• Marcusa82

    Hur jag som änglamma vill bli bemött av min omgivning

    HUR JAG SOM ÄNGLAMAMMA VILL BLI BEMÖTT AV MIN OMGIVNING

    Under de fyra år som gått sedan jag miste min son Marcus, har jag reagerat mycket hur jag blivit bemött
    av andra människor.Jag har träffat många föräldrar, som är i samma situation som jag, och det går en röd
    tråd mellan oss. Inte bara sorgen, saknaden och förtvivlan över att vi mist vårt barn, utan också en besvikelse,
    en bitterhet, en ledsamhet över människors okunskap och svek när vi mister ett älskat barn.Svåra ord från
    människor, en tystnad som sätter sig som en tagg i ens hjärta.
    Jag har länge velat sammanfatta en berättelse utifrån mina egna erfarenhet av människor som mött mig i min sorg
    Min tanke är att denna artikel kan bli en hjälp till de som vandrar bredvid och
    kanske detta kan bli en liten riktlinje till de människor som har en granne, en arbetskamrat,
    en vän eller en släkting som förlorat sitt barn.

    Att förlora sitt barn är det värsta en förälder kan råka ut för.Man hamnar i ett chocktillstånd, en sinnesförvirring,
    Man krälar på marken, man vill inte förstå, man kan inte förstå, för det är så svårt att ta in detta stora i den lilla
    kroppen som man har. Det finns inte plats för något så traumatiskt.Det känns som flera trådar i ens hjärna klipps av,
    och aldrig löddas tillbaka igen.

    När då det ofattbara händer, vad vill jag att du som medmänniska skall göra
    Lämna mig inte ensam,svik mig inte, var inte rädd för att säga fel saker.Är du min vän, så finns där för mig och lyssnar på mig,
    Då kommer du också alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.För de som vågade stanna kvar och de som svek glömmer
    man aldrig.

    Tala inte om för mig att livet måste gå vidare. En dag när jag tittar ut genom min glasbubbla, så förstår jag att livet
    går vidare, men på ett helt annat sätt än det gjorde förrut.Jag blir aldrig den människan som jag var innan, Jag har förlorat en stor
    del av mig själv.

    Säg inte att jag trots allt har fyra barn till.Det finns inget barn som kan ersätta det andra.Inget barn kan ta det döda barnets plats,
    För varje barn som man föder är just ens eget speciella barn.

    Var närvarande och lyssna, börja inte berätta om när din farmor eller mormor dog, det är inte samma sak. I och för sig är det
    en sorg det också, men kan aldrig jämföras med att ett barn dör.Var inte rädd för att säga fel saker, är du osäker fråga istället.
    Det viktigaste är att du finns, inte vad du säger eller gör.Den som mister sitt barn ältar och ältar och måste få göra det, det är en del i
    sorgearbetet.

    Säg inte att du förstår hur det är. Detta är en väldigt vanlig kommentar, i all medkänsla.Men en kniv i hjärtat för den som
    mist sitt barn. Du kan aldrig förstå den smärtan, hur det är att mista sitt barn, om du inte varit med om det.Det är
    mycket långt från att tänka tanken till att vara med om det i verkligheten.Så säg aldrig att du förstår, för det gör du inte.

    Tala inte om att tiden läker alla sår.Tänk om den verkligen gjort det, men såret efter sitt barn kommer alltid att
    finnas kvar inom en. Det blir som en tunn sårskorpa som lätt rivs i sönder och blöder.

    Var inte rädd för att prata om det döda barnet och att fråga saker. Du river inte upp något eller får mig till att gråta.
    Jag gråter ändå varje dag av sorg och saknad efter mitt döda barn.För mig kommer det alltid att vara viktigt att prata
    om mitt barn, och jag kommer också alltid att göra det. Jag blir mycket varmare i kroppen om du talar om honom,
    än om att du låtsas som han aldrig har funnits.

    Gå gärna ner till graven och tänd ett ljus eller lägg en blomma. Jag lovar att det är en sådan uppskattad gest.
    Själv blir jag aldeles varm och rörd av lycka när jag kommer till min sons grav och jag ser att någon annan fortfarande går ner
    till honom. Att de fortfarande minns och hedrar mitt barn.

    Sorgen går aldrig över, den kommer alltid att finnas där som ett blödande sår.Så sluta inte nämna Det döda barnets namn
    bara för att han eller hon inte finns här längre.Ens döda barn finns alltid inom en.

    Var beredd på att livet aldrig mer blir detsamma för den som mist sitt barn.Livet stannar, men återvänder så småning om
    på ett annorlunda sätt.

    skrivet av Marie-anne Thörnström
    mamma till Marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad

    Små råd till dig som möter och vill stödja någon i sorg:
    ? Håll tyst - säg inte att du förstår, för var och en som mist någon nära bär sin egen sorg som ingen annan kan förstå fullt ut. Och säg framförallt inte att den sörjande ska försöka glömma, det vore ju hemskt att göra. Det behövs inga ord för att känna tröst - låna bara ut dina öron och lyssna!
    ? Häll i - den som sörjer glömmer så lätt bort att äta och dricka och blir ännu svagare av det. Så bjud gärna på en liten bit mat och något att dricka.
    ? Håll om - om du visste så viktigt det är för en förtvivlad människa att känna mänsklig värme!
    ? Håll ut - jag vet att den som sörjer är jobbig för omgivningen! Men försök att hålla ut. Jag lovar att du på sikt kommer att få belöning för ditt tålamod.
    De fyra H.en är tagna från Febe,

  • Svar på tråden Hur jag som änglamma vill bli bemött av min omgivning
  • Cris

    Remsan: Du har ju så rätt beträffande det lilla som krävs! Och i vilket annat sammanhang som helst, är det där lilla så lätt att göra. Men det är ibland som om, när ordet död nämns i samma andetag som ordet barn, det låser sig inom oss medmänniskor eftersom just denna kombination av ord så fullständigt strider mot allt som är rätt och riktigt. Vi blir till klumpiga, tafatta känsloelefanter. Och så i sökandet för att finna det rätta att göra, det rätta att säga och i rädslan över att misslyckas däri, glömmer vi det där lilla, det där enkla, det där som visar att vi finns kvar och att vi bryr oss om.
    När jag läser det du skrivit, så tänker jag mig dina ord som broar om överbryggar den avgrund av sorg och förtvivlan som omgärdar den som står där innanför. Jag inser att det lilla är värdefullt.

    Tack även till dig, kära Remsan, för att du delar med dig av råd och hjälper mig att finna sätt att bygga dessa broar!

    Varma kramar.

  • orzia1

    Väldigt bra skrivet


    När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer, & ett +
  • Jordgubbssmak

    Allt det du skriver kan jag ta till mig om det är en vän som
    står mig hyffsat nära. Då går det bra att bara finnas till och lyssna, pyssla lite osv.
    Men..mina funderingar på hur jag ska bete mig är mot de som inte står mig så nära, typ, barnens dagis eller skolkompis föräldrar,en ytlig bekant, en kund osv.
    Där känner jag med mig själv att jag försöker undvika helt enkelt för att jag inte vet hur jag ska bete mig eller vad jag ska säga.
    Jag känner mig inte tillräcklig "nära" för att kanske ha "rätt" att klampa in och eventuellt, göra nån ledsen osv. samtidigt mår jag hemskt dåligt av att vara så feg och inte visa mitt deltagande.
    Hur är bäst att göra i sådana situationer?

    Tack, för att du är öppen och delar med dig av dina erfarenheter!

  • Remsan
    Jordgubbssmak skrev 2007-08-30 12:17:04 följande:
    Allt det du skriver kan jag ta till mig om det är en vän somstår mig hyffsat nära. Då går det bra att bara finnas till och lyssna, pyssla lite osv.Men..mina funderingar på hur jag ska bete mig är mot de som inte står mig så nära, typ, barnens dagis eller skolkompis föräldrar,en ytlig bekant, en kund osv.Där känner jag med mig själv att jag försöker undvika helt enkelt för att jag inte vet hur jag ska bete mig eller vad jag ska säga.Jag känner mig inte tillräcklig "nära" för att kanske ha "rätt" att klampa in och eventuellt, göra nån ledsen osv. samtidigt mår jag hemskt dåligt av att vara så feg och inte visa mitt deltagande.Hur är bäst att göra i sådana situationer?Tack, för att du är öppen och delar med dig av dina erfarenheter!
    Det var flera föräldrar på min sons dagis som bara kom fram till mig och kramade om mig efter att vår dotter dött. Några delade med sig av sina känslor. "Jag kan inte förstå att det är sant!" Vissa ville veta hur vi kände "Hur mår ni? Hur mår Julius?" osv. Det mest sårande var att se hur människor vände bort blicken, "låtsas som ingenting", hur de plötligt blev väldigt upptagna av att knyta skorna, gräva efter mobilen i handväskan etc. som om man vore pestsmittad. Jag förstår att det handlar om osäkerhet och rädsla, men ack vad jag önskar att denna världen skulle vara mindre osäker och rädd. Människor är rädda att göra fel, men det största felet man kan göra är att göra ingenting alls. Hellre ett tafatt försök till tröst än kylig tystnad. Möt blicken. Se henne/honom. Säg "Jag är så ledsen för er skull". Hur svårt kan det egentligen vara?

    Kram på er!
  • Jordgubbssmak

    Det är svårt, jätte svårt, man vill så väl och man är så rädd för att klampa in där man inte har att göra och riva upp nått.

    Tack för ditt svar, jag ska bära det med mig

  • sisådär

    Jag tycker att detta är viktiga saker att diskutera. Och jag tror att det handlar mer om rädsla inför döden än svek. Rädda människor måste svika, de kan inte annat.
    Detta är mina tankar kring det tillstånd jag kallar "de osynligas land".

    "Jag har flyttat till de osynligas land. Inte för att jag ville. Jag var tvungen. Jag kom dit den dag mitt barn dog. Då tystnade omgivningen. Många ville inte se mig. Ännu mindre höra mig tala om mitt döda barn. De tystnade när jag öppnade munnen. De tog omvägar för att undkomma mötet med mig. Som om jag var osynlig, eller ännu värre som om jag var farlig.
    Och nu vet jag, när jag bara står med ena foten kvar i landet, att det var av rädsla. Jag visade dem att döda barn tillhörde verkligheten. Att det kan hända. Det som inte får hända. För att det är avskyvärt. Jag visade inte det för att jag ville. Jag kände skuld för att jag fick andra att må dåligt. Och livet förlorade helt sin lyster. Först förlora ett barn, sedan bli osynlig."

    Men det fanns stadiga människor som stod som pelare i det vanmaktens vatten jag höll på att drunkna i. De som benämnde det som hänt och talade till mig. De som frågade och visade att jag fanns. Att mitt döda barn hade funnits. De som bar på mod och styrka. De som gjorde hela skillnaden och som fick livsgnistan att glimma till ibland. Och jag tror att dessa människor är änglar, hitskickade för att göra hela skillnaden. Mellan ont och gott och för att jorden ska ha en framtid. Jag ska försöka bli en sådan ängel. Som ger hopp och som ser den som för andra blivit osynlig.

  • Remsan
    Jordgubbssmak skrev 2007-08-30 17:59:18 följande:
    Det är svårt, jätte svårt, man vill så väl och man är så rädd för att klampa in där man inte har att göra och riva upp nått.Tack för ditt svar, jag ska bära det med mig
    Fina du. Ha som minne att du inte kan riva ett sår som redan blöder. En mamma eller pappa med en tom famn är ett vandrande blödande sår. Du kan inte påminna dem om någon smärta, för smärtan är deras dagliga verklighet. Den förvinner inte för att andra inte vill se den/vågar se den. Vi uppskattar att du ser vår smärta och bekräftar den, hellre än att du blundar för den. Min värld stannade när min dotter dog. Och jag ville att människor i min omgivning också skulle stanna upp en stund där tillsammans med mig, inte bara rusa vidare som om ingenting hade hänt. Det mest fruktansvärda hade ju hänt mig. Ingenting skulle någonsin bli som förut igen.
     
    Jag förstår att rädslan och osäkerheten är av hänsyn, och kanske är det just ett svenskt fenomen. Vi skulle kanske behöva bli lite mer "hänsynslösa" när det kommer till att visa att vi faktiskt blir berörda och bryr oss om.
  • Remsan
    sisådär skrev 2007-08-30 20:22:00 följande:
    Jag ska försöka bli en sådan ängel. Som ger hopp och som ser den som för andra blivit osynlig.
    Du är redan just en sådan ängel min vän. Du behöver inte försöka. Tack för alla gånger du sett mig.  
  • sisådär
    Remsan skrev 2007-08-30 20:47:47 följande:
    Jag förstår att rädslan och osäkerheten är av hänsyn, och kanske är det just ett svenskt fenomen. Vi skulle kanske behöva bli lite mer "hänsynslösa" när det kommer till att visa att vi faktiskt blir berörda och bryr oss om.
    Så rätt. Jag håller med om att det kanske är svenskt att visa "hänsyn", att få behålla sin "integritet" och sitt "revir". Men det skapar mycket ensamhet bland de som behöver samhörighet.
    När jag tänker efter är det egentligen ganska otypiska, osvenska personer som visat tillräcklig hänsyn(slöshet?) för att bryta igenom min osynlighet. Människor som äger en del osvenska drag. En hel del civilkurage också. De är inte många. Men oerhört förgyllande och livsviktiga.
    Jag minns när jag återvände till mitt arbete (3 mån efter Ellas död) och möttes av en 4 åring med sin mamma (jag är förskollärare):
    -Vem sköt din bäbis? frågade hon rättframt. (i hennes värld, med 2 storebrorsor som leker cowboy och spiderman dör man bara om man blir skjuten) Det gav en naturlig öppning till ett samtal kring det som hänt vår familj.
    Men Gud vad man hade behövt fler sådana!
  • Remsan

    Ja, ibland undrar jag om inte Sverige är världens ensammaste land...
    Där prestation, självständighet och duktighet står högst upp på listan när det kommer till vårt mått på tapperhet och att betraktas som en lyckad människa. Ömsinhet, värme och kärlek har fått stryka på foten. En ganska kall och tuff tillvaro som få människor egentligen trivs med men som vi ändå av någon underlig anledning spelar med i och accepterar.
    I Sverige, vårt duktiga land, där ska varje familj vara ett eget litet företag som sköter allting själva. Allt från karriärer, hushåll, trädgård, barn, renoveringar mm till sorg, lidande och smärta...


    sisådär skrev 2007-08-30 22:32:18 följande:
    Men det skapar mycket ensamhet bland de som behöver samhörighet.
  • Ankan1980

    Tack för att du delar med dig.
    Varma hälsningar Annika

  • Marcusa82

    Jag vill berätta en sak som hände mig. Jag bodde i många år i en annan stad , där jag fick en mycket nära vän. hennes son var bara två år när han drabbades av cancer. det var en chock även för mig, och jag visste med en gång att jag ville ställa upp allt jag kunde på min vän. hon och hennes man fick iltransport till lund och jag sa till henne , ring mig när som helst från lund när du behöver en vän att prata med. många var de nätter då telefonen väckte mig, och det var min vän som behövde prata. vi satt i telefonen med 20 mil ifrån varandra och jag lyssnade och lyssnade. många gånger var de också då jag låg på knä i mitt sovrum och bad till gud att hennes son skulle klara sig.. hennes son klarade sig tack och lov.flera år senare flyttade jag från staden och vår kontakt blev mindre. Dagarna efter min Marcus hade dött så ringde jag upp min vän kl var tre och jag kunde inte sova av all sorg och förtvivlan. kan aldrig glömma svaret jag fick. när jag började berätta. " snälla du , jag skall upp och jobba kl sex, så jag måste sova. chockad la jag på luren. vill väl också berätta att jag aldrig mer ringt upp henne igen och att hon aldrig mer räknas som min vän. kram från marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad

  • tindra 2006

    Så bra skrivet TS...det stämmer så bra in på allt som man tänker när man har förlorat sitt barn...


    Madde,mamma till ängeln Nicklas och tre jordbarn
  • Twixie

    Det är så viktigt att bli påmind om det här som anhörig till någon som förlorat ett barn. Jag vet med mig att jag tyvärr alldelles för sällan pratar om E. Vill, men är samtidigt så svenskt rädd för att göra "fel". Det är nu snart åtta år sedan hon blev en ängel, men hon är fortfarande lika saknad och älskad. Det är så skönt med barn, de kan fråga och prata på ett sätt som vi vuxna inte alltid vågar. E storebror pratade ofta om henne och även hennes lillebror pratar om henne ibland - trots att de aldrig träffats. Vi kanske borde bli mer som barn - våga prata om det som är jobbigt. Jag har lärt mig nu att hellre säga något än att hålla tyst. Tack för det du skrev. det påminde mig om att ge föräldrarna en extra kram nästa gång jag träffar dem!

    Beklagar verkligen din sorg

    *kram*

  • Remsan
    Marcusa82 skrev 2007-08-31 10:33:05 följande:
    Jag vill berätta en sak som hände mig. Jag bodde i många år i en annan stad , där jag fick en mycket nära vän. hennes son var bara två år när han drabbades av cancer. det var en chock även för mig, och jag visste med en gång att jag ville ställa upp allt jag kunde på min vän. hon och hennes man fick iltransport till lund och jag sa till henne , ring mig när som helst från lund när du behöver en vän att prata med. många var de nätter då telefonen väckte mig, och det var min vän som behövde prata. vi satt i telefonen med 20 mil ifrån varandra och jag lyssnade och lyssnade. många gånger var de också då jag låg på knä i mitt sovrum och bad till gud att hennes son skulle klara sig.. hennes son klarade sig tack och lov.flera år senare flyttade jag från staden och vår kontakt blev mindre. Dagarna efter min Marcus hade dött så ringde jag upp min vän kl var tre och jag kunde inte sova av all sorg och förtvivlan. kan aldrig glömma svaret jag fick. när jag började berätta. " snälla du , jag skall upp och jobba kl sex, så jag måste sova. chockad la jag på luren. vill väl också berätta att jag aldrig mer ringt upp henne igen och att hon aldrig mer räknas som min vän. kram från marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad
    Det är verkligen fullständigt obegripligt hur en människa kan göra så. Särskilt efter att själv ha varit på väg att förlora ett barn. Särskilt efter att du funnits där för henne så som du gjorde. Hur kan man bara göra så? Dessa vansinniga svek. De är ibland långt svårare att leva med och acceptera än sorgen. Sorgen är där den är, ingenting man gör kan förändra det. Men det människor omkring gör och inte gör kan göra skillnad. Sveken gör sorgen svårare att bära. Har hon aldrig försökt höra av sig till dig efter det? 

    *chockad över det fullständigt omänskliga beteendet*

     
  • respire

    Jag har inte förlorat ett fullt utvecklat barn. Men jag förlorade mitt mirakel i v12.
    Jag känner igen omgivningens reaktioner eller brist på den. Här var det nog mer tvärt om "ryck upp dig, det finns värre saker". Ja det finns värre saker och det är säkert svårare och tyngre att förlora sitt barn senare i graviditeten eller efter det är fött. Men jag har också rätt till min sorg.
    Det där med tystnaden känner jag också igen och många har svårt att förstå hur ont det gör.
    Jag har tagit mitt missfall mycket hårt.

    en stor varm kram till er som förlorat era barn!

  • luckysun

    Jag upplever det som att folk tittar snett på mig och inte vill prata med mig. Hemskt. Så känner jag att min killes släkt gör iallafall. Kanske för att dem är så problemfria själva. Vet inte.

  • happy72
    Marcusa82 skrev 2007-08-31 10:33:05 följande:
    Jag vill berätta en sak som hände mig. Jag bodde i många år i en annan stad , där jag fick en mycket nära vän. hennes son var bara två år när han drabbades av cancer. det var en chock även för mig, och jag visste med en gång att jag ville ställa upp allt jag kunde på min vän. hon och hennes man fick iltransport till lund och jag sa till henne , ring mig när som helst från lund när du behöver en vän att prata med. många var de nätter då telefonen väckte mig, och det var min vän som behövde prata. vi satt i telefonen med 20 mil ifrån varandra och jag lyssnade och lyssnade. många gånger var de också då jag låg på knä i mitt sovrum och bad till gud att hennes son skulle klara sig.. hennes son klarade sig tack och lov.flera år senare flyttade jag från staden och vår kontakt blev mindre. Dagarna efter min Marcus hade dött så ringde jag upp min vän kl var tre och jag kunde inte sova av all sorg och förtvivlan. kan aldrig glömma svaret jag fick. när jag började berätta. " snälla du , jag skall upp och jobba kl sex, så jag måste sova. chockad la jag på luren. vill väl också berätta att jag aldrig mer ringt upp henne igen och att hon aldrig mer räknas som min vän. kram från marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad
    Marie-Anne, vilken besvikelse. Det är fullkomligt obegripligt för mig hur din "vän" kunde göra så mot dig, efter allt du gjort för henne. I den situationen när du ringde borde ALLT annat vara oväsentligt. Du ringde ju för att du verkligen behövde henne, just då. Och sedan hade hon inte mage att ringa tillbaka dagen efter för att fråga hur mådde..eller nånsin igen. OJ, vad hon måste må dåligt..Verkligen fegt och egoistiskt gjort. Hoppas hon läser det här och lär sig något om medkänsla.
  • lurv

    Nått som jag har hunnit tänka under åren som gått sedan jag förlorade Rebecca är att det människor fruktar mest det vill dom inte prata om. Att förlora ett barn är nog alla föräldrars värsta mardröm, att då låtsas som att det inte finns kan vara ett sätt att skydda sej själv. Lite strutsmentalitet över det hela.

    Nått annat som jag har sagt många gånger till människor som sagt att de inte vet hur de ska bemöta en änglaförälder är att det vi har gått igenom smittar inte. Det är alltså inte faligt att närma sej oss utan man kan prata med oss, krama om oss och gråta med oss. Vi sprider tack och lov inga epidemier.

    Trots att det nu snart har gått 24 år sedan min dotter dog så finns sorgen där fortfarande. Numera så är den i en annan skepnad än vad den var de första åren. Då var den naken förtvivlan. Nu är den som favorittröjan, trasig och sliten men ändå så välsignat välkänd att den får hänga med ett tag till.

    Kan förövrigt bara hålla med om det du skriver i din TS.

Svar på tråden Hur jag som änglamma vill bli bemött av min omgivning