• Natalejjis

    Gå ner 4-7kg i v med hemmalagad soppa? Fungerar den? Ska vi hjälpas åt? :-)

    Hejsan!

    Jag har försökt alla möjliga dieter och det har alltid stoppat. Allt från gym till pulver. Nu har jag dock bestämt mig för att allt socker ska bort imorgon den 15e augusti.
    Sedan kommer jag att börja med antingen soppa eller pulver (ex Cambridge). Anledningen till detta är att jag behöver se resultat för att finna motivationen att fortsätta. Jag behöver se att kilorna försvinner.

    För tillfället ligger jag på 30+ efter två graviditeter.

    Jag såg ett recept på en soppa som tydligen skall rensa ur kroppen och starta förbränningen rejält. Detta låter ju toppen och om man får välja mellan denna soppan och pulver så känns det ju som ett MYCKET nyttigare alternativ med soppa. Någon som testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Jag ammar just nu så det blir inget pulver förrens jag slutat. Dock undrar jag hur det är med soppan? Kan jag köra den dieten eller är det också skadligt för min dotter?
    Min dotter är 4 månader så jag ammar väl inte så jättelänge till iofs.
    Men självförtroendet är i botten och jag har blivit så asocial. Måste ta tag i detta nu!
    KÄMPA KÄMPA!

    Någon mer som vill haka på??

    Peppa peppa nu!
    --------------------------------------------------------------------------------------
    Soppan
    Du kan äta så mycket Du orkar och ändå minska i vikt för att dessa ingredienser bränner kalorierna i snabbare takt än de producerar sådana. 4 - 7kg/veckan.

    Du kan följa dieten så länge Du har lust och ork. När Du passerat Dag 7, kan Du börja om från Dag 1.
    Om Du följer den noggrant, så rensar Du Dina matsmältningsorgan och gör både den och Dig själv friskare.

    Antalet kalorier är så lågt, att om Du följer dessa anvisningar kan du gå ner ända till 1350 g/dygn (vissa dygn går man ner mindre men håll ut. - Du går ner i vikt.)

    Du skall äta av soppan så ofta (minst 3 ggr per dag) och så mycket Du vill,
    så mycket som möjligt varje gång. JU MER DU ÄTER, DESTO MER MINSKAR DU I VIKT !

    Försök att dricka 8 glas vatten/ dag och kom ihåg att äta mycket soppa!

    Ingredienser till soppa:

    6 stora gula lökar
    2 burkar konserverade tomater 800 gr
    1 mellanstort vitkålshuvud
    2 påsar löksoppa (blåbands fransklöksoppa på påse)
    2 gröna paprikor
    4-6 morötter
    1 selleristjälk
    2 tärningar grönsaksbuljong
    persilja
    örtkryddor

    Beredning:

    Ansa och skär grönsakerna i skivor eller bitar.
    Lägg den i en gryta 8-10 l.
    Strö över med löksoppa och lägg i buljongtärningarna.
    Häll i vatten så att det gott och väl täcker.
    Koka ca 30-40 min.
    Smaka av med soja om du vill.

    Dag 1. Soppa i stora mängder. Ät alla sorters frukter så mycket Du orkar men i dag inga bananer. Om du gillar melon så går det bra.

    Dag 2. Alla sorters grönsaker, hur mycket som helst, kokta eller färska. I dag skall du undvika ärtor, säd och bönor. Soppa i stora mängder.

    Dag 3. Alla sorters frukt och grönsaker. I dag dock ej banan eller potatis. Soppa hur mycket som helst.

    Dag 4. Soppa! Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk.

    Dag 5. Ät 5-6 tomater och c:a 300 g nötkött. Mycket soppa!

    Dag 6. Ät kokt fisk så mycket Du orkar samt olika grönsaker utöver soppan som vanligt.

    Dag 7. Ät så mycket du vill av mörkt ris, grönsaker (kokta eller råa), sockerfria safter, te eller kaffe utan socker. INGEN SOPPA I DAG!


    ♥~Nat ~♥~~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-15 21:50:12:
    Ska tillägga att jag inte tänker köra någon diet så länge jag ammar. Anledningen till min fråga var mest nyfikenhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 17:58:51:
    2. Rikshospitalets bantningskur

    Gör dig 7 kilo lättare på 13 dagar
    Så fungerar den: Dieten ändrar ämnesomsättningen. Den måste följas strikt, man kan till exempel inte byta kaffe mot te eller skippa sockret. Förläng inte kuren. Försök dricka så mycket vatten du kan under dieten.
    Meny:
    Dag 1 och 8:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit.
    lunch: 2 hårdkokta ägg, kokt spenat, 1 tomat.
    middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron.
    Dag 2 och 9:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit.
    lunch: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 färsk frukt.
    middag: 1 skiva skinka*, 1 bägare yoghurt, sallad med olja och citron.
    Dag 3 och 10:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: Kokt spenat, 1 tomat, 1 frukt.
    middag: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka*, sallad med olja och citron.
    Dag 4 och 11:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso eller kesella (naturell).
    middag: 1 burk fruktsallad, 1 bägare yoghurt (naturell).
    Dag 5 och 12:
    frukost: 1 stor riven morot, citron.
    lunch: Mager fisk (250 g) med citron och smörsås.
    middag: 1 stor biff (250 g), sallad och broccoli.
    Dag 6 och 13:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: 1/2 kyckling, sallad med citron och olja.
    middag: 2 hårdkokta ägg, 1 stor riven morot.
    Dag 7:
    frukost: 1 kopp te utan socker.
    lunch: 1 bit grillat kött, färsk frukt.
    middag: Inget.

    * Med 1 skiva skinka avses en tjock skiva eller 8?10 skivor påläggsskinka

    3.Rikshospitalets slankdiet
    Gör dig 2?5 kilo lättare på 3 dagar
    Så fungerar den: Dieten fungerar med hjälp av en kemisk process. Den får inte varieras eller ersättas med något annat. Salt och peppar får användas, men inga andra kryddor. När exakta mängder inte anges gäller sunt förnuft. Efter tre dagars diet äter man normalt igen, men inte mycket. Efter fyra dagars normal mat startar man tre dagars diet.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1 rostad brödskiva, 2 tsk jordnötssmör.
    lunch: 1,4 dl tonfisk, 1 rostad brödskiva.
    middag: 2 skivor kött (85 g), 2,8 dl gröna bönor, 2,8 dl rödbetor, 1 litet äpple rivet, 2,8 dl vaniljglass.
    Dag 2:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1 rostad brödskiva, 1/2 banan.
    lunch: 2,8 dl kopp keso, 5 salta kex.
    middag: 2 korvar i bröd, 2,8 dl broccoli, 1,4 dl morötter, 1,4 dl banan, 1,4 dl vaniljglass .
    Dag 3:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1 rostad brödskiva.
    lunch: 5 små skivor cheddarost, 5 salta kex, 1 litet äpple.
    middag: 2,8 dl tonfisk, 2,8 dl rödbetor, 2,8 dl blomkål, 1,4 dl honungsmelon, 1,4 dl vaniljglass.

    4. Grapefruktdieten
    Gör dig 9 kilo lättare på 2 veckor.
    Så fungerar den: Grapefrukten är känd för sin förbränningseffekt.
    Meny:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.
    lunch: 1/2 grapefrukt, 2 ägg, gurka och tomatsallad med vinäger, pressad citron och örter. 1 skiva rostat bröd, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.
    middag: 1/2 grapefrukt, 10?12 hekto kyckling, biff eller skinka. Sallad med tomat och vinäger, pressad citron och örter, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.

    5. Ashram-metoden
    Gör dig 5 kilo lättare på 7 dagar
    Så fungerar den: Träning kombinerat med tuff diet. Används av bland andra Julia Roberts och Jane Fonda. En vanlig dag innehåller stretching, meditation och flera timmars hård träning.
    Meny:
    frukostalternativ 1: Fruktsallad på
    2 apelsiner, 1 kiwi, 1 banan, 1 äpple, 5 jordgubbar, 10 russin och 2 msk keso.1 skiva grovt bröd till.
    frukostalternativ 2: Havregrynsgröt, 1 skivat äpple, 2 dl mellanmjölk.
    lunch: 100 g kolhydrater (t ex pasta eller potatis), 100 g protein (t ex skinka eller kyckling), 1/2 huvud isbergssallad, 2 tomater i små tärningar, 1/2 paprika, 2 cm skivad gurka och en dressing av olja, vinäger och kryddor. 1 skiva rågbröd med ost.
    middag: 100?150 gram kassler, 1 potatis, 1 tomat, 1 dl sallad, 1 dl hackad röd paprika, eventuellt asiatisk chilisås till smaksättning.

    6. Popcorndieten
    Gör dig 13 kilo lättare på 5 veckor
    Så fungerar den: Det finns två varianter att växla mellan av den här kuren som är Madonnas favoritdiet.
    Menyvariant 1:
    frukost: 1 apelsin, 1/2 bagel med en matsked lättost, 2 dl choklad.
    lunch: Salladsblad med grönsaker, 85 gram vattenförpackad tonfisk, 1 äpple, 224 gram lättmjölk.
    middag: 85 gram kyckling, 1 medelstor bakpotatis, 1,2 dl broccoli, selleri, morötter, melon.
    mellanmål: 7,2 dl popcorn.
    Menyvariant 2:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1,8 dl fiberrika flingor, 225 gram lättmjölk.
    lunch: 2,4 dl grönsakssoppa, 1 skiva vitt bröd med isbergssallad, tomat, 85 gram kalkon och 1 matsked fettfri dressing. 1 päron.
    middag: 85 gram grönsaksburgare med salsa, 1,2 dl morötter, 1,2 dl gröna bönor, 2,4 dl jordgubbar.
    mellanmål: 1 kopp sockerfri varm choklad och 7,2 dl popcorn.

    7. Champagnedieten
    Du går ner i vikt samtidigt som du njuter av god mat och dryck.
    Så fungerar den: Fransk metod som går ut på att undvika de kolhydrater som höjer blodsockret mest. Delikatesser som gåslever och champagne är tillåtna så länge man håller sig till grundreglerna, bland annat:
    Absolut förbjudet är socker, honung, sylt och karameller.
    Dra in på mättade fetter.
    Ät minst 60 gram protein varje dag, hälften animaliskt, hälften vegetabiliskt.
    Ät mycket fibrer.
    Ät bröd bara till frukost.
    Drick helst champagne eller vin som aperitif, men ät något innan.
    Undvik kolsyrade drycker.
    Blanda inte dåliga kolhydrater och fett i samma måltid.

    8. Fyradagars-dieten
    Gör dig 5,5 kilo lättare på 4 dagar
    Så fungerar den: En metod för nybörjaren som vill mjukstarta.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1/2 apelsin.
    lunch: 100 g tonfisk i vatten, 100 g sallad, 2 rädisor.
    middag: 1/2 kopp spenat, 170 g kycklingbröst, 1/2 tomat, 1/2 äpple.
    Dag 2:
    frukost: 1/2 glas yoghurt naturell, 1/2 grapefrukt.
    lunch: 2 kokta ägg, 1/2 tomat, gurka.
    middag: 170 g hamburgerkött, 6 salladsblad, 1/2 kopp jordgubbar.
    Dag 3:
    frukost: 100 g kyckling/lax, 1 gurka.
    lunch: 170 g kycklingbröst eller magert biffkött.
    middag: 1/2 kopp pumpa, 2 salladsblad, 1/4 kopp vindruvor.
    Dag 4:
    frukost: 1/2 kopp keso, 1/2 papaya eller melon.
    lunch: 28 gram ost, 1 tunn skiva rostat bröd, 1 tomat.
    middag: 224 g mager kyckling eller kalkonbröst, 2 selleristjälkar, 1 rädisa. 1 mandarin eller 1/2 apelsin.

    9. Scarsdalemetoden
    Gör dig ett halvt kilo lättare/dag
    Så fungerar den: Välkänd gammal amerikansk metod. När exakt mängd inte anges gäller sunt förnuft.
    Meny:
    Dag 1 och 8:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Kallt magert kött, tomater.
    middag: Fisk/skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd, grapefrukt.
    Dag 2 och 9:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Osockrad fruktsallad i obegränsad mängd.
    middag: Grillad hamburgare av magert kött, tomater, sallad, selleri, brysselkål eller gurka.
    Dag 3 och 10:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Tonfisksallad, mager dressing, blandade grönsaker, grapefrukt.
    middag: Grillade fettfria kalvkotletter, sallad, tomater, gurka och selleri.
    Dag 4 och 11:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: 2 ägg, tomater, squash eller haricots verts, keso, 1 skiva rostat bröd.
    middag: Grillad kyckling utan fett, spenat, haricots verts och paprika.
    Dag 5 och 12:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: 1 skiva rostat bröd, mager ost, spenat.
    middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd.
    Dag 6 och 13:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Osockrad fruktsallad.
    middag: Grillad kyckling utan fett, sallad, tomater, grapefrukt.
    Dag 7 och 14:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Grillad fettfri kyckling/kalkon, tomater, morötter, kokt vitkål, blomkål eller broccoli, grapefrukt.
    middag: Grillat fettfritt oxkött, sallad, gurka, selleri, tomater, brysselkål.

    10. Flygvärdinnedieten
    Gör dig 10 kilo lättare på 1 månad
    Så fungerar den: Grundprincipen för den proteinrika flygvärdinnedieten är att undvika potatis och spannmålsprodukter som bröd och pasta. Man ska också äta ytterst lite mjölkprodukter. Dieten består främst av kött, fisk och mycket frukt och grönsaker.
    Dansbandssångaren Nick Borgen är en av dem som provat dieten med framgång. Han gick ner 17 kilo på 3 månader (se artikeln här intill).
    När exakta mängder inte har angivits i menyerna gäller sunt förnuft.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Grillad biff, grönsallad, tomater utan dressing.
    middag: 2 hårdkokta ägg, haricots verts, 1/2 grapefrukt.
    Dag 2:
    frukost: Banan, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Lammkotlett, grönsallad utan dressing, 1 glas tomatjuice.
    middag: Squash och blomkål. Kokta eller råa haricots verts.
    Dag 3:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Kokt fisk, grönsallad utan dressing.
    middag: Grillad köttfärsbiff, skållade tomater, 1 glas katrinplommonjuice.
    Dag 4:
    frukost: Banan, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: 2 hårdkokta ägg, haricots verts, 1 glas tomatjuice.
    middag: Grillad biff, grönsallad, tomater utan dressing, 1 glas osötad ananasjuice.
    Dag 5:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Grillad biff, grönsallad utan dressing, 1 glas tomatjuice.
    middag: Squash och blomkål. Kokta eller råa haricots verts.

    11. Ryska rymddieten
    Gör dig 8 kilo lättare på 7 dagar
    Så fungerar den: Inte en rysk diet som man kan tro, utan en amerikansk. Varför den heter rymddiet är en gåta.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: Kaffe.
    lunch: 2 ägg och 1 tomat.
    middag: Cirka 200 g rött kött och grönsallad.
    Dag 2:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 200 g rött kött och grönsallad.
    middag: Cirka 150 g skinka och 2,8 dl yoghurt.
    Dag 3:
    frukost: Kaffe, en rostad brödskiva.
    lunch: Grönsallad, 1 mandarin och
    1 tomat.
    middag: 100 g skinka, fruktsallad, 2 ägg.
    Dag 4:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 150 g ost, 1 ägg, 1 morot.
    middag: Fruktsallad och yoghurt.
    Dag 5:
    frukost: Cirka 150 g skinka, 2,5 dl morötter.
    lunch: Cirka 200 g kokt fisk, 1 tomat.
    middag: Cirka 250 g rött kött.
    Dag 6:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: 1/4 ugnsbakad kyckling och citrusfrukter.
    middag: Två ägg, 2,8 dl råa morötter.
    Dag 7:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 200 g rött kött och citrusfrukter.
    middag: Vad som helst som inte överstiger 500 kalorier.
    Upprepa i ytterligare sex dagar.
  • Svar på tråden Gå ner 4-7kg i v med hemmalagad soppa? Fungerar den? Ska vi hjälpas åt? :-)
  • Spegel

    Dag 3 ble inte som jag tänkt det. Vaknade med att spy och har legat fram till nu. Har tvingat i mig ett äpple oc ett glas vatten. Ingen motion idag heller...

    Så nu undrar man om det är omställningen som gjort detta eller om man helt enkelt haft oturen att bli sjuk så lämpligt..=/

    Hur som helst visade vågen på -2 kg i morse. Så forsätta kommer jag att göra....

  • Sparkling Dragonfly

    Bra jobbat spegel!

    Du har lite samma dilemma som mig då. Min son är magsjuk och jag känner mig väldigt konstig i magen, vet inte om det beror på soppan eller om det är magsjuka...

    Frågan är om det verkligen är en bra ide att motionera när man får i sig så lite bara. Jag hoppar över allt sånt så länge jag går på den här dieten iallafall.

  • Natalejjis

    Så roligt att det går "bra" för er båda Sparkling Dragonfly och Spegel!! Minus på vågen är ju toppen!! Fortsätt kämpa tjejer!

    Jag stod på crosstrainern 30 min idag. Dock är karln superförkyld och jag känner av huvudet och halsen. Hoppas hoppas jag slipper!


    ♥~Nat ~♥~~
  • Natalejjis

    Hallå alla!

    Vägde mig idag....!!!! Det resulterade i -2 kg. Är det bra efter en vecka utan socker? Har noll koll känner jag.. Det har iaf inspirerat mig. Så nu ska ALLT bort! Det jobbiga är bara att jag vill att det ska gå så snabbt.. Hmm..
    Idag blir jag nog medlem i viktklubb.se

    KAnske ska försöka komma upp på crosstrainern idag med.. Får se om lillsnuttan somnar efter frukost.


    ♥~Nat ~♥~~
  • Sparkling Dragonfly

    WAOW!!! Extremt bra gjort! 2 kg på en vecka är kanonbra! Vilken kick det måste vara för dig!!

    Jag har gått upp (!!!!!!!!!!) 200g idag. Hur är det ens möjligt?? Jag har inte fuskat för 5 öre, jag har hållt mig stenhårt till dieten även om det ibland känts jobbigt. Kan faktiskt inte förstå hur det är möjligt att gå upp på så litet intag av energi... Känner mig döbesviken.

    Spegel, har du gått ner idag med? Hur gör du? Undrar om du gör nått annorlunda än mig? Hur mycket sopp äter du och hur mycket frukt o grönt?

    Jag fortsäter idag iallafall efetrsom jag gjorde ny soppa idag så kan jag lika väl äta upp den. Jag hoppas väl på nått mirakel oxå kke att det bara är nån sorts miss. Känner mig lite less nu...

  • Natalejjis

    Tack min vän! Jag har trots -2kg en dålig dag idag.. Bläää.. mÅlet känns så avlägset och viktklubb är bara komplicerat!! Bläää

    Det låter väldigt konstigt att du inte gått ner, utan upp!! KAn det vara så att du har samlat på dig massor med vatten?? Ge inte upp pga detta nu! Jag håller på dig! Fortsätt kämpa! Du är sååå duktig! ^kram^


    ♥~Nat ~♥~~
  • Spegel

    Hej hej! Efter gårdagens känslor i kroppen kliver jag av soppdieten. Igår när illamåendet släppte var det dags för middag för övriga familjen. Jag hade bestämt mig för soppan..men spydde av bara tanken på den (och då tycker jag endå at den är rätt god) Så ja..jag åt med familjen och efter det var alla kräk känslor totalt borta. Fick en läskig huvudvärk på eftermiddan men den botade jag med prommenad på kvällen..

    Så som sagt nu satsar jag på att äta sundare istället och motionera mycket. Tror i slutändan att det e sant som dem säger om motion och bra kost. För det kan ju inte vara meningen att man ska spy och må dåligt under dieten?

    Vågar inte väga mig iaf sen jag åt middag igår... mina -2 kilo lär nog ha kommit tillbaka igen. Men bort ska dem för nu blir det äta mindre och oftare och gå ut och gå jämt..=)

    Hoppas det går bättre för er med soppan..

  • Sparkling Dragonfly

    Jag kan ju säga att illamående har jag inte känt av sedan jag slutade äta själva soppvätskan och bara koncentrerade mig på innehållet i soppan.

    Men jag förstår dig! Detta är inte den roligaste dieten direkt! Jag ger det en dag till. Får jag lika dåligt resultat imorgon då skiter jag i denna dieten. Samma känslor som jag hade häromdagen med andra ord. Kan ju alltid hoppas att jag får ett nytt skäl till ny motivation imorgon efter vägning.

  • Sparkling Dragonfly

    Tack Nattalejjis!

    Man kan ju hoppas att det är pga vätska men det känns konstigt det med. Återstår att se imorgon.
    Det kan inte heller bero på att jag bara äter grönsakerna i soppan heller för det stå ju att ju mer man får i sig av soppan desto mer går man ner.
    Kram

  • Sparkling Dragonfly

    Jag sökte runt lite och hittade receptet för denna dieten plus lite andra recept. Fick då antagligen svaret på varför det inte funkar för mig, jag åt potatis igår och det ska man inte. Känner att jag lägger ner denna dieten och går tillbaka till min långsamma plan som iofs gör mig tok frustrerad för att det går så segt ibland men hellre det än att börja om från dag ett med denna dieten. Här kommer iallafall receptet på denna dieten plus 10 andra snabba dieter hämtat från aftonbladet.

    Går ut i köket och gör mig en smörgås!!!

  • Sparkling Dragonfly

    Haha, vore ju bra om jag kopierade in recepten oxå!

    Publicerad: 2001-06-09 Tipsa en vän Textstorlek: 1 2 3

    Elva tuffa dieter...

    Foto: PER BJÖRN

    Drömmer du om en ny kropp lagom till sommaren?
    Det finns dessvärre inga mirakelkurer ? men det finns tvivelaktiga dieter som ger ett snabbt, men kanske inte så bestående resultat.
    Vem har inte hört talas om Scarsdale, fruktbanta, flygvärdinnemetoden och soppdieten? Tuffa, läskiga dieter som faktiskt fungerar ? en kort tid.
    För efter festen, bröllopet eller badsemestern när man väl börjat äta normalt igen, då kommer kilona tillbaka.
    Men du kom i klänningen just då, eller hur?
    Här är elva superdieter.
    1. Bantarsoppan
    Gör dig 5 kilo lättare på 7 dagar
    Så fungerar den: Laga en soppa enligt receptet nedan och ät så mycket av soppan du orkar under en vecka, samt drick vatten i mängder. Förutom soppan ska du följa menyn.
    Recept: 6 gula lökar, 1 kålhuvud, 4 morötter, 1 selleristjälk och 2 gröna paprikor skärs i bitar och läggs i en stor kastrull eller gryta. Häll över vatten och tillsätt 2 burkar krossade tomater, 3 buljongtärningar och 2 påsar pulverlöksoppa. Koka tills grönsakerna har mjuknat. Krydda soppan hur du vill, till exempel med soja, vitlökssalt eller örtsalt.
    Meny:
    Dag 1: Hur mycket frukt du vill utom banan.
    Dag 2: Hur mycket grönsaker du vill bortsett från ärter, bönor och potatis.
    Dag 3: Hur mycket frukt och grönsaker du vill utom banan, ärter, bönor och potatis.
    Dag 4: Ät 5?8 bananer och drick 5?8 glas lättmjölk.
    Dag 5: Ät 300 g nötkött, sex tomater och mängder med vatten.
    Dag 6: Obegränsade mängder nötkött och grönsaker.
    Dag 7: Ät hur mycket råris och grönsaker du vill, samt fruktsafter, te och kaffe.

    2. Rikshospitalets bantningskur
    Gör dig 7 kilo lättare på 13 dagar
    Så fungerar den: Dieten ändrar ämnesomsättningen. Den måste följas strikt, man kan till exempel inte byta kaffe mot te eller skippa sockret. Förläng inte kuren. Försök dricka så mycket vatten du kan under dieten.
    Meny:
    Dag 1 och 8:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit.
    lunch: 2 hårdkokta ägg, kokt spenat, 1 tomat.
    middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron.
    Dag 2 och 9:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit.
    lunch: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 färsk frukt.
    middag: 1 skiva skinka*, 1 bägare yoghurt, sallad med olja och citron.
    Dag 3 och 10:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: Kokt spenat, 1 tomat, 1 frukt.
    middag: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka*, sallad med olja och citron.
    Dag 4 och 11:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso eller kesella (naturell).
    middag: 1 burk fruktsallad, 1 bägare yoghurt (naturell).
    Dag 5 och 12:
    frukost: 1 stor riven morot, citron.
    lunch: Mager fisk (250 g) med citron och smörsås.
    middag: 1 stor biff (250 g), sallad och broccoli.
    Dag 6 och 13:
    frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
    lunch: 1/2 kyckling, sallad med citron och olja.
    middag: 2 hårdkokta ägg, 1 stor riven morot.
    Dag 7:
    frukost: 1 kopp te utan socker.
    lunch: 1 bit grillat kött, färsk frukt.
    middag: Inget.

    * Med 1 skiva skinka avses en tjock skiva eller 8?10 skivor påläggsskinka

    3.Rikshospitalets slankdiet
    Gör dig 2?5 kilo lättare på 3 dagar
    Så fungerar den: Dieten fungerar med hjälp av en kemisk process. Den får inte varieras eller ersättas med något annat. Salt och peppar får användas, men inga andra kryddor. När exakta mängder inte anges gäller sunt förnuft. Efter tre dagars diet äter man normalt igen, men inte mycket. Efter fyra dagars normal mat startar man tre dagars diet.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1 rostad brödskiva, 2 tsk jordnötssmör.
    lunch: 1,4 dl tonfisk, 1 rostad brödskiva.
    middag: 2 skivor kött (85 g), 2,8 dl gröna bönor, 2,8 dl rödbetor, 1 litet äpple rivet, 2,8 dl vaniljglass.
    Dag 2:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1 rostad brödskiva, 1/2 banan.
    lunch: 2,8 dl kopp keso, 5 salta kex.
    middag: 2 korvar i bröd, 2,8 dl broccoli, 1,4 dl morötter, 1,4 dl banan, 1,4 dl vaniljglass .
    Dag 3:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1 rostad brödskiva.
    lunch: 5 små skivor cheddarost, 5 salta kex, 1 litet äpple.
    middag: 2,8 dl tonfisk, 2,8 dl rödbetor, 2,8 dl blomkål, 1,4 dl honungsmelon, 1,4 dl vaniljglass.

    4. Grapefruktdieten
    Gör dig 9 kilo lättare på 2 veckor.
    Så fungerar den: Grapefrukten är känd för sin förbränningseffekt.
    Meny:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.
    lunch: 1/2 grapefrukt, 2 ägg, gurka och tomatsallad med vinäger, pressad citron och örter. 1 skiva rostat bröd, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.
    middag: 1/2 grapefrukt, 10?12 hekto kyckling, biff eller skinka. Sallad med tomat och vinäger, pressad citron och örter, 1 kopp svart kaffe eller te utan socker och mjölk.

    5. Ashram-metoden
    Gör dig 5 kilo lättare på 7 dagar
    Så fungerar den: Träning kombinerat med tuff diet. Används av bland andra Julia Roberts och Jane Fonda. En vanlig dag innehåller stretching, meditation och flera timmars hård träning.
    Meny:
    frukostalternativ 1: Fruktsallad på
    2 apelsiner, 1 kiwi, 1 banan, 1 äpple, 5 jordgubbar, 10 russin och 2 msk keso.1 skiva grovt bröd till.
    frukostalternativ 2: Havregrynsgröt, 1 skivat äpple, 2 dl mellanmjölk.
    lunch: 100 g kolhydrater (t ex pasta eller potatis), 100 g protein (t ex skinka eller kyckling), 1/2 huvud isbergssallad, 2 tomater i små tärningar, 1/2 paprika, 2 cm skivad gurka och en dressing av olja, vinäger och kryddor. 1 skiva rågbröd med ost.
    middag: 100?150 gram kassler, 1 potatis, 1 tomat, 1 dl sallad, 1 dl hackad röd paprika, eventuellt asiatisk chilisås till smaksättning.

    6. Popcorndieten
    Gör dig 13 kilo lättare på 5 veckor
    Så fungerar den: Det finns två varianter att växla mellan av den här kuren som är Madonnas favoritdiet.
    Menyvariant 1:
    frukost: 1 apelsin, 1/2 bagel med en matsked lättost, 2 dl choklad.
    lunch: Salladsblad med grönsaker, 85 gram vattenförpackad tonfisk, 1 äpple, 224 gram lättmjölk.
    middag: 85 gram kyckling, 1 medelstor bakpotatis, 1,2 dl broccoli, selleri, morötter, melon.
    mellanmål: 7,2 dl popcorn.
    Menyvariant 2:
    frukost: 1/2 grapefrukt, 1,8 dl fiberrika flingor, 225 gram lättmjölk.
    lunch: 2,4 dl grönsakssoppa, 1 skiva vitt bröd med isbergssallad, tomat, 85 gram kalkon och 1 matsked fettfri dressing. 1 päron.
    middag: 85 gram grönsaksburgare med salsa, 1,2 dl morötter, 1,2 dl gröna bönor, 2,4 dl jordgubbar.
    mellanmål: 1 kopp sockerfri varm choklad och 7,2 dl popcorn.

    7. Champagnedieten
    Du går ner i vikt samtidigt som du njuter av god mat och dryck.
    Så fungerar den: Fransk metod som går ut på att undvika de kolhydrater som höjer blodsockret mest. Delikatesser som gåslever och champagne är tillåtna så länge man håller sig till grundreglerna, bland annat:
    Absolut förbjudet är socker, honung, sylt och karameller.
    Dra in på mättade fetter.
    Ät minst 60 gram protein varje dag, hälften animaliskt, hälften vegetabiliskt.
    Ät mycket fibrer.
    Ät bröd bara till frukost.
    Drick helst champagne eller vin som aperitif, men ät något innan.
    Undvik kolsyrade drycker.
    Blanda inte dåliga kolhydrater och fett i samma måltid.

    8. Fyradagars-dieten
    Gör dig 5,5 kilo lättare på 4 dagar
    Så fungerar den: En metod för nybörjaren som vill mjukstarta.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1 hårdkokt ägg, 1/2 apelsin.
    lunch: 100 g tonfisk i vatten, 100 g sallad, 2 rädisor.
    middag: 1/2 kopp spenat, 170 g kycklingbröst, 1/2 tomat, 1/2 äpple.
    Dag 2:
    frukost: 1/2 glas yoghurt naturell, 1/2 grapefrukt.
    lunch: 2 kokta ägg, 1/2 tomat, gurka.
    middag: 170 g hamburgerkött, 6 salladsblad, 1/2 kopp jordgubbar.
    Dag 3:
    frukost: 100 g kyckling/lax, 1 gurka.
    lunch: 170 g kycklingbröst eller magert biffkött.
    middag: 1/2 kopp pumpa, 2 salladsblad, 1/4 kopp vindruvor.
    Dag 4:
    frukost: 1/2 kopp keso, 1/2 papaya eller melon.
    lunch: 28 gram ost, 1 tunn skiva rostat bröd, 1 tomat.
    middag: 224 g mager kyckling eller kalkonbröst, 2 selleristjälkar, 1 rädisa. 1 mandarin eller 1/2 apelsin.

    9. Scarsdalemetoden
    Gör dig ett halvt kilo lättare/dag
    Så fungerar den: Välkänd gammal amerikansk metod. När exakt mängd inte anges gäller sunt förnuft.
    Meny:
    Dag 1 och 8:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Kallt magert kött, tomater.
    middag: Fisk/skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd, grapefrukt.
    Dag 2 och 9:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Osockrad fruktsallad i obegränsad mängd.
    middag: Grillad hamburgare av magert kött, tomater, sallad, selleri, brysselkål eller gurka.
    Dag 3 och 10:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Tonfisksallad, mager dressing, blandade grönsaker, grapefrukt.
    middag: Grillade fettfria kalvkotletter, sallad, tomater, gurka och selleri.
    Dag 4 och 11:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: 2 ägg, tomater, squash eller haricots verts, keso, 1 skiva rostat bröd.
    middag: Grillad kyckling utan fett, spenat, haricots verts och paprika.
    Dag 5 och 12:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: 1 skiva rostat bröd, mager ost, spenat.
    middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd.
    Dag 6 och 13:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Osockrad fruktsallad.
    middag: Grillad kyckling utan fett, sallad, tomater, grapefrukt.
    Dag 7 och 14:
    frukost: 1/2 grapefrukt och 1 skiva rostat bröd.
    lunch: Grillad fettfri kyckling/kalkon, tomater, morötter, kokt vitkål, blomkål eller broccoli, grapefrukt.
    middag: Grillat fettfritt oxkött, sallad, gurka, selleri, tomater, brysselkål.

    10. Flygvärdinnedieten
    Gör dig 10 kilo lättare på 1 månad
    Så fungerar den: Grundprincipen för den proteinrika flygvärdinnedieten är att undvika potatis och spannmålsprodukter som bröd och pasta. Man ska också äta ytterst lite mjölkprodukter. Dieten består främst av kött, fisk och mycket frukt och grönsaker.
    Dansbandssångaren Nick Borgen är en av dem som provat dieten med framgång. Han gick ner 17 kilo på 3 månader (se artikeln här intill).
    När exakta mängder inte har angivits i menyerna gäller sunt förnuft.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Grillad biff, grönsallad, tomater utan dressing.
    middag: 2 hårdkokta ägg, haricots verts, 1/2 grapefrukt.
    Dag 2:
    frukost: Banan, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Lammkotlett, grönsallad utan dressing, 1 glas tomatjuice.
    middag: Squash och blomkål. Kokta eller råa haricots verts.
    Dag 3:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Kokt fisk, grönsallad utan dressing.
    middag: Grillad köttfärsbiff, skållade tomater, 1 glas katrinplommonjuice.
    Dag 4:
    frukost: Banan, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: 2 hårdkokta ägg, haricots verts, 1 glas tomatjuice.
    middag: Grillad biff, grönsallad, tomater utan dressing, 1 glas osötad ananasjuice.
    Dag 5:
    frukost: 1/2 grapefrukt, kaffe/te utan socker och mjölk.
    lunch: Grillad biff, grönsallad utan dressing, 1 glas tomatjuice.
    middag: Squash och blomkål. Kokta eller råa haricots verts.

    11. Ryska rymddieten
    Gör dig 8 kilo lättare på 7 dagar
    Så fungerar den: Inte en rysk diet som man kan tro, utan en amerikansk. Varför den heter rymddiet är en gåta.
    Meny:
    Dag 1:
    frukost: Kaffe.
    lunch: 2 ägg och 1 tomat.
    middag: Cirka 200 g rött kött och grönsallad.
    Dag 2:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 200 g rött kött och grönsallad.
    middag: Cirka 150 g skinka och 2,8 dl yoghurt.
    Dag 3:
    frukost: Kaffe, en rostad brödskiva.
    lunch: Grönsallad, 1 mandarin och
    1 tomat.
    middag: 100 g skinka, fruktsallad, 2 ägg.
    Dag 4:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 150 g ost, 1 ägg, 1 morot.
    middag: Fruktsallad och yoghurt.
    Dag 5:
    frukost: Cirka 150 g skinka, 2,5 dl morötter.
    lunch: Cirka 200 g kokt fisk, 1 tomat.
    middag: Cirka 250 g rött kött.
    Dag 6:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: 1/4 ugnsbakad kyckling och citrusfrukter.
    middag: Två ägg, 2,8 dl råa morötter.
    Dag 7:
    frukost: Kaffe och 1 rostad brödskiva.
    lunch: Cirka 200 g rött kött och citrusfrukter.
    middag: Vad som helst som inte överstiger 500 kalorier.
    Upprepa i ytterligare sex dagar.

    Petra Holm

  • Sparkling Dragonfly

    Ha jag trodde att jag definitivt skulle ha gått upp i vikt idag! Jag åt smörgås. skorpor, hemmagjord pizza och 2 choklad muffins igår efter att jag lagt av. Istället har jag gått ner de där 200 gramen jag gick upp. Jag tar det som ett tecken på att mitt eget sätt funkar bäst för mig!

  • Selamat

    hej jag har funderingar över den här sopp dieten,liksom upplägget.

    Ska jag följa dagarna på det här sätter?

    Du kan äta så mycket som du orkar och ändå minska i vikt för att dessa ingredienser bränner kalorierna i snabbare takt än de producerar sådana. 4 - 7kg/veckan.

    Du kan följa dieten så länge Du har lust och ork. När Du passerat Dag 7, kan Du börja om från Dag 1.

    Om Du följer den noggrant, så rensar Du Dina matsmältningsorgan och gör både den och Dig själv friskare.

    Antalet kalorier är så lågt, att om Du följer dessa anvisningar kan du gå ner ända till 1350 g/dygn (vissa dygn går man ner mindre men håll ut. - Du går ner i vikt.)

    Du skall äta av soppan så ofta (minst 3 ggr per dag) och så mycket Du vill,

    så mycket som möjligt varje gång. JU MER DU ÄTER, DESTO MER MINSKAR DU I VIKT !

    Försök att dricka 8 glas vatten/ dag och kom ihåg att äta mycket soppa!

    Ingredienser till soppa:

    6 stora gula lökar

    2 burkar konserverade tomater 800 gr

    1 mellanstort vitkålshuvud

    2 påsar löksoppa (blåbands fransklöksoppa på påse)

    2 gröna paprikor

    4-6 morötter

    1 selleristjälk

    2 tärningar grönsaksbuljong

    persilja

    örtkryddor

    Beredning:

    Ansa och skär grönsakerna i skivor eller bitar.

    Lägg den i en gryta 8-10 l.

    Strö över med löksoppa och lägg i buljongtärningarna.

    Häll i vatten så att det gott och väl täcker.

    Koka ca 30-40 min.

    Smaka av med soja om du vill.

    Dag 1. Soppa i stora mängder. Ät alla sorters frukter så mycket Du orkar men i dag inga bananer. Om du gillar melon så går det bra.

    Dag 2. Alla sorters grönsaker, hur mycket som helst, kokta eller färska. I dag skall du undvika ärtor, säd och bönor. Soppa i stora mängder.

    Dag 3. Alla sorters frukt och grönsaker. I dag dock ej banan eller potatis. Soppa hur mycket som helst.

    Dag 4. Soppa! Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk.

    Dag 5. Ät 5-6 tomater och c:a 300 g nötkött. Mycket soppa!

    Dag 6. Ät kokt fisk så mycket Du orkar samt olika grönsaker utöver soppan som vanligt.

    Dag 7. Ät så mycket du vill av mörkt ris, grönsaker (kokta eller råa), sockerfria safter, te eller kaffe utan socker. INGEN SOPPA I DAG!

  • Kebabben
    Selamat skrev 2016-05-17 16:44:57 följande:

    Antalet kalorier är så lågt, att om Du följer dessa anvisningar kan du gå ner ända till 1350 g/dygn (vissa dygn går man ner mindre men håll ut. - Du går ner i vikt.)


    Jag gör endast detta inlägg för att kommentera att det är farligt rent hälsomässigt att gå ner mer än 1 kg (i fett) per vecka. Du påstår att man kan gå ned upp till 1.35 kilo per dygn med denna metod. Jag ska förklara varför detta är helt nonsens:

    En normal person behöver få i sig cirka 2000 kalorier per dygn, för att hålla sin vikt på en normal nivå, dvs varken gå upp eller ner i vikt. Vid viktnedgång måste man givetvis sänka sitt kaloriintag, det är inget tvivel om saken. 

    Ett kilo fett är cirka 7500 kalorier. Du påstår att man kan tappa upp till 1.35 kilo per dygn med denna metod. Det skulle alltså motsvara att en person förlorar 10125 kalorier på ett dygn. Att förlora 10125 kalorier på 24 timmar är helt omöjligt.

    För att sätta detta i perspektiv till något: Vid cyklande på gymmet kan en normal person bränna upp till ungefär 500 kalorier per timme. Om en person spenderar 24 timmar konstant cyklandes så bränner personen 12000 kalorier. Jag tror, och hoppas på att denna jämförelse kan få folk att förså att det du skriver är totalt bullshit. 
    Selamat skrev 2016-05-17 16:44:57 följande:

    så mycket som möjligt varje gång. JU MER DU ÄTER, DESTO MER MINSKAR DU I VIKT !


    Det är sant till den delen att det finns vissa saker man kan äta och kan då gå negativt i kalorier pga den energi det tar för kroppen att ta upp näringen. Men inte med den metod som du föreslår. Den innehåller i princip ingen av dessa ingredienser, den innehåller endast saker som gör att man går plus i kalorier.

    Mitt bästa råd till de som vill gå ned i vikt:
    Skit i alla dessa löjliga dieter. Räkna kalorier istället. 90% av viktnedgång gör man genom det man stoppar i munnen, dvs hur mycket kalorier man får i sig, och 10% av viktnedgången gör man på gymmet. Finns väldigt många som underskattar hur mycket kalorier de stoppar i sig och samtidigt överskattar hur mycket de bränner tränandes. 
Svar på tråden Gå ner 4-7kg i v med hemmalagad soppa? Fungerar den? Ska vi hjälpas åt? :-)