• Anonym (Besviken)

    Mors dag- besviken

    Firar ni mors dag? I min uppväxt har vi alltid gjort det, med fika på sängen o någon present. Själv har jag o min man två barn o ett på väg. Vi är lyckliga tillsammans. För några år sen när barnen var mindre brukade min man uppvakta mej på mors dag, men i år blev det ingenting. Inte ens en blomma eller ett kort. Överdriver jag som blir besviken? Är jag bara ?gravid-känslig?? Känner mej ledsen o ouppskattad.

  • Svar på tråden Mors dag- besviken
  • Anonym (Också besviken)
    Anonym (Ja du...) skrev 2019-05-27 07:22:21 följande:

    Du skålade för dig själv???


    Japp. Barnet tycker att det är jätteroligt att skåla när vi dricker ur ?finglasen?, dvs vinglas. Det var honom jag skålade med, men min man iddes inte lyfta sitt eget glas som han alltid annars gör.
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym (Också besviken) skrev 2019-05-27 07:31:34 följande:

    Japp. Barnet tycker att det är jätteroligt att skåla när vi dricker ur ?finglasen?, dvs vinglas. Det var honom jag skålade med, men min man iddes inte lyfta sitt eget glas som han alltid annars gör.


    Brukar ni ofta skåla för dig?

    Jag tycker bara det är så typiskt. Du och din man som tjurar på varandra och inte kommunicerar, vare sig vad gäller era förväntningar eller för att lösa konflikter. Och i stället går du och ts hit och beklagar er och vill få stöd i att era män är så otacksamma. Morsdag är bara ett påhitt för att öka handeln. Känner man inte varje dag man är med sina barn att man är uppskattad som mamma bör man nog fundera på hur det står till med relationerna i familjen.
  • bullen1984

    Kvinnor tycker det är viktigt med dessa dagar just för att det är kvinnorna som fixar, donar, planerar allt annars. När det finns 1 dag där man faktiskt skulle kunna få lite uppskattning tillbaka, och inte får det så förstår jag att man blir besviken.

    Har inga barn själv och vill inte ha, men förde över pengar till min systers barn så de skulle kunna köpa något till henne. 

  • Anonym (Heh)

    Jag har två barn och det här var min morsdag. Vaknade av att yngsta vaknade. Sambo vägrar stiga upp, säger han är trött så jag får gå upp. Yngsta är högljudd, äldsta vaknar och är arg för han inte får sova ifred, kaos i en timme. Sedan stiger sambon upp och är sur för att han blivit väckt när han var trött och kaoset.

    Sambon ska iväg med kompisar på grillkväll och ska gå och handla. Äldsta barnet vill också handla men med mig, inte pappa. Bråk. Jag går och handlar. Blir tuuungt med allt sambon ska ha och äldsta vägrar hjälpa bära och håller i min jacka hela vägen hem (= ännu tyngre).

    Kommer hem, yngsta har lekt i vardagsrummet och det ser ut som att det varit inbrott. Sambon tar grejerna och sticker. Jag städar. Är med barnen hela dagen. På kvällen kommer sambon hem och jag lägger barnen för pappan duger inte. Sedan är kl 20 och då har jag jobb att göra men sambon vill prata om vårt förhållande och att det är dåligt, sitter och suckar i soffan. Vi pratar. Blir trött. Lägger mig vid midnatt och sambo sur för att jag inte satt uppe längre och pratade klart. Jag ställer klockan en timme tidigare för att hinna jobbet på morgonen men yngsta vaknar ännu tidigare än vanligt.

    Huu. Behöver inte bli firad men en massage på axlarna hade varit skönt... :S fick ett grattis av min egen mamma iaf när jag grattade henne.

  • Anonym (L)
    Anonym (Dubbelt) skrev 2019-05-27 07:03:27 följande:

    Förstår känslan av besvikelse.

    Hade bröllopsdag igår på mors dag, det hade också glömts bort. Sade han i alla fall, tycker att det verkar lite märkligt att helt missa när vi så sent som dagen innan pratade om det - att det hade gått ett år.

    Mors och fars dag är såklart sådant som barnen ska uppmärksamma som skrivits ovan, men med hjälp av den andre föräldern när de är små. Firandet kan i min värld vara frukost på sängen eller lite finare frukost. Behöver och förväntar mig inte presenter.

    Hade själv köpt två symboliska presenter på bröllopsdagen till min man. Men han kom tydligen inte ens ihåg vilken dag det var... hade varit mysigt att få lite godare middag hemma eller en liten blomma eller något i alla fall. Eller bara några uppskattande ord.


    Om vi firar bröllopsdagar, så bestämmer vi vad vi ska göra gemensamt. Köper prylar gör vi aldrig.
  • mammaekonom

    Klart du får vara besviken. Det är också gratis att be barnen rita teckningar till mamma på mors dag. 
    Jag fick bullfrukost och rosor från Willys. Alldeles perfekt enligt mig.

  • scanmia

    Här tar skolan morsdag och farsdag på stort allvar och barnen kommer hem med kort, presenter, inövade sånger, dikter, blommor... 
    Vi vuxna ringer våra egna föräldrar och grattar varandra. Mänga säger även grattis till vänner och bekanta.

  • Anonym (I tårar)

    Inget uppvaktande här heller. Inte ens ett litet grattis eller en kram.

    Hade blivit superglad av bara lite omtanke. Typ sovmorgon och att han påminner barmen att måla något (små barn). Men inget. Inte ett knysst.

    Jo förresten, han skällde på mig att jag inte påminner honom om morsdag i år eftersom hans mamma blev sur att han inte skickat ett sms eller ringt.

    Fy fan alltså. Jag har fött honom två barn, det mest värdefullaste han har här i luvetcoch kvaddade hela mitt underliv som tagit år att läka och få ihop. Hur svårt Ska det vara att en gång om året få höra några dina ord om sin mammaroll?

  • Anonym (över)
    Anonym (Besviken) skrev 2019-05-26 23:30:36 följande:

    Firar ni mors dag? I min uppväxt har vi alltid gjort det, med fika på sängen o någon present. Själv har jag o min man två barn o ett på väg. Vi är lyckliga tillsammans. För några år sen när barnen var mindre brukade min man uppvakta mej på mors dag, men i år blev det ingenting. Inte ens en blomma eller ett kort. Överdriver jag som blir besviken? Är jag bara ?gravid-känslig?? Känner mej ledsen o ouppskattad.


    Du överdriver ju inte eftersom dagen är viktig för dig och du hade velat ha uppvaktning. Och i synnerhet om det tidigare varit så att du blivit uppvaktad, men inte i år så kan man ju fundera över varför det är så.

    Själv bryr jag mig inte om såna dagar som ska firas, tycker mest att det känns påklistrat och töntigt. Särskilt mors dag som hänger kvar i nåt slags förlegat föräldraskap där lilla mamma skulle få en enda dag med uppskattning och vila från hemmet och lilla pappan skulle för en gångs skull gör något för lilla frugan.

    I vårt hem är alla dagar mors dag, och fars dag. Vi är partners och jämlikar i vardagen och kärlekspartners alla dagar. Därför blir mors dag, fars dag, alla hjärtans dag och sånt så viktigt för mig.
  • Anonym (över)
    Anonym (över) skrev 2019-05-28 13:46:20 följande:
    Du överdriver ju inte eftersom dagen är viktig för dig och du hade velat ha uppvaktning. Och i synnerhet om det tidigare varit så att du blivit uppvaktad, men inte i år så kan man ju fundera över varför det är så.

    Själv bryr jag mig inte om såna dagar som ska firas, tycker mest att det känns påklistrat och töntigt. Särskilt mors dag som hänger kvar i nåt slags förlegat föräldraskap där lilla mamma skulle få en enda dag med uppskattning och vila från hemmet och lilla pappan skulle för en gångs skull gör något för lilla frugan.

    I vårt hem är alla dagar mors dag, och fars dag. Vi är partners och jämlikar i vardagen och kärlekspartners alla dagar. Därför blir mors dag, fars dag, alla hjärtans dag och sånt så viktigt för mig.
    *inte så viktigt för mig. Ska det stå.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Besviken) skrev 2019-05-26 23:30:36 följande:

    Firar ni mors dag? I min uppväxt har vi alltid gjort det, med fika på sängen o någon present. Själv har jag o min man två barn o ett på väg. Vi är lyckliga tillsammans. För några år sen när barnen var mindre brukade min man uppvakta mej på mors dag, men i år blev det ingenting. Inte ens en blomma eller ett kort. Överdriver jag som blir besviken? Är jag bara ?gravid-känslig?? Känner mej ledsen o ouppskattad.


    Jag är också besviken. Har inga barn eftersom min man ångrade sig och inte ville ha fler än de två han redan har. Besviken på att det inte finns bonusmors dag
Svar på tråden Mors dag- besviken