• Anonym (Nej)

    Arv vid skilmässa? Vad gäller?

    Ni var gifta DÅ är det viktiga ordet här. Brodern är död NU. Det enda som ska fördelas när ni skilde er är de pengar som fanns i boet DÅ. Inte eventuella framtida pengar. Du ska inte ha en krona av exets arv, kort sagt.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-11-06 21:50:01 följande:
    Indirekt fanns ju pengarna då med. Enda var ju att exmaken inte valde att ta ut något. Både exmaken och brodern stod som ägare till huset men varken exmaken eller jag såg honom som ägare till det. Vi såg det som broderns hus, men rent juridiskt ägde exmaken hälften när vi skiljde oss. 
    Nu är ju inte min tanke att försöka roffa åt mej några pengar. Är bara nyfiken på hur man ser på sånt här. 
    Nej, det gjorde de inte. Du vet inte ens om de har ett skuldebrev sinsemellan, men det hade ändå inte varit aktuellt att ta med iom att det inte är en existerande tillgång när ni skilde er. Det enda som räknas är de skulder och tillgångar som finns när man skiljer sig, rent faktiska pengar alltså.

    Menar du att huset stod i din exmakes namn, som delägare? I så all väldigt konstigt om det inte togs med vid bodelningen. Samtidigt verkar det inte så på din beskrivning, utan att det bara är ett papper om framtida pengar. Det är två helt olika saker så du får gärna vara tydligare där.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-11-06 22:15:11 följande:

    Ja, min exman och brodern står som ägare till huset. Dom äger eller ägde hälften var. Jag vet att det pratades om något papper där brodern skulle få bo i huset ?gratis? men är tveksam till att det skrevs något alls.  Jag tyckte dom skulle det för broderns säkerhet, men jag la mej inte i det. 


    Vi har inte gjort någon bodelning. Vi sålde huset och delade upp pengarna för det och på kontot typ. Även sparkontot som innehöll en del pengar från mitt arv från mina föräldrar delade vi på. Huset tänkte ingen av oss på. 


    Dumt av dig där då. Om din exmake verkligen står som ägare till huset så skulle det ha ingått i bodelningen, om inte testamente hade angett det som enskild egendom. Men, inte alla är gold diggers som försöker suga ut varenda krona! Däremot väldigt dumt att dela på ditt arv, dubbelt dumt eftersom hans inte ingick. Nåja, det som är gjort är gjort.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Knut) skrev 2023-11-06 22:22:02 följande:
    Ni har ju gjort er bodelning då i samband med skilsmässan och husförsäljningen. Om ni missat att ta med hans delägande i annan fastighet då så var det ju dumt Och nog rätt besvärligt att försöka göra något pt drt nu flera år senare. Men är det något du vill gå in och kräva nu, så får du nog anlita en jurist för råd .
    En bodelning händer inte automatiskt, man måste skriva särskilda papper som ska skickas till SKV för registrering. TS säger att de inte har gjort någon bodelning så då har de inte det, så klart. TS kan inte komma i efterhand och begära bodelning heller, den rätten gick ut ett år efter skilsmässan.
Svar på tråden Arv vid skilmässa? Vad gäller?