• Anonym (K)

    Hjälp med budget

    Familj på 2 vuxna och 2 barn. Bolån på 4,35 miljoner. Ser ni hur man hade kunnat trimma vår budget, tycker att det stuckit iväg med kostnaderna men ser inte hur jag kan få ner dem.
    Denna översikt visar inte transportkostnader då det är en annan budget.

    Mat 8000
    Diverse, tex apotek, heminredning, glödlampor, blommor etc 1000
    Abonnemang 500
    Fritids 1097
    Systemet 500
    Lånekostnader 21700
    Försäkring 3000
    VA syd 1295
    El 3645
    Bredbanf 375
    Städ 3000 kr
    Barnen 3500
    Larm 485
    Sparande 4000
    Avrundat 51,000 kr 

  • Svar på tråden Hjälp med budget
  • Jemp
    Anonym (mats) skrev 2024-02-01 14:06:24 följande:
    Har man en sån agressiv amortering som TS förmodligen har, så är det faktiskt en del av sparandet. Då kanske det helt enkelt inte finns utrymme att dessutom lägga undan 4000 varje månad, samt ett sparande till barnen på 3500 (vilket jag misstänker att det är fråga om).

    Städningen på 3000 är den posten som jag skulle stryka omedelbart utan att ens fundera en millisekund på det. Det tar max tio minuter att göra samma sak själv om man gör lite varje dag.

    Dessutom abonnemanget på larm, det är rena lurendrejeriet.

    Det är väl knappast särskilt aggressiv amortering? 

    Sparande behöver man givetvis trots höga inkomster, särskilt med de stora utgifter ts har. Amortering är inte en buffert på det sättet. 


    Ts har ju redan förklarat de 3500, inte sparande. 

  • Jemp
    Anonym (K) skrev 2024-02-01 13:55:49 följande:

    Jag sa inte nej, undrade bara om det var realistiskt att sätta den till noll. Känns om det alltid är något man behöver. Och jag är inte en shopoholic. Våra handdukar är lätt 8 år gamla. stekpannorna håller på att tappa teflonet. Våra sängkläder är också ganska sjaskiga. Men trots det tycker jag det alltid är något som ska köpas till huset, tänker här även trädgård dvs gödsel, redskap, tulpanlökar, en belysning som behöver bytas, en förlängsningssladd. Sånt som jag tänker är normalt eller har jag fel där?  


    Och den andra budgeten är inte nöjespengar. Det är personliga kläder, frisör, hygien, transport med offentligt, bil, bränsle, gym, CSN osv. Men eftersom dessa budgetar inte är gemensamma spelar de inte så stor roll för den gemensamma kalkylen. 


    De flesta vuxnas klädinköp är ju absolut att se som nöjespengar. Nu vet jag ju inte hur stor posten är, men man behöver ju köpa rätt lite nytt sånt. 


    Era barn kostar nog det dubbla jämfört med mina enligt detta. Trots flera aktiviteter. Har de väldigt dyra hobbies eller shoppar ni mycket? 


    Prydnadssaker och blommor är ju definitivt lyxkonsumtion.

  • Anonym (K)
    Anonym (Lo) skrev 2024-02-01 13:57:40 följande:

    Ibland är det svårt att bara titta på den uppstaplade budgeten och hitta var man kan skära ner, för ingen post känns självklar att minska. Men om du tar exempelvis barnpotten och funderar på vad i den som pengarna egentligen går åt till, och funderar på om det går att få ner pengarna där. Exempelvis aktiviteter/utrustning; kan ni ärva/låna/köpa begagnat, kan ni bli lite mer återhållsamma med kläder, även där verkligen fundera på behovet kontra kostnaden och om det finns andra märken/affärer som ger samma för mindre. Samma med maten, vad är det som kostar? Är det många småtillbehör som kostar mycket men används sällan, såsom specifika såser eller kryddor? Kanske anpassa maten mer efter säsong, minska variationen av pålägg/olika juicer/yoghurt eller vad det kan vara. Mer storkok, soppor och grytor. Osv osv. Ofta kan man hitta vissa kostnader att skära ner på när man går in på djupet i de olika budgetposterna. 


    Exakt såhär är det, allt känns viktigt, tack. Ambitionen är inte att vara dryg på något vis. Vi har haft städning i 11 år och äktenskapet hade nog varit kört om det inte var för städningen. Låter kanske tokigt men därför har den fått stanna och blivit prioriterad. 


    Maten kan helt klart bli bättre. Räknade ut att hämtmat posten legat på 2500 kr månaden det senaste året! Den har jag strukit och ska det nu hämtas får det gå på var och ens nöjes budget. 


    vi är dåliga på att planera och strukturera vår mat så vi kan garanterat gör en del där. Så tack för att du förstår Och kommer med bra råd. 

  • Anonym (K)
    Björkenli skrev 2024-02-01 14:07:17 följande:

    Håller med flera ovanstående. 

    Städning är ju en stor post! Tänk om ni la dessa pengar på att amortera varje månad istället!
    Låter inte realistiskt för mig att lägga så mycket pengar varje månad på städning samtidigt som ni vill få ner kostnaderna. 

    Systemet 500 i månaden tycker jag låter rätt mycket. Även om ni delade på en vinare varje helg skulle ni kunna hamna på samma. 

    Larm hade jag också tagit bort, har gjort det själv...

    Matkostnaden tycker jag låter fullt realistiskt för 4. Jag bor ensam och har säkert 5000 i matkostnader,  dvs bara från mataffären. Så jävla jäkla dyrt nu!! Jag äter inte kött och sällan fisk men mycket frukt och grönt och frysta bär, sånt ät är dyrt. 

    Om ni verkligen vill ha städhjälp- kanske ta en gång i månaden? Måste väl gå att få ner priset en hel del?.


    Vi delar absolut på en vinare varje helg och har gäster ivf en gång i månaden. om man struntar i gästerna och låter bli att unna sig så kan man självklart spara där, men är det inte att ta i?

    Jag förstår om någon tycker jag är dryg, det är verkligen inte meningen, men jagar efter en realistisk budget. Vi kan dricka vin för 500 kr i månaden frågan så är väl mer om det är en normal post för vin i månaden? Jag vill leva normalt, inte super snålt och inte slösigt, utan högst normalt och Svensson. Ger det mening? 

  • Aniiee

    Det är ju lite lurigt det där, både med tanke på att få in heltäckande information så att det faktiskt är möjligt för andra att göra rättvisa bedömningar, och för att olika människor gör olika prioriteringar.


    Mat 8000
    Jag anser inte, som andra här verkar göra, att 8000 på 4 personer är så mycket nu för tiden. Konsumentverket räknar med att ett par med barn i skolåldern kan behöva lägga dryga 11000 i månaden, och deras matsedel som de baserar det på är inte dirket bilden av onödligt lyx. Samtidigt är den siffran lite i överkant med tanke på att det är billigare att vara fyra i maten än en, med tanke på svinn mm. Hm... någon borde göra en inköpslista på den där matsedeln och se vad den landar på..... Jag antar att du liksom många andra lägger i annat ni köper i mataffären i "mat"? Tvål och diskmedel osv? Då lägger ni ju egentligen ännu mindre på mat. 
    Diverse, tex apotek, heminredning, glödlampor, blommor etc 1000
    Här känner jag personligen mest att denna kategori behöver brytas upp i olika delar. För mig känns det orimligt att lägga nödvändiga saker - mediciner, ljuskällor och liknande - ihop med totalt menlösa grejer som blommor..... =P Jag skulle bryta upp denna kategori i "apotek", "husunderhåll (och lägga in tillsammans med städ och övrigt underhåll, för ärligt, hur ofta byter man glödlampor nu för tiden, var 10e år)", "heminredning (för kuddar, julpynt och liknande)" och "trivsel (så som blommor, krukväxter, ljus osv)" Det är ofta sånna här "diverse"-kategorier där pengar bara försvinner för att de är så lösa.
    Abonnemang 500
    Några streamingtjänster antar jag? Här kan man fundera om man ska ha alla man vill ha samtidigt eller om man ska varva, men enligt mig är det väl inget konstigt om man har råd.
    Fritids 1097
    Jag är nästan mer förvånad över att ni inte betalar mer, men det kanske bara är för ena barnet?
    Systemet 500
    Det här går ju att diskutera i evigheter, både hur man ska räkna och om det är bra/nödvändigt. Men det är väl ok.
    Lånekostnader 21700
    Det är ju inte något ni direkt kan göra något åt. Jag gissar att det är ett bolån.
    Försäkring 3000
    Det låter lite mycket men inte nödvändigtvis för mycket. Kanske ni kan se över dessa? Så ni inte sitter på dubbla saker, exempelvis att ni tecknat något eget fast ni egentligen har genom facket och liknande.
    VA syd 1295
    Vatten och avlopp? Sopor? Svårt att göra något åt.
    El 3645
    Rätt bra om ni bor i hus och värme ingår vilket jag gissar då du inte skrivit in någon värmekostnad
    Bredbanf 375
    Nästan hälften av vad jag betalar så.....
    Städ 3000 kr
    Att leja ut städet är ju ett val man gör. Har man råd och känner att man får mervärde för det så är det väl ok. Vill du ha ner kostnaden så får du 1) titta på konkurenternas priser, och/eller 2) halvera antalet städtillfällen.
    Barnen 3500
    Igen en väldigt lös kategori som gör det svårt för mig att säga något och dig att ha en bra bild av vad det är du faktiskt betalar för. Jag skulle dela upp den, men istället för att dela upp den hårt som "diverse"-kategorin skulle jag skapa underkategorier.
    Larm 485
    En trygghet ingen borde missunna någon 
    Sparande 4000
    Sparande är bra. Jag skulle, åter igen, dela upp denna i underkategorier och inte bara ha ett löst, odefinierat "sparande".
    Avrundat 51,000 kr 

    but that's just my 2 cents.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Molly)

    1) städa själva
    2) begränsa era bjudningar, mindre inköp på bolaget 
    3) barnens utgifter är VÄLDIGT höga
    4) ni kan säkert kapa minst 1000kr/månad med mindre dyrare produkter 

    Jag har inte ens 500kr till nöjen per månad?

    Lyxkonsumtion ÄR det man får dra in på ifall man vill se en förändring i sina utgifter.

    Finns inga lättare genvägar.

  • Anonym (K)
    Jemp skrev 2024-02-01 14:25:23 följande:

    De flesta vuxnas klädinköp är ju absolut att se som nöjespengar. Nu vet jag ju inte hur stor posten är, men man behöver ju köpa rätt lite nytt sånt. 


    Era barn kostar nog det dubbla jämfört med mina enligt detta. Trots flera aktiviteter. Har de väldigt dyra hobbies eller shoppar ni mycket? 


    Prydnadssaker och blommor är ju definitivt lyxkonsumtion.


    Jag orkar inte bråka med min respektive när ungarna ska ha nytt eller betala deras aktiviteter. Så har tagit till lite i överkant. När det väl är i budgeten så kommer han inte ha åsikter om det. Det blir pengar över men då använder jag bara det till mat om det saknas lite där eller en extra dyr elräkning. Fast meningen är egentligen att budgeten ska vara rimlig i sig själv. 
  • Aniiee

    Och självklart fuckar FL med formateringen =P


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Core

    Städ? Riktigt lyx att kosta på de här tiderna. Larm är onödigt om du frågar mig, har du larm signalerar du att något finns att stjäla. Vanligtvis finns inte mycket att stjäla i moderna hem.

  • Anonym (K)
    Anonym (Molly) skrev 2024-02-01 14:46:58 följande:

    1) städa själva
    2) begränsa era bjudningar, mindre inköp på bolaget 
    3) barnens utgifter är VÄLDIGT höga
    4) ni kan säkert kapa minst 1000kr/månad med mindre dyrare produkter 

    Jag har inte ens 500kr till nöjen per månad?

    Lyxkonsumtion ÄR det man får dra in på ifall man vill se en förändring i sina utgifter.

    Finns inga lättare genvägar.


    Tack. Får ta en runda och fundera vad som är ?lyx konsumtion? för mig. Inser att jag kunde förklarat bättre i TS att jag jagar en rimlig budget, vad som anses normalt. att klippa håret själv och aldrig köpa lull lull- inga problem om jag inte har pengarna. Men jag har pengarna men vill inte slösa och tänker att det är normalt att leva inom en viss norm Där frisör ingår? Eller? 


    inser att barnens utgifter är höga men också skönt att ha en rejäl pott där för att slippa tjafs med mannen när läger, piano och nya ytterkläder Ska köpas. Han har pengar nämligen men kan vara lite snål?

Svar på tråden Hjälp med budget