• Anonym (hatade att bli kvinna)

    Fråga till er kvinnor? Hur upplevde ni mäns blickar när ni var tonåringar?

    Vill gärna höra från er andra kvinnor hur er tonårsuppväxt var och hur ni upplevde  och handskades med äldre mäns blickar och uppmärksamhet?

    Var det något som ni drabbades av och var obekväma med? Fick ni några men, blev utsatta eller annat? Jag hade personligen oturen att råka ut för flera pedofiler och hamnade i väldigt utsatta situationer utöver olidligt dräggel och blickar. Undrar därför hur vanligt det är?

    Någon som inte märkte av något alls kanske?

  • Svar på tråden Fråga till er kvinnor? Hur upplevde ni mäns blickar när ni var tonåringar?
  • Anonym (Usch)

    Hela tiden, unga som gamla, var de där med sina äckliga granskade ögon. Det var obehagligt, äckligt och mestadels förbannad. Än idag, fast jag är äldre, njuter jag bara att bli tittad på om jag upplever blickar från någon som är i min liga. Uppskattar kanske yngre killars blickar mer nu än när jag var i 25-årsåldern.

  • Anonym (Usch)

    Hela tiden, unga som gamla, var de där med sina äckliga granskade ögon. Det var obehagligt, äckligt och mestadels förbannad. Än idag, fast jag är äldre, njuter jag bara att bli tittad på om jag upplever blickar från någon som är i min liga. Uppskattar kanske yngre killars blickar mer nu än när jag var i 25-årsåldern.

  • Anonym (Linna)
    Anonym (Kvinna 52 år) skrev 2019-10-22 17:22:00 följande:

    Jag har haft turen att ha tre längre förhållande med stabila, trygga och välfungerande män.

    Arbetar på en arbetsplats med bara män... aldrig någon där som behandlat mig illa... varken kvinnoförnedrande,homo eller rasistskämt existerar där.Stabil chef som aldrig tolererat något sånt.

    Så det finns massor av bra män i vår värld tack och lov.


    Samma här. Trygga och stabila killar i ungdomen och även senare. Började jobba på en mansdominerad arbetsplats efter gymnasiet och aldrig var det någon som behandlade mig på ett förnedrande sätt. Jag var väldigt populär och "het", men ingen var otrevlig på något sätt. Jag var en i "gänget".

    Ute på stan fick jag blickar och lite busvisslingar, men kände aldrig att det obehagligt. Så ja, det finns väldigt bra män där ute. Inte bara rövhattar.
  • Anonym (Anna39)

    När jag var 14 stod jag vid busshållplatsen när en man gammal nog att vara min pappa kom dit. Jag märkte att han stirrade. Så säger han Har man en sådan rumpa förtjänar man smisk på stjärten.

    Jag fick panik och rusade gråtandes därifrån. Efter det var jag länge jätterädd att vara ensam ute.

  • Anonym (.)
    Anonym (Kvinna 52 år) skrev 2019-10-22 14:14:56 följande:

    Lång,smal,långt blont lockigt hår ....inga problem till jag blev 14 år.

    Delade ut reklam för att tjäna egna pengar. I en trappuppgång blev jag fasthållen och tafsad på av två vuxna män. Det sista de sa var:

    -Ser man ut som du får du skylla dig själv.

    Gick rakt hem och klippte av mig mitt långs hår. Färgade håret svart dagen efter... har alltid varit kortklippt efter den dagen.


    Oh, fy fan vad sorgligt och hemskt!!! JAG BEKLAGAR TILL ALLA ER KVINNOR SOM RÅKAT UT FÖR BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA!!

    En fråga: Är det därför många kvinnor finner det lite halvt otrevligt när kvinnorna får komplimanger så som ''Snygg och/elller ''Du är fin''.

    Jag har noterat att många kvinnor blir lite kalla när de får komplimanger för deras klädsel eller utseende. Jag har sedan länge struntat i att ge komplimanger till kvinnor jag är på G med eller dejtat i längre tid med. För jag har noterat att de finner det obehag, känns det som. När jag får komplimanger så ger jag nästan detsamma komplimanger tillbaks. Antingen direkt eller kanske någon dag eller veckor framåt. För då tror jag att vi är på den banan. Men de blir alltid lika ställda, som om de fann komplimangen obehaglig. Så jag har slutat att ge komplimanger så som ''Snygg'' och så.

    Tack för svar!
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Anna39) skrev 2019-10-22 19:07:42 följande:

    När jag var 14 stod jag vid busshållplatsen när en man gammal nog att vara min pappa kom dit. Jag märkte att han stirrade. Så säger han Har man en sådan rumpa förtjänar man smisk på stjärten.

    Jag fick panik och rusade gråtandes därifrån. Efter det var jag länge jätterädd att vara ensam ute.


    Vilket as!!
  • Kverulant67
    Anonym (op) skrev 2019-10-22 13:38:08 följande:
    Jag upplevde detta dock redan från ca 14 år, jag fick mens först när jag var 16, så jag var verkligen inte utvecklad. 
    Men om du var 14år så var det ingen pedofil. Dom tänder på flickor upp till ca 9-10år....
  • Anonym (Gullan)
    Anonym (Vad i...) skrev 2019-10-22 14:02:01 följande:
    Vad sysslar du med? Någon berättar om övergrepp de varit med om som barn och du kommer in och märker ord? Har du sociala svårigheter eller fattar du inte att det är riktiga människor ligger bakom inläggen här?
    Sysslar med???
    Det är en ofantlig skillnad på en pedofil och en hebefil!
    Att dra "pedofil-kortet" så fort det handlar om unga är helt fel i mina ögon. Blanda inte ihop gubbsjuka med folk som gör övergrepp på små barn!
  • Mimosa86
    Kramklubba skrev 2019-10-22 10:09:42 följande:

    Uppraggad eller påraggad? Uppraggad innebär att du gick med männen.


    Raggad på? Är det bättre terminologi? Alltså vuxna män som stötte på ett barn.
  • Anonym (Ellie)

    Ofta obehagligt eftersom jag kom i puberteten relativt tidigt.

    Många män kan inte skilja på mina och dina känslor och tror att bara för att ett barn har bröst som de tänder på så tror de i sin enfald att barnet 1 är en vuxen kvinna och 2 att barnet tänder på honom och vill att han uppmärksammar hennes kropp.

    Därför var intresset för män och sex kraftigt dämpat hela tonåren och ungdomen. Först när jag började närma mig ca 30 började jag släppa fram min egen sexualitet.

    Hade varit intressant att veta hur det hade varit om man sluppit ovälkomna närmanden, kommentarer och blickar från äldre män som barn och istället först hade fått lära känna sexualitet när man själv var redo, utifrån ömsesidig lust.

Svar på tråden Fråga till er kvinnor? Hur upplevde ni mäns blickar när ni var tonåringar?