Inlägg från: Anonym (Ullis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ullis)

    Kan vi som kontaktfamilj blir familjehem?

    Anonym (Elakt) skrev 2019-08-03 22:23:35 följande:

    Om ni bryr er om barnen borde ni hjälpa familjen och inte försöka ta barnen från sin familj!


    Precis, ts ta till dig detta.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-03 22:54:20 följande:

    Tycker de otroligt onödiga kommentarer.

    Klart att i andra fall kan de bästa vara att hjälpa familjer. Men i denna situation är de absolut INTE ett alternativ. Och de är precis därför jag söker råd. Utan att gå in på detaljer så är dessa barn extremt utsatta och lever i grov misär. Hungriga, smutsiga och slagna är bara vardagsmat för dessa små och det är LÅNGT ifrån vad dessa små tyvärr får genomlida varje dag. Alla är INTE kapabla att ta hand om barn och jag kommer kämpa för att dessa ska få de liv de förtjänar. De är oskyldiga barn som har föräldrar som egentligen borde älska dom och vilja skydda dom. Men de personer som borde vara deras trygghet är istället en fara för barnen. Galet att ens människor anser att utsatta barn ska tvingas kvar i sånna ohållbara miljöer.


    Det är inte upp till dig att avgöra.
    Hade det varit som du säger så hade soc satt LVU på dem.
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-03 23:01:40 följande:
    De har ju uppenbarligen gjort det på övriga så det är bara en tids-, och förmodligen och tyvärr, resursfråga. Försöka bara lite till med råd- och stödinsatserna gör man i många kommuner och håller tummarna när familjen redan tagit stora resurser. Lite för länge.
    Vi vet bara vad ts säger, betänk det.
    Barn ska i första hand vara med sina föräldrar. Verkligen i första hand.
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-03 23:09:38 följande:
    De allra flesta insatser går ut på det, alltifrån fam.beh till LVU. Betänk det själv. Du visste kanske inte det. Självklart finns det ingen annan info i diskussionen än TS, det begriper vi nog allihopa. Vi är ingen Länsrätt.
    Jag har stor koll på hur sånt är går till.
    Har sett  liknande på nära håll.

    Den kontaktfamiljen lyckades inte med sin svartmålning. Och nej, det var inte mina barn.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Såfel) skrev 2019-08-03 23:28:18 följande:
    Barn ska i första hand ha en trygg miljö där deras behov i första hand tillgodoses och utan misär, våld mm!!!! Du och de som rapar samma sak om att barn i första hand ska vara med sina föräldrar har INGEN ANING om vad många barn får utstå i sin hemmiljö!

    Missbruk, fylleri, slagsmål, misshandel, svält, hot och övergrepp är för många barn vardagsmat. JAG HAR I MITT JOBB SETT MER ÄN JAG VELAT.

    Problemet är INTE att barn omhändertas för tidigt utan istället ofta FÖR SENT.

    Inget, absolut INGET kommer få mig att tycka något snnat. Föräldrars rätt till sina barn går alldeles för ofta före barnens rätt till en trygg uppväxt.
    Har du inget klokt att tillföra så föreslår jag att du är tyst.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-03 23:35:43 följande:
    Ja, du kanske ska ta till sig dina egna råd.
    Om du bara visste hur mycket jag vet och kan om detta.
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-03 23:37:41 följande:
    Att det finns fall som är åt skogen på andra hållet, ja det är inga breaking news men förändrar inget i TS fall om det är barn som misshandlas, larmande grannar och polisutryckningar. Så överintresserade är inte socialnämnden att bevilja summor till dyrare insatser än öppenvården.
    Uppenbarligen är de ju det.
    Det håller du själv med om!
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Såfel) skrev 2019-08-03 23:52:03 följande:
    Inget kommer att få mig TYST när det gäller barns rätt till en trygg uppväxt! Absolut inte DU och inte någon annan med samma inställning till barns rättigheter, eller rättare sagt föräldrars rättigheter att fortsätta utsätta sina barn för missförhållanden.

    Så jag föreslår att det är du som är tyst!

    Och bra att människor runt dessa barn reagerar och anmäler! Inget barn ska behöva växa upp i rädsla. Speciellt inte där dom ska vara som mest trygga = i sitt eget hem!
    Jaja, ta det lugnt med versalerna bara.
    Och jag kommer inte vara tyst, tro inte det.
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-03 23:59:10 följande:
    Inte överintresserade av det på ett sådant sätt att det är häxjakt på kapabla föräldrar som du vill påskina! Hur lyckas du läsa min inlägg som stöd för dina påhitt??
    Det är inget påhitt.
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-04 00:09:09 följande:
    Det är ett påhitt att socialnämnden har en kista att ösa ur till en massa lättvindiga placeringar och också gör det. Det är däremot inget påhitt att felplaceringar har gjorts, liksom det motsatta felet när man inte LVUat barn som sedan slagits ihjäl i sina hem eller "bara" haft fortsatt misär, övergrepp och misshandel. Sluta vara så onyanserad. Utifrån det TS berättat så är det dags för barnen att få skydd och så får man jobba med bioföräldrarna och relationen till barnen under andra former.
    Vilket jag inte har påstått.
  • Anonym (Ullis)
    BurningDiamond skrev 2019-08-04 00:34:18 följande:

    Barnets bästa vinner alltid. Ett barn ska inte få bo i ett hem där de blir misshandlade, misskötta, sexuellt utnyttjade etc bara för att personerna som utför dessa dåd råkar vara ägg/spermadonatorer. Det är aldrig i ett barns bästa intresse att bli utsatt för våld och övergrepp. Även om det anonym (Ullis) verkar tro det.

    unicef.se/barnkonventionen/las-texten


    I den bästa av världar... 
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (...) skrev 2019-08-04 07:34:52 följande:
    Tror du inte det finns barn som blir misshandlade fysiskt och psykiskt av sina föräldrar? Tycker du att barnen skall stanna i den miljön? Var det bra att Bobby och Yara inte blev omhändertagna?

    Du har upplevt något du tycker var fel, men du måste väl inse att barn ibland skadas av sina föräldrar?
    Givet vis finns det barn som lider. Jag har inte sagt något annat.
    Men det är ingen ursäkt för när soc misslyckas.

    Soc är inkompetenta i många fall. De sätter mer eller mindre snorungar att utreda ungdomar som bara är ett fåtal år yngre än de själva.
    Det kan inte bli bra.

    Vilken tonårsförälder känner tillit till en snärta på kanske 25 år? Som kommer direkt från skolbänken till att reda ut hur ungdomar i övre tonåren har det?

    Det kan inte bli bra. OCh det blir inte heller bra. Speciellt inte i dessa fall.
Svar på tråden Kan vi som kontaktfamilj blir familjehem?