• Anonym (Hjärntvättad.)

    Rädd att jag blir hjärntvättad. Hjälp!

    Har nu gått en Alphakurs och blivit intresserad i filosofiska frågor.

    Tyvärr tycker mina vänninor/tjejkompisar att det är flummigt och anser svenska kyrkan vara en sekt.

    Känns som att de tittar snett på mig varje gång jag nämner kyrkan osv.

    Deltagarna i kursen är lite udda personligheter men högutbildade.

    Bör jag helt sluta engagera mig i ?

    Rädd att jag blir hjärntvättad, manipulerad.

  • Svar på tråden Rädd att jag blir hjärntvättad. Hjälp!
  • Anonym (Hjärntvättad.)
    Anonym (Soë) skrev 2019-05-19 17:20:21 följande:
    Att jag är kritisk till religion har nog en del redan sett genom inlägg jag gjort tidigare. Men jag måste försvara Svenska kyrkan i detta fallet. 
    Svenska kyrkan och Livets ord är det jäääkligt stor skillnad emellan! De är ju nästan motpoler. Livets ord är en ruggig sekt och svenska kyrkan välkomnar vem som helst utan att kräva att dessa tror på gud-mnga präster i Sv kyrkan tror inte ens på gud.

    Svenska kyrkan är som religion light. De tvingar dej inte att tro på vissa saker. Du kan vara kritisk och ta till dej vad du själv önskar. I riktlinjer för Svenska kyrkan (kyrkosamordningen?) står det att bibeln är INTE "Guds ord" (vilket typ alla andra kristna tror) utan den är skriven av en massa olika människor som skriver om sina egna tankar om "gud", blandat med en massa samtida folksägner, berättelser och dagliga händelser som skedde då, ungefär.

    Jag har en väldigt nära släkting som är teolog och har jobbat som kyrkoherde. Hon tror inte på himlen eller helvetet, gud eller djävulen utan menar att det är symboler för godhet och ondska, kärlek och hat osv.

    Sen finns det givetvis extremer och läskiga präster även i Svenska kyrkan, som är homofober, predikar om synd och helvetet osv. Men de verkar som tur är vara få.
    Om du blir hjärntvättad av en kurs i Svenska kyrkans regi, TS. Ja då blir du nog även hjärntvättad av hjärndöda influencers, dina vänner (de hjärntvättar ju dej redan genom att vara kritiska till en enda jäkla kurs du går!) och tror nog sjutton att även en halvtimmes frisörbesök lyckas hjärntvätta dej och gör dej till en ny människa med nya tankar om frisören pratar på om ett och samma ämne hela tiden..
    Alpha är mycket poppis i resten av världen som en slags plats för att ventilera filosofiska frågor. Spirituellt.
    Men här i Sverige är många mycket skeptiska och på kurserna är det oftast pensionärer och har märkt att det är svårt för Alpha att få folk att vilja gå dit då många hoppar av kursen.
    Vet ni vad det beror på? Är vi svenskar mer pragmatiska och hellre gör annat än att ägnar oss två timmar en kväll i månaden till att besöka en kurs och få mat?
  • Anonym (Soë)
    Anonym (Trollet funnet) skrev 2019-05-17 20:29:39 följande:
    Aha. Detta måste vara fredagstråden. Svenska kyrkan har inga pastorer och det ska vara en rätt märklig präst om han sagt detta till detta.
    Exakt!

    En pastor är en självutnämnd allvetare och ledare inom frireligiösa samfund som oftast aldrig läst teologi eller i vart fall aldrig tagit examen vid ett universitet.

    Tycker också att uttalandet var ytterst märkligt och det låter typiskt frireligiöst, inget som skulle komma från en "normal" präst i Svenska kyrkan.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (Hjärntvättad.) skrev 2019-05-19 17:41:36 följande:
    Alpha är mycket poppis i resten av världen som en slags plats för att ventilera filosofiska frågor. Spirituellt.
    Men här i Sverige är många mycket skeptiska och på kurserna är det oftast pensionärer och har märkt att det är svårt för Alpha att få folk att vilja gå dit då många hoppar av kursen.
    Vet ni vad det beror på? Är vi svenskar mer pragmatiska och hellre gör annat än att ägnar oss två timmar en kväll i månaden till att besöka en kurs och få mat?
    Tack för svaret, men vilka är det egentligen som håller i den där kursen?

    Kan omöjligt vara svenska kyrkan, antar jag på det lilla jag läst.

    Jag har inget emot kurser, kunskap är alltid viktigt-vad det än handlar om. Är de dessutom gratis så ser jag ingen anledning att inte gå, om man har tiden. Att träffa andra människor, diskutera, lära sej något nytt kan aldrig vara fel.
    Men.. många av dessa frikyrkosamfund är inte riktigt sunda. Det är lätt att falla dit om man befinner sej i en svag punkt i livet eller för tillfället är i sorg eller ensam, då passar de på att suga tag i en.

    Men jag ska läsa hela tråden innan jag säger något mer: )
  • Anonym (Hjärntvättad.)
    Anonym (Soë) skrev 2019-05-19 17:49:43 följande:
    Tack för svaret, men vilka är det egentligen som håller i den där kursen?

    Kan omöjligt vara svenska kyrkan, antar jag på det lilla jag läst.

    Jag har inget emot kurser, kunskap är alltid viktigt-vad det än handlar om. Är de dessutom gratis så ser jag ingen anledning att inte gå, om man har tiden. Att träffa andra människor, diskutera, lära sej något nytt kan aldrig vara fel.
    Men.. många av dessa frikyrkosamfund är inte riktigt sunda. Det är lätt att falla dit om man befinner sej i en svag punkt i livet eller för tillfället är i sorg eller ensam, då passar de på att suga tag i en.

    Men jag ska läsa hela tråden innan jag säger något mer: )
    Det är en Pastor och sin fru. Har också tänkt på det här att de kan manipulera en men då tänker jag till vad? En utav herrarna driver ett hälsoföretag som är nykristen dessutom. Väldigt trevlig. Ville bjuda in mig och min man till sitt kontor för att samtala om bättre hälsa men vi sade klart och tydligt nej.
    Min man är ateist och totalt ointresserad av sådant här så det är bara jag som har gått på kursen.
    Förklarade att jag ville lyssna på bibliska frågor och utgå från bibeln.
    Vad skulle de ha för "plan"?
    Är som sagt mycket mycket misstänksam och distanstagande. Tycker det är intressant och gå dit för att se vad de "kokar ihop" för något inom Alpha kursen.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (Iris) skrev 2019-05-19 15:11:09 följande:

    TS, vill inte outa dig genom att förklara för övriga i tråden vilket geografiskt område det handlar om, men kan bara bekräfta det du skriver om en pastor som arbetat inom evangeliska frikyrkan, som är aktiv i svenska evangeliska alliansen och som nu samarbetar med en svenskkyrklig församling.

    Jag arbetar i ett annat samfund i samma stad och förstår att det du skriver är sant.

    Om du inte känner dig bekväm med kursen tycker jag att du skall hoppa av. I Alpha ska man kunna ifrågasätta och få vara kritisk, det ingår i konceptet skulle jag säga.

    Om du vill lära dig mer om kristen tro föreslår jag att du frågar om någon svenskkyrklig församling där du bor har vuxenkonfirmation (vet att det i alla fall brukar erbjudas av en närliggande svenskkyrklig kyrka) alternativt att du söker dig till en annan Alpha-grupp där du har mer förtroende för dem som leder.


    Men det låter ju inte alls bra, att en församling i svenska kyrkan samarbetar med ett frikyrkligt samfund! Ska inte anta något, men skulle inte förvåna mej om denna svenska kyrkans församling ligger i Svenska biibelbältet, de verkar minst sagt lite mer extrema där..
  • Tow2Mater

    Later som just denna Alphakurs dragit till sig allehanda folk med andra motiv än nyfikenhet att vilja lära sig mer om kristen tro.

    Kurserna brukar anses som givade, och inte alls hjärntvättande. Kanske du mest har otur med din kurs.

    Svenska kristenheten är mångfacetterad, med ytterligheterna ofta definierade av Svenska Kyrkan (som t o m kan ha icke-troende ledare, makabert (!)) på ena sidan och Livets Ord (ingen sekt, bara en karismatisk forsamling, som lugnat ner sig mycket de senaste 20 åren mot vad de var när de startade) på andra sidan. Du måste hitta den nich som "passar" just dig, men de ska alla vara grundade på Bibeln, och inget annat hopkok - då har de inte ett kristet budskap.

  • Anonym (Fel)
    Anonym (Hjärntvättad.) skrev 2019-05-17 19:59:09 följande:

    Vi har en liten flicka i släkten som blivit allvarligt sjuk.

    Ber alltid en liten nattbön om att hon ska bli frisk.

    När jag tog upp det på Alpha kursen sade Pastorn att jag har inte tagit emot Gud än och därav lyssnar han inte.


    I så fall är prästen puckad i huvudet om du ursäktar. Läs bibeln. Be så skall du få sök så skall du finna bulta så ska dörren öppnas står det där. Vad är det för dum präst?
  • Tow2Mater
    Anonym (Soë) skrev 2019-05-19 18:07:23 följande:
    Men det låter ju inte alls bra, att en församling i svenska kyrkan samarbetar med ett frikyrkligt samfund! Ska inte anta något, men skulle inte förvåna mej om denna svenska kyrkans församling ligger i Svenska biibelbältet, de verkar minst sagt lite mer extrema där..
    Varfor skulle inte det vara bra? Vi har samma Gud, samma Jesus, och samma tro. Det ör mest sätten man utövar tron på som skiljer. Att svensk kristenhet kommer tillsammans är mycket bra!
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Hjärntvättad.) skrev 2019-05-19 17:41:36 följande:

    Alpha är mycket poppis i resten av världen som en slags plats för att ventilera filosofiska frågor. Spirituellt.

    Men här i Sverige är många mycket skeptiska och på kurserna är det oftast pensionärer och har märkt att det är svårt för Alpha att få folk att vilja gå dit då många hoppar av kursen.

    Vet ni vad det beror på? Är vi svenskar mer pragmatiska och hellre gör annat än att ägnar oss två timmar en kväll i månaden till att besöka en kurs och få mat?


    Fast det stämmer inte riktigt. Alpha är en grundkurs i kristen tro. Det är inte ett allmänt filosofiskt rum.
  • Anonym (Soë)
    Tow2Mater skrev 2019-05-19 18:07:47 följande:

    Later som just denna Alphakurs dragit till sig allehanda folk med andra motiv än nyfikenhet att vilja lära sig mer om kristen tro.

    Kurserna brukar anses som givade, och inte alls hjärntvättande. Kanske du mest har otur med din kurs.

    Svenska kristenheten är mångfacetterad, med ytterligheterna ofta definierade av Svenska Kyrkan (som t o m kan ha icke-troende ledare, makabert (!)) på ena sidan och Livets Ord (ingen sekt, bara en karismatisk forsamling, som lugnat ner sig mycket de senaste 20 åren mot vad de var när de startade) på andra sidan. Du måste hitta den nich som "passar" just dig, men de ska alla vara grundade på Bibeln, och inget annat hopkok - då har de inte ett kristet budskap.


    Livets ord är inte en sekt, bara en "karismatisk" församling. Du är allt bra rolig ibland!
Svar på tråden Rädd att jag blir hjärntvättad. Hjälp!