• VillaVillerkulla

    Fuck-off-kapital

    Man ska ha ett "Fuck-off-kapital" sparat, hävdar min sambo. En summa pengar indanlagda så att man klarar sig och inte känner att ekonomiska förutsättningar håller en kvar i en relation man vill ifrån.

    Har du något undansparat för egen del, i händelse av att det skulle behövas? Hur mycket har du sparat?

  • Svar på tråden Fuck-off-kapital
  • Fliselisan
    riboflavin skrev 2019-11-10 07:58:38 följande:

    Jag kan tycka att det är en bra idé att ha lite pengar på ett eget konto, har sett lite för många vänner/bekanta som när de velat bryta upp fått de gemensamma kontona tömda och fått stå utan pengar till bodelningen gått genom. Eller ännu värre ee som tyckt sig ha "gemensam ekonomi" som fått ett ganska brutalt uppvaknande när de insett att partnern står på allt som är att betrakta som värdefullt medans de själv äger en jävla massa gardiner och uppäten mat.


    Förstår hur du menar, men alla konton man har som gift delas vid en bodelning. Eller menar du ett hemligt konto?
  • PH76

    Är man gift så är det i så fall viktigt att detta är något båda tänker på inomhus med att man delar på allt (även eget sparande? vid en skilsmässa (om det inte finns äktenskapsförord).

    Ett generellt problem i storstadsregionerna idag är i stället att många håller ihop då ingen av dem har råd till ett tillräckligt stort boende för att klara av ett drägligt liv för barnen. Såvida de inte är villiga att flytta utbildning hoodsen båda två.

  • riboflavin
    Fliselisan skrev 2019-11-10 12:46:32 följande:

    Förstår hur du menar, men alla konton man har som gift delas vid en bodelning. Eller menar du ett hemligt konto?


    Absolut delas allt, men det är lätt för ena parten att undanhålla "gemensamma" pengar genom att föra över till ett privat konto. Då står man plötsligt helt utan pengar tills en bodelningsförrättare har snokat reda på dem. Jag menar att man ska ha en summa som man garanterat har tillgång till i en kris. På ett gemensamt konto finns alltid risken att de hamnar någon annanstans.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • PH76
    riboflavin skrev 2019-11-10 15:15:57 följande:

    Absolut delas allt, men det är lätt för ena parten att undanhålla "gemensamma" pengar genom att föra över till ett privat konto. Då står man plötsligt helt utan pengar tills en bodelningsförrättare har snokat reda på dem. Jag menar att man ska ha en summa som man garanterat har tillgång till i en kris. På ett gemensamt konto finns alltid risken att de hamnar någon annanstans.


    Pengarna på ditt eget konto är också ur spel tills bodelningen är klar, tar du från dem så kan du bli återbetalningsskyldig till din partner/xpartner.

    Det är detta många inte förstår, det är inte dina pengar oavsett var de ligger.
  • PH76
    riboflavin skrev 2019-11-10 15:15:57 följande:

    Absolut delas allt, men det är lätt för ena parten att undanhålla "gemensamma" pengar genom att föra över till ett privat konto. Då står man plötsligt helt utan pengar tills en bodelningsförrättare har snokat reda på dem. Jag menar att man ska ha en summa som man garanterat har tillgång till i en kris. På ett gemensamt konto finns alltid risken att de hamnar någon annanstans.


    Sen så skulle jag också direkt ta ut skillsmässa om jag upptäckte att min fru försökte gömma undan pengar från familjen.
  • riboflavin
    PH76 skrev 2019-11-10 15:26:44 följande:

    Pengarna på ditt eget konto är också ur spel tills bodelningen är klar, tar du från dem så kan du bli återbetalningsskyldig till din partner/xpartner.

    Det är detta många inte förstår, det är inte dina pengar oavsett var de ligger.


    Men man har dock tillgång till att använda dem, och sen får man i bodelningen reda upp resten, står man med noll kronor på kontot är man väldigt utsatt. Det år ju knte sp att tillgpngarna fryses och man inte får handla, betala räknkngar etc. tills bodelnkngen är klar. Man kan inte köpa mat, man kan inte transportera sig etc. Det är en riktig klassiker att ena parten tömmer det gemensamma kontot (tillfälligt) vid en separation och den andre står där helt utan en krona.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    PH76 skrev 2019-11-10 15:29:23 följande:

    Sen så skulle jag också direkt ta ut skillsmässa om jag upptäckte att min fru försökte gömma undan pengar från familjen.


    Nu tror jag du medvetet missförstår mig, vem har pratat något om att gömma pengar, det är ju fritt fram att öppet ha ehet kapital. Ska man ha "fuck of-money så ska de inte ligga på ett konto någon annan har tillgång till. Risken är nämligen att man vaknar upp utan dem när man bett den andre personen att just "fuck off". Det säger sig självt. Har man inget behov av "fuck off- money" så behöver man nog inte heller vara orolig att en partner ska jävlas med en ekonomiskt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • CClady

    Jag tänker på fuck off-kapital lite bredare; som några skrev, även att kunna lämna ett jobb man inte trivs på. En större buffert för att kunna förändra sin livssituation, helt enkelt. Även om min man och jag har gemensam ekonomi så sparar vi på olika håll där vi kan komma åt pengarna om de skulle behövas. Jag ser det som klokt, och det känns väldigt tryggt att kunna säga ?fuck off? till ffa ekorrhjulet om vi skulle tröttna.

  • möjligt
    Fliselisan skrev 2019-11-10 12:46:32 följande:

    Förstår hur du menar, men alla konton man har som gift delas vid en bodelning. Eller menar du ett hemligt konto?


    Många inser inte att en bodelning kan ta tid, lång tid, inte helt ovanligt med år. Och tills bodelningen gått igenom så äger var part det som står i dennes namn. Det är ett annat ganska vanligt missförstånd, gifta börjar inte automatiskt samäga saker utan om de skiljer sig så delas det som båda äger upp.

    Sen har bodelningsförrättare ganska begränsad möjlighet att snoka rätt på saker, de kan egentligen bara fråga parterna och be dessa lista vad de äger. Undanhåller de saker så bryter de (mig veterligt) lagen men det är väldigt svårt att bevisa och går det inte att bevisa så blir det ingen konsekvens.
  • Fliselisan
    möjligt skrev 2019-11-14 21:59:52 följande:

    Många inser inte att en bodelning kan ta tid, lång tid, inte helt ovanligt med år. Och tills bodelningen gått igenom så äger var part det som står i dennes namn. Det är ett annat ganska vanligt missförstånd, gifta börjar inte automatiskt samäga saker utan om de skiljer sig så delas det som båda äger upp.

    Sen har bodelningsförrättare ganska begränsad möjlighet att snoka rätt på saker, de kan egentligen bara fråga parterna och be dessa lista vad de äger. Undanhåller de saker så bryter de (mig veterligt) lagen men det är väldigt svårt att bevisa och går det inte att bevisa så blir det ingen konsekvens.


    Såklart folk gör hur de vill, men jag har iallafall inga tankar på att ha några undanhållna pengar från maken. Skulle ta väldigt illa upp om han hade gömt undan för mig.
  • Noname00
    möjligt skrev 2019-11-14 21:59:52 följande:
    Många inser inte att en bodelning kan ta tid, lång tid, inte helt ovanligt med år. Och tills bodelningen gått igenom så äger var part det som står i dennes namn. Det är ett annat ganska vanligt missförstånd, gifta börjar inte automatiskt samäga saker utan om de skiljer sig så delas det som båda äger upp.

    Sen har bodelningsförrättare ganska begränsad möjlighet att snoka rätt på saker, de kan egentligen bara fråga parterna och be dessa lista vad de äger. Undanhåller de saker så bryter de (mig veterligt) lagen men det är väldigt svårt att bevisa och går det inte att bevisa så blir det ingen konsekvens.
    Likadant med sambos, en sambo äger ingenting om denne inte står med på pappret om denne inte begär det, läs bodelning.

    rekommenderar folk att skriva bort sambolagen åtminstone bostaden om man köpt den själv.
    Likaså skriv äktenskapsförord.

    Den skulle aldrig falla mig in att ge bort hälften av mina pengar som jag hade innan bara för att jag gift mig och man går isär.
  • möjligt
    Fliselisan skrev 2019-11-14 22:07:21 följande:

    Såklart folk gör hur de vill, men jag har iallafall inga tankar på att ha några undanhållna pengar från maken. Skulle ta väldigt illa upp om han hade gömt undan för mig.


    Det har ingenting med undangömt att göra utan bara att ha ett konto som är i endast ditt namn och viceversa såklart.

    Rent krasst så kan man ju ha i praktiken gemensam ekonomi men där i princip alla konton står i den enes namn och den andre får insatt på sitt brukskonto efter behov. Men från den dagen skilsmässoansökan går in till att bodelningen är färdig har partner 2 ingen rätt alls till msjoriteten av kapitalet om den står på konton i partner 1s namn
  • Fliselisan
    möjligt skrev 2019-11-14 22:22:47 följande:

    Det har ingenting med undangömt att göra utan bara att ha ett konto som är i endast ditt namn och viceversa såklart.

    Rent krasst så kan man ju ha i praktiken gemensam ekonomi men där i princip alla konton står i den enes namn och den andre får insatt på sitt brukskonto efter behov. Men från den dagen skilsmässoansökan går in till att bodelningen är färdig har partner 2 ingen rätt alls till msjoriteten av kapitalet om den står på konton i partner 1s namn


    Förstår hur du menar. Kan bli jobbigt för den som är i den situationen om dens egna konton är tomma. Säkert många som fulas i såna situationer.
  • möjligt
    Fliselisan skrev 2019-11-14 22:27:44 följande:

    Förstår hur du menar. Kan bli jobbigt för den som är i den situationen om dens egna konton är tomma. Säkert många som fulas i såna situationer.


    Ja jag var nog lite otydlig för jag blandade två olika ämnen i mitt första inlägg.

    Att man bör se till att ha en del av de gemensamma tillgångarna på privata konton är bara good sense. Annars kan du stå helt utan likvider under flera år(!!) om det blir en bråkig bodelning.

    Den andra biten var bara ett svar på de som verkade tro att det är självklart att alla tillgångar hittas av en bodelningsförrättare. För så fungerar inte systemet, har du ett rövhål till ex så gäller det att vara om sig och kring sig och inte bara lita på att systemet kommer att lösa allt
Svar på tråden Fuck-off-kapital