• Anonym (Syster i kläm)

    Snål släkting kommer i sommar

    Jag har en bror som är snål. Punkt. Det tycker då min man mindre om. Han är väldigt givmild och omtänksam. Men när det kommer till min bror så blir han tvärtom. 

    Min bror är speciell, ingen diagnos men skulle väl behöva utredas. 
    Han är 40 år och bor långt ifrån mig. Kommer på somrarna och bor hos mig och min syster. Vi brukar dela på honom. 

    Nu vill han kommer på semestern med sin lilla dotter. och varje gång detta tas upp hemma blir man min så jäkla sur och grinig. Han vill ringa honom och berätta hur fan han beter sig. Jag tycker att jag kan ta det med honom. 

    Kan dra några exempel på hur han är; 
    Han valde att förra sommaren åka hem runt 5 på morgonen för att slippa sätta på Ac:n i bilen för då drog bilen mer. Han har alltså ca 7-8 h i bil. 

    Han och hans förra tjej bodde hos oss en annan sommar. Brorsan åkte iväg och köpte frallor. Till DOM. Vi fick sitta och äta våra mackor. Man köper till alla om man handlar tycker jag. 

    En annan sommar höll vi i midsommar firandet. Vi bad alla lägga 200/familj för vi skötte alla inköpen. Då messar han att dom vill lägga 50:- mindre eftersom dom gjort en tårta också. 

    Han är gräsallergiker och bad min klippa gräset antingen innan han kliver upp eller när han gått och lagt sig, för han blir snorig. 

    När han är här lyfter han sällan på rumpan och hjälper till med något. Alltså ingenting. Iofs är han ju gäst men om jag åker till syrran och sover över hjälper jag till med antingen middag, bortplockning eller så. Och bor man en vecka hos någon blir detta lätt en irriterande grej. 

    Allt detta maler i min mans hjärna och blir det ett sånt hat för min bror. 
    Men jag vill inte att han ska ringa och skälla ut honom! Hur fasiken tar jag upp detta på ett smidigt sätt för min bror..... Min man vill gärna att han betalar för sig( vilket han aldrig skulle kräva av någon annan) och det är ju en svår grej att ta upp! 

    Hjälp... 


     

  • Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar
  • Anonym (..)

    Socialt inkompetent med frallorna till sig själva och löjligt med kravet på en femtiolapp i avdrag för icke överenskommen medhavd tårta. Det övriga tycker jag inte tyder på någon extrem snålhet. Illa att inte erbjuda sig att hjälpa till, absolut. Borde de erbjudit sig att köpa mat om de stannar några dagar, visst (även om vi själva tackar nej om det inte gäller längre besök). Men handlar det verkligen bara om vad du räknar upp verkar din mans irritation totalt oproportionerlig. Och ni verkar båda vara ganska mesiga och konflikträdda. Någon med den bristen på social kompetens (och försiktighet med de egna pengarna)  behöver extremt raka rör.
    - Hej, vi tänkte hälsa på er tio dagar i juni.
    - Kul, fast det får bli en vecka, det passar oss bättre. Vi kan turas om med matinköp och matlagning varannan dag, vad säger du om att vi börjar med dagen ni kommer?

    Jag tycker som sagt din man överdriver om du inte utelämnat viktiga fakta, men om han absolut onte vill ha besök av brodern tycker jag oavsett inte att du ska bjuda in/acceptera besöket. Om inte annat hamnar du i en tråkig medlarroll mellan sur/oresonlig man och förvuxen jättebebis till bror.

  • Anonym (..)

    Vad i hela friden har förresten ni att göra med om han åker fem på morgonen? Det är ju bara bra att han kommer iväg innan rusningstrafik.
    Eller handlar det om att du/din man känner dig skyldig att gå upp och passa upp på honom till frukost? Då är det väl det ni får fundera över, t ex låta brodern fixa frukost själv om han ska upp fyra.

  • Anonym (...å andra sidan)
    nernu skrev 2019-06-01 13:19:15 följande:

    Midsommarafton. Alltså troligtvis två mål mat tårta och jordgubbar snacks och sprit för en familj på 4-5 pers. 200 låter billigt. Vad äter ni på midsommar? Havre?


    Fast då går det ju att vända på och fråga varför brodern och hans sambo skulle betala lika mycket som de som kanske var 4-5 personer. TS skriver ju att hon bad om 200kr per familj och att brodern och hans dåvarande sambo inte hade barn på den tiden.
  • Anonym (--)

    När jag hälsar på mina syskon så ser ju jag till att köpa in lite mat, som jag såklart delar med mig till min familj, går inte en hel vecka och snyltar mat och sitter på mitt arsle hela dagarna. Skulle ju vara en sak om man var hemma hos en vän, men är man hos sin familj så är det ju uppenbart att man hjälper till.

  • Anonym (Förstår precis)
    Anonym (...å andra sidan) skrev 2019-06-02 06:03:04 följande:

    Fast då går det ju att vända på och fråga varför brodern och hans sambo skulle betala lika mycket som de som kanske var 4-5 personer. TS skriver ju att hon bad om 200kr per familj och att brodern och hans dåvarande sambo inte hade barn på den tiden.


    Enligt min erfarenhet har man mer pengar när man inte har barn. Sedan är det ju faktiskt hennes bror det är frågan om.

    Sedan tycker jag man förstår helt och hållet vilken slags typ brodern är, när ts säger att han och hans sambo brukade köpa mat och lägga det på "sin egen hylla" i kylskåpet. För att bara de skulle äta av den. Så gör man bara inte om man blir bjuden på allt annat.

    Sedan tycker jag att när man kommer och bor hos någon under en längre tid, så kostar man ju som gäst bara i matväg, utan det är ju andra saker som kostar också, som bensin, allt annat som förbrukas i hemmet. Då tycker jag att man t.o.m kan vara extra givmild när det kommer till mat och när man är på utflykter. T.ex bjuda alla på maten någon gång när man är ute, eller betala för mer mat hemma
  • Anonym (Soë)
    viseversa skrev 2019-05-31 19:02:23 följande:
    Du måste inte. Det är helt okej att välja bort att bjuda in vissa människor i sitt hem.
    Fast ställer man sådana krav så är det ju stor risk att man förlorar sin partner och ses som.. "en mindre trevlig person", minst sagt. Mer kontrollerande och dominerande.

    Är man i förhållande med någon eller tom gift så kan man inte förvägra partnerns syskon och föräldrar att beträda ert gemensamma boende.

    Hade jag haft en partner som förbjudit min iofs väldigt sympatiska familj att hälsa på, då hade jag dumpat hen illa kvickt faktiskt...
  • viseversa
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-02 11:12:42 följande:
    Fast ställer man sådana krav så är det ju stor risk att man förlorar sin partner och ses som.. "en mindre trevlig person", minst sagt. Mer kontrollerande och dominerande.

    Är man i förhållande med någon eller tom gift så kan man inte förvägra partnerns syskon och föräldrar att beträda ert gemensamma boende.

    Hade jag haft en partner som förbjudit min iofs väldigt sympatiska familj att hälsa på, då hade jag dumpat hen illa kvickt faktiskt...
    Fast nu har du en trevlig familj. Då är det jävligt stor skillnad. Har man däremot en snål elak sniken och självisk familj så jo då har man full rätt att säga nej till besök i gemensamma hemmet.
  • Anonym (...å andra sidan)
    Anonym (Förstår precis) skrev 2019-06-02 09:09:08 följande:

    Enligt min erfarenhet har man mer pengar när man inte har barn. Sedan är det ju faktiskt hennes bror det är frågan om.

    Sedan tycker jag man förstår helt och hållet vilken slags typ brodern är, när ts säger att han och hans sambo brukade köpa mat och lägga det på "sin egen hylla" i kylskåpet. För att bara de skulle äta av den. Så gör man bara inte om man blir bjuden på allt annat.

    Sedan tycker jag att när man kommer och bor hos någon under en längre tid, så kostar man ju som gäst bara i matväg, utan det är ju andra saker som kostar också, som bensin, allt annat som förbrukas i hemmet. Då tycker jag att man t.o.m kan vara extra givmild när det kommer till mat och när man är på utflykter. T.ex bjuda alla på maten någon gång när man är ute, eller betala för mer mat hemma


    Enligt samma resonemang som du för är det då också OK att säga att par skall betala lika mycket som singlar när ett gäng går ihop om en present? Där brukar ju också familjeargumentet dras fram.

    Varför tycker du att de barnlösa skall betala för barnfamiljernas ungar, har de inte själva gjort valet att bli föräldrar och tagit på sig försörjningsansvar? Och hur många kan ingå i en familj och räkna med att betala samma summa som ensamhushållet eller barnlösa paret? Familjen med två föräldrar och tre hockeyspelande tonårsgrabbar? Familjen med elva barn från 2-15 år?

    Visst, nu verkar TS bror vara lite egen på många sätt, men just det där med midsommarfestavgiften tycker jag inte att han/de resonerade så konstigt om.
  • Anonym (Känner igen mig)

    Haha! Jag känner igen mig! Har ett par såna bekanta. Det är nån slags aspergervariant. Snåla så att de säkert gråter när de skiter.

    Det är ett slags socialt handikapp där snålheten är en komponent bland andra. De klarar liksom inte av att vara generösa, det strider mot deras natur. Att vara snål med pengar är samma sak som att inte kunna anpassa sig till andra. Man sätter sig själv först i alla frågor.

    Jag vet inte om jag fattat det rätt att han kommer en vecka till dig och en vecka till din syster de veckor då han har sin barn? På så sätt får han gratis semester. Han får dessutom fullservice och eftersom det är hans systrar så känner han sig helt bekväm med att utnyttja er.

  • Anonym (Förstår precis)
    Anonym (...å andra sidan) skrev 2019-06-02 16:05:59 följande:

    Enligt samma resonemang som du för är det då också OK att säga att par skall betala lika mycket som singlar när ett gäng går ihop om en present? Där brukar ju också familjeargumentet dras fram.

    Varför tycker du att de barnlösa skall betala för barnfamiljernas ungar, har de inte själva gjort valet att bli föräldrar och tagit på sig försörjningsansvar? Och hur många kan ingå i en familj och räkna med att betala samma summa som ensamhushållet eller barnlösa paret? Familjen med två föräldrar och tre hockeyspelande tonårsgrabbar? Familjen med elva barn från 2-15 år?

    Visst, nu verkar TS bror vara lite egen på många sätt, men just det där med midsommarfestavgiften tycker jag inte att han/de resonerade så konstigt om.


    Alltså, jag håller egentligen med dig. Vi säger att jag hade haft den där festen. För det första vet jag ärligt talat om jag är en sådan person som skulle våga ta betalt av mina gäster till att börja med. Men ok säg att jag var det. Då kanske jag hellre skulle säga att "så här mycket ber vi er betala per person" istället. Även fast jag förstår att ts gjorde så för enkelhetens skull. Mitt argument var mer menat som att kom igen vem bryr sig egentligen. Innan jag fick barn skulle jag bara pungat ut med pengarna, inte suttit och tänkt att ja men vi har ju inga barn så varför skulle vi betala lika mycket, just för att 200 kronor när man inte har barn brukar inte vara en stor summa för en. Sen när det kommer till barn brukar det ju också vara så att barn inte äter lika mycket som vuxna, då vore det väl orättvist om de skulle betala samma pris som en vuxen. Om de inte råkar vara tre tonårsgrabbar som du säger.

    Det är väl det som är grejen också, att det kan aldrig bli rättvist. Även om man tar betalt per person, så är det ju alltid någon som äter mer än någon annan. Och alla skulle om de ville komma på massor med olika bortförklaringar till varför just de inte ska betala lika mycket. Men när det kommer till kritan så gör man inte det, för det är en fest det handlar om, som någon har fixat och förberett för att alla ska ha trevligt, och då känns det lite osmakligt när någon som i det här fallet väljer att dra av 50 kronor för att den fixat en tårta. Det är min åsikt iallafall. Jag skulle aldrig be om avdrag för vilken orsak som helst, även om jag kanske inom mig inte tyckt om att bli begärd på pengar. Jag anser det pinsamt och löjligt att göra en grej av det, jag skulle inte ens be om avdrag om jag hade noll kronor på banken. Då hade jag valt att inte komma faktiskt, tyvärr tråkigt men så funkar jag.

    Sammanfattningsvis: om värdparet ber om 200 kronor per familj, så betalar man 200 kronor per familj. Eller så kan man välja att inte komma.
  • Anonym (Syster i kläm)

    Så många svar och olika åsikter.

    Såg några frågor jag kan svara på. 

    Nä det är väl ingen större grej att bråka om att dom ville betala 50 spänn mindre. Men vi hade inte bett dom baka. Det fanns redan tårta. Sen så gick ju hela kalaset ut på att det var knytis, men inte att man skulle komma med grejer utan vi kom överens att vi handlar och folk betalar. 200:-/ familj var väldigt billigt. Kalaset gick på långt över detta. Och det fanns ingen storbarnfamilj att irritera sig på som åt mer än en vanilj familj. Det var mest själva grejen att man ens orkar "pruta" 
    Vi hade lagt ner ganska mkt tid på att handla fixa, duka mm. 

    Ang AC, jag drabbades inte ett dugg utav detta. Men själva tankesättet störde jag mig på. För det fanns ingen logik i det som sas. Och ingen trafik att prata om heller. Det var inte därför han startade så tidigt.

    Jag kan inte vänta med att klippa på 7 dgr. Då får jag klippa i omgångar för att det hunnit bli så högt. säkert 3-4 vändor. Och vi har en tomt på 1500 kvm. 
     

    Jag håller med om att detta liknar aspberger. 

    Men jag har lyssnat och kommer att ringa honom när det närmar sig. 
    Han får vara 5 dgr hos mig och 2 dagar hos syrran. 


     

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Syster i kläm) skrev 2019-06-03 11:45:41 följande:

    Så många svar och olika åsikter.

    Såg några frågor jag kan svara på. 

    Nä det är väl ingen större grej att bråka om att dom ville betala 50 spänn mindre. Men vi hade inte bett dom baka. Det fanns redan tårta. Sen så gick ju hela kalaset ut på att det var knytis, men inte att man skulle komma med grejer utan vi kom överens att vi handlar och folk betalar. 200:-/ familj var väldigt billigt. Kalaset gick på långt över detta. Och det fanns ingen storbarnfamilj att irritera sig på som åt mer än en vanilj familj. Det var mest själva grejen att man ens orkar "pruta" 
    Vi hade lagt ner ganska mkt tid på att handla fixa, duka mm. 

    Ang AC, jag drabbades inte ett dugg utav detta. Men själva tankesättet störde jag mig på. För det fanns ingen logik i det som sas. Och ingen trafik att prata om heller. Det var inte därför han startade så tidigt.

    Jag kan inte vänta med att klippa på 7 dgr. Då får jag klippa i omgångar för att det hunnit bli så högt. säkert 3-4 vändor. Och vi har en tomt på 1500 kvm. 
     

    Jag håller med om att detta liknar aspberger. 

    Men jag har lyssnat och kommer att ringa honom när det närmar sig. 
    Han får vara 5 dgr hos mig och 2 dagar hos syrran. 


     


    När du ringer föreslå varannan dag med maten. Vad som ska ätas, inköp, tillagning och disk. Vem vet han kanske blir jätteglad för det.
  • viseversa
    Anonym (Syster i kläm) skrev 2019-06-03 11:45:41 följande:

    Så många svar och olika åsikter.

    Såg några frågor jag kan svara på. 

    Nä det är väl ingen större grej att bråka om att dom ville betala 50 spänn mindre. Men vi hade inte bett dom baka. Det fanns redan tårta. Sen så gick ju hela kalaset ut på att det var knytis, men inte att man skulle komma med grejer utan vi kom överens att vi handlar och folk betalar. 200:-/ familj var väldigt billigt. Kalaset gick på långt över detta. Och det fanns ingen storbarnfamilj att irritera sig på som åt mer än en vanilj familj. Det var mest själva grejen att man ens orkar "pruta" 
    Vi hade lagt ner ganska mkt tid på att handla fixa, duka mm. 

    Ang AC, jag drabbades inte ett dugg utav detta. Men själva tankesättet störde jag mig på. För det fanns ingen logik i det som sas. Och ingen trafik att prata om heller. Det var inte därför han startade så tidigt.

    Jag kan inte vänta med att klippa på 7 dgr. Då får jag klippa i omgångar för att det hunnit bli så högt. säkert 3-4 vändor. Och vi har en tomt på 1500 kvm. 
     

    Jag håller med om att detta liknar aspberger. 

    Men jag har lyssnat och kommer att ringa honom när det närmar sig. 
    Han får vara 5 dgr hos mig och 2 dagar hos syrran. 


     


    Hur har det gått??
  • Anonym (Syster i kläm)

    Jag har inte pratat med honom ännu. Endast skjutit upp besöket en vecka fram. Tänkte ta detta när det närmar sig. När vi börjar planera inför hans besök typ...

  • Anonym (Soë)
    viseversa skrev 2019-06-02 12:22:31 följande:
    Fast nu har du en trevlig familj. Då är det jävligt stor skillnad. Har man däremot en snål elak sniken och självisk familj så jo då har man full rätt att säga nej till besök i gemensamma hemmet.
    Jo, men partnern till hen med snåla och otrevliga familjemedlemmar kan inte förbjuda dessa att komma. Det måste vara den som är medlem av familjen som förbjuder sina egna familjemedlemmar att komma.

    Kan vara väldigt känsligt det där, att hacka på sin partners familjemedlemmar. Familj är alltid familj. Nu verkar ts visserligen också tycka att hennes bror är jobbig och snål och helst vill ställa in besöket. Men det är fortfarande fruktansvärt fel av hennes sambo att fälla elaka kommentarer om hennes familj och förbjuda dem att komma.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-12 23:12:48 följande:

    Jo, men partnern till hen med snåla och otrevliga familjemedlemmar kan inte förbjuda dessa att komma. Det måste vara den som är medlem av familjen som förbjuder sina egna familjemedlemmar att komma.

    Kan vara väldigt känsligt det där, att hacka på sin partners familjemedlemmar. Familj är alltid familj. Nu verkar ts visserligen också tycka att hennes bror är jobbig och snål och helst vill ställa in besöket. Men det är fortfarande fruktansvärt fel av hennes sambo att fälla elaka kommentarer om hennes familj och förbjuda dem att komma.


    Fast.. Är det verkligen fel att en partner berättar vad den tycker istället för att gå som en tickande bomb?

    Sedan kan jag tycka att en normalt funtad person kanske ska erbjuda sig att fixa hotell eller liknande. Och om den bor hos släkt/vänner så hjälper man till/"betalar hem".

    Dessutom är det tydligt att TS partner vill säga till på skarpen, inte förbjuda brorn att komma.

    Och jo huset bor båda i, så båda har rätt att kunna diskutera både vänner och varandras familjer och vilka som är inbjudna.
  • Anonym (..)
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-12 23:12:48 följande:
    Jo, men partnern till hen med snåla och otrevliga familjemedlemmar kan inte förbjuda dessa att komma. Det måste vara den som är medlem av familjen som förbjuder sina egna familjemedlemmar att komma.

    Kan vara väldigt känsligt det där, att hacka på sin partners familjemedlemmar. Familj är alltid familj. Nu verkar ts visserligen också tycka att hennes bror är jobbig och snål och helst vill ställa in besöket. Men det är fortfarande fruktansvärt fel av hennes sambo att fälla elaka kommentarer om hennes familj och förbjuda dem att komma.
    Jag antar att du talar om en "moralisk" plikt gentemot sin partner och hennes släktingar. Rent formellt har båda makarna rätt att förbjuda vem som helst som inte bor i hemmet att vistas där, oavsett vad den andra maken vill.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (..) skrev 2019-06-12 23:36:47 följande:
    Jag antar att du talar om en "moralisk" plikt gentemot sin partner och hennes släktingar. Rent formellt har båda makarna rätt att förbjuda vem som helst som inte bor i hemmet att vistas där, oavsett vad den andra maken vill.
    Exakt. Självklart har de personer som bor där rätt att tillsammans förbjuda personer att inte komma. Men jag skulle aldrig förbjuda min ev partners familj att komma, det får min partner göra då, an respekt för partnern och dennes familj..
Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar