• Saskia

    sex innan äktenskap

    Står det i bibeln eller koranen att man inte får ha det?

  • Svar på tråden sex innan äktenskap
  • Halal

    Giftgrodan

    ''Jag förstår inte ditt svar. Jag pratar inte alls om vad enskilda muslimer gör eller inte gör. Jag menar att mannen i det sammanhanget har ansvaret och därmed _makten_ att göra vad han vill med pengarna, oavsett om Allah sen tycker om det eller inte. Om sedan mannen i hundra procent av fallen väljer att använda pengarna på ett bra sät spelar ingen som helst roll för frågan om han har makt eller inte. ''

    Det är du som slår ihop pengar och makt - det är väl inget ovanligt? Money talks! Men vi talar inte om det här utan om det muslimska äktenskapet. Och där är pengar INTE makt. Oavsett din tolkning.

  • JTA
    JTA skrev 2007-12-14 16:00:45 följande:
    ...
    Heja Halal! Du ger dig aldrig, det kan man i alla fall aldrig ta ifrån dig.
  • Let The Ùmmah rise again
    Tygtiiger skrev 2007-12-11 22:09:31 följande:
    Ummah: Dilsa Demirbag-Steen: författare och krönikörDilba (egentligen Dilbahar) Demirbag - hennes lillasyster, artist Och Dilsa Demirbag-Sten har skrivit en väldigt bra bok, förresten - jag uppfattade den inte som mot islam, men mycket mot en kvinnoförtryckande kurdisk kultur. Och en hyllning till en mycket speciell mormor!!
    Ja jag vet att hon har skrivit en bok för inte så länge sedan. Ja det förekommer mycket kvinnoförtryck hos kurderna, men alla utför inte detta och deras förtryck mot kvinnan har inget religöst samband. För att kurder är väldigt stränga när det gäller kvinnor och deras uppförande, kollar varje vecka om en film som berättar om deras uppförande mot kvinnor i turkiet. Och där utspelar sig verkligheter som uppstått i filmen om det som sker hos kurderna och deras kultur. Ingen trevlig syn och rättvisa gentemot kvinnan, för att ett endaste rykte kan betyda döden för en kurdisk flicka och ingen bryr sig om varken vittnen och hedern och kulturen har gjort dessa människor blinda! Jag tycker att sharia är mer rättvist och denna utförs inte förrän vittnen och bevis lagts fram på bordet åtminstonde!
  • Rataxes

    "Ingen trevlig syn och rättvisa gentemot kvinnan, för att ett endaste rykte kan betyda döden för en kurdisk flicka och ingen bryr sig om varken vittnen och hedern och kulturen har gjort dessa människor blinda! Jag tycker att sharia är mer rättvist och denna utförs inte förrän vittnen och bevis lagts fram på bordet åtminstonde!"

    Halleluja, sedan är det helt okej att piska och stena vederbörande, bara det görs enligt sharia. Sieg Hallelujah!

  • Let The Ùmmah rise again
    Rataxes skrev 2007-12-14 21:20:54 följande:
    "Ingen trevlig syn och rättvisa gentemot kvinnan, för att ett endaste rykte kan betyda döden för en kurdisk flicka och ingen bryr sig om varken vittnen och hedern och kulturen har gjort dessa människor blinda! Jag tycker att sharia är mer rättvist och denna utförs inte förrän vittnen och bevis lagts fram på bordet åtminstonde!"Halleluja, sedan är det helt okej att piska och stena vederbörande, bara det görs enligt sharia. Sieg Hallelujah!
    Bra att du har något att tillägga till mitt inlägg! Din åsikt är betydligt annorlunda än min så är det på Fl
  • grynflingan

    Tygtiger,
    jag såg din fråga några sidor tillbaka. Det verkar som denna tråd är en debatt mellan muslimer och icke muslimer. Jag är ju då kristen och kan bara utgå från det perspektivet.

    På individnivå anser jag inte att man har "rätt" att bry sig, om inte en person ber om det eller efterfrågar ens åsikt eller om det finns någonslags nära relation. Eller, jo man har rätt att bry sig men man har inte rätt att visa det om inte den andra personen "öppnar dörren och bjuder in" så att säga. Här i Skandinavien har vi ju en kultur där den privata sfären är väldigt stor och det anses väldigt fult att gå in på den privata sfärens gränser (även om dom kan vara rätt vaga ibland). Ibland tycker jag att våran kultur är lite på gränsen till "sköt dig själv och skit i andra"; dvs individualistisk som i egoistisk. Jag tror det blir stora kulturkrockar ibland på det här området. Jag har personligen inte ont av att Jehovas ringer på min dörr eller att Hare krishna haffar mig på stan, men jag vet många som blir rent ut rasande av det. Jag kan ha lite svårt att dela den känsla men jag förstår att det handlar om att några har blivit alltför påträngande. Och det har jag respekt för.

    Om man lyfter det hela till en "kollektiv nivå" dvs, man diskuterar i generella termer, ska man ha "sex utanför äktenskapet" eller ej, typ. Då anser jag att det är fritt fram i debatten, då gäller det ju ingen personligen eller hur? Om alla är införstådda med att var och en lever sitt eget liv och är 100% ansvariga för sina egna handlingar så kan ju egentligen ingen annan på allvar diktera en annan människas liv. (att man kan ge "vägledning" är väl en annan sak).

    Till kristna vs icke-kristna då. Först, kallar man sig kristen så betyder det någonting. På engelska finns ett uttryck "my brother's keeper" som jag saknar på svenska, men det går ut på att man "av kärlek och omtanke håller "reda" på sin broder. Ingen människa lever i ett vakuum och "no man is an island" därför tycker jag ibland att den västerländska invidualismen (skit du i va jag gör) krockar med kristendomen. Därmed är inte sagt att man har rätt att på något sätt "kontrollera sin broder", som sagt var och en är personligt ansvariga för sina liv.

    Till icke-kristna då. Bekänner man sig inte till den kristna tron så bekänner man sig inte heller till den kristna etiken? Jo visst kan man göra det, men ingen kan ju förvänta sig det, eller hur? Således - nej en kristen har då inte rätt att bry sig på samma sätt.

    Men om vi lyfter det till kyrkan vs icke-kristna och samhällsnivån (den kollektiva) så säger Jesus själv: Ni är världens salt, om saltet mister sin sälta duger det inte till annat än att trampas på. Kyrkan har en uppgift i samhällsdebatten att propagera för och föra ut kristna normer och värderingar. Kort sagt Kyrkan ska influera och påverka det samhälle hon finns och verkar i, men hon ska inte kontrollera eller befinna sig i maktposition. Rörigt eller förståeligt?

    Nu kallar mina barn och tvätten så nu måste jag kila! Hejs!!

  • Halal

    JTA

    ''Heja Halal! Du ger dig aldrig, det kan man i alla fall aldrig ta ifrån dig. ''

    Är det bra eller dåligt?

    Kram på dig

  • Tygtiiger

    Grynflingan: helt förståeligt och en ståndpunkt som jag absolut sympatiserar med. Som agnostiker saknar jag just en kyrka som talar med en stark etisk/normativ röst, grundat i evangelierna - om man läser bibeln så hade ju Jesus tydliga åsikter om hur man ska leva.

    Det är också lättare att som icke-troende förhålla sig till ett samfund som står upp för sina värderingar. Jag tycker tex att evangelisk kristendom i amerikansk tappning är gräslig men då har man ett utgångsläge att debattera ifrån!

    Jag tror uttrycket du far efter är "ta vara på sin broder", förresten. Och det saknar jag också i delar av vår kultur. Det borde vara möjligt att finna en balans mellan iskall individualism och förkvävande, kontrollerande kollektivism, oavsett religiös ståndpunkt.

  • JTA
    Halal skrev 2007-12-15 11:04:01 följande:
    JTA''Heja Halal! Du ger dig aldrig, det kan man i alla fall aldrig ta ifrån dig. ''Är det bra eller dåligt?Kram på dig
    Det var positivt menat när jag skrev det, men nu när du som vanligt svarar på vad jag skriver måste ag som vanligt tänka efter vad jag egentligen menar, och då... äh förresten, förra försöket gäller.
  • Halal

    JTA

    ''Det var positivt menat när jag skrev det, men nu när du som vanligt svarar på vad jag skriver måste ag som vanligt tänka efter vad jag egentligen menar, och då... äh förresten, förra försöket gäller. ''

    Oki doki, tack.

    (....är jag duktig NU då som kan knipa käft med en fråga/kommentar....?

Svar på tråden sex innan äktenskap