• Adelines

    Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!

    Jag maken och våra två barn bokade i somras en utlandsresa för över 45000 kr. vi bokade resan enbart för att det skulle finnas Bamseklubb och vår son älskar Bamse. När vi kommer fram får vi veta att det inte finns någon Bamseklubb. Bamse visade sig vid ett enda tillfälle på hela veckan.
    Det som erbjöds var en kidsclub för 3-12 åringar. Otänkbart för oss att sätta vår 4-åring med särskilda behov tillsammans med 12-åringar. Enligt hemsidan vid bokning stod det klart och tydligt att bamseklubb skulle finnas för 3-5 åringar.
    vi har tidigare rest med detta koncept och vet vad vi kan förvänta oss.
    Hela resan blev förstörd då vår 4-åring grät varje dag och frågade varför bamse inte var där. 


    vi gjorde reklamation på plats och möttes av noll förståelse av guiderna för vår besvikelse. Hemma gjorde vi en reklamation och fick efter 8 veckor svar att de hade personalbrist och ville kompensera oss med 2500 kr. Ett hån enligt mig när vi betalat 45000 kr för resan som enbart bokades pga Bamseklubben som inte visade sig finnas. Det är hårt ihopsparade pengar för oss och vi har 8nte råd med en ny bamseresa. 


    Nu till min fråga. Vi har sagt till Tui att vi inte accepterar denna låga ersättning och kommer ta ärendet till Arn. Tui håller på och tjatar på oss att vi ändå ska ta emot deras kompensation innan Arn sagt sitt. Det känns som att vi håller på att bli lurade här, för visst ska man inte ta emot något om man skickar till Arn?


    tacksam för hjälp. Vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!
  • Adelines
    linani skrev 2023-09-30 00:47:56 följande:

    Förstår om ni är besvikna över hur resan blev. Men ni måste nog titta krasst på situationen också.

    Vilken summa tycker du hade varit rimlig att få? Vad är det du vill ersättas för?

    Ni har ändå varit där hela veckan, nyttjat era flygbiljetter, bott på hotellet, och kanske ätit/druckit om det var AI. Då är det svårt att reklamera varan. Det fanns också en barnklubb för 3-åringar och uppåt, bara med annat namn än ni trodde. Och Bamse visade sig vid ett tillfälle, men ditt barn ville ha mer.

    Jag tror det kan vara svårt att driva igenom några större ersättningar än de du erbjudits. Jag har fått liknande summor, ex när det stått angivet fel avstånd mellan hotell-strand, eller fel antal stjärnor på hotellet.


    Tack för input! Som sagt bokade vi resan enbart för Bamseklubben. Klart mitt barn ville ha mer när han vet hur det brukar och ska vara på hotell med detta koncept! 


    Varit är och ätit och druckit? Vi hade aldrig ens åkt om vi vetat om detta. Skulle vi bokat eget flyg hem då menar du? Tui hade lagt ner Bamse 2023 fick vi höra av personalen på plats där men fortsatt marknadsföra det som Bamsehotell. Rimligt hade varit att meddela oss det innan så hade vi kunnat välja annat resmål där vi fått det vi betalat för. Att lämna en 4-åring med barn stora nog att gå på mellanstadiet är inte rimligt. 


    Jag tycker att minst 10.000 hade varit rimligt eller högre summa i resecheckar. 
     


     

  • Adelines
    linani skrev 2023-09-30 09:33:38 följande:
    Jag menar ingenting, jag försöker bara hjälpa till att resonera kring din konflikt med resebolaget. Och i det ingår att ni inte betalade 45 000 enbart för att träffa Bamse; ni ville ju ha en solsemester på ett hotell också, med mat och dryck. Och det har ni fått. Ersättning brukar handla om värdeminskning mellan det som stod och vad man fick. 

    Barnen lämnas ju inte ensamma i barnklubben, hela vitsen är att det finns personal där som tar hand om dom. Samt erbjuder olika aktiviteter om man är 4 eller 10 år. 

    Men jag hoppas du får igenom din vilja! Tänk bara på att ARN inte har någon tvingande makt, de kan bara ge rekommendationer. Sedan är det ändå upp till företaget hur de vill göra.
    Absolut, och igen tack för din input
  • Adelines
    Bejje skrev 2023-09-30 11:14:35 följande:
    Håller helt med.

    Här har de fått en resa som säkert hade sol och bad osv, men en liten sak stämde inte. Det kan man ju gnälla så mycket om.

    Typ som jag köpte en solsemester där det skulle finnas musik från ett svenskt band. Sen finns inte det bandet där. ja det är ju knappast så att hela semestern är förstörd. Vi har fortfarande hotellet,sol,bad, mat och allt möjligt annat.
    Så om du betalat dyrt för att tex se iron maiden så spelar det ingen roll för dig om Anna Book dyker upp istället? 
  • Adelines
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-30 10:07:28 följande:

    Haha, ni har verkligen inget att hämta i det här fallet. Är det första gången du reser via charter eller? Det du ser på bilderna överensstämmer ALDRIG med verkligheten. I erat fall var det verkligen så petitesser som inte stämde. Att tui erbjuder lite pengar som plåster på såren är ren goodwill från deras sida.


    För en fyraåring med särskilda behov var det inte en petitess. Vi har som sagt rest flera gånger med samma koncept och vet vad som ska ingå. Man betalar många tusen extra för detta koncept
  • Adelines

    Min fråga och syfre med inlägget var om det kan påverka oss negativt att ta emot pengarna innan Arn sagt sitt? Liknande fall har fått ungefär 1/4 ersättning.

  • Adelines
    Anonym (§) skrev 2023-09-30 12:17:24 följande:
    För att ARN ska pröva så ska företaget ha sagt nej till ditt krav. Om ni accepterar budet från resebyrån så kommer ARN inte pröva eftersom ni har kommit överens. Jag skulle komma med ett motbud till resebyrån på 10 000 kr och att ni inte anmäler, säger dom nej så får ARN pröva. Risken är förstås att ARN då säger nej till ert krav, men 2 500 kr är inte speciellt mycket pengar att förlora.
    Tack så mycket för ditt svar! vi kom med motbud på just 10.000 men dom ville inte möta oss med det. Nu är dom väldigt på att vi tills vidare ska ta emot de 2500 kr de erbjuder och säger att vi ändå kan ta det till Arn. Men jag tror att det är precis som du säger och 2500 är i sammanhanget ingenting. Liknande fall har som sagt fått rätt från Arn. I detta fall har de marknadsfört och sålt någonting som inte fanns och hade vi vetat hur läget var hade vi kunnat välja annat resmål och få det vi betalat för.
  • Adelines
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-30 12:20:05 följande:
    Resebolaget tar tyvärr inte höjd för såna saker. Dessutom så är beslut från arn inte bindande.
    Fast dom har ju marknadsfört och sålt något som inte fanns.
    köper du äpplen vill du inte få bananer
Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!