Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

    Förlossningsrummet ger mig obehagskänslor

    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-30 09:01:47 följande:

    Jag var inte särskilt orolig men kan ändå lugna dig med att rummet är det sista man tänker på under tiden. Vet inte vad du har sett för skräckrum men det fanns inga slangar, sladdar eller knappar där jag var. Det var ett normalt rum. Fanns säkert någon sån där akutknapp men det behövde ju inte jag tänka på eftersom det fanns personal i rummet hela tiden, ibland en, ibland flera.

    Du behöver inte tänka på att göra rummet hemtrevligt men en spellista låter som en bra idé. Skulle också säga att det är en bra idé att ha sjukhuskläder istället för att riskera att förstöra dina egna. Det är viktigt att ha en lössittande sådan där "dräkt" eller vad man ska kalla det som man får för ifall något händer som gör att de måste komma åt din kropp på olika sätt.

    Vill också tipsa om två praktiska saker att tänka på under förlossningen. Be dem använda perinealgreppet. Det är praxis i Finland sedan många år men inte överallt i Sverige än och ger färre och mildare sprickningar. Den andra saken är att i slutskedet INTE ligga på rygg! Det klämmer ihop födelsekanalen så det blir svårare för både dig och bebisen, det är för att ryggraden inte ligger fritt. Jag födde på sidan i slutskedet och det gick alldeles utmärkt. Det finns många videos som visar hur kroppen begränsas av att föda på rygg, detta är en av dem: 


    Elaka tungor säger att Finland har mycket färre registrerade stora bristningar helt enkelt för att de är ganska dåliga på att diagnostisera dem...

    Man kan mycket väl ha en egen mjuk klänning som man inte är rädd om om man hellre vill det. Finns inget magiskt i sjukhuskläder som gör dem bättre.

    Generellt är det oftare mer förmånligt med andra födelseställningar än på rygg men det finns ingen universell regel som säger att det alltid är dåligt. Känner man för att ligga på rygg ska man göra det.

    Ts: Läs på och investera i en bra doula. Gärna en barnmorskedoula som kan vara med dig hemma innan ni åker in. Då kan du vara hemma så länge som möjligt. Skriv också ett tydligt förlossningsbrev och se till att få in eventuella viktiga önskemål i din journal på mvc.

    Inte för att skrämmas men jag tyckte vårt rum var extremt sjukhusaktigt och personalen betedde sig ungefär som de var på en avelsindustri där de skulle förlösa kossor. Ju mer du läser på och förbereder dig desto bättre är det. Och förbered dig mentalt på att köra ut personal som inte kan bete sig. 
Svar på tråden Förlossningsrummet ger mig obehagskänslor