• Anonym (??)

    Skolan bad oss hålla skolbarn hemma

    Retorn bad idag mig att jag skulle hålla mitt barn hemma från skolan då det barn personalbrist och resurs ej finns.

    Jag höll på att tappa hakan. Dels för att han har skolplikt men också att dom har mage då dom inte lyckats i sin planering för att integrera honom i klass alls.

    Vad har ni för kunskaper angående detta? Något jag kan dra nytta av i det här samtalet?

  • Svar på tråden Skolan bad oss hålla skolbarn hemma
  • Anonym (??)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 09:42:11 följande:

    Ursäkta att jag är off topic. Och kanske ställer en kränkande eller dum fråga.

    Jag undrar bara om det fortfarande finns särskola? Är det inte tryggare att låta sitt barn gå där än i vanlig skola? Eller lär man sig inte samma saker? Som sagt. Jag har ingen koll.


    Tror särskola är badbyxa dom nuförtiden glatt kallar? mindre undervisnings sammanhang?. O jag förstår ärligt talarn inte vad mitt barn gör där, han hamnade utanför gemenskapen pga han blev retad i ettan vilket skapade en motvilja till att delta i klassen. Det i kombo med hans oförmåga att fungera i en stökig miljö har gjort att han hamnat där han är nu.

    Istället för att röja i klassen har man flyttat min son pga min uttryckta oro men då får dom ta mig tusan också se till att fullfölja planeringen som är lagd för honom.

    Så nej det sammanhang han är i nu är inte en långsiktigt lösning, den borde inte ens varit mer än en absolut krislösning och En mycket begränsad sådan. Detta eftersom problemen i ordinarieklassen ännu inte är lösta.

    Vad i min förklaring kring barnet och situationen är det som väcker frågan hos dig kring huruvida det inte är bättre om han går i ?särskola??
  • Anonym (??)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 11:21:30 följande:

    Hoppas då att skolan har förklarat detta för ts och att hon kanske kan få dispens på det i fortsättningen. Det måste gå att lösa. Finns ju de som har föräldrar och syskon som personliga assistenter. Man kan skylla på mycket, men i slutändan är det ts son som förlorar på det. Han kan inte komma ut i samhället och bidra om han inte får ta del av det han har rätt i nu.


    Gillar sin sista mening ska ha med den formulering vid nästa samtal. Jag är så frustrerad, känner mig maktlös och arg.
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (förälder) skrev 2019-09-17 11:40:40 följande:

    Jag förstår att du menar så väl och som du tänker gör man oftast när man hör om problem som uppstår för barn med särskilda behov och man vill ju att skolan ska fungera för alla barn.

    Jag tänkte precis som du innan jag började jobba i skola och jag har erfarenhet av både vanlig skola och särskola.

    Föräldrar till barn med särskilda behov får kämpa för sina barn, man vill som du säger sitt barns bästa.

    Men det är inte till barnets bästa att ha med sin förälder som resurs.

    Barnet blir ofta just barn istället för elev, presterar inte på samma sätt med en förälder eftersom man just är förälder och barn kan känna press ifrån förälder då föräldrar vill att barnet ska lyckas, det kan bli grinigt mot föräldern om den säger något då man är på ett sätt mot förälder än mot lärare och annan skolpersonal.

    Det kan vara pinsamt för eleven att ha sin förälder med i klassrummet och andra barn kan reta barnet, som sagt andra barn kan börja säga att dom också vill ha sin förälder med.

    Förälder och lärare kan ha olika åsikter om vad som ska göras för barnet i olika situationer och det är svårt för lärare att säga till att läraren bestämmer i klassrummet.

    Det skapar ofta en oro i klassrummet när en eller två har föräldrar med.

    Det låter så bra att förälder kan vara med men det blir det sällan då barnet då ska förstå att föräldern inte är just förälder i skolan utan resurs, för barnet kan det vara förvirrande.

    Det kan också bli så att vissa skolor utnyttjar då att en förälder kan ställa upp och vara med i skolan och inte då se till att det finns handlingsplan för back up när det är ont om personal, dom gör alltså inte det skolan ska göra.

    Vad händer då om ett annat barn som också har särskilda behov och dens förälder inte har möjlighet att kunna ta ledigt ifrån jobb och vara med i skolan.

    Då ska den föräldern känna sig som en dålig förälder för att skolan kan säga att jo men det andra barnets förälder kan minsann ställa upp när det är ont om personal. Skolan kan alltså försöka smita undan sitt ansvar och tro mig det är vanligt att skolor inte gör det dom är skyldiga att göra.

    Dom skyller på ekonomi fast dom får extra pengar när barn med särskilda behov behöver resurs hjälp.

    Skolan kan heller inte stå för inkomstbortfall för föräldrar.

    Du tänker fint men det fungerar inte så i verkligheten.


    Ok. Det var bra förklarat och vettiga skäl.

    Jag jobbar i vården och där välkomnar man anhöriga att delta. Säkert därför jag är lagd med de åsikterna jag har.
  • Anonym (??)
    Anonym (??) skrev 2019-09-17 12:04:39 följande:

    Tror särskola är badbyxa dom nuförtiden glatt kallar? mindre undervisnings sammanhang?. O jag förstår ärligt talarn inte vad mitt barn gör där, han hamnade utanför gemenskapen pga han blev retad i ettan vilket skapade en motvilja till att delta i klassen. Det i kombo med hans oförmåga att fungera i en stökig miljö har gjort att han hamnat där han är nu.

    Istället för att röja i klassen har man flyttat min son pga min uttryckta oro men då får dom ta mig tusan också se till att fullfölja planeringen som är lagd för honom.

    Så nej det sammanhang han är i nu är inte en långsiktigt lösning, den borde inte ens varit mer än en absolut krislösning och En mycket begränsad sådan. Detta eftersom problemen i ordinarieklassen ännu inte är lösta.

    Vad i min förklaring kring barnet och situationen är det som väcker frågan hos dig kring huruvida det inte är bättre om han går i ?särskola??


    BAdbyxa??? Det skulle stå: det dom kallar
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (??) skrev 2019-09-17 12:04:39 följande:

    Tror särskola är badbyxa dom nuförtiden glatt kallar? mindre undervisnings sammanhang?. O jag förstår ärligt talarn inte vad mitt barn gör där, han hamnade utanför gemenskapen pga han blev retad i ettan vilket skapade en motvilja till att delta i klassen. Det i kombo med hans oförmåga att fungera i en stökig miljö har gjort att han hamnat där han är nu.

    Istället för att röja i klassen har man flyttat min son pga min uttryckta oro men då får dom ta mig tusan också se till att fullfölja planeringen som är lagd för honom.

    Så nej det sammanhang han är i nu är inte en långsiktigt lösning, den borde inte ens varit mer än en absolut krislösning och En mycket begränsad sådan. Detta eftersom problemen i ordinarieklassen ännu inte är lösta.

    Vad i min förklaring kring barnet och situationen är det som väcker frågan hos dig kring huruvida det inte är bättre om han går i ?särskola??


    Det var bara en allmän fundering. Jag vet inte så mycket. I gymnasiet gick jag en linje där vi var tvungna att gå till en annan skola för en speciell kurs. Det var en särskola. De verkade ha det så trevligt där och lärarna var mycket mer engagerade. Det var den bästa undervisningen tyckte jag. Lärarna var på ett helt annat personligare plan. Det var länge sedan så det har säkert ändrats.

    Jag uppfattar det som att du föredrar vanlig skola. Och skolan med?!
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Catrin) skrev 2019-09-17 12:02:28 följande:

    Är detta inkludering där eleven behöver en egen personal?Det kan vara svårt sits i skolan den dagen det fattas kunnig personal med kompetens.


    Hur menar du?
    Resurser behöver inte vara utbildade beroende av vad barnet är i för behov.
    Det kan vara ett barn med högfungerande autism som alltså inte får gå i särskola och kommunen inte har resursklasser.
    Det kan vara ett barn som nyligen fått diabetes, lågstadiebarn kan inte hålla reda på sitt blodsocker, det kan vara ett rullstolsbundet barn som har svårt att ta sig fram i korridorerna, ett barn som bara tillfälligt behöver resurs för att det har brutit benet, ett barn  med epilepsi, ett barn med en fysisk skada som en cpskada, ett barn med hjärtfel, ett barn med något annat fysisk skada osv.
    Resurser hjälper barnet med olika saker beroende på olika behov, t ex på raster och ta sig runt i skolan om man har ett fysiskt funktionshinder, hur ska annars ett barn med funktionshinder klara sig själv i skolan om det är ett litet barn?
    Man kan vara med om en olycka och behöva extra hjälp ett kortare tag osv.
    Resursen behöver då inte var utbildad men måste förstås kunna en del om t ex sjukdomen om barnet har diabetes osv.
    Är det ett barn med autism kan resursen t ex ta med barnet och sitta någon annanstans och jobba om det är mycket stök och ljud i klassen osv.
    Men resursen behöver förstås då lära sig om autism osv men man behöver ju inte vara specialutbildad men just för barn med t ex neuropsykiatriska funktionshinder som behöver stabilitet är det inte bra om nya personer hela tiden ska hjälpa till.
    Men det är ju inte en lärare eller specialpedagog som agerar resurs.
    På varje skola finns resurser, elevassistenter mm.
  • Anonym (??)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-17 12:24:26 följande:

    Det var bara en allmän fundering. Jag vet inte så mycket. I gymnasiet gick jag en linje där vi var tvungna att gå till en annan skola för en speciell kurs. Det var en särskola. De verkade ha det så trevligt där och lärarna var mycket mer engagerade. Det var den bästa undervisningen tyckte jag. Lärarna var på ett helt annat personligare plan. Det var länge sedan så det har säkert ändrats.

    Jag uppfattar det som att du föredrar vanlig skola. Och skolan med?!


    Öh? Ja? Det finns ingen anledning till att han ska ta upp en plats för någon som mer behöver den . Tror inte att det är den mest gynnsamma formen för En elev som borde klara av en ?vanlig? skolform.

    Så du tänker att han borde gå i ?särklass? för stt det är mysigt? Han har genomsnittlig eller däröver förmåga att delta i klass om rätt förutsättningar ges . Med rätt förutsättningarna menar jag, slipper bli retad, slipper KONSTANT springa och tjat i klassrummet.

    Enda anledningen varför han är

    där han är är för att jag legat på personalen och såg hur dåligt han mådde. Det skulle vara tillfälligt tills läraren lyckats få ordningen i klassen . Ser vissa andra barn i klassen som borde vara där min son är men eftersom jag engagerade mig i detta var den lättastes lösningen att göra på det vis dom gjort . Derne är min åsikt iaf efter vad jag sett hört o samtalat med skolan om.
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (??) skrev 2019-09-17 12:37:12 följande:

    Öh? Ja? Det finns ingen anledning till att han ska ta upp en plats för någon som mer behöver den . Tror inte att det är den mest gynnsamma formen för En elev som borde klara av en ?vanlig? skolform.

    Så du tänker att han borde gå i ?särklass? för stt det är mysigt? Han har genomsnittlig eller däröver förmåga att delta i klass om rätt förutsättningar ges . Med rätt förutsättningarna menar jag, slipper bli retad, slipper KONSTANT springa och tjat i klassrummet.

    Enda anledningen varför han är

    där han är är för att jag legat på personalen och såg hur dåligt han mådde. Det skulle vara tillfälligt tills läraren lyckats få ordningen i klassen . Ser vissa andra barn i klassen som borde vara där min son är men eftersom jag engagerade mig i detta var den lättastes lösningen att göra på det vis dom gjort . Derne är min åsikt iaf efter vad jag sett hört o samtalat med skolan om.


    Bli inte arg på mig. Jag är på din sida ts.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (förälder) skrev 2019-09-17 10:19:53 följande:
    Även lärarna vill helst inte ha föräldrar i klassrummet mer än i undantagsfall, inte så ofta det blir personalbrist.
    Har varit personalbrist i mina barns skola hela terminen. Det går en influensa och alla stryker med elever som lärare.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Greta) skrev 2019-09-17 15:57:02 följande:
    Har varit personalbrist i mina barns skola hela terminen. Det går en influensa och alla stryker med elever som lärare.
    Absolut det är det ofta men inte tar väl föräldrarna ledigt och arbetar i skolan då?
    och inte ber väl skolan er att hålla era barn hemma för det?
  • Tiina87
    Anonym (E) skrev 2019-09-16 19:59:35 följande:

    Fråga varför de inte kunde ringa in vikarie?

    Jag jobbar i förskolan och det har hänt att vi har sagt till föräldrarna att barnet behöver stanna hemma för att det är bäst för barnet! Att ringa in en okänd vikarie kan ställa till mer oreda än nytta för barnet... det finns ju oftast en anledning till att barnet har resurs. Tyvärr kan jag inte vad som gäller i skolan och kan inte hjälpa.

    Men jag hade ifrågasatt vad tanken var.. och hur de ska leva upp till skolplikten. Skrivs det någon avvikelse rapport så detta inte händer igen? Vad gör dom om detta uppstår igen?


    Står förskolan för inkomstbortfallet under den tiden då?
  • Tiina87
    Anonym (Lärare) skrev 2019-09-16 20:04:50 följande:

    Ganska säkert är TS barn utagerande. Sådana barn tvingas man ibland be föräldrarna hålla hemma då ordinarie personal saknas. Ingen vikarie vill bli biten, slagen eller spottad på.


    Då antar jag att skolan står för inkomstbortfallet ubder den tiden.

    Borde förvissa bli billigare att ta in en vikarie. Ordinarie personal få då ta hand om barnet som vanligen har resurs.
  • Anonym (Catrin)
    Anonym (förälder) skrev 2019-09-17 12:33:52 följande:

    Hur menar du?

    Resurser behöver inte vara utbildade beroende av vad barnet är i för behov.

    Det kan vara ett barn med högfungerande autism som alltså inte får gå i särskola och kommunen inte har resursklasser.

    Det kan vara ett barn som nyligen fått diabetes, lågstadiebarn kan inte hålla reda på sitt blodsocker, det kan vara ett rullstolsbundet barn som har svårt att ta sig fram i korridorerna, ett barn som bara tillfälligt behöver resurs för att det har brutit benet, ett barn  med epilepsi, ett barn med en fysisk skada som en cpskada, ett barn med hjärtfel, ett barn med något annat fysisk skada osv.

    Resurser hjälper barnet med olika saker beroende på olika behov, t ex på raster och ta sig runt i skolan om man har ett fysiskt funktionshinder, hur ska annars ett barn med funktionshinder klara sig själv i skolan om det är ett litet barn?

    Man kan vara med om en olycka och behöva extra hjälp ett kortare tag osv.

    Resursen behöver då inte var utbildad men måste förstås kunna en del om t ex sjukdomen om barnet har diabetes osv.

    Är det ett barn med autism kan resursen t ex ta med barnet och sitta någon annanstans och jobba om det är mycket stök och ljud i klassen osv.

    Men resursen behöver förstås då lära sig om autism osv men man behöver ju inte vara specialutbildad men just för barn med t ex neuropsykiatriska funktionshinder som behöver stabilitet är det inte bra om nya personer hela tiden ska hjälpa till.

    Men det är ju inte en lärare eller specialpedagog som agerar resurs.

    På varje skola finns resurser, elevassistenter mm.


    Det är det jag menar.Resurs/elevassistenter måste finnas så det går runt.
  • Anonym (Kaha)

    Alltså, har inga kunskaper kring TS rättigheter, men om skolan saknar resurs en dag är det väl bättre att pojken stannar hemma än att han förstör för alla andra?

    Med detta menar jag inte att skolan på något sätt har rätt att göra så här, självklart borde lösa frågan, men har nu uppenbarligen inte lyckats göra det.

    Tycker personligen att det är helt rätt att flytta på ett barn som förstör för alla andra. Sen kan man som förälder förklara och ursäkta sitt barns beteende på 1000 olika sätt, men jag är ganska säker på att de vars barn blivit utsatta för pojken inte godtar en enda av de ursäkterna.

  • Tiina87
    Anonym (Kaha) skrev 2019-09-17 19:37:54 följande:

    Alltså, har inga kunskaper kring TS rättigheter, men om skolan saknar resurs en dag är det väl bättre att pojken stannar hemma än att han förstör för alla andra?

    Med detta menar jag inte att skolan på något sätt har rätt att göra så här, självklart borde lösa frågan, men har nu uppenbarligen inte lyckats göra det.

    Tycker personligen att det är helt rätt att flytta på ett barn som förstör för alla andra. Sen kan man som förälder förklara och ursäkta sitt barns beteende på 1000 olika sätt, men jag är ganska säker på att de vars barn blivit utsatta för pojken inte godtar en enda av de ursäkterna.


    Och vem ska stå för inkomstbortfallet?

    Dessurom verkar det inte vara ts son som förstör för alla andra.
  • Anonym (??)
    Anonym (Kaha) skrev 2019-09-17 19:37:54 följande:

    Alltså, har inga kunskaper kring TS rättigheter, men om skolan saknar resurs en dag är det väl bättre att pojken stannar hemma än att han förstör för alla andra?

    Med detta menar jag inte att skolan på något sätt har rätt att göra så här, självklart borde lösa frågan, men har nu uppenbarligen inte lyckats göra det.

    Tycker personligen att det är helt rätt att flytta på ett barn som förstör för alla andra. Sen kan man som förälder förklara och ursäkta sitt barns beteende på 1000 olika sätt, men jag är ganska säker på att de vars barn blivit utsatta för pojken inte godtar en enda av de ursäkterna.


    Men har du läst i tråden? Han förstör inte för någon annan????
  • Anonym (??)
    Anonym (Kaha) skrev 2019-09-17 19:37:54 följande:

    Alltså, har inga kunskaper kring TS rättigheter, men om skolan saknar resurs en dag är det väl bättre att pojken stannar hemma än att han förstör för alla andra?

    Med detta menar jag inte att skolan på något sätt har rätt att göra så här, självklart borde lösa frågan, men har nu uppenbarligen inte lyckats göra det.

    Tycker personligen att det är helt rätt att flytta på ett barn som förstör för alla andra. Sen kan man som förälder förklara och ursäkta sitt barns beteende på 1000 olika sätt, men jag är ganska säker på att de vars barn blivit utsatta för pojken inte godtar en enda av de ursäkterna.


    Han har en resurs för att hans jävla lärare inte pallarna med att styra upp två ungar vars föräldrar vägrar uppfostra sina jävla ungar.

    Min son stör inte klassen mer än att han tidigare blivit med dragen när gruppen i övrigt ballar ur. Han kan inte koncentrera sig alls i brötig miljö , ger upp och vägrar arbetet. Han kan ställa sig upp o gå för att han inte pallar o låser sig totalt inför all form av kommunikation om man inte låter honom vara för att sen lugnt o sansat får in honom på spår igen. Han låser sig mentalt o vill komma ifrån snarare än stör i klassen.

    Förklarar inte mer för det kommer alltid finnas sådana som du som går in ingen tråd med halvhjärtat intresse och skriver om saker som är totalt irrelevant.

    O nej alla barn har rätt till skolgång så jag skiter fullkomligt i hur dom löser detta det ska bara lösas. Jag har ju t om erbjudit mig att komma in men allt det står i tråden. Jesus.
  • Colourfulrainbow

    Öronproppar eller hörselkåpor? Kan det vara något. 

    Och du ska dra det här vidare. Om det inte händer något så överväg att byta skola till en mindre skola med små klasser. 


    Nu kanske det här kommer låta fördomsfullt, men jag har märkt att elever i de mer bemedlade områdena är lugnare. De har antagligen en högre press på sig att prestera bra i skolan, och de har blivit uppfostrade hemma.

    Med det sagt, jag växte upp med en ensamstående mamma och hon hade låg inkomst, så jag är inte snobbig. Men det ÄR skillnad mellan elever i olika områden.
  • Anonym (Vikariebank)
    Anonym (??) skrev 2019-09-17 20:15:29 följande:

    Han har en resurs för att hans jävla lärare inte pallarna med att styra upp två ungar vars föräldrar vägrar uppfostra sina jävla ungar.

    Min son stör inte klassen mer än att han tidigare blivit med dragen när gruppen i övrigt ballar ur. Han kan inte koncentrera sig alls i brötig miljö , ger upp och vägrar arbetet. Han kan ställa sig upp o gå för att han inte pallar o låser sig totalt inför all form av kommunikation om man inte låter honom vara för att sen lugnt o sansat får in honom på spår igen. Han låser sig mentalt o vill komma ifrån snarare än stör i klassen.

    Förklarar inte mer för det kommer alltid finnas sådana som du som går in ingen tråd med halvhjärtat intresse och skriver om saker som är totalt irrelevant.

    O nej alla barn har rätt till skolgång så jag skiter fullkomligt i hur dom löser detta det ska bara lösas. Jag har ju t om erbjudit mig att komma in men allt det står i tråden. Jesus.


    Varför riktar du din ilska mot de som inte förstår?
  • Anonym (??)
    Anonym (Vikariebank) skrev 2019-09-18 05:40:33 följande:

    Varför riktar du din ilska mot de som inte förstår?


    Jag blir irriterad för om man läser tråden så förstår man (om man vill) att han inte stör klassen o att han har en resurs för sin egen skull . Klart jag då blir förbannad när någon tar sig tid att skriva men inte läsa sig in i tråden först.
Svar på tråden Skolan bad oss hålla skolbarn hemma