• Anonym (Råd)

    Samboskap

    Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.


    I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

    Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 


    Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

  • Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (N)
    Anonym (Ines) skrev 2023-10-29 14:17:20 följande:
    Behöver inte tjejer äta, eller? 
    En flicka på 13 år äter sällan mer än en vuxen man.
    Tonårskillar kan ofta äta väldigt mycket.

    Undantag kan såklart finnas.  
  • Anonym (Råd)
    Anonym (Ena) skrev 2023-10-29 10:50:33 följande:
    Om man ser det så strikt, att man går med förlust för att man tappar bostadsbidraget så kanske man tänker mer på ekonomin än man tror.

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     

  • Signa tur
    Anonym (N) skrev 2023-10-29 13:44:54 följande:

    Hur vill han göra ?

    Man kan aldrig kräva någon annans pengar utan ni får komma överens om han är villig att betala mer , betala för ditt barn , dina djur osv.

    Givetvis kan du låta bli att flytta ihop om du är inte nöjd .