansikte.
  • Anonym (.)
    Anonym (Boka själv) skrev 2019-04-22 12:35:48 följande:
    Fast nu skrev jag varken snudda eller hålla i sig. Det hade jag inte brytt mig om. Men att stå och luta sig mot och över sätet är väl knappast okej. Hade någon suttit på sättet som var större än min baby hade personen lutat sig mot det personen. Men du kanske tycker det skulle vara ok? Om du satt på sätet och någon ställer sig och lutar mot dig?
    Jag tyckte inte det speciellt trevligt att ha den personens rumpa intryck över sonens säte. Och hade personen inte hängt över på vårt betalda säte hade hennes bakdel heller aldrig blivit träffad av spyan.
    Nu satt det ingen på sätet så vad är problemet mer än en fånig princip att ingen får nyttja det du har betalt för?

    Man kan inte resonera som om och men och kanske. Tror du på fullt allvar att människan hade hängt över sätet om det suttit en tvåmetersperson där?
    Knappast. 
    Du retar dig på människor bara för att du vill. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:21:34 följande:
    Nej, för en vuxen kan vackert tjäna ihop till sin egen biljett, det kan inte barn. Så det är inte speciellt rättvist.

    Nej, jag retar mig inte aktivt på de som har ett säte ledigt bredvid sig. Det kan ju lika gärna ha varit deras sambo som har fått förhinder. Men jag retar mig på de som aktivt utnyttjar systemet, för de riskerar att förstöra för de barnfamiljer som verkligen behöver de rabatterade platserna.
    Det där var det absolut larvigast jag läst idag och då är det illa. 
    Men jag försöker förklara på enkelt sätt:
    Barn har föräldrar och föräldrarna har försörjningsplikt för sina barn. Det kostar att ha  barn, det är därför föräldrar får barnbidrag, bara betalar bråkdelar av förskoleavgift och därför föräldrar får gratis medicin och vård för sina barn. 

    Sätena är inte verksamhet som riktas till barn som betalas av skatten utan säten är något var och en betalar för sig oavsett storlek. En 200-kilos gubbe betalar exakt lika mycket som en späd tant på 40 kg. Det rättviasa är alltså att FÖRÄLDRAR betalar fullt pris för sätet oavsett om det är en vuxen eller en bebis som nyttjar sätet.
  • Anonym (.)
    Smecker skrev 2019-04-22 12:22:30 följande:
    Klart det finns människor i dagens Sverige som måste vända på varenda krona. Har själv varit där, men då sökte jag mig till den obokade vagnen eller stod upp i 4h.
    Så det är alltså bara legitimt att ha det dåligt ställt om man gör exakt samma val som du gjorde en gång i tiden?
    Det riktigt sprudlar empati och vidsynthet om dig. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 13:37:15 följande:
    Och på samma sätt får de reducerat pris även på tågsätet. Det Så fungerar det, så SKA det fungera, och det ska inte utnyttjas av nisse 35 som inte vill sitta bredvid nån som äter banan på tåget.
    Det är inget av staten stipulerat krav att det ska finnas rabatter för barn så nej, det är inget krav på tågbolagen.

    Vilket är total idioti eftersom tågresor inte är en av staten reglerad barnaktivitet som skattebetalare ska stå för.
    Så innan man gnäller om orättvisor och att det utnyttjas vid ett fåtal tillfällen av ett fåtal personer ska man fundera ett varv extra.

    Allvarligt talat, efter att ha läst i den här tråden med alla ogina, gnidna människor hoppas jag att fler utnyttjar denna möjlighet till extra utrymme på tågen. 


  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:26:57 följande:
    Spelar ingen roll. Om platserna uttryckligen är för rullstolar så ska alla andra ge fan i dem.
    Det är inte specificerat att det är bara för rullstolar. Du har förstått detta fel. 
    Det är efter behov. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 16:30:23 följande:
    Nej, men OM det hade varit för rullstolar så borde inte vem som helst kunnat boka det. Precis som att de utan djur inte borde kunna åka på djurrabatten. Precis som att se som inte är pensionärer inte borde kunna åka med pensionärsrabatt (det, och studenter, verkar ju vara det enda som efterlevs av någon märklig anledning). Precis som att ett extra (tomt) säte kostar som en ungdomsbiljett och inte en barnbiljett.
    Varför just bara rullstolar, varför diskriminerar du resterande 98% som har samma behov?
    Enkelt, för att just DU ska kunna kontrollera att ingen annan kapar åt sig fördelar DU inte får ta del av.
    Svenska avundsjukan i ett nötskal.

    Vet du vad. Student och pensionärsrabatter missbrukas lika mycket men de har vett att hålla käft för de är inte så sjukligt avundsjuka på allt och alla som man kan fantisera ihop en anledning till.

    Efter ha läst den här tråden och alla sjukligt avundsjuka ogina småbarnsföräldrar ska jag som sagt utnyttja barnrabatterna för att få ett extra säte bredvid mig. 

    Bra jobbat av er.
  • Anonym (.)
    Anonym (Boka själv) skrev 2019-04-22 14:36:46 följande:
    . Fast det användes. Av min son om än en baby. Sätet var dessutom bäddat med filt och snutte så det var rätt uppenbart att det användes. Han låg på sätet med hennes arsle hängandes över sig. Som han lyckades pricka med en liten trevlig mjölkspya. Sen slutade hon hänga.
    Du retade upp dig på allt som skulle kunna ha hänt bara för att du ville reta dig på henne. Du resonerade som att om det satt en vuxen människa där och hon ändå hängt si och så då hade han fått hennes arsle i ansiktet eller vad du nu skrev. 

    Du hittade alltså på en helt egen historia, projicerade din egen fantasi på henne och hade fantasin som ursäkt för att bli förbannad på henne. Sen när din unge förstör hennes kläder tycker du att hon får skylla sig själv fastän det är du som blir betalningsansvarig. 

    Vad är ditt problem egentligen?
    Allvarligt, med sådan aggression problematik och sådana stora brister i den empatiska förmågan så lämnar det stora frågetecken kring förmågan till ett gott föräldraskap. Tycker du på allvar ska börja reflektera över varför du gör andra ansvariga för dina egna påhittade sanningar. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 16:56:35 följande:
    Men fattar du inte att det är de andra som gör fel och är precis så ogina och avundsjuka som du säger?! Jag har haft barn i några månader. I 20+ år har jag åkt tåg och tyckt att det varit fullt rimligt att jag betalar det pris som tågbolaget tar för eventuella extraplatser, alternativt klarat mig på min egna. För de rabatterade grupperna finns där av en anledning, och om det missbrukas finns alltid risken att deras förmåner försvinner. För att folk är själviska och vill att deras ryggsäck ska få ett eget säte. Vilket är fine, men då ska de också betala för det, och inte låtsas som att de har ett litet barn som fick förhinder i sista stund. DET är den själviska handlingen. DET är den svenska avundsjukan i ett nötskal! Om lilla Billy, 1 år, får åka till rabatterat pris så ska fan min handväska också få göra det! Allt annat vore en rättsskandal.
    Jag anser att din logik är bakvänd och har en felriktad moral. Helt enkelt för att du inte vet vad de betalat eller inte betalat. Du slåss mot väderkvarnar med bara antaganden och påståenden.

    Alla system utnyttjas dock felaktigt. Att hoppa på just barnbiljetterna är jäkligt konstigt därför att ska man prata om rättvisa så ska alla barn betala fullt pris. 

    Att du bara antar att alla som har extra säte fuskar är med andra ord avundsjuka personifierad. 
    Och av just den anledningen, att du anklagar utan att ha mer på fötterna än att "det känns så" är en bra anledning i sig. Blir man oskyldigt anklagad för något kan man lika gärna begå brottet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Reidun) skrev 2019-04-22 17:32:06 följande:

    Extraplats finns inte som alternativ vid bokningen på de tågen jag åker med, så då är det inte så konstigt att folk väljer det billigaste alternativet för att reservera två säten. Jag förstår inte varför du tycker att just ungdomsbiljett skulle vara det rätta. Det rimliga borde väl vara att man köper två ordinarie biljetter till sig själv om man vill försäkra sig om att inte uppfattas som fuskare.
    Varför öht anta att folk fuskar?
    För det är vad som görs i tråden. Man "har hört" och "man antar" att folk fuskar om det råkar vara ett tomt men upptaget säte bredvid någon. DET är det absurda med tråden, DET är avundsjuka när den sjunkit som allra lägst. 


Svar på tråden Folk som bokar upp platser på tåget