Inlägg från: Anonym (Psss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psss)

    Syskon ärva nästan allt?

    Anonym (S) skrev 2019-05-14 06:46:42 följande:

    Är det bara brodern som är sniken då? De två syskonen som inte brydde sig om föräldrarnas önskan om släktgården utan prompt skulle ha några hundratusen till, bara för att laglotten tillåter det, så gården måste säljas, är inte de också snikna? Tycker dessa tre syskon verkar förtjäna varandra!


    "Några hundra tusen till". Eh, skillnaden mellan en halv miljon och 3 miljoner är inte "några hundra tusen". Det är ganska mycket. Man är inte sniken som tycker det är orättvist att ett syskon får en gård värd 8 mille när man djärv får en halv. All rätt att tycka det är orättvist. Otroligt dåligt planerat/uttänkt av föräldrarna. Finns familjer som.bråkat för mindre.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Ä) skrev 2019-05-14 14:56:39 följande:

    Men vadå köpa ut? Han har ärvt gården och ska inte behöva köpa ut er andra. Den är hans, inte eran. Ni andra var inte intresserade av gården, det säger ni du själv, så då gick den till det syskon som var intresserad. Rätt enkelt. Varför har du så svårt att respektera dina egna föräldrars önskan om att släktgården ska vara kvar i släkten? Snikenhet är jävligt äckligt och jag tycker du och ?det andra? syskonet är fruktansvärt egotrippade. Hade skämts ögonen ut mig om ni var mina barn och jag fick veta att detta var vad som pågick efter min död.


    Jo han ska visst köpa ut eftersom barn har rätt att ärva lila mycket i regel. Antagligen i detta fall också då testamentet är fel skrivet. Tycker du ska motverka att det händer efter din död genom att inte göra nåt testamente som är orättvist dina barn sins emellan. Så otroligt korkat av föräldrar att göra så. Varför ska de som inte är intresserade av gården straffas? Han som ärver gården kanske ändå säljer den om fem år och lever loppan på 8 mille. De andra syskonen kanske har andra intressen och andra hål att stoppa pengar i. Kanske vill betala av sina lån på egna hus.

    Om bröderna bor kvar där och går bort ärver hans barn i sin tur gården. De kanske säljer det i sin tur. Ska de vara flera miljoner rikare än sina kusiner?

    Nej det är absolut inte sniket att inte vilja skänka 8 mille till sin bror bara för att föräldrarna inte haft nån uppfattning om ekonomi.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-14 20:32:23 följande:

    Nej, tanken här är ju att gården ska behållas i släkten, så ts får en halv miljon i pengar och ts bror får INGET i pengar, bara en jäkla massa merkostnader troligtvis.

    Enda problemet är om brodern skulle få för sig att sälja gården i framtiden men troligtvis har föräldrarna kunnat känna sig säkra på att så ej sker. I bouppteckningen kan de skriva ett kontrakt på hur tillgångarna ska fördelas OM gården säljs i framtiden.


    Fast så räknar man inte. När man ärver pratar man inte bara om rena pengar utan även vad saker är värda. Så man kan inte säga att de får en halv miljon och brodern får inget i pengar. Man pratar då om värdet på huset och det är fortfarande 8 miljoner även om han inte har dem i hand. Nej får föräldrarna som de vill (vilket jag inte tror då det verkar helt fel skrivet) så framgår drt inte att de andra barnen ska ha del i vinst vid ev föeäljlnign. Så blir det som föräldrarna vill och förvånansvärt många här så skulle broderns få huset och sen skulle han kunna sälja om ett år och få 8 miljoner. Och säljer han inte får du ju tänka att han går bort en dag och då ärver hans barn honom. De kanske vill sälja. Plötsligt har hans barn flera miljoner som kusinerna inte.har.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-14 20:36:57 följande:

    Jag tror att hans reaktion är en reaktion på syskonens beteende. De skiter högaktningsfullt i sina föräldrar och sitter hemma och räknar kronor - ANDRAS (deras föräldrars) kronor och livsverk.

    Vi har ett släktställe och i ts brors situation hade jag reagerat likadant. Hellre hade jag skänkt överskottet till välgörenhet än till giriga syskon.


    Men suck. Så du tycker man ska behandla sina barn olika bara för att vissa av ens barn inte har samma mål och drömmar som man själv har haft? Bara för att vissa syskon har andra planer i livet än att ta efter en släktgård (de kanske har skapat egna boenden de vill lägga energi och pengar på eller vill jobbar utomlands eller vad som helst) så ska de få flera miljoner mindre än lilla gullsonen som vill gå i föräldrars fotspår? Skrämmande hur folk resonerar. Gör ni samma mot era barn när ni skriver testamente kommer ni bara bädda för konflikter och syskonbråk och brutna relationer.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Kämpa) skrev 2019-05-14 20:36:31 följande:

    Jag tycker det beror på hur länge brossan kämpat på med gården. Har han bott där 10 år och kämpat för att få det att gå runt. Kanske underhållit osv. Tycker jag han bör han lite mer. Har det bara gått nåt år så dela lika.


    Fast det andra barnen kanske har kämpar med annat här i livet. Har man rätt till flera miljoner mer än sina syskon bara för att man kämpat med föräldrarnas libsdröm?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 06:39:52 följande:

    När det pratas om släktgård så ser jag framför mig något som inte bara ts föräldrar skapat, utan något som gått i flera generationer redan.

    Hade det varit min gård hade jag kunnat testamentera den till ena barnet om jag tror mig veta att de andra tänker sälja. Men jag hade först sett till att det fanns bindande papper på vad som händer vid en försäljning, både nu och i framtiden.

    Om ts föräldrar kände sig säkra på att gården aldrig frivilligt skulle säljas av brodern eller om de bara var allmänt sjukt orättvisa kan inte vi veta. Men så länge som ts själv inte nämner något om knepiga föräldrar så känns det som att deras enda avsikt var att behålla gården inom släkten.

    Att de sedan inte ordnat det på ett korrekt juridiskt bindande sätt är sant. Men man vet fortfarande vad de ville.


    Och jag upprepar att jag aldrig skulle låta ena barnet få mer bara för att den vill syssla med det jag sysslat med och mina andra barn vill olika. Dessutom så vet man aldrig vad brodern gör i framtiden så det är ju bara så fel att ge honom mer. Nån dag dör han också. Kanske imrogon. Då ska hans barn plötsligt få gården och 8 miljoner. Så jäkla snedvridet.

    Och papper på att de andra aska få lila mycket det dagen brodern säljer var ju tydligen inte föräldrarnas önskemål.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 06:39:52 följande:

    När det pratas om släktgård så ser jag framför mig något som inte bara ts föräldrar skapat, utan något som gått i flera generationer redan.

    Hade det varit min gård hade jag kunnat testamentera den till ena barnet om jag tror mig veta att de andra tänker sälja. Men jag hade först sett till att det fanns bindande papper på vad som händer vid en försäljning, både nu och i framtiden.

    Om ts föräldrar kände sig säkra på att gården aldrig frivilligt skulle säljas av brodern eller om de bara var allmänt sjukt orättvisa kan inte vi veta. Men så länge som ts själv inte nämner något om knepiga föräldrar så känns det som att deras enda avsikt var att behålla gården inom släkten.

    Att de sedan inte ordnat det på ett korrekt juridiskt bindande sätt är sant. Men man vet fortfarande vad de ville.


    Ja vi vet vad de ville och det är helt sjukt att deras önskan på riktigt var att gullesonen som vill gå i deras fotspår ska få 7.5 miljon mer än syskonen som gått sin egen väg. Så ni barn som väljer en annan väg än era föräldrar, gör inte det, då riskerar ni att bli arvslösa så som många i denna tråd resonerar. Skrämmande. Nej huva. Hoppas mina barn gör val som de själva vill i livet och inte vad deras gamla mamma vill.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 07:24:35 följande:

    Det har du helt rätt i.

    Därför står det ts fritt att kräva sin lagliga rätt, men jag tycker det är girigt.


    Girigt? För att man tycker att det är orättvist för att brodern får 7.5 miljoner mer i arv? Girigt för att man inte har samma dröm som föräldrarna att jobba/ta hand om en gård? Man kanske har andra mål och planer i livet än vad föräldrarna hade. Men då ska man straffas och f0 500000 i arv och gullebrosoan som vill gå i föräldrarnas fotspår ska få 8 mille. Mina barn ska få gå vilken väg de vill o livet och ingen ska missunnas i testamentet. Jag skulle inte bara vara girig om detta hände mig. Jag Skulle kulle avsky mina föräldrar som gjorde nåt sådant mot mig bara för att jag inte vill leva samma liv som de.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (J) skrev 2019-05-15 07:47:52 följande:

    Sjukt girigt! Tur föräldrarna inte ser hen.


    Ja fy. Hemskt att inte alla barnen vill göra exakt som föräldrarna gjorde. Skam att gå sin egen väg. Sådana avigvägar ska definitivt straffas med flera miljoner mindre i arv. Skandal att inte alla syskonen vill syskonen uttag och uggla på samma gård. Hur tänker de andra två? Föräldrarna måste misslyckats totalt i sin uppfostran då de tydligen fått andra idéer och mål här i livet. Giriga är de också som tycker 500000 är för lite om man jämför med 8 mille.
  • Anonym (Psss)
    olof 45 skrev 2019-05-15 11:27:26 följande:

    Håller med till fullo. Det är inte brodern med gården som gjort fel här. Det är de två andra avundsjuka syskonen som inte respekterar sina föräldrars vilja och som förstör!

    Tycker därför att brodern ska klippa banden med dessa hemska människor, och behålla sitt arv. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så borde han göra allt i sin makt för att ge syskonen laglotten 8om de inte viker sig själva), och behålla gården tills dödsboet är offentligt avklarat. SEN kan han sälja, om han måste...


    Skulle inte heller respektera mina föräldrars vilja om deras vilja var att jag skulle få 500000 och mitt syskon få 8 miljoner. Skulle avsky dem för att de favoriserade syskonet som gick i deras fotspår och missunnar mig som valt en annan väg i livet.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Juridiskt) skrev 2019-05-15 20:11:36 följande:

    Jag tror att det finns två läger här som talar förbi varandra, p.g.a. det ena lägret inte förstår vad som menas med en släktgård, och tillhörande skog och marker, som gått i släkten i generationer. Kanske i flera hundra år. Det är något som sitter djupt att man vill att den ska få fortsätta gå i släkten. Det handlar inte bara om värdet, utom om något mycket större än så.


    Och för vems skull ska den ärva vidare? Det spelar ingen roll hur mpnga generationer om barnen som lever idag inte är intresserade. Folk i denna tråd.verkar tycka det är konstigt att man inte vill ta över något som ens föräldrar haft. Vi vet ingenting om barnen. De kanske bor på annan ort. Kanske bor utomlands. Har helt andra intressen. Men ärver inte alltid det föräldrarna brinner för. Finns ingen mening att gården ska vara kvar om det inte finns nåt intresse. Syskonen är 2 mot 1. Föräldrarna är döda. För vems skull ska gården vara kvar i familjen? För de döda föräldrarnas skull (ska man alltås styra vad barnen ska göra efter deras död genom att favorisera dem som vill gå i deras fotspår)? För de två syskonen som inte vill detta? Eller för en ensam bror som vill och som vinner 8 mille på det?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Juridiskt) skrev 2019-05-15 20:11:36 följande:

    Jag tror att det finns två läger här som talar förbi varandra, p.g.a. det ena lägret inte förstår vad som menas med en släktgård, och tillhörande skog och marker, som gått i släkten i generationer. Kanske i flera hundra år. Det är något som sitter djupt att man vill att den ska få fortsätta gå i släkten. Det handlar inte bara om värdet, utom om något mycket större än så.


    Just den meningen "vill att den ska fortsätta gå i släkten". Vem är man att diktera vad ens efterlevande ska göra med sina liv? Spelar ju ingen roll hur viktig gården varit i generationer om barnen inte vill. Varför ska de skambeläggas för det? De blir behandlade som pesten i denna tråd. Helt obegripligt.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 20:39:01 följande:

    Och glöm som sagt dessa 8 mille. De kommer aldrig att omsättas till pengar så länge inte ts tvingar igenom en försäljning. Alltså ALDRIG, om föräldrarna får som dom vill. Det är som att ärva ett hus med 0 kr i värde.


    Nej men du har absolut ingen aning om vad brodern gör med huset. Han kanske blir sjuk imrogon och inte orkar driva gården. Han kanske dör imrogon och hans barn ärver och säljer direkt.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 20:26:30 följande:

    Helt ok resonemang så länge alla är överens. Men här finns det ett barn som är villigt att ta över föräldrarnas brinnande intresse, det ändrar på saken. De andra, iaf ts, är helt ok ointresserad, men tyvärr pengakåt. Istället för att sörja sina föräldrar och se till att de får som de vill, sätter hon sig ner och börjar räkna på hur mycket hon kan få ut av deras död.

    Jag kan köpa det OM alla skulle fått pengar, men så var det ju inte från början här.


    Så det är ok om alla är pengakåta men inte e om bara två är det? Och varför är man bara pengakåt om man vill ha pengarna men inte om man vill ha huset (som ju är värt pengar). Ser det inte som att de är pengakåta utan bara att de vill ha sitt arv precis som att brodern vill ha sitt arv. Tror inte att det är många som tackar nej till 3 mille. Är bog mpnga ånga om ärver saker och ting varje år utan att kallad pengakåta. Eller ska alla yacka nej till arv? Eller menar du att just de ska tacka nej till alla just för att återigen brodern som vill samma som föräldrarna ska gynnas? Alltså ska det löna sig Alla rätt vilja göra som föräldrarna men inte att vilja gå din egen väg. Då ska man allarvttvsäga sig arvet sitt minsann som straff.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 20:26:30 följande:

    Helt ok resonemang så länge alla är överens. Men här finns det ett barn som är villigt att ta över föräldrarnas brinnande intresse, det ändrar på saken. De andra, iaf ts, är helt ok ointresserad, men tyvärr pengakåt. Istället för att sörja sina föräldrar och se till att de får som de vill, sätter hon sig ner och börjar räkna på hur mycket hon kan få ut av deras död.

    Jag kan köpa det OM alla skulle fått pengar, men så var det ju inte från början här.


    "Istället för att sörja sina föräldrar". Fast det har ju du ingen aning om. Kanske är brodern som tycker det är skönt att föräldrarna är döda så han äntligen kan ta över gården. Eller så är alla superledsna.

    Men hur som helst. Då vet vi din ståndpunkt. Vill man göra vad man vill för arvet så är man pengakåt och gör man exakt som föräldrarna vill så är allt frid och fröjd och då är man värd mycket mer i arv. Kul för dina barn. Lyder de helt under din piska för att inte falla i onåd?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Juridiskt) skrev 2019-05-15 20:18:35 följande:

    Du kan inte skilja på juridik och moral, ser jag. Det är väl klart att man KAN kräva ut sin laglott, så att storebror måste sälja släktgården till oskylda. Men man GÖR det inte om man har någon skam i kroppen. 

    Jag tycker att det var väldigt dumt att fideikommissariet avskaffades. För när det fanns var det självklart att äldste sonen ärvde, och syskonen visste detta från början. Det var inget att bråka om. Och dessutom fanns det ett inbyggt skydd för kommande generationer, eftersom sonen som ärvde den inte FICK sälja den. Det fanns även inventarielistor på föremål som gått i släkten, som han inte heller kunde sälja.

    Så detta att ett syskon får gården, säljer den, vägrar dela med sig till syskonen, och lever loppan för alla pengarna - kunde inte heller hända.


    Ja fy så skamligt att inte gå i sina föräldrars fotspår. Att göra egna val i livet. Tvi. Det måste straffas med mindre arv.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 19:19:40 följande:

    [quote=79627698][quote-nick]Anonym (Psss) skrev 2019-05-15 18:53:44 följande:[/quote-nick]Skulle inte heller respektera mina föräldrars vilja om deras vilja var att jag skulle få 500000 och mitt syskon få 8 miljoner. Skulle avsky dem för att de favoriserade syskonet som gick i deras fotspår och missunnar mig som valt en annan väg i livet.[/

    Du har fortfarande inte förstått att föräldrarnas tanke var att brodern skulle få ett HUS som inte skulle säljas varken nu eller någonsin, de andra skulle få 500? cash var. Skippa dina 8 miljoner, de fanns aldrig innan ts tvingade fram en försäljning.


    Fast självklart räknar man med värdet på ett hus när man pratar om arv. Läs på lite. En gård räknas inte som 0 kronor. Det kan du väl på allvar inte tro? Förstår inte du att tillgångar kan vara både pengar, fastigheter, guld, konst med mera? Ingen har en aning om vad brodern ska göra med huset.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-15 20:26:30 följande:

    Helt ok resonemang så länge alla är överens. Men här finns det ett barn som är villigt att ta över föräldrarnas brinnande intresse, det ändrar på saken. De andra, iaf ts, är helt ok ointresserad, men tyvärr pengakåt. Istället för att sörja sina föräldrar och se till att de får som de vill, sätter hon sig ner och börjar räkna på hur mycket hon kan få ut av deras död.

    Jag kan köpa det OM alla skulle fått pengar, men så var det ju inte från början här.


    Nej det ändrar inte saken. De andra barnen ska inte få mindre arv som straff för att de inte har samma brinnande intresse. Hur kan folk tycka det?
Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?