• Anonym (Råd)

    Samboskap

    Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.


    I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

    Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 


    Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

  • Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (N)
    Anonym (Ines) skrev 2023-10-29 14:17:20 följande:
    Behöver inte tjejer äta, eller? 
    En flicka på 13 år äter sällan mer än en vuxen man.
    Tonårskillar kan ofta äta väldigt mycket.

    Undantag kan såklart finnas.  
  • Anonym (Råd)
    Anonym (Ena) skrev 2023-10-29 10:50:33 följande:
    Om man ser det så strikt, att man går med förlust för att man tappar bostadsbidraget så kanske man tänker mer på ekonomin än man tror.

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     

  • Signa tur
    Anonym (N) skrev 2023-10-29 13:44:54 följande:

    Hur vill han göra ?

    Man kan aldrig kräva någon annans pengar utan ni får komma överens om han är villig att betala mer , betala för ditt barn , dina djur osv.

    Givetvis kan du låta bli att flytta ihop om du är inte nöjd .


    Jag har aldrig krävt honom på pengar och har inte tänkt göra det nu heller. Vet inte om det tolkas som det? Givetvis får vi diskutera ekonomin. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     


    Hur mycket är bostadsbidraget på? Du vill väl att han flyttar in för att du älskar honom inte för att tjäna ekonomiskt på det? Du kan ju inte jämföra din och hans ekonomi då då helt frivilligt valt att studera.
  • Anonym (Ena)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     


    Du har väl valt att plugga? Man vet väl vad man ger sig in i även ekonomiskt? Ska han kompensera för att du får in mindre pengar? Och även för din dotter?
  • Tow2Mater
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     


    Då får du ju sätta det som ett krav, och diskutera det med honom. Går det inte att mötas om detta, kan ni ju inte flytta ihop.
  • EnAnonumius
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     


    Det handlar inte om huruvida han tjänar på det ekonomiskt eller inte.
    Eller hur usel ekonomi som man har som student. (jag har själv studerat så jag vet att det magert).

    Det handlar om dina val.

    Du har valt frivilligt att plugga.
    Du har valt frivilligt att skaffa barn.

    Oavsett inkomst, så skall aldrig "den nya" betala för någon annans barn.
    Ansvaret för barnet ligger an hos de två som "skapade barnet".


    Så du har två val...

    *Ni flyttar ihop och du tar din och barnens del i utgifterna (Hyra/mat etc)..

    *Ni väntar med att flytta ihop tills du är klar med studierna och har ett jobb så du får mer pengar över när du har betalat din och ditt barns del i utgifterna (Hyra/mat etc)..

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ines)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag. 


    Fast det är ju du som själv valt att börja plugga, skaffa barn, låta barnet ha dyra aktiviteter etc. etc. etc. Det är ju inget din nya sambo ska betala mer och kompensera för. Det spelar ju egentligen ingen roll att han råkar tjäna mer, du har ju ändå gjort de val du gjort. Självklart ska du betala för ditt barn, och de kostnader som följer med där.

    Kanske är det bättre att vänta med att bli sambo tills du slutat plugga om det får så många negativa ekonomiska konsekvenser för dig, som att du blir av med bostadsbidraget?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


    Testa det här istället.

    Fokusera enbart på hur det hela påverkar dig och din ekonomi om nu det ekonomiska behöver vara en stor del i det hela.
    Även du skulle ju få det bättre ekonomiskt, på köpet får du dela livet med någon du älskar och som grädde på moset får du någon att dela alla vardagssysslor i hushållet med.

    Tona ner fokus på hur mycket han skulle tjäna rent ekonomiskt på det.

    Att du nu verkar ha fullt fokus på att "han tjänar mer pengar än mig och nu kommer han tjäna mer på denna uppgörelse också" visar tydligt vart dina värderingar ligger och vilket perspektiv du väljer att ta på situationen.
    Detta får dig att framstå i mycket dåligt ljus.

    Som någon sa innan så bör ju inte strävan efter att tjäna så mycket som möjligt ekonomiskt på det hela vara i fokus när man funderar på att dela livet med någon annan.
    Nu är du studerande och har barn, din tilltänkta sambo arbetar (heltid antar jag) och är barnlös. Självklart kommer han ha mycket bättre ekonomi än dig.
  • Core

    Har man gemensamma barn delar man allt 50/50 , endast samboskap då betalar man för sin del av utgifterna. Sen kanske man växer ihop till en enhet där det faller sig naturligt att dela på inkomster och utgifter, men att ha det som grundkrav låter verklighetsfrånvänt.

    Däremot när man väljer partner kan man ju då stadga sig med en givmild person som inte pratar i ditt och mitt, som av välvilja är en givare, men det finns inte att man kan tvinga fram det, då blir det kortvarigt kan jag lova dig

Svar på tråden Samboskap