• Anonym (Ledsen och trött)

    Är det verkligen helt omöjligt att få hemskola?

    Jag har läst reglerna, men finns det verkligen ingen chans att kunna ta sig runt det? I nuläget står det bara mellan det och att flytta utomlands, men det är ju inte heller någon lätt process...

    Finns det någon här som vet någon som på något sätt fått det beviljat i Sverige?

  • Svar på tråden Är det verkligen helt omöjligt att få hemskola?
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 12:11:08 följande:
    Vi har tittat på det, men jag tror inte mitt barn kommer sätta sig i en bil utan oss.. Bilåkande är av någon anledning jättesvårt.
    Det är ju svårt. Men det kanske går att lösa, att någon av er följer med i början. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 12:14:34 följande:
    Jag vågar inte blanda in soc.

    Vet du hur intervjun för vårdnadsbidraget går till?
    Jag tror inte att du kommer långt utan soc. Jag kan bara råda dig till att låta dem hjälpa till.  
  • AndreaBD
    Anonym (*) skrev 2019-11-12 12:12:10 följande:
    Ni skulle kanske ta ett helhetsgrepp om er familj och låta barnens behov styra, tills saker och ting blivit lite bättre.

    Att ha en pappa som inte är hemma mycket och en mamma som inte har körkort och inte kan gå och som dessutom gått in i väggen, det håller ju knappast i längden, speciellt inte om man har barn med problem.
    Nej precis. Det håller ju inte. Och de kan ju få hjälp.
  • Anonym (y)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 11:07:57 följande:
    Den verbala mobbingen har slutat sen hen äntligen fick byta klass, men hen är numera helt utfrusen istället.
    Ja men även det måste skolan motverka
  • Anonym (Ledsen och trött)
    AndreaBD skrev 2019-11-12 12:48:41 följande:

    Det heter inte så, utan det heter vårdbidrag och det ansöker man hos försäkringskassan om. Och då måste man skriva ett brev och lista upp exakt hur mycket extra tid och extra pengar man lägger ner. Sedan tar de ett beslut. Man måste inte alls gå på någon intervju, men man kan vara med i ett möte just innan de beslutar, men det är frivilligt. 


    Ops, jag vet egentligen det, skrev fel.

    Inte? I npf-gruppen på fb pratade massor om telefonintervjuer för att bli beviljade.
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 13:06:13 följande:
    Ops, jag vet egentligen det, skrev fel.

    Inte? I npf-gruppen på fb pratade massor om telefonintervjuer för att bli beviljade.
    För min del är det länge sedan, det kan ha ändrats också. Jag har något svagt minne om att jag kan också ha haft nån intervju i telefon. Kan ju vara bra att man har skrivit ner allt då, så har man något att gå efter. 
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 12:09:32 följande:

    Jag får inte köra och pappan reser massor i jobbet, så är i princip alltid mig det hänger på. Vi känner ingen här som skulle kunna hämta tyvärr.


    Mopedbil?
  • Anonym (Ledsen och trött)
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-12 17:11:40 följande:

    Mopedbil?


    Som sagt, jag får inte köra. Vill inte gå in på varför, men det är inte självvalt:
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 17:15:33 följande:

    Som sagt, jag får inte köra. Vill inte gå in på varför, men det är inte självvalt:


    Hur långt är det till skolan och hur ser vägen ut? Skulle det funka om barnet gick tex halvvägs hem och du möter upp? Finns det möjlighet att barnet kan gå själv när det är lite äldre?

    Är det diagnos som gör att barnet inte kan gå själv, kolla upp möjligheterna att få skolskjuts.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 11:10:08 följande:
    För att vi känner att vi måste lösa det så hen slipper ifrån det sociala, hen orkar verkligen inte med det.

    Varför blev hon hemskolad?
    Finns det diagnoser hos barnet?
    Har ni hjälp från BUP tex?

    Jag vet faktiskt inte.
    Hon verkade inte vara utsatt på något sätt men det är ju inte allt man vet när det är andras barn.
    Men jag vet att hon hade vänner för hon ingick i dotterns grupp av kompisar.
  • hammarhajen
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-12 12:14:34 följande:
    Jag vågar inte blanda in soc.

    Vet du hur intervjun för vårdnadsbidraget går till?
    Fast du kanske inte kan välja?

    Om det är så besvärligt som du skriver behöver ni ju mycket hjälp hela familjen. Även om ditt barn inte vill gå till skolan nu, så är det inte bra att isoleras hemma och inte ha rutiner utanför hemmet och föräldrarna. För barnets skull måste ni hitta en lösning och eftersom allt som föreslås verkar omöjligt - specialskola, köra bil, åka bil med annan än mamma, hämta olika tider etc, så behöver ni ju hjälp. 

    Soc kanske kan hjälpa till lösningar som får vardagen att flyta - med till exempel avlösningsperson i hemmet som kan hämta de andra syskonen på skolan någon dag i veckan, eller hjälpa er med skoltaxi och att det alltid är samma person som hämtar och lämnar. 

    Hoppas ni hittar en lösning. 
  • Anonym (Spec)

    Hemskolning är möjligt i vissa fall. Det verkar inte passa er då du av någon anledning verkar orolig för insyn i familjen. Vid hemskolning krävs full insyn. Detta för att söäkerställa att barnet får det hen har rätt till. Rektorn för närmsta skola ansvarar då för den dagliga undervisningen i ert hem och en lärare besöker er regelbundet. Soc blir utan tvekan involverade då dom måste säkerställa att barnet inte mår dåligt av att isoleras och att ni inte kan fullfölja skolplikten på annat sätt.

    Då ditt barn (enligt dig) kommer till skolan, inte blir mobbad och når kunskapskraven mer än väl så finns ingen grund till hemskolning (eller ens extra anpassningar, åtgärdsprogram)

    Ni verkar dock i behov av stöd från soc. Du är trött och vill hemskola delvis för att slippa gå till skolan med ditt barn. Du och din man är föräldrar och det ligger i ert arbete att hjälpa ert barn så mkt som hen behöver för att kunna få undervisningen hen har rätt till. Du orkar inte gå och hämta/lämna era barn på de tider som är nödvändigt och din man vill inte. Då behöver ni stöd och avlastning. Barnens bästa och deras rättigheter borde gå före er stolthet.

  • Anonym (Ledsen och trött)
    Anonym (Spec) skrev 2019-11-13 06:58:18 följande:

    Hemskolning är möjligt i vissa fall. Det verkar inte passa er då du av någon anledning verkar orolig för insyn i familjen. Vid hemskolning krävs full insyn. Detta för att söäkerställa att barnet får det hen har rätt till. Rektorn för närmsta skola ansvarar då för den dagliga undervisningen i ert hem och en lärare besöker er regelbundet. Soc blir utan tvekan involverade då dom måste säkerställa att barnet inte mår dåligt av att isoleras och att ni inte kan fullfölja skolplikten på annat sätt.

    Då ditt barn (enligt dig) kommer till skolan, inte blir mobbad och når kunskapskraven mer än väl så finns ingen grund till hemskolning (eller ens extra anpassningar, åtgärdsprogram)

    Ni verkar dock i behov av stöd från soc. Du är trött och vill hemskola delvis för att slippa gå till skolan med ditt barn. Du och din man är föräldrar och det ligger i ert arbete att hjälpa ert barn så mkt som hen behöver för att kunna få undervisningen hen har rätt till. Du orkar inte gå och hämta/lämna era barn på de tider som är nödvändigt och din man vill inte. Då behöver ni stöd och avlastning. Barnens bästa och deras rättigheter borde gå före er stolthet.


    Insyn i samband med hemskolning har jag inga problem med.

    Du har verkligen missförstått eller så förstår du inte hur det är när man har den problematik mitt barn har.

    Och det har inget med stolthet att göra.
  • Anonym (Spec)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-13 07:28:00 följande:

    Insyn i samband med hemskolning har jag inga problem med.

    Du har verkligen missförstått eller så förstår du inte hur det är när man har den problematik mitt barn har.

    Och det har inget med stolthet att göra.


    Har ditt barn autism? Många med autism går i skolan. Ditt barn klarar av skolan med mer än god måluppfyllelse och blir inte utsatt för mobbing. Ditt barn har också god närvaro. Det kravs bara att du är redo att följa med till och den skolan. Litet offer för barnets framtid.

    Varför har du inte sökt hjälp trots att du och din man inte orkar?
  • Anonym (Ledsen och trött)
    Anonym (Spec) skrev 2019-11-13 07:31:01 följande:

    Har ditt barn autism? Många med autism går i skolan. Ditt barn klarar av skolan med mer än god måluppfyllelse och blir inte utsatt för mobbing. Ditt barn har också god närvaro. Det kravs bara att du är redo att följa med till och den skolan. Litet offer för barnets framtid.

    Varför har du inte sökt hjälp trots att du och din man inte orkar?


    Du anser inte att en total utfrysning är mobbing? Det enda som slutat är den VERBALA mobbingen.

    Nej hen klarar inte av skolan, inte det sociala. Hen mår skit och har en hemsk ångest. Och nej,j hen har inte god närvaro, hen har varit hemma många gånger pga sitt mående.
  • Anonym (Spec)
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-13 07:45:25 följande:

    Du anser inte att en total utfrysning är mobbing? Det enda som slutat är den VERBALA mobbingen.

    Nej hen klarar inte av skolan, inte det sociala. Hen mår skit och har en hemsk ångest. Och nej,j hen har inte god närvaro, hen har varit hemma många gånger pga sitt mående.


    Men du skriver att eleven når målen med marginal. Klarar eleven det trots stor närvaro?

    Många barn med npf har ett beteende som är svårt att hantera för klasskamraterna. Det är då svårt att tvinga dom att umgås med någon dom inte kan hantera/ inte tycker om. Många med autism vill vara själv på raster för att tanka energi. Du skriver att ditt barn mår dåligt pga brist av vänner. Det betyder att ditt barn behöver socialt umgänge för att må bra. Att isolera ditt barn hemma är då en åtgärd som enbart ökar ångesten och gör det svårare för barnet att lära sig socialt samspel. Ni föräldrar bör arbeta på att skapa goda kontakter med klasskompisar och föräldrar.
  • Anonym (Ledsen och trött)
    Anonym (Spec) skrev 2019-11-13 08:30:46 följande:

    Men du skriver att eleven når målen med marginal. Klarar eleven det trots stor närvaro?

    Många barn med npf har ett beteende som är svårt att hantera för klasskamraterna. Det är då svårt att tvinga dom att umgås med någon dom inte kan hantera/ inte tycker om. Många med autism vill vara själv på raster för att tanka energi. Du skriver att ditt barn mår dåligt pga brist av vänner. Det betyder att ditt barn behöver socialt umgänge för att må bra. Att isolera ditt barn hemma är då en åtgärd som enbart ökar ångesten och gör det svårare för barnet att lära sig socialt samspel. Ni föräldrar bör arbeta på att skapa goda kontakter med klasskompisar och föräldrar.


    Ja, hen har alltid legat långt före kunskapsmässigt.

    Det är så här att det är jag som känner mitt barn och det är jag som vet vad hen behöver just nu. Jag har verkligen inte energi till att argumentera den saken med främlingar som inte känner oss alls men ändå tror sig veta vad hen behöver.

    Allt jag vill veta är om det finns någon väg för att få hemskola i Sverige, inget annat.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-13 08:34:29 följande:
    Ja, hen har alltid legat långt före kunskapsmässigt.

    Det är så här att det är jag som känner mitt barn och det är jag som vet vad hen behöver just nu. Jag har verkligen inte energi till att argumentera den saken med främlingar som inte känner oss alls men ändå tror sig veta vad hen behöver.

    Allt jag vill veta är om det finns någon väg för att få hemskola i Sverige, inget annat.
    Ja, det finns det men den går via skola, skolförvaltningen, soc, sjukvården mm och är inte lätt.

    Med tanke på hur möjligheten har missbrukats kommer nog kontrollen bli ännu noggrannare.


  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen och trött) skrev 2019-11-13 08:34:29 följande:
    Ja, hen har alltid legat långt före kunskapsmässigt.

    Det är så här att det är jag som känner mitt barn och det är jag som vet vad hen behöver just nu. Jag har verkligen inte energi till att argumentera den saken med främlingar som inte känner oss alls men ändå tror sig veta vad hen behöver.

    Allt jag vill veta är om det finns någon väg för att få hemskola i Sverige, inget annat.
    Jo, jag förstår dig verkligen, har själv två barn med NPF och har undervisat såna barn i många år. Vi har nästan bara såna barn i vår skola och jag förstår vad du menar med att du vet vad han behöver just nu. Men när barn/ungdomar inom autism-spektrum hamnar hemma, så är det så otroligt svårt att någonsin får dem ut i samhället igen. Jag antar att du inte heller vill att ditt barn sitter hemma framför en dator resten av sitt liv? Det kommer att bli mycket svårare för hen att komma tillbaka då. 

    Det finns skolor där hen inte skulle bli mobbad och kan få anpassad undervisning och lagom med kontakt med både vuxna och jämnåriga. Det är verkligen mycket, mycket svårt att försöka få en tonåring som suttit hemma i flera år ut igen. De sitter då på sitt rum och vägrar gå utanför huset ens. Och det är nu som hen är ganska ung fortfarande som hen kan bygga upp positiva kontakter med jämnåriga. Den chansen har man inte på samma sätt senare i livet, för då känner man sig redan väldigt udd, om det aldrig har funkat under barndomen. Hen behöver få positiva upplevelser med andra. Ju mer hen bara är hemma med dig, desto mer tror hen ju att hen inte klarar livet utanför hemmet. Inte vanlig skola dock - liten anpassad specialskola skulle funka där. 
Svar på tråden Är det verkligen helt omöjligt att få hemskola?