Inlägg från: Anonym (Trött.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött.....)

    Krävande Svärföräldrar!

    Hej! Jag har två barn tillsammans med min sambo. Mina svärföräldrar är väldigt efterhängsna upplever jag det och egentligen började det hela när vi fick första barnet! Det är klart att jag är glad över att dom älskar sina barnbarn över allt annat och verkligen bryr sig och kan ställa upp om vi tex behöver barnvakt osv men det har gått för långt känner jag. Dom vill i princip hela tiden träffa oss och tjatar hela tiden om att vårt äldsta barn ska sova över där osv.. lilla är lite för liten för det änsålänge! Ibland dyker min svärmor upp hemma hos oss helt spontant bara för att få träffa barnbarnen! Då ringer hon tex inte innan utan kan skylla på att hon var i stan och hade vägarna förbi, eller typ låna toaletten.. (Jag gillar inte att få besök så utan att man hör av sig innan!) spelar ingen roll vem det är.. och det vet hon också om! Vi kanske inte alls är redo för att ta emot besök! Ofta är det också så att dom ska ha vägarna förbi för att dom köpt något till barnen och då kan man få ett samtal 10 min innan att dom kommer med det. (En känsla av att det är för att ha en ursäkt att komma!) sen frågar dom framför mitt äldsta barn - ska du sova hos oss inatt? Utan att ha frågat oss först vilket också stör mig! Det är liksom allt eller inget. Helst ska vi ses flera gånger varje vecka för att dom ska vara nöjda liksom. Jag har pratat med min sambo om detta då jag tycker att dom ställer lite höga krav! Vi vill väl ha egentid och umgås som familj också.. någon som känner igen sig?? Inte svårt att formulera det här.. men jag är trött på det här! Mina föräldrar finns ju också med i bilden och ska hinna träffa barnbarnen, det innebär att vi skulle behöva ha besök var och varannan dag då!

  • Svar på tråden Krävande Svärföräldrar!
  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-17 23:07:46 följande:

    Din man får prata med dom. 


    Hur gör han det på ett bra sätt?! Förstår du min frustration? Att det blir för mycket..?
  • Anonym (Trött.....)
    annabellelee skrev 2019-05-17 23:08:14 följande:

    Jag är för en nära kontakt med far- och morföräldrar, men jag hade inte klarat att leva så. Man frågar innan man kommer

    Du får prata igenom det hela med din man och sen får han ta det med sina föräldrar. Han vet bäst hur han ska läggs upp det för att inte såra.


    Jag tycker också det är viktigt med en nära kontakt! Men visst ska det vara på ett normal nivå?! Det blir bara för mycket... tycker också att man frågar!! Jag dyker inte upp oinbjuden hos någon. Jag hoppas han kan prata med dom och att dom inte blir ledsna. Känns ibland som dom försöker ta över föräldrarrollen, låter helt sjukt men så skumt beteende ibland...
  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (x) skrev 2019-05-18 21:45:56 följande:

    Å vad jag känner igen mig. Svärföräldrarna vill komma varje helg och ibland även mitt i veckan. Vi får sällan tid till att mina föräldrar ska träffa barnen och vi får aldrig en helg bara för oss själva. Självklart uppskattar man att de älskar barnen så mycket men förstår de inte att det finns andra människor i våra liv också och att vi inte kan bjuda hem folk varenda dag... *suck* det stressar mig otroligt mycket. 


    Visst är det jobbigt..... att dom själva inte känner att det blir för mycket liksom! Dyker dina svärföräldrar också upp utan att höra av sig ibland? Är det något du diskuterat med din man? Och isf, håller han med dig och förstår hur du känner? Det är samma här, inte bara helgerna vi blir uppbokade med dom utan även under veckorna.. det stressar mig också så mycket och jag känner bara hur irritationen växer inombords! Jag kan verkligen inte ens föreställa mig att mina svärföräldrar träffade mor/farföräldrar så mycket själva när deras egna barn var små... men oss ska dom hänga sig på var och varannan dag! Ibland kan dom inte ens acceptera ett nej om vi säger att det inte passar! Helt sjukt egentligen....
  • Anonym (Trött.....)
    Barbro45 skrev 2019-05-18 08:58:42 följande:

    Har ni varit tydliga med hur ni vill ha det? Om ni varit otydliga eller alltför försiktiga i hur ni uttryckt er så har budskapet inte gått fram. Förstår att ni vill ha en sund och lagom kontaktat därför bra om man kan formulera sig tydligt utan att de känner sig bli helt avvisade.

    Deras beteende kanske grundar sig på vilken relation de hade till sina svärföräldrar, kanske det var några som överhuvudtaget inte brydde sig om sina barnbarn. Nu känner de kanske att så ska de inte vara. Enbart gissningar men brukar alltid vara bra att veta bakgrund, lättare att komma tillrätta med det då.

    En bra grundregel när man vill påpeka att man vill att någon ska ändra ett beteende, en person som man även fortsatt vill ha kvar i sitt liv, är att bädda in kritiken i positiva kommentarer.

    T.ex. vi känner att det är så fint att ni är så mån om era barnbarn. (Beröm)

    För att vi själva ska fungera bra som familj så är det viktigt att vi kan få framförhållning kring vad som ska hända, och tid för oss själva som familj. Vi vill därför att ni minskar era besök till X gånger per månad och vi vill få besked dagen före. Vi vill också att ni först talar med oss innan ni lovar eller frågar barnen om någon aktivitet. (Önskad förändring)

    Det är en stor trygghet för oss att ni finns i barnens liv, det är bar för barn att få umgås med sina mor- och farföräldrar. (Beröm)

    Det är bra om ni båda sitter ner med dem så att de tydligt ser att det är ni som familj som vill detta. Det bör dock vara deras son som leder samtalet, men du bör aktivt var med. De ska uppleva en enad front.

    Lycka till, tänk på att de vill väl att det inte finns någon ond baktanke, troligen endast obetänksamhet.


    tack för ett väldigt vettigt svar från dig med bra tips! Alltså jag tror innerst inne att dom märker att vi inte vill umgås allt för ofta, kanske inte att vi sagt det rakt ut men ibland säger vi som det är att det inte passar med besök tex! Men det som är så jobbigt är att dom knappt kan acceptera ett NEJ! Utan kan liksom tjata sig till att få ses för att dom saknar barnbarnen så mycket! En vecka är alldeles för länge enligt svärmor! Då dör hon av längtan typ... tänk om vi hade bott på annan ort tänker jag ibland! Vi kanske ska lägga upp det precis som du skrivit, så vi inte sårar någon för det vill vi ju inte! Och självklart ska dom få träffa sina barnbarn och oss men på en rimlig nivå! Ibland upplever jag även en slags avundsjuka - som att det sticker i deras ögon när mina föräldrar träffar sina barnbarn det låter hemskt jag vet. Men känns som dom vill vara favoriterna! Och dom som barnen ska vara mest för.. jobbig situation eftersom jag gnäller på min sambo (inte hans fel!) men klart det blir jobbigt för han när jag klagar på hans föräldrars beteende, ibland uppstår det konflikter mellan oss pga av det!
  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (x) skrev 2019-05-18 22:01:32 följande:

    Ofta ringer de och säger att de är i närheten och därför vill komma förbi. Jag vill inte vara otrevlig så försöker ofta hitta på ursäkter men de förstår inte hinten. Vid något tillfälle har jag sagt att det passar inte nu,  och "vi hör av oss när det fungerar bättre". Efter 2 dagar ringer de och frågar om vi glömt dom. Min sambo tycker också det är jobbigt men har inte hjärta att säga något. De menar väl men jag vill bara skrika...Tycker det är så själviskt av dom att tro att de är så prioriterade att de kan ta upp så mycket av ens tid. 


    Gud vad jag känner igen mig!! Jag försöker också köra på ursäkter men blir typ överkörd bara... hur gamla barn har ni? Har dom/den sovit hos farmor o farfar? Tjatar dom även om det? För oss är det ett väldigt tjat om att min äldsta ska sova över där bara för att dom vill umgås med honom, jag menar varför ska vi lämna bort honom om vi inte är i behov av barnvakt tex. Ska bara gynna dom hela tiden! Till saken hör att han sovit där vääääldigt mänga gånger också men det räcker inte utan det ska hela tiden vara mera mera! Ibland önskar man nästan att man bodde längre ifrån dom.... haha! Nej fy vad detta tar på min energi!!
  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (v) skrev 2019-05-18 15:35:58 följande:

    Det är din sambo som ska ta diskussionen med sina föräldrar. Sedan måste han vara tydlig och konsekvent. Dyker de upp oanmälda så måste han säga nej till besöket, även fast de står i dörren. Han måste stå upp för sin familj.

    Får ni inte rätsida på problemet tycker jag ni beställer tid på familjerådgivning. Att de struntar i era önskemål, kör över er och invaderar ert hus och hem kan få långsiktiga konsekvenser. Det finns kvinnor som vantrivs så i äktenskapet pga svärföräldrarna att de tar ut skilsmässa.

    Så ta tag i detta problem innan det växer er överhuvudet.


    Tack för att du verkar förstå! Jag tänker så ibland att deras beteende skulle kunna resultera i att jag och min sambo går skilda vägar.... så ska det inte bli känner jag! Dom kan inte ta ett nej heller om dom vill komma på besök utan det är ett väldigt tjat då för att dom ska få som dom vill... ibland känner jag att jag inte ens vill vara hemma för tänk om dom kommer! Hemskt egentligen! Försöker hitta på saker när jag vet att svärmor slutar tidigt på jobbet tex för annars kanske hon dyker upp hos oss!
  • Anonym (Trött.....)
    långemendel skrev 2019-05-18 21:40:23 följande:

    Kort och gott.

    Scenario 1.

    Svärföräldrarna har stuga, båt, bila/bilar och låga lån.

    Gilla läget njut av allt gratisnöje, se fram emot arvet och låt dem hållas!

    Scenario 2.

    Svärföräldrarna har ingen fin stuga och i gen obelånad villa.

    De saknar pengar alt är snåla. Be dem fucka you som det så fint heter.

    :):):

    Har funkat bra för mig


    Haha roligt svar! I det här fallet är det min familj som har pengar inte dom! Haha...
  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (x) skrev 2019-05-18 22:10:26 följande:

    Det är nog vanligt att det blir lite konkurrens. Upplever också att mina svärföräldrar vill vara favoriterna, både genom att ses ofta men även genom att hela tiden köpa massa prylar till barnen. Har mina föräldrar köpt något så ska svärföräldrarna absolut gå ut och köpa något också.Och det ska vara något dyrt såklart. Trots att jag säger att vi inte vill ha och inte behöver mer prylar. 


    precis så är det här med.. någon jävla tävling från deras sida! Mina föräldrar agerar normalt. Vi har också sjukt mycket prylar och behöver inte mera. Vad komiskt att man kan känna igen sig så mycket....
  • Anonym (Trött.....)

    Ja men exakt så är det ju! Helgerna vill man väl ha som egen familj och inte lämna bort barnen.. brukar säga det till min sambo att jag inte skaffat barn för att lämna bort dom! Haha..


    Anonym (x) skrev 2019-05-18 22:18:33 följande:

    Våra barn är för små fortfarande men de tjatar om övernattning och har tjatat om att vara barnvakt sen barnen var 1 vecka gammal. Jag kan känna att vi själva får för lite tid med våra barn när vi jobbar hela veckorna, så jag vill ju inte lämna bort dom på helgen då om vi inte måste. Det är vårt barn ju, inte deras.  


  • Anonym (Trött.....)
    Anonym (v) skrev 2019-05-18 22:31:49 följande:

    Jag tycker inte att ni ska acceptera längre att de får er att bli stressade och må dåligt. Jag tycker att du redan nu kontaktar familjerådgivning så att ni får bättre verktyg för att kunna hantera problemet.

    Du har svärföräldrar som inte bryr sig om era behov utan de ska hela tiden få sina egna behov tillfredsställda. Det låter ju som ett kontrollbeteende från deras sida att de är som iglar på er som resulterar i att ni inte kan träffa andra släktingar och vänner.

    Hela ert liv och umgänge kan ju inte handla om svärföräldrarna. Ni har jobb och ni har andra släktingar/vänner att fördela er tid på.


    Exakt så är det! Dom verkar tro att det bara är dom.. men det som är jobbigt med det hela är att min sambo inte verkar ta det här på allvar! Han stör sig inte lika mycket som mig! Är det för att det är hans föräldrar tro?! Men svärföräldrarna verkar på riktigt tro att allt hela tiden ska handla om dom. Ska jag själv kontakta familjerådgivning och gå dit själv? Eller ska jag försöka få med sambon? Vet inte hur jag ska lägga upp det på bästa sätt! Iglar som du skrev är exakt beskrivet hur dom är!
Svar på tråden Krävande Svärföräldrar!