• Anonym (Masse)

    Syskon ärva nästan allt?

    Vi är tre helsyskon och våra föräldrar hade en fastighet som gått i släkten i generationer. Deras önskan var att ett av oss syskon ska ta över fastigheten och vårda den för kommande generationer.

    De hade därför testamenterat fastigheten till ett av oss syskon. (Den ende som var intresserad då två av oss har lämnat bygden och rotat oss på andra ställen.)

    Problemet är att fastigheten utgör större delen av tillgångarna. Fastigheten är värderad till 8 miljoner. Sedan finns det ungefär 1 miljon i övriga tillgångar.

    Utan testamente skulle vi få 3 miljoner var. Laglotten ger oss 1,5 miljoner per var.

    Syskonet som ärver fastigheten har ingen möjlighet att köpa ut oss andra två.

    Fastigheten kommer nu säljas trots våra föräldrars önskan.

    Problemet är nu att han som "ärvde" fastigheten tycker att han ska få de pengarna minus det som vi måste få pga laglotten. Han tycker alltså att vi andra ska få 1,5 miljoner vardera, och han återstående 6 miljoner. "Huset var ju hans", resonerar han.

    Vi andra två tycker att eftersom fastigheten säljs av dödsboet och inte alls kommer gå vidare i släkten så är huset inte hans, och därför bör arvet delas lika på oss tre syskon.

  • Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?
  • Anonym (js)
    Anonym (J) skrev 2019-05-14 17:08:35 följande:
    Då är det antingen det barnet eller föräldrarna som baflg en idiot. Oavsett, man ska få göra vad man vill med sina pengar!
    Anledningen till att reglerna om laglott, förskott på arv, formkrav på testamente och gåvobrev mm finns är att förhindra att ex ett syskon "plundrar" en dement förälder medan denne är i livet och därmed berövar alla syskon deras arv. Det är väldigt genomtänkta och kloka regler.

    Vill man som förälder gynna ett barn så kan man ge en gåva medan man är i livet (dock ej på dödsbädden eller icke betungande) med ett korrekt gåvobrev som klargör att gåvan inte är förskott på arv. Saken klar. Så man kan göra vad man vill med sina pengar men man måste göra det på ett korrekt sätt för att visa att det varit ens verkliga avsikt att missgynna vissa barn. Det är trots allt inte vanligt att föräldrar vill behandla sina barn mycket olika så kravet är rätt rimligt. 
  • Åsa
    Anonym (S) skrev 2019-05-14 20:32:23 följande:
    Nej, tanken här är ju att gården ska behållas i släkten, så ts får en halv miljon i pengar och ts bror får INGET i pengar, bara en jäkla massa merkostnader troligtvis.

    Enda problemet är om brodern skulle få för sig att sälja gården i framtiden men troligtvis har föräldrarna kunnat känna sig säkra på att så ej sker. I bouppteckningen kan de skriva ett kontrakt på hur tillgångarna ska fördelas OM gården säljs i framtiden.
    Bouppteckning är bara en förteckning av ägodelar och skulder, där skrivs inget sådant. Däremot kan ju syskonen - om de väljer att inte godkänna testamentet - när det underkänts i stället för att begära försäljning skriva ett sådant avtal i samband med den arvsfördelning de kommer överens om. Det senare förutsätter ju att broderns inkomster tillåter honom att ta lån för att få ut den miljon som tydligen är viktig för TS och det andra syskonet (?).

    Vad gäller att vara säker på att gården inte säljs... Min släkt sålde mark billigt till en gammal god granne för att den skulle få fortsätta vara levande åkermark, han sade att han skulle bruka den så. Efter tio år stod där ett antal villor... I TS fall finns dessutom syskonbarn som (pga skilsmässa och dålig kontakt?) saknar större koppling till gården och kanske skulle sälja den på två röda vid pappans bortgång.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-14 20:32:23 följande:

    Nej, tanken här är ju att gården ska behållas i släkten, så ts får en halv miljon i pengar och ts bror får INGET i pengar, bara en jäkla massa merkostnader troligtvis.

    Enda problemet är om brodern skulle få för sig att sälja gården i framtiden men troligtvis har föräldrarna kunnat känna sig säkra på att så ej sker. I bouppteckningen kan de skriva ett kontrakt på hur tillgångarna ska fördelas OM gården säljs i framtiden.


    Fast så räknar man inte. När man ärver pratar man inte bara om rena pengar utan även vad saker är värda. Så man kan inte säga att de får en halv miljon och brodern får inget i pengar. Man pratar då om värdet på huset och det är fortfarande 8 miljoner även om han inte har dem i hand. Nej får föräldrarna som de vill (vilket jag inte tror då det verkar helt fel skrivet) så framgår drt inte att de andra barnen ska ha del i vinst vid ev föeäljlnign. Så blir det som föräldrarna vill och förvånansvärt många här så skulle broderns få huset och sen skulle han kunna sälja om ett år och få 8 miljoner. Och säljer han inte får du ju tänka att han går bort en dag och då ärver hans barn honom. De kanske vill sälja. Plötsligt har hans barn flera miljoner som kusinerna inte.har.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Masse) skrev 2019-05-14 08:58:46 följande:

    Testamentet är hemmaskrivet och mycket kortfattat. Det står att fastigheten med inventiarier ska gå till vår bror, samt att jag och tredje syskonet får dela på övriga tillgångar.

    Laglott eller villkor nämns inte. Föräldrarna tänkte inte så långt utan skrev nog bara ner vad de tyckte lät bäst. Bevittnat av en granne.

    Brodern som står som arvinge till fastigheten har ingen som helst möjlighet att lösa ut oss andra två för att vi ska kunna få laglotten.


    Är testamentet endast bevittnat av EN granne är det ogiltigt. Det ska bevittnas av minst två personer som inte är släkt med testamentgivaren.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (S) skrev 2019-05-14 20:36:57 följande:

    Jag tror att hans reaktion är en reaktion på syskonens beteende. De skiter högaktningsfullt i sina föräldrar och sitter hemma och räknar kronor - ANDRAS (deras föräldrars) kronor och livsverk.

    Vi har ett släktställe och i ts brors situation hade jag reagerat likadant. Hellre hade jag skänkt överskottet till välgörenhet än till giriga syskon.


    Men suck. Så du tycker man ska behandla sina barn olika bara för att vissa av ens barn inte har samma mål och drömmar som man själv har haft? Bara för att vissa syskon har andra planer i livet än att ta efter en släktgård (de kanske har skapat egna boenden de vill lägga energi och pengar på eller vill jobbar utomlands eller vad som helst) så ska de få flera miljoner mindre än lilla gullsonen som vill gå i föräldrars fotspår? Skrämmande hur folk resonerar. Gör ni samma mot era barn när ni skriver testamente kommer ni bara bädda för konflikter och syskonbråk och brutna relationer.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Kämpa) skrev 2019-05-14 20:36:31 följande:

    Jag tycker det beror på hur länge brossan kämpat på med gården. Har han bott där 10 år och kämpat för att få det att gå runt. Kanske underhållit osv. Tycker jag han bör han lite mer. Har det bara gått nåt år så dela lika.


    Fast det andra barnen kanske har kämpar med annat här i livet. Har man rätt till flera miljoner mer än sina syskon bara för att man kämpat med föräldrarnas libsdröm?
  • Embla twopointoh
    Bjoer skrev 2019-05-14 18:50:57 följande:
    Borde man verkligen det? Är du emot skatt?

    I familjer där bara ena syskonet tar hand om föräldrarna så kan det testamenteras majoriteten till det syskonet. Laglotten är bara 50% av arvegodset.

    Är det verkligen ett bra sätt att locka folk att ta hand om sina gamla, för att de ska få ärva? Det skapar väl snarare bara rövslickare som försöker smickra och smutskasta sina syskon.

    Generellt sätt anser jag det bra att viss egendom är säkrad till alla syskon, om vi nu ska ha arv.
    Jag vet inte vad skatt har med denna sak att göra?

    Jag har inte sagt att man ska "locka folk att ta hand om sina gamla, för att de ska få ärva". Det är möjligen en följd av att återge individen dess rätt till självbestämmande, men det är inte själva syftet.

    Det kommer alltid att finnas människor som försöker utnyttja systemet, ljuger, fjäskar och spelar spel, oavsett vad lagen säger. Att det finns sådana människor är inget argument varken för eller emot dagens lagstiftning. Den springande punkten är om individen ska ha rätt att bestämma över sina egna tillgångar eller inte.
  • Anonym (Arvinge)
    Embla twopointoh skrev 2019-05-14 22:33:21 följande:
    Det kommer alltid att finnas människor som försöker utnyttja systemet, ljuger, fjäskar och spelar spel, oavsett vad lagen säger. Att det finns sådana människor är inget argument varken för eller emot dagens lagstiftning. Den springande punkten är om individen ska ha rätt att bestämma över sina egna tillgångar eller inte.
    Ja, föräldrar kan göra vad de vill med sina pengar så länge de lever. De kan leva upp dem så det inte finns något arv kvar.

    Däremot har de inte full rätt att bestämma över pengarna när de dött. De är ansvariga för alla sina barn, så varför ska de kunna ge ett barn allt och ett annat inget alls? 

    Vet ett fall i min släkt där en förälder kallade hem en son för att överta hemmanet. Men när han kom hem (efter att ha lämnat ett bra jobb) hade en yngre bror övertalat sin förälder och tagit över hemmanet. Denne yngre bror hade redan ett bra jobb. Den äldre brodern fick sedan slita och släpa i fattigdom för att försörja sig själv och sin familj. Traumat har gått i arv. Nej, tacka vet jag att lösa ut sina syskon, det blir mer rättvist än att en får allt och de andra ingenting.
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (Psss) skrev 2019-05-14 22:26:14 följande:

    Fast det andra barnen kanske har kämpar med annat här i livet. Har man rätt till flera miljoner mer än sina syskon bara för att man kämpat med föräldrarnas libsdröm?


    Ja testamentet handlar ju om föräldrarnas dröm/önskan. Men om han bor på gården ett år och sen säljer och plockar hem miljonerna tycker jag msn ska dela lika.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Psss) skrev 2019-05-14 20:36:22 följande:

    Jo han ska visst köpa ut eftersom barn har rätt att ärva lila mycket i regel. Antagligen i detta fall också då testamentet är fel skrivet. Tycker du ska motverka att det händer efter din död genom att inte göra nåt testamente som är orättvist dina barn sins emellan. Så otroligt korkat av föräldrar att göra så. Varför ska de som inte är intresserade av gården straffas? Han som ärver gården kanske ändå säljer den om fem år och lever loppan på 8 mille. De andra syskonen kanske har andra intressen och andra hål att stoppa pengar i. Kanske vill betala av sina lån på egna hus.

    Om bröderna bor kvar där och går bort ärver hans barn i sin tur gården. De kanske säljer det i sin tur. Ska de vara flera miljoner rikare än sina kusiner?

    Nej det är absolut inte sniket att inte vilja skänka 8 mille till sin bror bara för att föräldrarna inte haft nån uppfattning om ekonomi.


    Laglotten är vad alla barn har rätt till. Brodern kan av totalt 9 miljoner(i fastighet och pengar) helt lagligt få 6 miljoner. Det är sniket att inte ta hänsyn till föräldrarnas vilja att fastigheten ska stanna inom familjen.
Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?