• Meili

    Följas åt - I väntan på IVF och barn

    Tänkte vi kunde starta en tråd för 2019-2020 och följas åt, vi som snart står i kö, är redan i kö eller pågående IVF behandling.

    Kort bakgrund om mig; jag är 27 år och min man 28 år. Försökt få barn i över 1 år, utredningen visade dålig rörlighet/motilitet hos mannen, hos mig var allt prima men behöver gå ner i vikt och väntar på mens för att kunna göra äggledarsköljning sen ställs vi i kö till Sahlgrenska.

    Hoppas fler vill göra denna resan ihop!

  • Svar på tråden Följas åt - I väntan på IVF och barn
  • Kisskasst

    Jag är 26 och min sambo 27 vi har försökt få barn i 5år.

    Hunnit med 3 missfall och ett utomkveds som slutade med brusten äggledare och akutoperation.

    Efter det 1års väntan efter utomkveds på att få starta utredning där allting såg bra ut förutom att dom vid spolningen inte kunde vara 100% säker på om det fanns flöde i vänster äggledare.

    Detta slutade med remiss till Livio-umeå. Tror vi väntade ca 6mån och fick sedan komma på vårat första besök. Där dom då ville att jag skulle ha tagit cellprov innan jag fick påbörja behandling. Så då var det bara hem till piteå boka tid ta provet och vänta. All denna väntan kan driva en till vansinne ellerhur ?!!

    Men efter mycket om och men fick vi påbörja behandling. Gått igenom äggplock (15ägg) 7st befruktade ???? dagen för insättning var igår 4/11. De hade då redan frusit in 3st och väntade på att se om fler skulle klara av infrysning.

    Så nu ! Nu har jag mitt lilla embryo i magen ???? men jag är så otroligt nervös över vad som ska hända nu !! Vill känna lycka men jag vågar inte. Är nästan lite ångest.

    Är så less på att hoppas och bli lycklig för att få det slängt tillbaka i ansiktet.

  • Pepsin
    Kisskasst skrev 2019-11-05 22:23:41 följande:

    Jag är 26 och min sambo 27 vi har försökt få barn i 5år.

    Hunnit med 3 missfall och ett utomkveds som slutade med brusten äggledare och akutoperation.

    Efter det 1års väntan efter utomkveds på att få starta utredning där allting såg bra ut förutom att dom vid spolningen inte kunde vara 100% säker på om det fanns flöde i vänster äggledare.

    Detta slutade med remiss till Livio-umeå. Tror vi väntade ca 6mån och fick sedan komma på vårat första besök. Där dom då ville att jag skulle ha tagit cellprov innan jag fick påbörja behandling. Så då var det bara hem till piteå boka tid ta provet och vänta. All denna väntan kan driva en till vansinne ellerhur ?!!

    Men efter mycket om och men fick vi påbörja behandling. Gått igenom äggplock (15ägg) 7st befruktade ???? dagen för insättning var igår 4/11. De hade då redan frusit in 3st och väntade på att se om fler skulle klara av infrysning.

    Så nu ! Nu har jag mitt lilla embryo i magen ???? men jag är så otroligt nervös över vad som ska hända nu !! Vill känna lycka men jag vågar inte. Är nästan lite ångest.

    Är så less på att hoppas och bli lycklig för att få det slängt tillbaka i ansiktet.


    Hej! Vilken himla lång resa ni behövt uthärda... håller verkligen tummen hårt för att embryot i magen ska fortsätta utvecklas! Uppdatera gärna <3
  • Doftljuset
    Pepsin skrev 2019-11-06 06:35:41 följande:

    Hej! Vilken himla lång resa ni behövt uthärda... håller verkligen tummen hårt för att embryot i magen ska fortsätta utvecklas! Uppdatera gärna <3


    Alltså verkligen hejja er<3 Vilka kämpar! Hoppas att parveln stannar nu. Kram
  • Kiiwii90

    Hoppar in här jag med!

    Jag är 29 och min sambo 39, vi har försökt i ca 1 år. (jag har också försökt få barn med mitt ex under 1,5 år utan resultat). Min sambo har två barn sen tidigare. Utredningen vi precis varit på visar att vi är oförklarligt barnlösa och de kan inte hitta något "fel".

    Nu är remiss skickad och väntan på kallelsen återstår. Ska enligt läkaren ta i snitt 3-4 månader.

    Känns skönt att bollen är i rullning nu samtidigt är väntan plågsam och oron finns också där för tänk om vi ändå inte lyckas bli gravida? Mår periodvis mycket dåligt pga stark barnlängtan och det känns som att livet står still i väntan....

  • Kisskasst
    Pepsin skrev 2019-11-06 06:35:41 följande:

    Hej! Vilken himla lång resa ni behövt uthärda... håller verkligen tummen hårt för att embryot i magen ska fortsätta utvecklas! Uppdatera gärna <3


    Jag lovade ju en uppdatering så här kommer det :)

    Vi hade testdag 20november med positiva grav test ! :)

    Efter det kom även illamående och kräkningar så har mått sådär men det får man väl ta som något positivt i en stund som denna ;)

    Idag 10/12 hade jag mitt tidiga ultraljud och där ser vi en graviditet i rätt storlek och med ett hjärta som slår för fullt :')

    Helt överlycklig ! Nästa grav test inplanerat 15/1 ????:)
  • Anonym (Ballerina)

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i snart 2 år. Utredningen är färdig och visar inga fel. Ska aktivera vår ivf remiss till Malmö i mitten av december. ????

  • Chandos
    Kisskasst skrev 2019-12-10 10:12:08 följande:

    Jag lovade ju en uppdatering så här kommer det :)

    Vi hade testdag 20november med positiva grav test ! :)

    Efter det kom även illamående och kräkningar så har mått sådär men det får man väl ta som något positivt i en stund som denna ;)

    Idag 10/12 hade jag mitt tidiga ultraljud och där ser vi en graviditet i rätt storlek och med ett hjärta som slår för fullt :')

    Helt överlycklig ! Nästa grav test inplanerat 15/1 ????:)


    Yaaay! Grattis till er! Sån lycka!
  • Chandos
    Anonym (Ballerina) skrev 2019-12-10 10:55:28 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i snart 2 år. Utredningen är färdig och visar inga fel. Ska aktivera vår ivf remiss till Malmö i mitten av december. ????


    Vi är i liknande sits, utredningen visade inget fel. Går också i Malmö. Har nu hämtat ut alla recept på sprutor inför IVF, och hoppas komma igång efter årsskiftet. Spännande! Siktar ni också på att komma igång med behandling i januari?
  • Pepsin

    Efter mååånga månaders kämpande så plussade vi spontant i november. V 8 imorgon. Jag hejar på er som har ivf framför er! <3

  • Anonym (Ballerina)
    Chandos skrev 2019-12-10 23:00:51 följande:

    Vi är i liknande sits, utredningen visade inget fel. Går också i Malmö. Har nu hämtat ut alla recept på sprutor inför IVF, och hoppas komma igång efter årsskiftet. Spännande! Siktar ni också på att komma igång med behandling i januari?


    Vad spännande! I och med vår remiss går iväg nu i december så har vi ingen aning hur lång tid det tar innan vi blir kallade till Malmö. Hur lång tid tog det för er efter er remiss blev skickad innan ni fick komma på ett första möte? :)
  • Anonym (Ballerina)
    Pepsin skrev 2019-12-11 06:09:36 följande:

    Efter mååånga månaders kämpande så plussade vi spontant i november. V 8 imorgon. Jag hejar på er som har ivf framför er! <3


    Grattis, så kul!
  • bonzo

    Grattis vad roligt! Hur länge hade ni försökt? Jag har precis fått minus efter min tredje kur av letrozol. Tänkte ta två kurer till och om det inte funkar prova ivf.


    Pepsin skrev 2019-12-11 06:09:36 följande:

    Efter mååånga månaders kämpande så plussade vi spontant i november. V 8 imorgon. Jag hejar på er som har ivf framför er! <3


  • Pepsin
    bonzo skrev 2019-12-12 09:43:31 följande:

    Grattis vad roligt! Hur länge hade ni försökt? Jag har precis fått minus efter min tredje kur av letrozol. Tänkte ta två kurer till och om det inte funkar prova ivf.


    Tack så mycket! Vi hade försökt 14-15 ägglossningar. Helt Galet för vi hade helt tappat hoppet. Min man hade extremt få spermier, men det behövs ju faktiskt bara en... <3
  • Attlie
    Anonym (Ballerina) skrev 2019-12-11 06:21:12 följande:

    Vad spännande! I och med vår remiss går iväg nu i december så har vi ingen aning hur lång tid det tar innan vi blir kallade till Malmö. Hur lång tid tog det för er efter er remiss blev skickad innan ni fick komma på ett första möte? :)


    Chandos skrev 2019-12-10 23:00:51 följande:

    Vi är i liknande sits, utredningen visade inget fel. Går också i Malmö. Har nu hämtat ut alla recept på sprutor inför IVF, och hoppas komma igång efter årsskiftet. Spännande! Siktar ni också på att komma igång med behandling i januari?


    Vi är också i liknande sits. Går med i Malmö och hämtat ut all medicin och förhoppningsvis så ska vi köra igång behandling i slutet på januari :)
  • Kiiwii90

    Hade startsamtal med vår läkare idag. Vi lär börja med sprutorna i slutet av februari när mensen startar. Har en inbokad resa i mitten av februari så därför avvaktar vi med start i januari.

    Ska bli spännande att följas åt!

  • Anonym (Kaninsvans)

    Jag fick veta att på min klinik så kör man det långa protokollet, jag fick ingen nässpray utskriven som jag hört att många får. Någon som vet varför man inte sprayar innan sprutstart vid långa?

  • Anonym (Jag)

    Hej

    2019-12-30 vår remiss har skickat till Malmö :)) äntligen händer något... så nu vi bara vänta när dem ska kalla oss på första besök :) Hoppas detta ska ta inte så långt tid.

    Tyvärr måste vi gå genom IVF på grund av utomkved 23/10 gjorde titthålsoperation och blir av båda äggledare.

    Kram

Svar på tråden Följas åt - I väntan på IVF och barn