• Anonym (TS)
    Fri 12 Jul 2019 22:34
    4492 visningar
    68 svar
    68
    4492

    Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?

    Har två barn som är 11 år och 7 år. 11 åringen ska vara i säng senast 21 innan skoldag och 21.30 helger/lov. 7 åringen ska vara i säng senast 20 skoldag och 20.30 helger/lov. Vid speciella tillfällen kan de få vara vakna längre. T ex olika sammankomster eller nyår.

    Jag förvånad dock över hur många som inte har specifika läggtider. Läste senast idag en tråd på Facebook där en mamma tycker pappan låter deras 2,5 åring vara vaken för sent på hans helger då han låter henne vara vaken till midnatt. Jag tycker midnatt är alldeles för sent för ett sådant litet barn men majoriteten av de kommentarer hon fått var "Vi har inte speciella sovtider. Bara barnet kan sova de timmar den behöver.", "Tycker inte det är hela världen om barnet är uppe sent på helgerna." och "Skit i vad pappan gör, fortsätt du med dina rutiner."

    Jag ser även grannar som är ute seeent med dina små barn. Senast ikväll. När jag gick ut med hunden vid 22-tiden var grannen ute och sparkade boll med sin 2-åring. Har vänner som åker till stranden med 1,5 åring och 6-åring klockan 21 på kvällen.

    Är det bara vi som har fasta rutiner avseende sovtider? Är det vi som är knäppa som tycker midnatt är alldeles för sent för små barn? Är det bara vi som behöver lite lugn och ro och egentid på kvällen efter barnen lagt sig!?

  • Svar på tråden Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?
  • Anonym (Mamma till två)
    Sat 13 Jul 2019 19:23
    #51

    Flera barn på vår gård som är ute sent på sommaren vår 6 åring får ibland stanna ute med dom andra barnen och ibland komma in och lägga sig tidigt, allt beror på hur hennes humör är och har varit, skoldagar är läggdags mellan 19:30-20 men det är för att hon behöver det, vår bebis sover kl 18 för han är trött och alltid vaknar 5 oavsett när han somnar,

  • Anonym (Froke­nFrake­n)
    Sat 13 Jul 2019 19:40
    #52

    Vår 5-åring har också fasta sovtider. Går och lägger sig klockan 18.30 oavsett tid på året och oavsett vilken dag i veckan. Då läser vi först en godnattsaga och sen får han lyssna på ljudbok och brukar somna senast 19.30. Han behöver sin sömn för att fungera ordentligt. :) 

    Naturligtvis finns det undantag, om vi är bjudna på middag eller har vänner hemma osv, men det brukar bli konsekvenser på det. Även fast han är uppe senare så vaknar han precis lika tidigt och saknar flera timmar sömn, vilket gör att han är väldigt trött dagen därpå, med allt det medför. 

    Jag ser och hör många små barn utanför också och blir ibland förvånad när jag ser vad klockan är, men jag utgår från att de kanske sover längre på morgnarna eller klarar sig oförskämt bra på färre timmar sömn :) 

  • gbgumm­an
    Sat 13 Jul 2019 20:09
    #53
    Anonym (TS) skrev 2019-07-13 18:10:34 följande:

    Tycker trådarna drar iväg i vanlig ordning. Typiskt familjeliv.

    Att få egentid på kvällen innebär för oss att vi kan skriva inköpslistor, planera renovering, sitta på nätet och beställa material vi behöver, klippa häcken eller ta hand om trädgården allmänt eller se på en film tillsammans och mysa. All tid barnen är vakna gör vi roliga saker tillsammans. Så alla måsten blir efter de lagt sig.

    Bara för att barnen har en fast sovtid betyder det inte att vi är rädda att umgås med dem eller "stoppar undan dem" på kvällen. Utan att vi vuxna också behöver tid för att umgås med varandra. Vi vill också se en spännande action och inte alltid se barnfilmer tillsammans på kvällarna.

    Tycker det är bättre att barnen lägger sig en fast tid och är utvilade och orkar med hela dagen dagen efter än att de ska vara vaken sent och inte kunna få all vår tid då vi har saker vi behöver prata om och planera också. De är nöjda med sina sovtider och somnar relativt snabbt efter de lagt sig. Det är inte bråk och tjafs om sovtiderna som många verkar få det att låta som här.

    Vissa dagar går även vi och sover tidigt. Skulle inte vara så trevligt att gå och lägga sig 22 och ens 5-åring ska vara vaken till midnatt...

    Sova med solen som någon skrev. Innebär väl ganska lite sömn om man bor ovanför polcirkeln som jag gör hahaha....


    Jag förstår att du vill ha det så om ni trivs med det men du undrade ju hur andra som inte gör så resonerade. Du har fått många svar och frågan är nu: förstår du nu varför man inte gör så?
    Vi klipper häcken när barnen är vakna och kan även se en film utan att de bryr sig i många år. De var/är på sina rum eller gör något ihop.
  • Anonym (There­s)
    Sat 13 Jul 2019 20:25
    #54

    Min 7-åring och min 9-åring (blir 10 i höst) lägger sig samtidigt på vardagar. Ca 20.30. 9-åringen somnar på fem minuter och 7-åringen tar oftast längre tid på sig. På helger brukar de få gå och lägga sig vid 22-22.30 i vanliga fall. Nu på sommaren har vi inga fasta tider, de lägger sig mellan 21-23. Det är vi vuxna som säger att det är dags att gå och sova och det gör vi när vi ser att de börjar bli trötta.

  • Sat 13 Jul 2019 22:40
    #55

    Vi har 3 barn på 3,5 samt 6 och 8 år. Vi gör olika med barnen beroende av deras sömnbehov.

    Med de två äldre skiljer vi på skoldagar, helger och lov samt sommarlov skulle jag nog säga. Är det skoldag dagen efter försöker vi få barnen att ligga i sängen vid åtta, hur fort de sedan somnar är svårare att styra över, oftast ligger de och pratar en stund då de delar rum. Helger är vi inte lika strikta och missar att titta på klockan ibland, men försöker att inte rucka för mycket på rutinen. Äldsta är oftast uppe runt 6 eller strax före/efter oavsett när hon lagt sig - de dagar hon är ledig, annars är hon morgontrött. Mellan tar gärna sovmorgon om ingen väcker henne. Hon kan även gå och lägga sig utan förvarning (innan tandborstning) när hon är trött. På lov blir det oftast senare frukost då vi vuxna gärna tar lite sovmorgon om vi får, så hela dagen förskjuts något. Oftast har vi försökt hålla på runt 21 i alla fall.

    Nu under sommarlovet har vi haft två striktare veckor när vi haft simskola kl 8. Nu det senaste har vi hamnat in i semesterlunken med senare frukost och har inte ätit middag förrän 7-8. Man märker heller inte hur tiden springer iväg ute på kvällen, men barnen har fått vara i säng senast 22, då vi har en tjurig granne under oss.

    Den yngste har friare tider då han fortfarande sover middag ganska regelbundet. Han är kvällspigg och därmed morgontrött. Numera får vi oftare honom att somna runt 21, men tidigare var han hopplös redan som bebis. På förskolan har han sovit 45 minuter. Utan middagsvila somnar han innan middagen och kommer då inte i säng förrän framåt 23 och går sällan få att äta något på kvällen. Vi har försökt få in honom i de andra barnens rutiner, men har inte lyckats. Nu under sommaren tar han ibland en middagslur vid 16/18, de dagar han sover. På morgonen vaknar han vid halv 10, om ingen väcker honom.

    Typ veckan innan vi båda börjar jobba får vi förskjuta kvällstiden rätt igen. 

  • nernu
    Sat 13 Jul 2019 22:44
    #56
    Anonym (TS) skrev 2019-07-13 18:10:34 följande:

    Tycker trådarna drar iväg i vanlig ordning. Typiskt familjeliv.

    Att få egentid på kvällen innebär för oss att vi kan skriva inköpslistor, planera renovering, sitta på nätet och beställa material vi behöver, klippa häcken eller ta hand om trädgården allmänt eller se på en film tillsammans och mysa. All tid barnen är vakna gör vi roliga saker tillsammans. Så alla måsten blir efter de lagt sig.

    Bara för att barnen har en fast sovtid betyder det inte att vi är rädda att umgås med dem eller "stoppar undan dem" på kvällen. Utan att vi vuxna också behöver tid för att umgås med varandra. Vi vill också se en spännande action och inte alltid se barnfilmer tillsammans på kvällarna.

    Tycker det är bättre att barnen lägger sig en fast tid och är utvilade och orkar med hela dagen dagen efter än att de ska vara vaken sent och inte kunna få all vår tid då vi har saker vi behöver prata om och planera också. De är nöjda med sina sovtider och somnar relativt snabbt efter de lagt sig. Det är inte bråk och tjafs om sovtiderna som många verkar få det att låta som här.

    Vissa dagar går även vi och sover tidigt. Skulle inte vara så trevligt att gå och lägga sig 22 och ens 5-åring ska vara vaken till midnatt...

    Sova med solen som någon skrev. Innebär väl ganska lite sömn om man bor ovanför polcirkeln som jag gör hahaha....


    Ja du frågade ju? Och när man startar med en sån översittarattityd svaras det därefter. Ja förr i tiden sov man mer på vintern och mindre på sommaren. Det styrdes liksom av sig självt. Allt går i cykler. Eller tror du att grottmänniskorna gick ut och tittade på soluret och sa att appappapp nu står solen vid sju så nu är det dags för mamma och pappas egentid?
  • Anonym (Det är väl inga spädba­rn)
    Sat 13 Jul 2019 22:58
    #57

    Kliver upp 07.30 och skolan börjar 8.00 - 13 sen är det fritids tills jag hämtar


    Anonym (Moa) skrev 2019-07-13 16:46:10 följande:

    Oj, när går din 7-åring upp och när börjar skolan? Hur många timmar hemifrån blir det för din 7-åring?


  • BDN
    Sat 13 Jul 2019 23:43
    #58

    Jag ser ofta folk som lägger sina ungar vid 19-20 på typ helger. De klagar sen öppet över att ungarna väcker dem kl. 05. Lägg ungarna senare så vaknar de senare.. Sen tycker jag det är viss skillnad på en vanlig helg eller längre ledighet. En vanlig helg vill man väl inte rucka på tiderna allt för mycket. Men kan barnet ändå sova senare på morgonen så ser jag inte syftet med att de måste läggas kl. 19. Om man som förälder inte gärna studsar upp vid 05 dvs :)

  • Anonym (KL)
    Sun 14 Jul 2019 06:39
    #59
    Anonym (TS) skrev 2019-07-13 18:10:34 följande:

    Tycker trådarna drar iväg i vanlig ordning. Typiskt familjeliv.

    Att få egentid på kvällen innebär för oss att vi kan skriva inköpslistor, planera renovering, sitta på nätet och beställa material vi behöver, klippa häcken eller ta hand om trädgården allmänt eller se på en film tillsammans och mysa. All tid barnen är vakna gör vi roliga saker tillsammans. Så alla måsten blir efter de lagt sig.

    Bara för att barnen har en fast sovtid betyder det inte att vi är rädda att umgås med dem eller "stoppar undan dem" på kvällen. Utan att vi vuxna också behöver tid för att umgås med varandra. Vi vill också se en spännande action och inte alltid se barnfilmer tillsammans på kvällarna.

    Tycker det är bättre att barnen lägger sig en fast tid och är utvilade och orkar med hela dagen dagen efter än att de ska vara vaken sent och inte kunna få all vår tid då vi har saker vi behöver prata om och planera också. De är nöjda med sina sovtider och somnar relativt snabbt efter de lagt sig. Det är inte bråk och tjafs om sovtiderna som många verkar få det att låta som här.

    Vissa dagar går även vi och sover tidigt. Skulle inte vara så trevligt att gå och lägga sig 22 och ens 5-åring ska vara vaken till midnatt...

    Sova med solen som någon skrev. Innebär väl ganska lite sömn om man bor ovanför polcirkeln som jag gör hahaha....


    Du frågade ju vad andra tyckte. Vad förväntade du dig? Att alla skulle hålla med dig? I din sista mening låter du bara dryg.
  • Anonym (Ungma­mma)
    Sun 14 Jul 2019 14:32
    #60

    Min dotter som är 12 har alltid varit en nattuggla. Nu på sommarlovet lägger hon sig 24. När det är skola somnar hon 22.30. Som mindre somnade hon runt 22. Insåg ganska snart att hon var en kvällsmänniska, så har aldrig lagt så mycket energi på det. Hon är pigg på dagarna vilket är viktigast.

  • Sun 14 Jul 2019 16:59
    #61

    När våra var mindre, från 5-6 års ålder och vi hade sommarlov hade vi inga direkta tider, inte heller på morgonen. De har sovit länge alla fyra när de fick sova som de ville. Skönt för barnen också att känna de är lediga:) Men det funkar givetvis inte för alla barn, jag har kompisar vars barn var tvungna att ha i princip samma tider jämt för att de skulle funka alls.

  • Sun 14 Jul 2019 17:16
    #62

    När det är skola/dagis ska barnen upp mellan 6 eller 7 och då lägger de sig 19.30 resp 20. Tar oftast inte mer än 15 min till de sover då. De är 5 resp 9 år.

    Nu är det sommarlov och jag har semester. De får vara uppe längre. Är vi iväg kan det bli riktigt sent men är vi hemma så blir det ofta vid 21, beror lite på om vi märker att dom är trötta eller om dom verkar pigga.

  • Sun 14 Jul 2019 17:51
    #63
    Anonym (FrokenFraken) skrev 2019-07-13 19:40:38 följande:

    Vår 5-åring har också fasta sovtider. Går och lägger sig klockan 18.30 oavsett tid på året och oavsett vilken dag i veckan. Då läser vi först en godnattsaga och sen får han lyssna på ljudbok och brukar somna senast 19.30. Han behöver sin sömn för att fungera ordentligt. :) 

    Naturligtvis finns det undantag, om vi är bjudna på middag eller har vänner hemma osv, men det brukar bli konsekvenser på det. Även fast han är uppe senare så vaknar han precis lika tidigt och saknar flera timmar sömn, vilket gör att han är väldigt trött dagen därpå, med allt det medför. 

    Jag ser och hör många små barn utanför också och blir ibland förvånad när jag ser vad klockan är, men jag utgår från att de kanske sover längre på morgnarna eller klarar sig oförskämt bra på färre timmar sömn :) 


    Oj, vid den tiden hade vi knappt kommit hem, extremt tidigt. Vad har ni för arbetstider?
  • Anonym (Somma­rlov)
    Sun 14 Jul 2019 23:26
    #64

    Nu när vi har semester/sommarlov är vi inte så noga med sovtiderna. Barnen lägger sig senare och sover längre på morgon. Dom får ju sova det dom behöver.

    Resten av året lägger dom sig ju runt samma tid varje kväll då dom ska upp tidigt till fritids/skola/förskola.

  • Anonym (igenk­änning­.)
    Mon 15 Jul 2019 00:28
    #65

    Så hade jag det också länge.
    Skoldagar hade vi bestämda sovtider o även på helger o lov.
    Vart ju märkligt o fel för mitt barn när han skulle i säng kl 21 o utanför sparkade hans klasskompisar boll.
    Men han var morgonpigg o vaknade alltid utsövd innan klockan ringde på morgonen, vilket ibland var jobbigt på helgerna. Någon sovmorgon var det aldrig tal om. När han sen blev äldre så fick han vara upp så länge han ville på helger o lov men det var inte många gånger han var uppe längre än till den vanliga läggtiden för han var trött då.
    Nu är han nybliven tonåring o har blivit lite mer morgontrött o han orkar iaf inte vara vaken så länge på kvällarna. Oftast är han i säng till 22.
    Tror det beror på att han är ute o rör på sig nästan hela dagarna o väldigt sällan sitter framför en skärm längre än en timme.

    Vi hade fasta läggtider för att vi märkte att sonen mådde bra av det.
    Alltid vaknat utsövd o glad.

  • Elin P
    Mon 15 Jul 2019 09:14
    #66

    Vi har ganska fasta rutiner för barnen, speciellt då det är skola/förskola dagen efter. Att låta barnet vara uppe jättesent då man sen ska upp tidigt är ju dåligt föräldraskap tycker jag. Våra barn är också sådana att de inte sover länge på morgonen oavsett hur sent de lägger sig. Därför försöker vi också att ha läggning i skaplig tid oavsett om det är helg. Jag kan däremot tänka att om man har barn som lätt sover igen det på morgonen när de är uppe sent, då ser jag inget hinder i att åka och bada kl. 21 på kvällen även med småbarn. Eller om man på annat sätt kan låta barnet få sin sömn (t.ex. sova middag 2-3 timmar dagen efter). Barnen måste få sin sömn men det kan nog se olika ut hur man gör.

  • Mon 15 Jul 2019 09:44
    #67

    4 åringen och 9 åringen får bädda ner sig vid 19, 20 är det dags att sova. Detta är när det är skola/förskola, när dom är lediga får dom vara vakna lite längre.

    Äldsta är lite sur för han får lägga sig så tidigt men han orkar inte med dagarna om han är uppe längre och så länge han inte orkar det så är det läggning vid 19 som gäller.

  • Anonym (Froke­nFrake­n)
    Mon 29 Jul 2019 18:21
    #68
    smulpaj01 skrev 2019-07-14 17:51:31 följande:

    Oj, vid den tiden hade vi knappt kommit hem, extremt tidigt. Vad har ni för arbetstider?


    Mannen jobbar skift så han jobbar antingen natt (22-06), kväll (14-22) eller dag (06-14. Är sedan ledig fyra eller fem dagar i rad. Jag jobbar 7.30-16. Sonen hämtas oftast 14.30 på förskolan.

    Om mina arbetspass sammanfaller med mannens kvällspass (vilket det gör 3 dagar var femte vecka ungefär!) är det jag som ska hämta vid 16,30, men just de dagarna brukar jag försöka planera så jag kan flexa en timme om det går :)
Svar på tråden Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?