Inlägg från: Anonym (Skvaller) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skvaller)

    Skulle ni berätta?

    Det är väl klart att du inte ska gå med skvaller?! Det är ännu mer oattraktivt när en man gör det än när en kvinna gör det. Du har ju ingenting med det äkta paret att göra. Man vet aldrig vilken reaktionen blir heller - tänk om frun skulle döda sin man och kanske till och med sina barn ("familjetragedi" heter det), eller spöa upp/döda ditt ex! Du vill nog inte vara den som satt det i rullning i så fall. Din prioritet måste vara dina barn, och för deras skull måste du även behålla en god relation till ditt ex. 

  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (I-valet-och-kvalet) skrev 2019-05-13 14:18:43 följande:

    Hej igen,

    Tack för alla kommentarer och synpunkter! Uppskattar det verkligen. Skönt att det finns ett sånt här forum där man kan ventilera och få hjälp med att se saker från olika perspektiv.

    Precis som i mitt huvud finns det två läger här. Jag förstår argumenten på båda sidor, men nu när jag har haft tid att smälta detta lite och känna efter vad som är rätt för mig har jag beslutat hur jag vill göra. Jag kommer inte att berätta något i detta läge, trots att jag tycker att agerandet är respektlöst mot både mig och den andra frun. Just nu behöver jag fokusera på mig själv och se till att jag mår så bra som möjligt, både nu och framöver. Att berätta i det här läget kommer inte att hjälpa mig att må bra. Dessutom vill jag inte riskera mina barns välmående genom den kommande separationen.

    Jag kommer fortsätta mitt påbörjade arbete med att utveckla mig själv och bli den bästa, mest genuina varianten av mig själv. Om situationen mellan min sambo/ex och den gifta mannen förändras/"förvärras" kanske jag omvärderar mitt beslut.

    Tack igen för ert engagemang.


    Bra beslut! Tycker du fick jättekonstiga råd från många, om att du skulle gå med skvaller till en främmande människa. DET äkta paret angår ju inte dig på något sätt. Det skulle ha varit en annan sak om du hade varit vän med den andra frun, men att du skulle ringa upp eller gå och knacka på hos en främmande människa för att skvallra om hennes man - hur skulle det ha sett ut??? Det parets relation har ju inget med dig att göra, och du har heller inget ansvar för vad ditt ex håller på med. Det enda du behöver ha med ditt ex att göra nu och framöver, är ju barnen. Och DE är viktiga!
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (vera) skrev 2019-05-14 05:18:25 följande:
    För att man inte ska vara skvallerkärring?
    Otrohet är inte brottsligt så "medbrottsling" kan man inte vara.
    Håller med. Med detta sagt, så tycker jag inte att det är självklart att skvallra om rena lagbrott heller. D.v.s. om det handlar om barn eller djur eller andra hjälplösa individer som far illa, så måste man ju göra det - sådana saker.

    Men alla de här kvinnorna (för det är nästan alltid kvinnor), som man kan läsa om här på Facebook också, som anmäler sina väninnor till soc för att de har fått reda på att de har fått pengar någonstans som de inte uppgivit till soc, eller till Försäkringskassan för att de menar att väninnan inte är tillräckligt sjuk för att få sjukpenning om hon kan göra det-och-det... Vad får man UT av det? Jag HATAR skvallerkärringar!  
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-14 13:17:03 följande:
    Tja, fast å andra sidan om det inte fanns folk som skvallrade så skulle ju folk kunna göra lite som de ville år efter år. Byt ut "fått pengar" mot "spöar upp sina barn" så ser du att ibland är det kanske inte fel att folk skvallrar.

    Personligen tycker jag den här "jag hatar golare" och "sköt dig själv" mentaliteten kan vara riktigt jävla obehaglig. För den visar att att man totalt skiter i vad andra människor drabbas av, en slags brist på empati och engagemang i andra människor.

    Personligen tycker jag "skvaller" många ggr fyller en viktigt funktion i samhället, en slags självsanering. Tidningar som "skvallrar" om korruption. Visselblåsare som Assange och Snowden. Reportrar världen över som gräver fram dolda hemligheter med risk för sitt liv. Hur skulle världen se ut utan dem?
    Det var ju det jag skrev, att vissa saker måste man anmäla. Så här skrev jag: "D.v.s. om det handlar om barn eller djur eller andra hjälplösa individer som far illa, så måste man ju göra det - sådana saker."

    Och journalister som gräver fram uppgifter som kan leda till att störta korrupta regimer eller storföretag, är väl något helt annat än journalister som arbetar på Svensk Gamtidning, och kan meddela att Prins Carl-Wilhelm sågs lämna frisörskan Anna Anderssons våning klockan 5 på morgonen..? 
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-14 17:09:53 följande:
    Nej jag missade inte det, men skrev som jag gjorde eftersom personen sen motsade sig själv och fortsatte med att påpeka hur fel det är att skvallra. Bevisligen tycker personen att det finns tillfällen då det är bra att skvallra och då  blir det ju konstigt att påstå att man HATAR skvallerkärringar. Tycker generellt att det är intressant att vissa drar gränsen vid vad just de själva tycker är ok. Att skvallra om det just jag tycker är ok är ok, annars är man en jävla skvallerkärrig.... rätt lustigt faktiskt Drömmer

    Men det missade du kanske?
    Men du måste väl se skillnad mellan att anmäla barnmisshandel, och att springa med skvaller om att två vuxna människor - inget våld eller hot inblandat - ligger med varandra? Och särskilt om man springer med skvallret till en människa som man aldrig träffat.

    Ska TS åka och ringa på hos den där vilt främmande kvinnan, och säga att han måste få komma in för han har något att berätta om hennes man? För det är ju knappast ett besked man ger över telefon - tänk om hon skulle svimma, bli hysterisk... Det skulle kunna hända i en svensk film, men inte i verkligheten - det vore för absurt!
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Anonym@) skrev 2019-05-14 16:24:31 följande:
    Så alla ni som tycker att ts inte skall säga något till ts fru, tycker ni då att det är rätt att hon går i okunskap om vad som händer? Vill hon ha reda på något får hon ta reda på det själv?
    Jag skulle inte vilja vara kompis med någon av er.
    Fast nu är ju inte TS kompis med frun. Frun är en vilt främmande människa i förhållande till TS. Hans ansvar nu är hans barn, och att behålla en så bra arbetsrelation till sitt ex att barnen tar så lite skada som möjligt av separationen. Vilka fler vilt främmande människor tycker du TS har ansvaret för? Kassörskan i affären som har sett ledsen ut på sistone? Michael Skråmos barn?
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-15 11:45:28 följande:
    Ja, men tydligen tyckte ju du och skvaller att det är såååååå fel. Men nu vänder du på kappan och menar att det är rätt, hur ska du ha det egentligen?

    1) Tycker du det är rätt att bedra sin partner?
    2) Tycker du den som blir bedragen har rätt att få veta?
    3) Tycker du det är rätt att förneka en person möjligheten att göra egna val genom att underhålla sanningen?
    Men man har ju ingen skvallerplikt. Vilket egendomligt resonemang. Är du en sådan som ringer Försäkringskassan också, och berättar att du minsann har sett din granne göra trädgårdsarbete fast han är sjukskriven? Eller sitter vid fönstret och övervakar vad grannfrun gör medan mannen är på jobbet. Om hon får manligt besök så tar du tid på hur länge mannen är inne hos henne, och sedan meddelar du maken? HÖR du inte hur obehagligt det låter? Du skulle ha passat att leva i Östtyskland under STASI-tiden...

    Och angående bidragsfusk, så är det såklart inget bra. Men det skadar ett samhälle mera, om människor inte kan lita på varandra. Om en ensam mamma har kunnat tjäna lite extra genom att sy medeltidsklänningar och sälja svart på nätet, och hennes kompis anger henne för det till soc - så kommer hon antagligen att få tillitsproblem resten av livet. Och en befolkning där folk inte vågar lita ens på sina vänner, blir inte rikt och lyckosamt det heller...

    Sedan finns det såklart extrema fall, där folk tvingar sina barn att spela handikappade för att de ska få vara personliga assistenter år det med lön från kommunen. Sådant har man nästan en skyldighet att anmäla enligt mig. Eftersom det skadar barnet. 
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-15 16:08:19 följande:
    De enda som snackat om plikt är du och vera. ALLA andra har sagt att det inte handlar om plikt utan om hänsyn till andra människor. Så resonemanget om plikt får du nog föra med dig själv eller vera.

    Vad gäller otrohet så är det moraliska dilemmat ganska enkelt, Du har en person som blir förd bakom ljuset av sin partner och får ingen möjlighet att förhålla sig till sin partner "aktiviteter" utan lever i en lögn. En tredje person som vet vad som pågår har möjlighet att meddela personen vad som pågår och därmed ge personen en chans att förhålla sig till det och göra ett val. Du kallar det skvallra, jag kallar det ge personen en chans att själv välja. Men vad man sätter för namn på det kvittar, i praktiken handlar det om att man avslojar sanningen och den drabbade får en chans att förhålla sig till det.

    Vad är det du har emot det?
    Tycker du inte att människor ska ha möjligheten att själva välja vilket slags förhållande de lever i?
    Men - främmande människors relationer är ju inte ditt problem! Med det resonemanget har man en skyldighet att vakta på sina grannar också, och sina arbetskamrater, så att man kan meddela deras parnters om man skulle se läppstift eller några långa, blonda hårstrån där de inte borde vara... 

    Jag skulle sluta respektera en människa som sprang med sådana uppgifter. 
  • Anonym (Skvaller)
    molly50 skrev 2019-05-16 09:12:29 följande:
    Jag känner detsamma. Hade inte någon berättat för mig om vad min exsambo höll på med bakom min rygg så hade jag också kunnat bli lurad betydligt längre än vad jag nu blev.
    Man kanske ser vissa tecken själv,men man är naiv nog att skaka av sig dem och tänka att man nog har fel.
    Då kan det hjälpa en på traven att ta beslutet om man ska stanna eller gå.
    I mitt fall var det två vänner som,oberoende av varandra,berättade samma sak.
    Men jag hade varit lika tacksam om det varit någon,för mig,okänd person som berättat det.
    Jag vill inte leva mitt liv i en lögn.
    Att få veta att någon annan vetat om vad som pågått bakom ens rygg utan att säga något är också ett stort svek.
    Hur känner du för dessa vänner efteråt då?

    Ofta tror sådana "vänner" att de ska få en klapp på huvudet, men i verkligheten tar vänskapsrelationen slut där, för att personen man för skvallret till "skjuter budbäraren" även om det i sig är positivt att få informationen.

    Detta har jag sett flera gånger för övrigt, och när det gällt olika saker. En kompis tog till exempel åt sig råden hon fick av en av våra gemensamma kompisar, om att hon klädde sig för tantigt och borde ha vissa andra snitt och färger. Hon blev mycket snyggare efteråt. Men - hon förlät aldrig kompisen som gav henne råden. Den tjejen fasades ut ur vår bekantskapskrets. 
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Skvaller) skrev 2019-05-16 09:33:48 följande:
    Hur känner du för dessa vänner efteråt då?

    Ofta tror sådana "vänner" att de ska få en klapp på huvudet, men i verkligheten tar vänskapsrelationen slut där, för att personen man för skvallret till "skjuter budbäraren" även om det i sig är positivt att få informationen.

    Detta har jag sett flera gånger för övrigt, och när det gällt olika saker. En kompis tog till exempel åt sig råden hon fick av en av våra gemensamma kompisar, om att hon klädde sig för tantigt och borde ha vissa andra snitt och färger. Hon blev mycket snyggare efteråt. Men - hon förlät aldrig kompisen som gav henne råden. Den tjejen fasades ut ur vår bekantskapskrets. 
    Alltså, för att anknyta till otrohet: det kan bli så att man och hustru försonas efter att hustrun fått reda på otroheten - men att vännen som levererade uppgiften fasas ut ur parets liv. Han eller hon blir annars bara en påminnelse om något obehagligt, och den otrogne kommer definitivt aldrig att förlåta - vad han uppfattar som - att ha blivit angiven. 
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-15 16:12:19 följande:
    1) Om du inte tycker det är ok, är det inte då rätt att den drabbade får veta sanningen för att ha en chans att sätta stopp för det som du själv säger inte är ok?

    2) Hur har du tänkt att den drabbade ska kunna få reda på sanningen utan att någon skvallrar? Du är väl inte så naiv att du tror att den som bedrar sin partner   kommer berätta det själv?

    3) På vilket sätt menar du att om du har möjlighet att avslöja sanningen för någon men välja att inte göra det INTE inte är detsamma som att neka personen chansen att få veta sanningen?
    1. Det är ingen utomståendes problem

    2. Det är ingen utomståendes problem

    3. Det är ingen utomståendes problem
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2019-05-16 18:09:57 följande:

    Du talar ju om helt utomstående främmande människor som av någon anledning ser det som ett nöje att skvallra.

    Ts är inte en helt utomstående. Han är själv en av parterna i otrohetsdramat. Han är t.o.m en av de drabbade. Hur går det ens att jämföra, tycker du?  


    Det är inte samma sak som grannen som absolut inte har något med saken att göra. TS är i en annan situation och har faktiskt motiv såsom hämnd om han har lust, det har väl knappast den okända grannen? 

    ....


    TS har ju aldrig ens träffat kvinnan, som vissa tycker att han ska söka upp. Det är väl betydligt mindre, än att ha en kollega t.ex. som man umgås med 40 h i veckan?

    Du erkänner att det skulle vara en hämnd alltså? Att det inte är av snällhet TS skulle skvallra?
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-16 10:27:57 följande:
    1, 2 och 3. Man kan hjälpa andra människor trotts att de inte är ditt problem. Det har med empati att göra. Vissa har det andra verkar sakna det och skiter i andra.
    Men du vet ju inte ens om det ÄR en hjälp. Tänk om det blir en familjetragedi där! Om du inte skvallrat hade affären brunnit ut, som affärer gör, och barnen hade fått växa upp... Och även om ingen blir dödad, så kan även en skilsmässa göra livet sämre för både frun och barnen. Det kan ha varit bättre för dem att aldrig ha fått veta. 
  • Anonym (Skvaller)
    molly50 skrev 2019-05-17 08:35:27 följande:
    Ja,precis. och vi var ju dessutom ett kompisgäng så de hade säkert blandade sympatier,som du skriver.
    Men det kändes ändå som ett stort svek att de inte berättade.
    Att de mer eller mindre skyddade honom och min sk väninna.

    Vad det har med ts att göra? Ja,det handlar ju om att berätta eller inte berätta.
    Och jag tycker att TS ska berätta även om han inte känner frun.
    Det handlar ju om empati för frun. att hon inte ska behöva leva i en lögn.
    Jag hade velat veta även om det kommer från en person jag inte känner.
    Men det är väl en jäkla skillnad, om det är ens egna kompisar som håller på och skyddar och ljuger och undanhåller för en, och låtsas som ingenting. Och att söka upp en vilt främmande människa.
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2019-05-17 22:34:16 följande:
    Du har fortfarande inte förstått att man kan göra saker av ren omtanke för andra människor? Han är fortfarande inte en utomstående person som inte har något med denna händelse att göra. Visserligen har han inga skyldigheter, men han kan göra det av två helt andra anledningar.
    1) Av ren empati eftersom han själv blivit sårad. Han vet hur det känns att få det kastat rakt i ansiktet utan minsta föraning. 
    2) OM inget har hänt mellan dem ännu, kan han se till att de inte får möjligheten!
    Men - lever ni i Saudiarabien här, eller någon av de där no go-zonerna i Sverige som fungerar som Saudiarabien? Ni får tipsa mullorna också, så de kan söka upp paret och piska på dem med sina spön!

    Herregud... Jag tror att ni skulle må bättre om ni skaffade er något att göra!
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-05-20 07:44:07 följande:
    EXAKT!

    Finns inget värre än att få veta att partnern är otrogen och att "alla andra" dessutom vetat en längre tid - utan att säga nåt.
    Ja, men återigen så känner inte ens den här andre mannens fru TS. Så det går inte att jämföra. 
Svar på tråden Skulle ni berätta?