• Anonym (anonym o ledsen)

    komplicerad familjesituation

    Jag behöver råd , jag har ett bonusbarn elr två rättare sagt men en jobbig situation med de äldre barnet 12 år , barnen har två olika mammor och kommer varannan helg pga avståndet . Barnet har en negativ inställning tll allt och är enligt min uppfattning väldigt bortdaltat , kan ie knyta skorna närhan var 10 . torkar fortfarande av sig på kläderna han är 12 år . det sistnämda är ilandsproblem men has attityd påverkar mig så jag mår dåligt när han är här , man tippar på tår .... vi ska bara ät det han gillar dvs roterar bland 4 rätter ... suck jag har egna större barn så jag vet vad barn innebär men min fråga är , jag älskar denna mannen men hur mycket ska man lära sig hantera . nuhar det gått så långt att jag pratat med min sambo om detta och han är medvetet om barnets attityd och håller med , men hur mycket vi än pratat med barnet hjälper det inte .... 

  • Svar på tråden komplicerad familjesituation
  • Anonym (anonym o ledsen)
    Anonym (E) skrev 2021-07-13 16:14:12 följande:

    Din sambo (barnets pappa) får börja sätta gränser. Det är hans barn och han som ska ta det ansvaret, inte du för då riskerar du att bli den elaka styvmodern medan han slipper undan som snälla pappan.

    Tex skulle pappan kunna säga att det är den mat ni lagar som gäller och att barnet får välja maträtt en annan dag. Det viktiga här är att han sedan inte ger med sig utan står fast vid vad som sagts.


    tack detta är vad jag sagt åt min sambo .
  • Anonym (anonym o ledsen)
    Ami Heart skrev 2021-07-14 08:45:10 följande:

    Ditt bonusbarn är i en otrygg situation och på väg in i tonåren. Du är ju tydligen bonusmamma 2 om det finns ett yngre syskon. Ni bor långt ifrån och ses sällan. Klart att det kommer bli "dålig attityd och gnälligt". Det enda du kan ändra är din egen inställning.

    Så, tänk "vad skönt att vi inte behöver fundera på vad för mat vi äter varannan helg", "vad skönt att NN berättar hur vi ska ge trygghet genom att ge en viss förutsägbarhet i fråga om vad vi äter här" eller "vad roligt att få laga mycket mat varannan helg" (för att ni väljer laga 2 maträtter).

    Du nämner inget mer som barnet har negativ inställning till så jag kan inte hjälpa dig formulera om det, men om du tänker dig in i barnets situation med otrygghet, långt ifrån det vanliga, med främmande människor och så en hormonfabrik som bubblar i kroppen så kan du hitta de vuxna meningarna som gör att du kan agera som en trygghetskapande vuxna istället för den gnälliga vuxenbebis som du är i trådstarten.

    jag har verkligen gjort allt vad jag känner jag klarat av och därför skriver jag här om nån har erfarenhet av detta och har bra råd att ge , inte kalla mig gnällig vuxenbebis :)  . Jag håller inte med dig om att tänka det är ju bara varannan helg vi kan väl äta pytt i panna elr hamburgare .. elr att stå och laga en rätt bara för hen inte tycker lika mycket om fisk och kött . barnet är negativt til socialt umgänge , aktiviteter you name it .  ett barn behäver lära sig respektera och behnadla andra som man själv vil bli behandlad . Jag har fostrat två barn innan och dom fick inte bestämma vad hen skulle äta , gå och lägga sig etc.. Och det har gått bra för dom i livet och de har knappast tagot nån skada , hormonfabrik i all ära ... ,men får man bete sig hur som ??? Nej absolut inte 


  • sextiotalist

    [quote=81248119][quote-nick]Anonym (anonym o ledsen) skrev 2021-07-14 15:19:21 följande:[/quote-nick][/quote]

    I din situation hade jag utan problem gjort det. Så skippa den striden med mat. Du kommer spara energi och slipper onödiga konflikter.

    Om denna kille i framtiden endast vill äta tre rätter är det hans problem

    Jag är å andra sidan emot det auktoritära föräldraskapet.

    Här har barnen haft inflytande på vad vi ska äta och efter mognad fått styra sina läggtider.

  • Anonym (Q)
    Anonym (anonym o ledsen) skrev 2021-07-14 15:19:21 följande:
    jag har verkligen gjort allt vad jag känner jag klarat av och därför skriver jag här om nån har erfarenhet av detta och har bra råd att ge , inte kalla mig gnällig vuxenbebis :)  . Jag håller inte med dig om att tänka det är ju bara varannan helg vi kan väl äta pytt i panna elr hamburgare .. elr att stå och laga en rätt bara för hen inte tycker lika mycket om fisk och kött . barnet är negativt til socialt umgänge , aktiviteter you name it .  ett barn behäver lära sig respektera och behnadla andra som man själv vil bli behandlad . Jag har fostrat två barn innan och dom fick inte bestämma vad hen skulle äta , gå och lägga sig etc.. Och det har gått bra för dom i livet och de har knappast tagot nån skada , hormonfabrik i all ära ... ,men får man bete sig hur som ??? Nej absolut inte 
    Jag håller faktiskt med dig i mycket, men problemet är att det inte går att uppfostra ett barn under några dagar i månaden. Det bästa ni kan göra är att stötta mammorna i deras uppfostran. Jobba på att göra relationen till barnen så bra och stark som det bara går. Håll på rutiner, som är trevliga och roliga för alla, men samtidigt förutsägbara och trygga. You catch more flies with honey ...
  • kusbölehelvete

    jag har verkligen gjort allt vad jag känner jag klarat av och därför skriver jag här om nån har erfarenhet av detta och har bra råd att ge , inte kalla mig gnällig vuxenbebis :) . Jag håller inte med dig om att tänka det är ju bara varannan helg vi kan väl äta pytt i panna elr hamburgare .. elr att stå och laga en rätt bara för hen inte tycker lika mycket om fisk och kött . barnet är negativt til socialt umgänge , aktiviteter you name it . ett barn behäver lära sig respektera och behnadla andra som man själv vil bli behandlad . Jag har fostrat två barn innan och dom fick inte bestämma vad hen skulle äta , gå och lägga sig etc.. Och det har gått bra för dom i livet och de har knappast tagot nån skada , hormonfabrik i all ära ... ,men får man bete sig hur som ??? Nej absolut inte

    Barnet kommer varannan helg, varför då inte låta hen välja mat någon av dagarna då?

    Jag har också fostrat 2 barn och självklart har de fått vara med och välja mat, och många har ju några saker som är favoriträtter så när barnen fått välja har det ofta varit enkelt att redan innan gissa vad de vill ha.

    Sen om hen kommer varannan helg varför då ha aktiviteter och socialt umgänge? Barnet kanske vill få umgås med sin pappa då utan måsten, att hänga i soffan framför en film kan ju vara tillräckligt.

    Min sambo jobbade på annan ort förr och under vissa perioder kom han hem varannan helg, jag ville ju självklart att vi hittade på saker som familj då medans han tyckte det räckte gott och väl med att bara vara hemma, så känner en vuxen så då kan ju även ett barn ha de känslorna

  • Nomanisanisland
    Anonym (anonym o ledsen) skrev 2021-07-14 15:00:43 följande:
    skit vuxen ??
    Var en pik till den jag svarade som talade om skitungar. Den inre logiken säger att alla som omtalar barn som skitungar, är beredda att bli kallade skitvuxna.
  • Nomanisanisland
    Tecum skrev 2021-07-14 09:18:46 följande:
    Men det är bara varannan helg även för skitungen, det bör han kunna stå ut med.
    Då borde väl det omvända gälla.
  • annananonym
    Nomanisanisland skrev 2021-07-15 08:10:19 följande:

    Var en pik till den jag svarade som talade om skitungar. Den inre logiken säger att alla som omtalar barn som skitungar, är beredda att bli kallade skitvuxna.


    Håller med dig!
  • Anonym (K)

    Jag hade inte kunnat leva med en människa som uppfostrar ett barn så. Blir illamående.

  • Anonym (H)

    Om det bara var varannan helg skulle jag personligen nog stått ut med att laga något av barnets favoriträtter eller laga dubbelt åtminstone en av dagarna bara för att jag skulle vilja att barnet känner sig välkommen hos oss.

    Är själv bonusmamma åt en son som bor hos oss nästintill heltid och har gjort så i många år, han hade också en period runt 11-12 årsåldern då han surade över maten. Det spelade inte så stor roll vad vi serverade om det inte var hans absoluta favoriter. Vi sa alltid att om maten inte duger får han äta mackor eller laga något själv. Detta tog ganska snabbt död på hans gnäll om maten. Oftast duger maten idag utan gnäll men det händer att han väljer att laga till något eget.

    Gör man som oss krävs det förstås att man även lär barnet att laga enklare rätter t ex steka färdig pytt, koka nudlar mm. För oss var det positivt för han fick då ett intresse av att vilja lära sig laga mat.

  • Tecum
    Nomanisanisland skrev 2021-07-15 08:11:12 följande:
    Då borde väl det omvända gälla.
    Det var ju det första jag skrev till TS!
Svar på tråden komplicerad familjesituation