• PiffaTjejen

    Vilka tips vill ni ge till nyblivna föräldrar?

    Hej!

    Jag och min man försöker få barn! Vi har inga barn sedan innan och är i 30-årsåldern!

    Ni som redan har barn. Vilka tips vill ni ge till någon som (förhoppningsvis) snart blir mamma/pappa?

    Det kan vara allt ifrån tips på hur man får vardagen att funka till tips och trix kring hur man uppfostrar barn, eller varför inte tips om vad man ska/inte ska köpa för att det var onödigt? Eller tips på hur ni fick relationen att överleva småbarnsåren och vad man bör undvika! Ja, högt och lågt!

    Låt oss hjälpas åt att fylla tråden med tips!

  • Svar på tråden Vilka tips vill ni ge till nyblivna föräldrar?
  • Fjäril kär

    Dela ansvaret redan från början! Med både hushåll och bebis. Annars gör du snart allt och lite till och han knappt ens vet hur en blöja ska sitta.

    Skippa all prestige! Det är helt okej att gå runt i pyjamas hela dagen och amma och käka hämtpizza. Du måste inte alls storstäda huset, mala kaffebönor och mangla trosor för att kvalificera som god förälder.

    Glöm inte bort att fortsätta vara ett älskande vuxet par. Kalla varandra vid förnamn och inte mamma/pappa. Dejta, ha sex, gör vuxna saker och prioritera det.

    Ta hjälp! Ingen är supermänniska. Ta emot hjälp och öva på att be om hjälp. Bebistiden kan vara kaotisk och då måste man kunna se sina begränsningar och be om hjälp i tid. Man gillar läget och använder en livlina och ringer om hjälp.

  • Anonym (Jennie)

    Hitta lösningar på dom problem som kommer att dyka upp!

    Låter som en självklarhet men det är det uppenbarligen inte för många har jag märkt i min omgivning och på nätet. Många blir nästan apatiska och sitter livrädd på en pinnstol hela dagen för att de inte ser hur de kan lösa olika hinder och problem och faller utmattad ihop i famnen på partnern på eftermiddagen och gråter över hur jobbigt allt är och hemmet är kaos.

    Fundera över hur vardagens måsten funkar med en bebis och klura ut hur ni löser tvättstugan tre våningar ner i källaren, handla utan barnvagn, hur man duschar med en vaken bebis, gå ut med hunden när man måste amma och andra praktiska måsten.

  • Mandel

    Det är okej att säga nej till bebis redan från början.
    Lär man barnet att ta ett nej så slipper man en hysterisk 5-åring som röjer runt och blir kränkt när utomstående tröttnar för att föräldrarna mesar och inte kan säga ifrån när barnet stör/beter sig illa.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nnnnnnnn

    Läs om "5 gånger mer kärlek" och försök ha det i bakhuvudet.

    Ge barnet mat, massor med mat, ofta och sen ännu mer mat. Då löser sig det mesta under de första åren. Givetvis måste maten vara nyttig och om barnet har tendens att bli tjock så reglerar ni det genom att lära barnet lagom portioner med mycket grönt (att pausa med morot, gurka och ett glas vatten mellan portionerna kan göra underverk).

    Prata massor, både med varandra (föräldrarna måste kommunicera bra med varandra) och med ert barn.

    Läs massor för barnet. Tidigt!

    Gå ut minst 1 timme varje dag oavsett väder. Är det hemskt väder får det väl bli 6 st 10 minutersruscher.

    Var föräldralediga tillsammans länge i början och dela gärna tidigt. Ha gärna en längre period när båda jobbar lite kanske 30-40 % vars och inte samma dagar = barnet är hemma heltid med en förälder, båda föräldrarna känner sig som vuxna (på jobbet) ibland och båda har huvudansvaret för barnet ibland.

  • Körsbärsdalen

    Alla upplever olika saker och kläder som onödiga/livsviktiga, så köp inte så jäkla mycket förrän ett behov faktiskt uppstår.

    Oroa er inte. Det är SÄKERT helt normalt. (Applicera på det mesta)

  • Anonym (Jennie)

    Inse att ni inte alltid faktiskt vet bäst.. Ibland måste man lita på expertisen och ta råd och stöd från BVC, barnläkare, veterinären och allt annat som faktiskt kan veta bättre än er om vissa saker som gäller barn. Magkänslan kan faktiskt ha fel!

  • Tomelilla15

    Dela på föräldraledigheten, och inte bara mamma först och sen pappan för det är olika världar att ta hand om ett litet barn mot att ta hand om en ettåring. Så fort det är möjligt, dela 50/50 eller 30/70 om det behövs. Båda föräldrar måste veta hur verkligheten är med ett litet barn och dela på nätterna, det kommer göra att er relation håller i längden. Båda föräldrar behöver också samvaro med andra vuxna på jobb.

  • Anonym (Maja)

    Mitt råd är att vara väldigt noga med hur bebisen sover för att undvika platthet/skevhet. En bebis huvud är väldigt mjukt och kan lätt bli intryckt. Vänj även bebis från första stund att korta stunder vara på magen! Ingen bebis gillar det direkt men samtidigt blir det inte lättare när bebisen är större heller.

  • Anonym (Libbsticka)

    1. Fixa dimmer på era sänglampor och där ni byter på barnet, så väcker ni inte er och bebisen 100% vid amning och byte på natten. Bästa investering vi har gjort tror jag.

    2. Gör inte prylbingo av allting.

    Det räcker med napp och en nalle eller snutte när barnet ska sova, och kanske en liten sång som båda föräldrarna kan.

    Inte en napp i munnen, en i varje hand, tre nallar som alltid måste med, en snutte, en blinkande mobil, precis DEN nappflaskan, djungelljud från spotify och vyssan lull gungtassar.

    För då är ni antingen rökta eller behöver ta ett flyttlass med när ni ska få barnet att sova någon annanstans än hemma. Håll sovrutinen enkel.

    3. Ett lätt sätt att få små barn att acceptera nya miljöer och sovplatser är att ta med ett använt örngott eller använd tröja som luktar mamma/hemma och lägga det över kudden, eller över axeln på den nya person som ska hålla bebisen.

    4. Ingå en helig pakt att vad som än händer så ska ingen av er ta ett beslut om er relation tills barnet är ett år. Fira sedan på ettårsdagen och summera vad som var jobbigt och vad som funkade bra. Prata om hur ni mår, hur trötta ni är, vad ni behöver. Ta emot avlastning några timmar eller en natt ibland om ni kan få till det.

  • fluu

    Min mamma gav mig världens bästa råd när dottern var nyfödd: En dag kommer ditt barn att förstå att även dess föräldrar är människor. 

    Annars:
    * Köp inte på er en massa prylar, ofta är det inte ens hälften som behövs.
    * Prata igenom föräldraledighet, hushållssysslor, vabb osv redan innan ni gör barnet. 
    * Ta min bvc-sköterskas råd: Det mesta är normalt 
    * En dålig natt är inte ett dåligt liv.
    * Allt går över.
    * Ta det lugnt. Det blir människor av de flesta ungar. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilka tips vill ni ge till nyblivna föräldrar?