• Adelines

    Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!

    Jag maken och våra två barn bokade i somras en utlandsresa för över 45000 kr. vi bokade resan enbart för att det skulle finnas Bamseklubb och vår son älskar Bamse. När vi kommer fram får vi veta att det inte finns någon Bamseklubb. Bamse visade sig vid ett enda tillfälle på hela veckan.
    Det som erbjöds var en kidsclub för 3-12 åringar. Otänkbart för oss att sätta vår 4-åring med särskilda behov tillsammans med 12-åringar. Enligt hemsidan vid bokning stod det klart och tydligt att bamseklubb skulle finnas för 3-5 åringar.
    vi har tidigare rest med detta koncept och vet vad vi kan förvänta oss.
    Hela resan blev förstörd då vår 4-åring grät varje dag och frågade varför bamse inte var där. 


    vi gjorde reklamation på plats och möttes av noll förståelse av guiderna för vår besvikelse. Hemma gjorde vi en reklamation och fick efter 8 veckor svar att de hade personalbrist och ville kompensera oss med 2500 kr. Ett hån enligt mig när vi betalat 45000 kr för resan som enbart bokades pga Bamseklubben som inte visade sig finnas. Det är hårt ihopsparade pengar för oss och vi har 8nte råd med en ny bamseresa. 


    Nu till min fråga. Vi har sagt till Tui att vi inte accepterar denna låga ersättning och kommer ta ärendet till Arn. Tui håller på och tjatar på oss att vi ändå ska ta emot deras kompensation innan Arn sagt sitt. Det känns som att vi håller på att bli lurade här, för visst ska man inte ta emot något om man skickar till Arn?


    tacksam för hjälp. Vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!
  • linani

    Förstår om ni är besvikna över hur resan blev. Men ni måste nog titta krasst på situationen också.

    Vilken summa tycker du hade varit rimlig att få? Vad är det du vill ersättas för?

    Ni har ändå varit där hela veckan, nyttjat era flygbiljetter, bott på hotellet, och kanske ätit/druckit om det var AI. Då är det svårt att reklamera varan. Det fanns också en barnklubb för 3-åringar och uppåt, bara med annat namn än ni trodde. Och Bamse visade sig vid ett tillfälle, men ditt barn ville ha mer.

    Jag tror det kan vara svårt att driva igenom några större ersättningar än de du erbjudits. Jag har fått liknande summor, ex när det stått angivet fel avstånd mellan hotell-strand, eller fel antal stjärnor på hotellet.

  • Adelines
    linani skrev 2023-09-30 00:47:56 följande:

    Förstår om ni är besvikna över hur resan blev. Men ni måste nog titta krasst på situationen också.

    Vilken summa tycker du hade varit rimlig att få? Vad är det du vill ersättas för?

    Ni har ändå varit där hela veckan, nyttjat era flygbiljetter, bott på hotellet, och kanske ätit/druckit om det var AI. Då är det svårt att reklamera varan. Det fanns också en barnklubb för 3-åringar och uppåt, bara med annat namn än ni trodde. Och Bamse visade sig vid ett tillfälle, men ditt barn ville ha mer.

    Jag tror det kan vara svårt att driva igenom några större ersättningar än de du erbjudits. Jag har fått liknande summor, ex när det stått angivet fel avstånd mellan hotell-strand, eller fel antal stjärnor på hotellet.


    Tack för input! Som sagt bokade vi resan enbart för Bamseklubben. Klart mitt barn ville ha mer när han vet hur det brukar och ska vara på hotell med detta koncept! 


    Varit är och ätit och druckit? Vi hade aldrig ens åkt om vi vetat om detta. Skulle vi bokat eget flyg hem då menar du? Tui hade lagt ner Bamse 2023 fick vi höra av personalen på plats där men fortsatt marknadsföra det som Bamsehotell. Rimligt hade varit att meddela oss det innan så hade vi kunnat välja annat resmål där vi fått det vi betalat för. Att lämna en 4-åring med barn stora nog att gå på mellanstadiet är inte rimligt. 


    Jag tycker att minst 10.000 hade varit rimligt eller högre summa i resecheckar. 
     


     

  • linani
    Adelines skrev 2023-09-30 08:41:58 följande:

    Varit är och ätit och druckit? Vi hade aldrig ens åkt om vi vetat om detta. Skulle vi bokat eget flyg hem då menar du? Tui hade lagt ner Bamse 2023 fick vi höra av personalen på plats där men fortsatt marknadsföra det som Bamsehotell. Rimligt hade varit att meddela oss det innan så hade vi kunnat välja annat resmål där vi fått det vi betalat för. Att lämna en 4-åring med barn stora nog att gå på mellanstadiet är inte rimligt


    Jag menar ingenting, jag försöker bara hjälpa till att resonera kring din konflikt med resebolaget. Och i det ingår att ni inte betalade 45 000 enbart för att träffa Bamse; ni ville ju ha en solsemester på ett hotell också, med mat och dryck. Och det har ni fått. Ersättning brukar handla om värdeminskning mellan det som stod och vad man fick. 

    Barnen lämnas ju inte ensamma i barnklubben, hela vitsen är att det finns personal där som tar hand om dom. Samt erbjuder olika aktiviteter om man är 4 eller 10 år. 

    Men jag hoppas du får igenom din vilja! Tänk bara på att ARN inte har någon tvingande makt, de kan bara ge rekommendationer. Sedan är det ändå upp till företaget hur de vill göra.
  • Bejje
    linani skrev 2023-09-30 09:33:38 följande:
    Jag menar ingenting, jag försöker bara hjälpa till att resonera kring din konflikt med resebolaget. Och i det ingår att ni inte betalade 45 000 enbart för att träffa Bamse; ni ville ju ha en solsemester på ett hotell också, med mat och dryck. Och det har ni fått. Ersättning brukar handla om värdeminskning mellan det som stod och vad man fick. 

    Barnen lämnas ju inte ensamma i barnklubben, hela vitsen är att det finns personal där som tar hand om dom. Samt erbjuder olika aktiviteter om man är 4 eller 10 år. 

    Men jag hoppas du får igenom din vilja! Tänk bara på att ARN inte har någon tvingande makt, de kan bara ge rekommendationer. Sedan är det ändå upp till företaget hur de vill göra.
    Håller helt med dig.
    Folk har förväntningar om kompensation som är helt orimliga.
    Säg att du köpt en resa och det ska finnas folk klädda i sjöljungfru klädsel där.
    Lite samma sak som detta. Då förväntar sig folk att de mer elller mindre ska få tillbaka hela kostnaden för resan om det inte finns där. Men allt annat då?

    Kostnaden för att se just sjöljungfru är en pytteliten den. Den stora delen är flygkostnaden och hotell samt eventuell mat som ingår.

    Man har fortfarande tillgång till allt på resan, bara inte just den saken.
    Ska man förväntas få allt det gratis för att bamse eller sjöljungfru inte fanns där? Nej det är så klart helt orimliga krav.
  • Rivjärnet92

    Haha, ni har verkligen inget att hämta i det här fallet. Är det första gången du reser via charter eller? Det du ser på bilderna överensstämmer ALDRIG med verkligheten. I erat fall var det verkligen så petitesser som inte stämde. Att tui erbjuder lite pengar som plåster på såren är ren goodwill från deras sida.

  • Bejje
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-30 10:07:28 följande:

    Haha, ni har verkligen inget att hämta i det här fallet. Är det första gången du reser via charter eller? Det du ser på bilderna överensstämmer ALDRIG med verkligheten. I erat fall var det verkligen så petitesser som inte stämde. Att tui erbjuder lite pengar som plåster på såren är ren goodwill från deras sida.


    Håller helt med.

    Här har de fått en resa som säkert hade sol och bad osv, men en liten sak stämde inte. Det kan man ju gnälla så mycket om.

    Typ som jag köpte en solsemester där det skulle finnas musik från ett svenskt band. Sen finns inte det bandet där. ja det är ju knappast så att hela semestern är förstörd. Vi har fortfarande hotellet,sol,bad, mat och allt möjligt annat.
  • Adelines
    linani skrev 2023-09-30 09:33:38 följande:
    Jag menar ingenting, jag försöker bara hjälpa till att resonera kring din konflikt med resebolaget. Och i det ingår att ni inte betalade 45 000 enbart för att träffa Bamse; ni ville ju ha en solsemester på ett hotell också, med mat och dryck. Och det har ni fått. Ersättning brukar handla om värdeminskning mellan det som stod och vad man fick. 

    Barnen lämnas ju inte ensamma i barnklubben, hela vitsen är att det finns personal där som tar hand om dom. Samt erbjuder olika aktiviteter om man är 4 eller 10 år. 

    Men jag hoppas du får igenom din vilja! Tänk bara på att ARN inte har någon tvingande makt, de kan bara ge rekommendationer. Sedan är det ändå upp till företaget hur de vill göra.
    Absolut, och igen tack för din input
  • Adelines
    Bejje skrev 2023-09-30 11:14:35 följande:
    Håller helt med.

    Här har de fått en resa som säkert hade sol och bad osv, men en liten sak stämde inte. Det kan man ju gnälla så mycket om.

    Typ som jag köpte en solsemester där det skulle finnas musik från ett svenskt band. Sen finns inte det bandet där. ja det är ju knappast så att hela semestern är förstörd. Vi har fortfarande hotellet,sol,bad, mat och allt möjligt annat.
    Så om du betalat dyrt för att tex se iron maiden så spelar det ingen roll för dig om Anna Book dyker upp istället? 
Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!