• Anonym (TS)

    Kvinnor med jobb där man inte kan vara föräldraledig- HJÄLP!

    Hur gjorde ni när bebisen kom? Var ni sjukskriva efter förlossningen istället, och hur länge kunde ni vara det i så fall?

    Hur gjorde ni med amningen?

    Har mannen egen vårdnad så han kan ta alla dagar?

  • Svar på tråden Kvinnor med jobb där man inte kan vara föräldraledig- HJÄLP!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 13:45:00 följande:

    Varför ska jag ta föräldraledigt om jag är skadad och trött efter en förlossning? Hade du tagit föräldraledigt efter en knäoperation?


    För att det är så det fungerar i Sverige, om det inte är så att du är för skadad för att ta hand om barnet, då kan du såklart vara sjukskriven, fast pappan har ju ändå 10 dagar ledighet samtidigt.

    Vill du ha användbara svar för just din situation så får du ge ut mer information.
  • Fiona M
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 13:45:00 följande:

    Varför ska jag ta föräldraledigt om jag är skadad och trött efter en förlossning? Hade du tagit föräldraledigt efter en knäoperation?


    Du kan ju inte PLANERA att vara sjukskriven då du inte vet om du blir skadad av förlossningen, och trött blir man inte sjukskriven för.

    Kan du vara borta från jobbet för sjukskrivning kan du vara det för föräldraledighet.
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 13:45:00 följande:

    Varför ska jag ta föräldraledigt om jag är skadad och trött efter en förlossning? Hade du tagit föräldraledigt efter en knäoperation?


    Du blir inte sjukskriven för det om det inte anses som särskilda skäl. Tex total sfinkterruptur.
  • Bunny on speed

    Jag ser helt klart vitsen med ts fråga. För givetvis kan kvinnor ha sådana jobb! Det finns ju massor med män som inte kan vara fl pga sitt jobb.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • BuoBä
    Bunny on speed skrev 2019-07-03 14:24:23 följande:

    Jag ser helt klart vitsen med ts fråga. För givetvis kan kvinnor ha sådana jobb! Det finns ju massor med män som inte kan vara fl pga sitt jobb.


    Jag skulle säga män som "inte kan". För kvinnor med samma jobb brukar av någon underlig anledning lösa det.
  • Anonym (.)
    Bunny on speed skrev 2019-07-03 14:24:23 följande:

    Jag ser helt klart vitsen med ts fråga. För givetvis kan kvinnor ha sådana jobb! Det finns ju massor med män som inte kan vara fl pga sitt jobb.


    Men de planerar inte att sjukskriva sig istället...
  • Kjell2
    Bunny on speed skrev 2019-07-03 14:24:23 följande:

    Jag ser helt klart vitsen med ts fråga. För givetvis kan kvinnor ha sådana jobb! Det finns ju massor med män som inte kan vara fl pga sitt jobb.


    I de flesta fall rör det sig om "Inte vill!"

    Extremt få kan inte ta fl med 6 månaders framförhållning.


  • Anonym (egen)
    Bunny on speed skrev 2019-07-03 14:24:23 följande:

    Jag ser helt klart vitsen med ts fråga. För givetvis kan kvinnor ha sådana jobb! Det finns ju massor med män som inte kan vara fl pga sitt jobb.


    "Massor av män"? Verkligen? Var finns dom? Jag har aldrig hört talas om någon man som inte kan vara föräldraledig.. 
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 09:38:55 följande:

    Förslag på jobb:

    Bonde.

    Jättehög chef med en massa ansvar.

    Egen företagare.


    Alla de jobben kan man vara föräldrarledig.
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 13:45:00 följande:

    Varför ska jag ta föräldraledigt om jag är skadad och trött efter en förlossning? Hade du tagit föräldraledigt efter en knäoperation?


    Vad har en knäoperation med förlossning att göra?
Svar på tråden Kvinnor med jobb där man inte kan vara föräldraledig- HJÄLP!