• Ida83

    Ta hand om sjuk förälder?

    Vad är rimligt att förvänta sig av barnen när föräldrarna blir sjuka och gamla? Det finns kanske inget enkelt svar, men jag känner att jag har svårt att möta min sjuka förälders förväntningar. Hur mycket hade ni hjälpt till eller hur mycket gör ni om ni har en sjuk och/eller gammal förälder? Jag jobbar och har barn varav ett är drygt ett år så det är mycket som det är att få ihop livspusslet. Pratar med min förälder flera gånger varje dag, men har svårt att fysiskt närvara och hjälpa till då det är en bit att åka. Det är inte alls omöjligt att ta sig fram och tillbaka med det tar flera timmar. Är det rimligt att förvänta sig att jag tar ledigt från jobbet akut samma dag för att hjälpa till att hämta mediciner? Borde arbetsgivaren vara ok med det? Jag har ofta möten internt och med klienter som i så fall behöver bokas om. Jag försöker hjälpa till så att hemtjänsten ska ta hand om det som inte fungerar men upplever att det finns förväntningar om att jag ska fixa en del av detta. Jag älskar min förälder, men känner samtidigt att jag har mycket som det är med min egen familj.

    Hur resonerar ni kring detta? Hur ska jag tänka och hur ska jag göra? Tacksam för tips och råd.

  • Svar på tråden Ta hand om sjuk förälder?
  • Anonym (Ann)

    Från vem kommer kravet att du ska hjälpa till mer? Hemtjänsten? Eller dina föräldrar?

    Hyr mkt man hjälper till är upp till vet och en. Allas situationer är olika. Jag tycker du ska styra upp det, hälsa på när det passar dig, t ex varann helg. Det är inte rimligt att begära att du ska ta ledigt från arbetet för att hämta medicin. 

  • Anonym (baradu)
    Ida83 skrev 2023-03-29 09:49:49 följande:
    Ta hand om sjuk förälder?

    Vad är rimligt att förvänta sig av barnen när föräldrarna blir sjuka och gamla? Det finns kanske inget enkelt svar, men jag känner att jag har svårt att möta min sjuka förälders förväntningar. Hur mycket hade ni hjälpt till eller hur mycket gör ni om ni har en sjuk och/eller gammal förälder? Jag jobbar och har barn varav ett är drygt ett år så det är mycket som det är att få ihop livspusslet. Pratar med min förälder flera gånger varje dag, men har svårt att fysiskt närvara och hjälpa till då det är en bit att åka. Det är inte alls omöjligt att ta sig fram och tillbaka med det tar flera timmar. Är det rimligt att förvänta sig att jag tar ledigt från jobbet akut samma dag för att hjälpa till att hämta mediciner? Borde arbetsgivaren vara ok med det? Jag har ofta möten internt och med klienter som i så fall behöver bokas om. Jag försöker hjälpa till så att hemtjänsten ska ta hand om det som inte fungerar men upplever att det finns förväntningar om att jag ska fixa en del av detta. Jag älskar min förälder, men känner samtidigt att jag har mycket som det är med min egen familj.

    Hur resonerar ni kring detta? Hur ska jag tänka och hur ska jag göra? Tacksam för tips och råd.


    Egentligen tycker jag inte att man har några skyldigheter alls mot en förälder. Men man kanske vill för att man känner kärlek till dem och vill ge dem tid och engagemang. 

    Däremot svårt om man som du jobbar, har ett litet barn och dessutom en bit att åka. Då känns det inte särskilt kärleksfullt av föräldern att förvänta sig av dig att du ska orka med även deras behov. 

    Hur är er relation i övrigt? Har du ens lust att hjälpa din förälder eller är det bara skuldkänslor och förväntningar som du egentligen inte vill eller kan uppfylla? 

    För min del skulle jag lägga noll och ingen tid alls på någon av mina föräldrar. Vi har ingen vettig relation och har aldrig haft, varken när jag var barn eller sedan jag är vuxen. Min man däremot har en fin relation med sina föräldrar och vill gärna hjälpa dem så mycket han kan. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Nej, det är inte rimligt. Be om att få Apodos, så får din mamma hem sin medicin i portionspåsar mycket smidigt. Se till att hon blir inskriven i hemsjukvården om hon är gammal och sjuk och inte klarar sig själv.

  • TvillingmammaVästgöte

    Nej, det är inte rimligt. Be om att få Apodos, så får din mamma hem sin medicin i portionspåsar mycket smidigt. Se till att hon blir inskriven i hemsjukvården om hon är gammal och sjuk och inte klarar sig själv.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Formellt har du inga skyldigheter alls. Alla har inte ens kontakt med sina föräldrar.

    Däremot vill de flesta vuxna barn hjälpa till om man har en bra relation, men sen beror det ju på den egna livssituationen. Du har jobb, småbarn och det är en bit att åka. Självklart kan du inte ställa upp så mycket då. Läs vad andra har skrivit i tråden om lösningar. Hemtjänst, hemsjukvård, apo-dos mm.

    Jag har i perioder hjälpt en sjuk mamma, som tack och lov mår bättre nu. Jag jobbar, har barn i skolåldern och bor ca en timmes bilresa bort. Att åka till mamma varje dag, eller ens nästan varje dag, är alltså uteslutet, men vi ses ofta på helgerna. Sen har jag en barnlös syster som bor bara några km från mamma. Hon har lättare att åka dit på vardagar efter jobbet. Nu behövs det bara ibland, men mamma blir ju inte yngre. Behöver hon i framtiden mycket och långvarig hjälp, är det hemtjänst och eventuellt äldreboende som gäller. 

  • Ida83

    Tack för alla svar! Jag vill gärna hjälpa men känner att det för det mesta blir ett val mellan min förälder och mina barn/jobbet. Det är på gång med hjälp via hemtjänst etc, men min förälder vill helst inte ha hjälp från dem och det drar ut på tiden. Det blir mycket släcka bränder och svårt att få igång långsiktiga lösningar som fungerar. Till exempel ekonomin som behöver styras upp akut på grund av inkasso kronofogden flera gånger per år, men min förälder vill bara ha hjälp med inbetalningar och absolut inte ha god man. 

  • Anonym (baradu)
    Ida83 skrev 2023-03-29 12:48:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag vill gärna hjälpa men känner att det för det mesta blir ett val mellan min förälder och mina barn/jobbet. Det är på gång med hjälp via hemtjänst etc, men min förälder vill helst inte ha hjälp från dem och det drar ut på tiden. Det blir mycket släcka bränder och svårt att få igång långsiktiga lösningar som fungerar. Till exempel ekonomin som behöver styras upp akut på grund av inkasso kronofogden flera gånger per år, men min förälder vill bara ha hjälp med inbetalningar och absolut inte ha god man. 


    Du kanske måste ha att lite jobbigt samtal med din förälder om helheten och vilka möjligheter du har att hjälpa i vardagen. Beskriv att du vill men inte riktigt mäktar med och fördelarna med att få hemtjänst, god man och annat stöd. 

    Många äldre är som din förälder, men till slut måste de flesta ändå inse att viss hjälp behövs. Om inte annat för att inte anhöriga ska gå in i väggen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Ida83 skrev 2023-03-29 12:48:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag vill gärna hjälpa men känner att det för det mesta blir ett val mellan min förälder och mina barn/jobbet. Det är på gång med hjälp via hemtjänst etc, men min förälder vill helst inte ha hjälp från dem och det drar ut på tiden. Det blir mycket släcka bränder och svårt att få igång långsiktiga lösningar som fungerar. Till exempel ekonomin som behöver styras upp akut på grund av inkasso kronofogden flera gånger per år, men min förälder vill bara ha hjälp med inbetalningar och absolut inte ha god man. 


    Ekonomin sköter jag åt min förälder. Men i övrigt är det hemtjänst och hemsjukvård som gäller. Plus att man måste vara en sorts vaktmästare. Hemtjänsten gör absolut inget åt saker som går sönder i hemmet så det måste anhöriga fixa
  • Ida83
    Anonym (Ann) skrev 2023-03-29 10:01:46 följande:

    Från vem kommer kravet att du ska hjälpa till mer? Hemtjänsten? Eller dina föräldrar?

    Hyr mkt man hjälper till är upp till vet och en. Allas situationer är olika. Jag tycker du ska styra upp det, hälsa på när det passar dig, t ex varann helg. Det är inte rimligt att begära att du ska ta ledigt från arbetet för att hämta medicin. 


    Det är framförallt min förälder som vill ha hjälp från mig (och mitt syskon) men det finns även förväntningar från kommunen att anhöriga ska göra storstäd eller betala för det innan hemtjänsten kan börja med regelbunden städning. Det är mycket som ska städas och jag ser inte riktigt att jag kan skaffa utrymme för att göra en sådan städning. Har kollat hur mycket det kostar via städfirma och det är ca 15-20 000 vilket jag känner är mycket att betala. Jag har pengarna på sparkonton, men de är tänkta till semester, renovering och annat som man normalt sparar till. Får även dåligt samvete för att jag inte bara ställer upp och betalar då kommunen har det som krav för att hemtjänsten ska städa. Min förälder kan inte betala själv då pengarna går till allt möjligt annat. Vet inte hur man ska lösa detta.
  • TvillingmammaVästgöte
    Ida83 skrev 2023-03-29 12:55:48 följande:
    Det är framförallt min förälder som vill ha hjälp från mig (och mitt syskon) men det finns även förväntningar från kommunen att anhöriga ska göra storstäd eller betala för det innan hemtjänsten kan börja med regelbunden städning. Det är mycket som ska städas och jag ser inte riktigt att jag kan skaffa utrymme för att göra en sådan städning. Har kollat hur mycket det kostar via städfirma och det är ca 15-20 000 vilket jag känner är mycket att betala. Jag har pengarna på sparkonton, men de är tänkta till semester, renovering och annat som man normalt sparar till. Får även dåligt samvete för att jag inte bara ställer upp och betalar då kommunen har det som krav för att hemtjänsten ska städa. Min förälder kan inte betala själv då pengarna går till allt möjligt annat. Vet inte hur man ska lösa detta.

    Det låter jättemycket! En storstädning brukar ju inte kosta mer än fyra till femtusen för en villa. Hur stort bor hon? Är det en totalsanering det handlar om? Lever din mamma av hoarding?


    Kan du i så fall kontakta socialförvaltningen? Kanske finns möjlighet att få någon typ av bidrag från kommunen? Om din mamma lever i misär, fråga hemtjänsten om de inte kan göra en orosanmälan, det brukar hjälpa till en del. 

Svar på tråden Ta hand om sjuk förälder?