Inlägg från: Anonym (förbryllad chef) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förbryllad chef)

    kvinnlig anställd som verkar intresserad?

    Jag är ca 50 år, och en kvinna på cirka 40+ som rapporterar till mig verkar vara intresserad. Samtidigt som hon verkar vara lyckligt gift.

    Jag är också gift och inte intresserad att ta det hela vidare - särskilt som jag är hennes chef. 

    Är osäker på vad jag ska göra åt situationen. Jag har märkt av det i ungefär ett år, men det har börjat eskalera lite känner jag... Hon sitter gärna så våra ben nuddar - även om jag genast drar undan benen och säger sorry! Känner att hon tittar efter mig längtansfullt. Hon sitter så jag måste gå förbi henne påvägen till kaffemaskinen t.ex. och hon tittar alltid upp och försöker liksom fånga min blick, upplever jag.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden kvinnlig anställd som verkar intresserad?
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Nada) skrev 2024-02-16 15:43:19 följande:

    Har lite svårt att tro att du som chef inte vet hur du ska hantera en sån situation. Har ni så dåligt ledarskap på ditt företag att du inte ens vet vart du ska vända dig med ledarskapsfrågor? 


    Jag vill inte genera henne eller mig själv. Och visste inte att detta räknades som en normal ledarskapsfråga? 
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Nada) skrev 2024-02-16 15:40:57 följande:

    Om du upplever det som obehagligt pratar du med HR eller din chef. Om det går att leva med gör du inget. 


    Har ju levt med detta en tid redan.

    Det som gör mig orolig är just att det känns som hon eskalerat en del. Gör sig finare, tittar mera osv. behöver jag säga ifrån kan hon ju bli sårad och ledsen.

    vad kan min chef (som är VD och har större problem att handskas med) eller HR göra? kan jag lita på dem? De kanske tycker att de ska ta ett snack med min anställda, och då kommer hon generas. Hon kommer veta att jag pratade med HR istället för henne, och kanske känna sig förnedrad och arg?
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Men ...?) skrev 2024-02-16 16:27:53 följande:

    Är du helt viljelös och saknar moralisk kompass?


    Är du bra på att ställa retoriska frågor, men uppenbart mindre bra på att ge tips och råd?
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (KU) skrev 2024-02-16 16:40:32 följande:

    Är detta tillräckligt för att ta det vidare? Undvik att sätta dig bredvid henne och håll hennes blick max en sekund när du går förbi. Var kort och korrekt. Får du riktiga inviter eller känner dig trakasserad på allvar, då får du ta det därifrån.


    Det här är endå en person jag uppskattar och vill ha kvar i företaget och helst denna position. 

    Jag ska fortsätta som nu, försöka att undvika henne så gott det går.

    Idag satt jag på motsatta sidan bordet, men hon ville visa något på sin skärm och flyttade över till min sida. Det är sådana situationer som blir knepiga. (Jag flyttade min stol bakåt.)
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (KU) skrev 2024-02-16 16:40:32 följande:

    Är detta tillräckligt för att ta det vidare? Undvik att sätta dig bredvid henne och håll hennes blick max en sekund när du går förbi. Var kort och korrekt. Får du riktiga inviter eller känner dig trakasserad på allvar, då får du ta det därifrån.


    För vad menar du med "ta vidare"? Typ anmäla henne? Det vill jag ju inte. Vill mest bara att hon ska komma över sin dragning till mig, utan att det behövt ske någon form av konfrontation...
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Chef) skrev 2024-02-16 16:19:51 följande:
    Kan du inte hantera situationen själv ta hjälp.  Du måste få stopp på detta även om det innebär att konfrontera henne. 

    Ta ditt ansvar! 
    Låt mig formulera om frågan då: HUR får jag stopp på detta effektivt utan att genera henne?
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Chef) skrev 2024-02-16 17:49:41 följande:
    Det kan du inte.  Däremot har du ett personal och möjligt arbetsmiljöproblem som du som chef måste ta tag i.  
    Hur?
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (*) skrev 2024-02-16 17:14:00 följande:

    Om hon är intresserad. En del missuppfattar artighet för intresse, samt missuppfattar kroppsspråk o.s.v. Har själv varit med om när vissa har misstagit att jag har varit intresserad, så har det inte varit. Utan jag har tyckt om att prata med personen och har trivts i personens sällskap. 

    Tycker du inte ska göra ett dugg, ni båda är gifta. 


    Du har inte förstått frågeställningen. Jag undrar inte hur jag borde göra för att få omkull henne, utan hur jag ska få henne att sluta med sitt beteende!
  • Anonym (förbryllad chef)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-16 16:50:12 följande:

    Du är man, gift och hennes chef, så du bör inte göra nåt. Hade du varit kvinna så hade det varit fritt fram. Även om ni båda är gifta. Singelmän som gillar singelkvinnor bör däremot inte göra nåt. Då är kvinnor på jobbet för att jobba. Inget annat.


    Du har VERkLIGEN inte förstått frågeställningen. Jag vill ju inte ha ?fritt fram?. Hur kan du missuppfatta så totalt ?
Svar på tråden kvinnlig anställd som verkar intresserad?