• Challenger

    Om alla människor är lika mycket värda - varför har då inte alla människor samma lön?

    Finns det inte en enorm orättvisa i hela lönebildningen?

    En del skulle säga att människovärdet är detsamma, men det är bara värdet av arbetet som är olika. Jag skulle säga att det är totalt bullshit. 

    Kanske extra tydligt inom offentlig sektor. De enda viktiga jobben där är ju egentligen de som jobbar inom vård och skola. Samtidigt är det ofta de som har de absolut lägsta lönerna.

    Ofta är det dessutom de med lägst löner som får sämst löneutveckling på en arbetsplats. Chefer höjer sina löner med 5-10% om året, medan "vanliga" anställda får nöja sig med 2%. Presterar alltid chefer bättre än medarbetare?

    Finns mycket man kan säga om det här. Det viktiga är egentligen inte vad man gör, eller vad man presterar. Det viktiga är att befinna sig på rätt plats vid rätt tid. Byt jobb och vipps så höjs lönen. Nyexade som kommer in på 10 tkr mer än de med 20-30 års erfarenhet. Säkert otroligt motiverande!

  • Svar på tråden Om alla människor är lika mycket värda - varför har då inte alla människor samma lön?
  • Anonym (Hrv)
    Anonym (KL) skrev 2023-06-30 21:21:47 följande:
    Ja vad var det du inte förstod om upphandling? du kanske inte notera att utländska företag skattar i sitt hemland första  6 månaderna dom är i Sverige, det menas att varken skatt eller arbetsgivaravgifter betalas i sverige,
    Det menas att nästan hela beloppet betalas ut innan dessa 6 månader, annars vill dom inte ha jobbet.

    Kan visa hur uppläggen är då jag förhandlar med utländska firmor när jag inte får någon annan.

    Av kontraktssumman betalas:

    15% vid kontrakt
    15% vid utförd uppmätning av objektet
    10% vid färdigställande av konstruktionshandlingar
    10% vid produktionsstart
    5% vid etablering på arbetsplatsen
    40% fördelas efter utfört montage
    5% vid godkänd entreprenad efter utförs slutbesiktning
    Argumenterar du fortfarande för att byggnadsarbetarna ska ha relativt hög lön än många andra arbetaryrkesgrupper?
  • Anonym (KL)
    Anonym (Hrv) skrev 2023-06-30 22:12:17 följande:
    Argumenterar du fortfarande för att byggnadsarbetarna ska ha relativt hög lön än många andra arbetaryrkesgrupper?
    Man måste skilja på produktions jobb och kommunala, vård osv.

    Produktionen drar in pengarna till Sverige, det får dom andra yrkena att fungera via skatter osv. Nu är det inte bygg som har högsta lönerna.

    Ta Sandras historia varför hon bytte jobb till produktionen:
    Sedan under Annika:
    -

    En ingångslön för en lärare ligger på drygt 30 000 kronor. Ett jobb i gruvindustrin kan betala tiotusentals kronor mer.


    ? Det är en faktor att det är mycket högre lön. Där och då spelade det en ganska stor roll då min livssituation förändrades och jag blev ensamstående med två barn.


    Men det var också möjligheten att göra karriär och att utvecklas.


    ? jag får gå utbildningar för att vidareutvecklas och bli ännu mer kompetent inom mitt arbetsområde, det saknas tyvärr möjlighet och resurser till kompetensutveckling inom skolans värld, säger Sandra.


    Carina Lidberg, huvudskyddsombud för Lärarbundet i Kiruna, känner till flera fall där lärare lämnat skolvärlden för industrin. Det finns också exempel på vårdpersonal som tar jobb i gruvan.


    ? Cirka 200 personer sa upp sig från kommunen förra året, det är mycket. Många av dem var lärare eller andra delar av välfärden.

    Då sa jag upp mig från vården. Det kändes verkligen som jag hade hittat rätt. Det passar mig perfekt. Här jobbar nästan lika många kvinnor som män och det är allt från 19-åringar till 65-åringar. Det är verkligen blandat och det är det som är så roligt.


    På frågan om vad som skulle kunna få henne tillbaka till vården nämner hon först högre bemanning och högre löner, men sedan ångrar hon sig:


     


    ? Jag skulle inte sluta mitt nuvarande jobb för att gå tillbaka till vården oavsett. Även om jag längtar ibland är jag färdig med det och trivs väldigt bra där jag är i dag på Aitik.

  • Anonym (Civilekonomen)
    Anonym (KL) skrev 2023-06-30 22:54:27 följande:
    Man måste skilja på produktions jobb och kommunala, vård osv.

    Produktionen drar in pengarna till Sverige, det får dom andra yrkena att fungera via skatter osv. Nu är det inte bygg som har högsta lönerna.

    Ta Sandras historia varför hon bytte jobb till produktionen:
    Sedan under Annika:
    -

    En ingångslön för en lärare ligger på drygt 30 000 kronor. Ett jobb i gruvindustrin kan betala tiotusentals kronor mer.


    ? Det är en faktor att det är mycket högre lön. Där och då spelade det en ganska stor roll då min livssituation förändrades och jag blev ensamstående med två barn.


    Men det var också möjligheten att göra karriär och att utvecklas.


    ? jag får gå utbildningar för att vidareutvecklas och bli ännu mer kompetent inom mitt arbetsområde, det saknas tyvärr möjlighet och resurser till kompetensutveckling inom skolans värld, säger Sandra.


    Carina Lidberg, huvudskyddsombud för Lärarbundet i Kiruna, känner till flera fall där lärare lämnat skolvärlden för industrin. Det finns också exempel på vårdpersonal som tar jobb i gruvan.


    ? Cirka 200 personer sa upp sig från kommunen förra året, det är mycket. Många av dem var lärare eller andra delar av välfärden.

    Då sa jag upp mig från vården. Det kändes verkligen som jag hade hittat rätt. Det passar mig perfekt. Här jobbar nästan lika många kvinnor som män och det är allt från 19-åringar till 65-åringar. Det är verkligen blandat och det är det som är så roligt.


    På frågan om vad som skulle kunna få henne tillbaka till vården nämner hon först högre bemanning och högre löner, men sedan ångrar hon sig:


     


    ? Jag skulle inte sluta mitt nuvarande jobb för att gå tillbaka till vården oavsett. Även om jag längtar ibland är jag färdig med det och trivs väldigt bra där jag är i dag på Aitik.


    Offentliga jobb betalar sig ofta dåligt. Att gnälla över att hantverkare tjänar för bra är bara löjligt. De sliter hårt och orkar sällan till 67 år. De slutar ofta som sjukpensionärer. Dagisfröknarna kan ju säga upp sig och börjar jobba som snickare om de tycker det känns bättre. Själv är jag white color all the way. Är inte det minsta avundsjuk på hantverkare trots att de tjänar bra utan magisterexamen. Vill inte byta med dem.

    Alla är inte lika mycket värda.
  • Anonym (H)

    För att alla människor satsar inte lika mkt på utbildning. 

  • Anonym (KL)
    Anonym (Civilekonomen) skrev 2023-06-30 23:10:30 följande:
    Offentliga jobb betalar sig ofta dåligt. Att gnälla över att hantverkare tjänar för bra är bara löjligt. De sliter hårt och orkar sällan till 67 år. De slutar ofta som sjukpensionärer. Dagisfröknarna kan ju säga upp sig och börjar jobba som snickare om de tycker det känns bättre. Själv är jag white color all the way. Är inte det minsta avundsjuk på hantverkare trots att de tjänar bra utan magisterexamen. Vill inte byta med dem.

    Alla är inte lika mycket värda.
    Visst är det så, det jobbar knappt några kvinnor inom bygg, det är allt för tungt jobb, dom som börjar blir sällan långvariga.

    Sant att man sliter ut sig, jag började som snickare åt storföretag o ackord insåg att det var rent vansinne efter 6 år, starta eget, drev med anställda 14 år, tog sedan anställning som fastighetsförvaltare, mycket lugnare jobb, mer möten, där man fyller upp kaffekoppen innan, sedan jagar man på sina vaktmästare så dom håller tempot.

    Kan titta tillbaka att dessa stackars byggjobbare sliter hårt för en lägre lön, kan inte än idag förstå vissas mentalitet, jobba nästan 90-95% i fullt tempo dag ut o in för att bara tjäna en tia extra i timmen, man kan snacka om lätt lurade.

    Bästa jag gjorde var att använda företagets rabatter just innan jag blev arbetslös första gången vid 23 års ålder, passa på byggde mitt första hus med a-kassa, även det andra, även fast jag inte var anställd mer var ändå rabatten kvar, hjälpte även o starta företaget, sedan fick man egna rabatter, ännu sjukare var införande av rot-bidrag, hade man köpt byggställningar för en kvartsmiljon får man avskrivningar samt att man kunde räkna hyran av ställning som arbetskostnad, dvs presentera det som rot.avdrag, menar istället för att hyra ställning, den kostar ändå ca20- 30k imånaden att hyra, vi stod på den i 14 år, sålde sedan den för halva priset. Rot och avskrivning betala tillbaka den många gånger om.

    Systemet behöver verkligen en översyn, men det verkar nästan omöjligt att få den översynen på hur allt används. Men visst är bygg värda sina lön, det är slitsamt.
  • Anonym (Hrv)
    Anonym (KL) skrev 2023-06-30 22:54:27 följande:
    Man måste skilja på produktions jobb och kommunala, vård osv.

    Produktionen drar in pengarna till Sverige, det får dom andra yrkena att fungera via skatter osv. Nu är det inte bygg som har högsta lönerna.

    Ta Sandras historia varför hon bytte jobb till produktionen:
    Sedan under Annika:
    -

    En ingångslön för en lärare ligger på drygt 30 000 kronor. Ett jobb i gruvindustrin kan betala tiotusentals kronor mer.


    ? Det är en faktor att det är mycket högre lön. Där och då spelade det en ganska stor roll då min livssituation förändrades och jag blev ensamstående med två barn.


    Men det var också möjligheten att göra karriär och att utvecklas.


    ? jag får gå utbildningar för att vidareutvecklas och bli ännu mer kompetent inom mitt arbetsområde, det saknas tyvärr möjlighet och resurser till kompetensutveckling inom skolans värld, säger Sandra.


    Carina Lidberg, huvudskyddsombud för Lärarbundet i Kiruna, känner till flera fall där lärare lämnat skolvärlden för industrin. Det finns också exempel på vårdpersonal som tar jobb i gruvan.


    ? Cirka 200 personer sa upp sig från kommunen förra året, det är mycket. Många av dem var lärare eller andra delar av välfärden.

    Då sa jag upp mig från vården. Det kändes verkligen som jag hade hittat rätt. Det passar mig perfekt. Här jobbar nästan lika många kvinnor som män och det är allt från 19-åringar till 65-åringar. Det är verkligen blandat och det är det som är så roligt.


    På frågan om vad som skulle kunna få henne tillbaka till vården nämner hon först högre bemanning och högre löner, men sedan ångrar hon sig:


     


    ? Jag skulle inte sluta mitt nuvarande jobb för att gå tillbaka till vården oavsett. Även om jag längtar ibland är jag färdig med det och trivs väldigt bra där jag är i dag på Aitik.


    Fast det har vi ju pratat om tidigare. Arbetaryrken finns både inom privat och offentlig. En undersköterska tjänar inte mer för att denne jobbar inom privat verksamhet. En byggarbetare tjänar inte mindre för att denne jobbar för kommunen. Skillnaden är marginell. 


    Folk bara accepterar att det är så. Ser man på dina inlägg så verkar du mest försvara att folk också ska acceptera att det är så, i stället för vad som är rimligt om man ser saken från ett större perspektiv.

  • Anonym (KL)
    Anonym (Hrv) skrev 2023-07-01 15:24:49 följande:

    Fast det har vi ju pratat om tidigare. Arbetaryrken finns både inom privat och offentlig. En undersköterska tjänar inte mer för att denne jobbar inom privat verksamhet. En byggarbetare tjänar inte mindre för att denne jobbar för kommunen. Skillnaden är marginell. 


    Folk bara accepterar att det är så. Ser man på dina inlägg så verkar du mest försvara att folk också ska acceptera att det är så, i stället för vad som är rimligt om man ser saken från ett större perspektiv.


    Det är stor skillnad, en tim snickare tjänar oftast grundlön ca 208 kr timme medan en ackord snittar 240 till 280 kr timme.

    Nu handlar inte bostadsproblemet om bostadsrätter och villor, det handlar om hyresrätter. Dom som bor i bostadsrätt och villa är i regel nöjda, även om dom köpt nyligen, men priset har gått upp senaste tiden.
    Hyresrätter har problemet, du kan ha en äldre hyresfastighet som granne, som ändå är i fint skick, har en hyra på 8000 kr medans den nya som är vägg i vägg har det dubbla. det är alltså en begränsad grupp människor som har bostads problem, samtidigt som vi ska titta att Sverige ännu håller rekordet på unga som flyttar hemifrån och till eget boende.
  • nattuw
    Anonym (Hrv) skrev 2023-06-29 20:23:33 följande:
     Den höga lönen som vissa grupper arbetare har är inte en del av någon svensk modell.
    Jo de är den svenska modellen.
  • nattuw
    Anonym (Hrv) skrev 2023-06-29 20:13:06 följande:
    Varför tror du det?
    Därför att du argumenterar för att svenska arbetare inte skall få sin lön på en fri marknad utan istället skall arbetarnas löner hållas nere på konstlad väg så att du får ditt önskade kastsystem med utsugna arbetare i botten.
  • Anonym (Hrv)
    nattuw skrev 2023-07-01 22:57:43 följande:
    Därför att du argumenterar för att svenska arbetare inte skall få sin lön på en fri marknad utan istället skall arbetarnas löner hållas nere på konstlad väg så att du får ditt önskade kastsystem med utsugna arbetare i botten.
    Om en arbetsgrupp får en löneökning på si och så procent varje år, så kommer skillnaderna mellan arbetare och yrkesgrupper att öka gradvis. Upphandlare har ett ansvar. Varför tycker du att det är ok att vissa arbetsgrupper såsom då undersköterskor har så pass dålig lön? Då deras löner exempelvis skiljer sig från arbetargrupper med högre lön så markant så innebär det också att den gruppen är en utsugen grupp. Skulle arbetarlönerna närma sig (uppåt eller neråt) så skulle inte den gruppen vara utsugen längre. Det skulle vara en normal arbetslön där individerna har råd med det mesta. Nu är det inte så. 

    Lönerna för arbetare inom yrkesgrupperna oavsett privat eller offentlig sektor skiljer sig fortfarande åt. Varför argumenterar du inte för att de lägst betalda ska ha mer i så fall? Tycker du det är ok att en arbetaryrkesgrupp blir utsugen på det sättet? Bidrag/avdrag/subventioner måste till. Det om någont kallar jag konstgjort. Ett systemfel som säkerställer orättvisor.
Svar på tråden Om alla människor är lika mycket värda - varför har då inte alla människor samma lön?