Inlägg från: AniieeHär |Visa alla inlägg
  • AniieeHär

    Ni som Gör av Med 8,000 mån på mat - hur många är Ni o vad får Ni

    Det gör väl vi ibland, när jag håller på och experimenterar och har mig en del, eller om vi gör frysfyll. Men det är undantag. Vi är bara två pers. Normalvis lägger vi ungefär hälften.

    Brorsans familj lägger där någonstans. De är 2 vuxna, en tonåring och en nästan tonåring. De äldre har flugit sin kos.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-10 10:28:19 följande:

    På två lägger vi typ 8,000 kr mån på mat o då äter vi hemma.

    Det som drar vardagspengar förutom middagarna är:

    1. Bagerimatbröd - goda bakverk från utvalda bagerier.

    2. Premium espressokaffe - minst 250 - 400 kr kg för bönor över disk i butik-
    (restaurangespressomaskin med kvarn finns)

    3. Dyra ostar - franska - belgiska - schweiziska - tyska - italienska (men inga hårdostar)

    4. Dryck - färskpressad juice eller premiumläsk (mest italienska)

    5. Premiumglass från glassbarer som själva tillverkar
    (18 smaker har tyvärr lagt ner men Scarfo finns)

    6. Aldrig malen mat - gärna lammfilé

    Damen säger - när jag bjuder kompisar bjuder jag på billigare o sämre mat än vad du äter
    till vardags - för de bjuder inte på den nivån när de bjuder.

    Exempel på mat senaste veckan:

    Räkor o (kokt) pumpa med savojsallad o lite sallad med kikärtor, kålrabbi o charlottenlök.
    O osötat bageribröd till frukost*. O så drack jag någon ICA lemonad med fläder - en annan sån läsk igår. *Med goda ostar - oftast franska eller mozzrella eller burrata - appenzeller är normalt en standard som alltid finns hemma. Har börjat mer o mer köpa Finn Crisp - annars finns pyramidbageriet
    på den hårda sidan

    Flera dagar  har jag ätit (sushi)tonfisk biffar o pilgrimsmusslor* några dagar.
    Plus rätt mycket god sallad.

    O så ett par stora koppar espresso med premiumbönor (ibland Haugard - ibland Fabriques -
    ibland Morettino men dom är slut nu - o La Piantagione - Gringo är OK - Johan o Nyströms
    Yard Dog 6 var väldigt gott precis som nästan alla Farm Mountain)

    *Ni som vill lura folk kan ju köpa pissbullar (ja de smakar piss) o bjuda på o säga att
    det är pilgrimsmusslor - för det är vad fiskbullarna kopierar

    Dryck har varit färskpressad juice - italienska premiumläsk - o franska dito (1 liters med porslinskork
    som finns på ICA m fl) - har nu några lorina hemma.

    Laga mat till fest - vill jag att dom skall äta lite blir det tunga - annars lammlägg alt lammfilé
    har svårt att hitta lammlägg men har rätt ofta köpt lammfilé väldigt sällan oxfilé som jämförelse-
    struts handlas ibland o förra året 2 gäss (gott som fan)

    O så köps det goda bakverk t o f - en del fruktpajer på Picard är riktigt goda.

    Nu kostar kanske inte alltid 8,000 kr mån - men när det är billigare beror det på att det kommits över
    billigare än ord pris - men knappast under 6,000 -6,500 men oftast uppåt 8,000


    Fast inget av det där är särskilt dyrt.....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 16:44:39 följande:

    GB-gumman - går det åt så mycket när Ni lagar så mycket själva + bakar?

    Småhandlade lite idag:

    3 liter glass 550 kr

    1 Limpa (tranbär dansk råg o pumpa är det nog) 78 kr

    Tot 628 kr


    Vad var det för glass? Tungan ute
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    FruTe skrev 2019-10-11 20:09:49 följande:
    3 liter glass för 550 kr...?
    Inte i sverige och inte litervis. Deski skojar med oss.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 21:13:57 följande:

    Glass - köpt på  chokladfabriken, Scarfo o Fryst

    scarfo.se/

    www.fryst.net/

    www.chokladfabriken.se/om-oss

    även Gunnarssons specialkonditori har glass - där köpte jag limpan

    Scarfo är dock dyrare

    (hemlis - man fåår det man beeetaaalaar för)


    Sen när har chokladfabriken glass du kan köpa litervis?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 21:48:24 följande:
    Sedan några år tillbaka 160 kr litern
    huh.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 22:09:35 följande:
    Vaddå HUUUH - glassen är betydligt dyrare om du köper 1-3 kulor
    Huh, jag har aldrig sett att de säljer glass paketvis.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 22:09:35 följande:
    Vaddå HUUUH - glassen är betydligt dyrare om du köper 1-3 kulor
    Och, btw, hur får du ihop de här uttalandena från dig:

     Dyra ostar - franska - belgiska - schweiziska - tyska - italienska (men inga hårdostar)

    appenzeller är normalt en standard som alltid finns hemma
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 22:09:35 följande:
    Vaddå HUUUH - glassen är betydligt dyrare om du köper 1-3 kulor
    Och, btw, hur får du ihop de här uttalandena från dig:

     Dyra ostar - franska - belgiska - schweiziska - tyska - italienska (men inga hårdostar)

    appenzeller är normalt en standard som alltid finns hemma

    Menade du inga italienska hårdostar?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 22:09:35 följande:
    Vaddå HUUUH - glassen är betydligt dyrare om du köper 1-3 kulor
    Och, btw, hur får du ihop de här uttalandena från dig:

     Dyra ostar - franska - belgiska - schweiziska - tyska - italienska (men inga hårdostar)

    appenzeller är normalt en standard som alltid finns hemma

    Menade du inga italienska hårdostar?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 22:37:25 följande:

    Glass chokladfabriken - man säger till då tar de fram tomma halv- eller helliter
    (halvliter i alla fall a 80 kr o så väljer man innehåll som de plockar ur trågen-
    så är det på alla ställena jag nämnt)


    Huh.
    deski skrev 2019-10-11 22:37:25 följande:

    Glass o ostarna är ju vid olika måltider


    Nu var det inte det jag frågade.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär

    Deski, jag läser inte PM.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 23:00:38 följande:

    Förstår inte vad du menar i glass/ost


    Jag har inte skrivit om glass och ost i samma nilägg, så du kan förutsätta att det är två olika frågor/ämnen. 

    Att jag citerade ditt då sista inläg var enbart för att få din uppmärksamhet.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    deski skrev 2019-10-11 23:20:28 följande:

    OK nu fattar jag - gillar egentligen inga italienska hårdostar - dock är fontinan god
    men det verkar vara den enda

    Gillar du ost - spanska - Torta del Casar är väldigt god


    Jag är ostmissbrukare. del Casar är gott, absolut.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Ni som Gör av Med 8,000 mån på mat - hur många är Ni o vad får Ni