• Anonym (Faster)

    Rasism eller inte?

    Min kusin tycker att det är fel att två personer från olika länder skaffar barn för då är det blandras. Jag är faster till två barn som är ?blandras? och tycker hennes åsikt är djupt rasistisk. Hon anser att det inte är rasism.

    Är det rasism?

  • Svar på tråden Rasism eller inte?
  • Anonym (Faster)
    Anonym (Rasist?) skrev 2019-07-15 18:04:57 följande:

    Är det verkligen fog för att låsa ute en familjemedlem ur ditt liv?

    En åsikt som du inte håller med om.

    Jag tycker att Sverige bör upphöra med all storskalig invandring ifrån Mellan Östern och Afrika. Min syster tycker att vi ska ha öppna gränser och ta emot hela världen om den önskade komma hit. Vi är inte ovänner för det, vi är inte mindre nära för det. Jag tycker att min syster är moralisk överlag förutom i just den frågan, hon tycker samma sak om mig.

    Frågan är hur din kusins åsikt har tagit sitt uttryck. Tjatar hon ständigt om det? Behandlar hon dina barn illa på grund av hennes åsikt? Säger hon att de är mindre värda?

    Baserar du ditt beslut enbart på en åsikt hon har som du inte håller med om så är det du som är inskränkt, inte hon. Det är en annan femma om din kusins åsikt tar sitt uttryck i hennes behandling av dina barn. Då förstår jag dig.


    Jag orkar inte med att hon säger nedsättande saker om invandrare, svarta, muslimer osv som vi ser på stan. T.ex ?kolla där går en neger, fan vad många muslimer här finns. Akta dig för araberna, ush så många blattar det är här?.

    Det hon sa om mina syskonbarn var droppen.
  • Anonym (this)
    Anonym (Faster) skrev 2019-07-15 09:56:46 följande:
    Min kusin har tyvärr skaffat barn med en rasistisk kille, dock inte en släkting. Jag ber till Gud (om han nu finns) att de inte blir som sina föräldrar.

    Jag för min del vill inte ha egna barn, jag har mina syskonbarn.
    Just därför ska du inte avsluta kontakten utan visa hennes barn att det finns andra vettigare åsikter för annars blir ju dom lika hjärntvättade för det är just det din kusin  är just nu, hon vill vara sin nya kille till lags och tycka som han

    När folk slänger ur sig dumheter om ras hit och dit så ska man inte sitta tyst och låtsdas somd et regnar eller skälla på dom man ska helt lugna säga nej så tycker inte jag jag tycker alla människor har samma värde
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (this) skrev 2019-07-15 23:32:34 följande:

    Just därför ska du inte avsluta kontakten utan visa hennes barn att det finns andra vettigare åsikter för annars blir ju dom lika hjärntvättade för det är just det din kusin  är just nu, hon vill vara sin nya kille till lags och tycka som han

    När folk slänger ur sig dumheter om ras hit och dit så ska man inte sitta tyst och låtsdas somd et regnar eller skälla på dom man ska helt lugna säga nej så tycker inte jag jag tycker alla människor har samma värde


    Alla raser har samma värde.
  • Anonym (Sebben)

    Ja, den här rasismen, man häpnar ju över dess dumhet.

    Som välutbildad välavlönad humanist, globalt liberal och stadsbo bekymrar jag mig även över din kusin och de andra rasisternas i tråden stringens och stadga i sin retorik. Tänker de bara vad som kommer upp i stunden? Har de inget minne eller önskan om bättre analys och argument?

    Om jag var en bitter rasist skulle jag genast ta fram de tyska raslagarna från Nürnberg, apartheidlagarna från Sydafrika eller gamla Rhodesia. Jag skulle studera reglerna för slavhandel förr i tiden. Där pratas om raser och förbud för blandning osv. Det var långt före vetenskapen visste som nu att inga mänskliga raser finns och därför finns egentligen inga blandningar ju alls. 1930-talets vetenskapliga rasforskning, numera skrattad åt, den hade jag vördsamt tagit upp igen, refererat till, och hävdat som sanning.

    Men din kusin och rasisterna i tråden bryr sig inte om de gamla rasistiiska teorierna ens. De är djupt okunniga. Adolf Hitler hade tillrättavisat din kusin och sagt att äktenskap mellan svensk och dansk blond typ var jättebra och absolut inget brott mot den ariska renheten osv. Undrar om din kusin hade lyssnat eller hade hon blockat honom också, hon hade inte velat höra sådant snällt snack...

  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 08:41:34 följande:

    Ja, den här rasismen, man häpnar ju över dess dumhet.

    Som välutbildad välavlönad humanist, globalt liberal och stadsbo bekymrar jag mig även över din kusin och de andra rasisternas i tråden stringens och stadga i sin retorik. Tänker de bara vad som kommer upp i stunden? Har de inget minne eller önskan om bättre analys och argument?

    Om jag var en bitter rasist skulle jag genast ta fram de tyska raslagarna från Nürnberg, apartheidlagarna från Sydafrika eller gamla Rhodesia. Jag skulle studera reglerna för slavhandel förr i tiden. Där pratas om raser och förbud för blandning osv. Det var långt före vetenskapen visste som nu att inga mänskliga raser finns och därför finns egentligen inga blandningar ju alls. 1930-talets vetenskapliga rasforskning, numera skrattad åt, den hade jag vördsamt tagit upp igen, refererat till, och hävdat som sanning.

    Men din kusin och rasisterna i tråden bryr sig inte om de gamla rasistiiska teorierna ens. De är djupt okunniga. Adolf Hitler hade tillrättavisat din kusin och sagt att äktenskap mellan svensk och dansk blond typ var jättebra och absolut inget brott mot den ariska renheten osv. Undrar om din kusin hade lyssnat eller hade hon blockat honom också, hon hade inte velat höra sådant snällt snack...


    Var det viktigt att inleda harangen med välutbildad, välavlömad?

    Ingen här, inte en endaste en, bryr sig eller tror dig.

    Om det du skriver vore sant, i det sammanhanget, då hade du inte nämnt det.

    Knäpp på näsan!
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (enkelriktat?) skrev 2019-07-16 08:55:33 följande:
    Var det viktigt att inleda harangen med välutbildad, välavlömad?

    Ingen här, inte en endaste en, bryr sig eller tror dig.

    Om det du skriver vore sant, i det sammanhanget, då hade du inte nämnt det.

    Knäpp på näsan!
    Du verkar ju faktiskt bry dig rätt mycket..

    Och hur vet du om det är sant eller inte? Nu råkar det dessutom vara alldeles sant. Och jag tror att du menar de saker som du skriver, hur grunda analyser du än gör. Jag knäpper dig inte tillbaka på näsan utan ber dig läsa på saker du intresserar dig för och försöka utveckla dig på olika sätt. Lycka till, jag vill att du inte ska fastna i enkelriktat och enkelspårigt liv och bli en olycklig hatisk populist. Vem vill var sådan?
  • Anonym (Me)
    Anonym (enkelriktat?) skrev 2019-07-15 23:42:30 följande:
    Alla raser har samma värde.
    Sant
  • Anonym (enkelriktat?)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-16 09:59:52 följande:
    Du verkar ju faktiskt bry dig rätt mycket..

    Och hur vet du om det är sant eller inte? Nu råkar det dessutom vara alldeles sant. Och jag tror att du menar de saker som du skriver, hur grunda analyser du än gör. Jag knäpper dig inte tillbaka på näsan utan ber dig läsa på saker du intresserar dig för och försöka utveckla dig på olika sätt. Lycka till, jag vill att du inte ska fastna i enkelriktat och enkelspårigt liv och bli en olycklig hatisk populist. Vem vill var sådan?
    Synd att du inte tålde svaret du fick.
  • Anonym (Släktforska)

    Det är kanske läge att släktforska på hennes släkt (och delvis din)? Det är få människor som härstammar enbart från Sverige.

  • Gameofthrones

    Jag tror att et är såhär.

    Många har redan fördomar när den kommer hit. Till Sverige och det håller dem i stenhårt till sina barn. Sen finn det människor både små och vuxna som är neutrala inga fördomar alls.

    Jag blev kallad rasist för jag bad om ID handling för kunden skulle ta ut pengar på sitt eget konto. Jag har etnisk bakgrund själv. Europeisk och Asien.

    Mina landsmän kalllar mig för förrädare. För jag är uppväxt här i Sverige. Får kommentarer då och då. Eller bara blickar. Under tonåren var det svårt. Blev kallad så av asiatiska människor. Jag blev lite själv rasistisk mot mitt eget folk. Har lite svårt och komma hem med min familj till min asiatiska land.

Svar på tråden Rasism eller inte?