• Anonym (T)

    Vilka är de bästa sätten att förbättra livet?

    När jag säger förbättra så menar jag att man mår bra både fysiskt och psykiskt, och har en tilltro till en bättre framtid? 

    Någon som har ett exempel från sitt eget liv på vanor, förhållningssätt eller förändringar som haft en stor inverkan på ert mående? :)

  • Svar på tråden Vilka är de bästa sätten att förbättra livet?
  • Anonym (?)

    Regelbunden sömn
    Bra marvanor
    Fysik träning
    Aktiv hobby där träffar folk

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag mår skit just nu, men jag vet att jag skulle må sämre om jag inte ägnade mig åt mina intressen, och om jag inte motionerar regelbundet, får lite dagsljus varje dag (på sommarhalvåret vill jag ut i skogen ofta), sen så behöver man träffa människor emellanåt.
    Sen är det bra om man försöker se framåt, inte älta gammalt. Lätt att säga, jag har själv problem med det.

  • Anonym (GK)
    Anonym (T) skrev 2023-12-09 12:06:12 följande:
    Vilka är de bästa sätten att förbättra livet?

    När jag säger förbättra så menar jag att man mår bra både fysiskt och psykiskt, och har en tilltro till en bättre framtid? 

    Någon som har ett exempel från sitt eget liv på vanor, förhållningssätt eller förändringar som haft en stor inverkan på ert mående? :)


    Äta bra, röra på sig, sova bra. Ha en familj och vänner. Ha ett lagom socialt liv, ha intressen, hobbys. Ett bra arbete du trivs med. Bra ekonomi där du kan spara för framtiden. 


    Sedan behöver man naturligtvis inte nå upp till allt detta på samma gång, saker varierar under livets gång och ibland når man inte hela vägen fram på vissa områden, men tillräckligt ändå för att känna sig nöjd och ha framtidstro. Men vissa saker är ju enklare att ändra/göra, som motion och äta bra. 

  • Anonym (Hälsans mysterium)

    Personligen tycker jag att böckerna "livet måste ha mening" av J. Frankel och "hälsans mysterium" av A. Antonovsky är bra böcker att läsa om man är intresserad av hälsa. 

    Jag tänker att det verkligen är många bäckar små som leder till bättre hälsa, så förutom dessa tycker jag att ideerna i atomic habit/1% metoden har påverkat mig senaste åren. Och då har jag inte ens läst dem, utan lyssnat på sammanfattningar om hur man just bygger goda vanor.

  • Anonym (...)

    Försök distansera dig från konsumtion, idén om att du måste jaga något och förbättra dig själv för att duga. Du är inget renoveringsobjekt, du är en människa och ditt värde är oberoende av ditt bankkonto, ditt utseende, din bil, din adress etcetera. Tänk positivt kring de saker du har i livet, människorna du har runomkring dig, din sysselsättning, idag skiner solen etcetera. Utför någon hobby som du tycker är rolig. Odla dina vänskaper. Sov och ge utrymme för återhämtning. Gör något fint för någon annan, forskning visar att det har superpositiva effekter på hälsan att göra saker för andra. 

  • Anonym (Borderlina)

    Ursäkta om det här är provokativt men att ha en bra man som älskar mig har gjort väldigt mycket för mitt mående.

    Jag tror att för mig och säkert fler så går det inte att vara lycklig i sig själv utan det behöver komma från en bra man. 

  • Anonym (Border-sex)
    Anonym (Borderlina) skrev 2023-12-09 13:34:53 följande:

    Ursäkta om det här är provokativt men att ha en bra man som älskar mig har gjort väldigt mycket för mitt mående.

    Jag tror att för mig och säkert fler så går det inte att vara lycklig i sig själv utan det behöver komma från en bra man. 


    Synd bara att det blir på mannens bekostnad.
  • Anonym (T)

    Tack för alla svar! <3

    Jag har en period nu sakta tagit steg mot ett bättre mående.
    Att gå ut lite varje dag är en bra idé, jag håller med. Dagsljus är så viktigt!!

    Jag har också som Fjäril kär rekommenderar börjat säga nej, och verkligen prioritera mig själv mer. Det har varit en långsam förbättring över flera år med det där att lyssna till sig själv.

    Jag har lidit av stress större delen av mitt liv, och det är samma där. Det går långsamt framåt!
    Jag har svårt att somna, vilket har en väldigt negativ inverkan på mitt mående.
    Men jag köpte en sådan där ögonmask för ett par år sedan som jag bara använt sporadiskt, så jag kanske ska börja använda den varje natt. 


    Atomic habits har jag sett videos om på Youtube. Ska kanske kolla upp det igen.
    Tack återigen för alla tips!!

  • Anonym (Falle)

    Bästa är 
    1) Positiv livsinställning
    2) Daglig fysisk motion

    Mat och sånt är överskattat imo så länge man håller vikten.

Svar på tråden Vilka är de bästa sätten att förbättra livet?