• Anonym (??)

    Skolan bad oss hålla skolbarn hemma

    Retorn bad idag mig att jag skulle hålla mitt barn hemma från skolan då det barn personalbrist och resurs ej finns.

    Jag höll på att tappa hakan. Dels för att han har skolplikt men också att dom har mage då dom inte lyckats i sin planering för att integrera honom i klass alls.

    Vad har ni för kunskaper angående detta? Något jag kan dra nytta av i det här samtalet?

  • Svar på tråden Skolan bad oss hålla skolbarn hemma
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 09:39:44 följande:
    Kunde inte du följt din son in i klassrummet och varit resurs istället? Din son följer väl med dig om du säger att det är ok? Han måste ju känna sig tryggare med dig än någon okänd?

    Även om detta inte är i nutid så kan det ju hända igen. Och då måste ni ha en handlingsplan till de tillfällena.
    Det är skolan som ska ha en handlingsplan för vad som ska ske när det är ont om personal, det är inte föräldrar som ska ha en handlingsplan för skolans arbete.
    Föräldrar kan inte gå in och styra i skolans planering.
    Föräldrar har också egna arbeten och deras arbetsgivare kan ju inte ha anställda som måste springa till skolan i tid och otid, enstaka gånger absolut men föräldrar kan inte se till att det finns tillräckligt med personal och kan varje gång i 10 år som barnet går i grundskolan stå stand by för att det inte finns personal när barnet har skolplikt.

    Skolan vill heller inte ha föräldrar i klassrummen hur som helst, andra elever blir påverkade av ett ett eller flera barn har sina föräldrar i klassrummet.
    Är det lågstadiebarn kan även andra barn då vilja ha med sina föräldrar i klassrummet. Lärare vill oftast inte heller ha föräldrar i klassrummet under en längre tid. Det ska vara annan skolpersonal.
    Föräldrar är oftast inte skolutbildade.
  • Anonym (??)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 09:39:44 följande:

    Kunde inte du följt din son in i klassrummet och varit resurs istället? Din son följer väl med dig om du säger att det är ok? Han måste ju känna sig tryggare med dig än någon okänd?

    Även om detta inte är i nutid så kan det ju hända igen. Och då måste ni ha en handlingsplan till de tillfällena.


    JO tänk det hade jag kunnat!!!! Jag meddelade förra gången samma sak hände att händer det igen så meddela mig i god tid så att jag kan komma o vara med!!!

    Dom frågade inte trots att jag påtalat denna lösning och jag kunde ingen eller föreslå det då skolan kontaktade mig kl 1645 dagen innan med denna info.

    Så dom sket fullständigt i min kris lösning och det vet jag då dom var medvetna om personalbortfallet redan 08 på morgonen.
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (förälder) skrev 2019-09-17 09:59:48 följande:

    Det är skolan som ska ha en handlingsplan för vad som ska ske när det är ont om personal, det är inte föräldrar som ska ha en handlingsplan för skolans arbete.

    Föräldrar kan inte gå in och styra i skolans planering.

    Föräldrar har också egna arbeten och deras arbetsgivare kan ju inte ha anställda som måste springa till skolan i tid och otid, enstaka gånger absolut men föräldrar kan inte se till att det finns tillräckligt med personal och kan varje gång i 10 år som barnet går i grundskolan stå stand by för att det inte finns personal när barnet har skolplikt.

    Skolan vill heller inte ha föräldrar i klassrummen hur som helst, andra elever blir påverkade av ett ett eller flera barn har sina föräldrar i klassrummet.

    Är det lågstadiebarn kan även andra barn då vilja ha med sina föräldrar i klassrummet. Lärare vill oftast inte heller ha föräldrar i klassrummet under en längre tid. Det ska vara annan skolpersonal.

    Föräldrar är oftast inte skolutbildade.


    Säger inte att du har fel. Men lägg byråkratin pt sidan en stund och fundera på barnets bästa. Vad är det? Jo självklart att få delta i skolgången som han är skyldig till och har rätt till. Vilken lösning är lättast? Jo att mamma tar resursens plats. Eftersom hon vill sin sons bästa och ändå måste vara hemma från jobb den dagen.

    Det administrativa kan skolan röra upp själv. Ersätta jobbfrånvaro osv. Det ända som är intressant för ts och hennes son är att han går i skolan.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 10:11:02 följande:
    Säger inte att du har fel. Men lägg byråkratin pt sidan en stund och fundera på barnets bästa. Vad är det? Jo självklart att få delta i skolgången som han är skyldig till och har rätt till. Vilken lösning är lättast? Jo att mamma tar resursens plats. Eftersom hon vill sin sons bästa och ändå måste vara hemma från jobb den dagen.

    Det administrativa kan skolan röra upp själv. Ersätta jobbfrånvaro osv. Det ända som är intressant för ts och hennes son är att han går i skolan.
    Fast det stämmer inte, det vanliga är att skolan säger nej till att föräldrar kommer och är resurser till sina barn då det som sagt skapar oro i klassen att ett barn har sin förälder där.
    Som jag skrev tidigare är det yngre barn i lågstadiet blir det då ofta andra barn som också vill ha sin förälder där.
    Visst kan det ske i enstaka fall men som sagt jag har erfarenhet av det här och man vill inte ha föräldrar med i klassrummen mer än i enstaka undantagsfall.
    Barn blir alltid påverkade av att det finns föräldrar i klassrummet.
    Även lärarna vill helst inte ha föräldrar i klassrummet mer än i undantagsfall, inte så ofta det blir personalbrist.
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (förälder) skrev 2019-09-17 10:19:53 följande:

    Fast det stämmer inte, det vanliga är att skolan säger nej till att föräldrar kommer och är resurser till sina barn då det som sagt skapar oro i klassen att ett barn har sin förälder där.

    Som jag skrev tidigare är det yngre barn i lågstadiet blir det då ofta andra barn som också vill ha sin förälder där.

    Visst kan det ske i enstaka fall men som sagt jag har erfarenhet av det här och man vill inte ha föräldrar med i klassrummen mer än i enstaka undantagsfall.

    Barn blir alltid påverkade av att det finns föräldrar i klassrummet.

    Även lärarna vill helst inte ha föräldrar i klassrummet mer än i undantagsfall, inte så ofta det blir personalbrist.


    Hoppas då att skolan har förklarat detta för ts och att hon kanske kan få dispens på det i fortsättningen. Det måste gå att lösa. Finns ju de som har föräldrar och syskon som personliga assistenter. Man kan skylla på mycket, men i slutändan är det ts son som förlorar på det. Han kan inte komma ut i samhället och bidra om han inte får ta del av det han har rätt i nu.
  • viseversa
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 09:39:44 följande:
    Kunde inte du följt din son in i klassrummet och varit resurs istället? Din son följer väl med dig om du säger att det är ok? Han måste ju känna sig tryggare med dig än någon okänd?

    Även om detta inte är i nutid så kan det ju hända igen. Och då måste ni ha en handlingsplan till de tillfällena.
    Okej så då ska skolan betala för ts inkomstförlust hon får när hon gör deras jobb? Eller du kanske trodde ts var hemmamamma som bara sitter och rullar tummarna och dricker te när sonen är i skolan? Är du medveten om att även vi föräldrar till barn med diagnoser har egna arbeten att sköta.
  • viseversa
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 09:42:11 följande:

    Ursäkta att jag är off topic. Och kanske ställer en kränkande eller dum fråga.

    Jag undrar bara om det fortfarande finns särskola? Är det inte tryggare att låta sitt barn gå där än i vanlig skola? Eller lär man sig inte samma saker? Som sagt. Jag har ingen koll.


    Särskola är för barn med utvecklingsstörning i varierande grad. Och nej alla barn med adhd,autism,add mm mm mm har inte en utvecklingsstörning. Så nu har du lärt dig det.
  • Anonym (Vikariebank)
    viseversa skrev 2019-09-17 11:34:49 följande:

    Okej så då ska skolan betala för ts inkomstförlust hon får när hon gör deras jobb? Eller du kanske trodde ts var hemmamamma som bara sitter och rullar tummarna och dricker te när sonen är i skolan? Är du medveten om att även vi föräldrar till barn med diagnoser har egna arbeten att sköta.


    Läs mina inlägg först
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 11:21:30 följande:
    Hoppas då att skolan har förklarat detta för ts och att hon kanske kan få dispens på det i fortsättningen. Det måste gå att lösa. Finns ju de som har föräldrar och syskon som personliga assistenter. Man kan skylla på mycket, men i slutändan är det ts son som förlorar på det. Han kan inte komma ut i samhället och bidra om han inte får ta del av det han har rätt i nu.
    Jag förstår att du menar så väl och som du tänker gör man oftast när man hör om problem som uppstår för barn med särskilda behov och man vill ju att skolan ska fungera för alla barn.
    Jag tänkte precis som du innan jag började jobba i skola och jag har erfarenhet av både vanlig skola och särskola.

    Föräldrar till barn med särskilda behov får kämpa för sina barn, man vill som du säger sitt barns bästa.
    Men det är inte till barnets bästa att ha med sin förälder som resurs.
    Barnet blir ofta just barn istället för elev, presterar inte på samma sätt med en förälder eftersom man just är förälder och barn kan känna press ifrån förälder då föräldrar vill att barnet ska lyckas, det kan bli grinigt mot föräldern om den säger något då man är på ett sätt mot förälder än mot lärare och annan skolpersonal.
    Det kan vara pinsamt för eleven att ha sin förälder med i klassrummet och andra barn kan reta barnet, som sagt andra barn kan börja säga att dom också vill ha sin förälder med.
    Förälder och lärare kan ha olika åsikter om vad som ska göras för barnet i olika situationer och det är svårt för lärare att säga till att läraren bestämmer i klassrummet.
    Det skapar ofta en oro i klassrummet när en eller två har föräldrar med.

    Det låter så bra att förälder kan vara med men det blir det sällan då barnet då ska förstå att föräldern inte är just förälder i skolan utan resurs, för barnet kan det vara förvirrande.
    Det kan också bli så att vissa skolor utnyttjar då att en förälder kan ställa upp och vara med i skolan och inte då se till att det finns handlingsplan för back up när det är ont om personal, dom gör alltså inte det skolan ska göra.
    Vad händer då om ett annat barn som också har särskilda behov och dens förälder inte har möjlighet att kunna ta ledigt ifrån jobb och vara med i skolan.
    Då ska den föräldern känna sig som en dålig förälder för att skolan kan säga att jo men det andra barnets förälder kan minsann ställa upp när det är ont om personal. Skolan kan alltså försöka smita undan sitt ansvar och tro mig det är vanligt att skolor inte gör det dom är skyldiga att göra.
    Dom skyller på ekonomi fast dom får extra pengar när barn med särskilda behov behöver resurs hjälp.
    Skolan kan heller inte stå för inkomstbortfall för föräldrar.
    Du tänker fint men det fungerar inte så i verkligheten.
  • Anonym (Catrin)

    Är detta inkludering där eleven behöver en egen personal?Det kan vara svårt sits i skolan den dagen det fattas kunnig personal med kompetens.

Svar på tråden Skolan bad oss hålla skolbarn hemma