• nattasmamma

    Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...

    Eller kan man få ställa sig i kö redan efter 10 månader?
    Jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande som blev till på första försöket. Nu med en ny man har vi försökt sedan september -07 utan resultat. Vi är ganska säkra på att hans simmare inte fungerar som de ska och vill få det bekräftat.
    Går det att hoppa över att utreda mig och bara göra ett spermaprov på honom?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...
  • nattasmamma

    Jag har nu fått reda på att ljumskbråcket min sambo hade när han var liten egentligen var ett pungbråck....min sambo pratade med sin mamma om att vi hade anmält oss till utredning.

    Så ledsen just nu...tänk om det är därför vi inte blir gravida??

  • Solkattan

    Du ska se att det ordnar sig...
    Det var ju jättebra att svärmor berättade att det var ett pungbråck. Det får Ni ta med Er till läkaren nu till hösten när Ni påböjar Er utredning...

    Fast samtidigt kanske det inte var så bra att du fick reda på det redan nu... för om det finns nån likhet mellan oss tjejer här på FL så är det väl att vi har en extremt utvecklad förmåga att oroa oss!!

    Om det nu beror på pungbråcket så finns det säkert nåt man kan göra för att Ni ska lyckas bli gravida... :)

    //Solkatta

  • Simba79

    Försök se det som att det är bra att ni vet varför det kan vara svårt. Då ökar ju sannolikheten att ni får rätt hjälp!

    Det finns mycket hjälp av olika slag att få, så det kommer troligtvis att lösa sig på ett bra sätt. Ert första steg är utredning och utifrån den så kan ni sedan gå vidare om det skulle behövas.

    Lycka till!

  • nattasmamma

    Tack vad ni är gulliga! Jag ska försöka att inte stressa upp mig men det är svårt. Jag har fått en telefontid i slutet på juli med en läkare ang pungbråcket och så har vi blivit lovade remisser till provtagning i början av september. Det känns som vi är på rätt väg i nu iaf. Tack för hjälpen alla!

    Nån som vet om pungbråck oftast leder till fertilitetsproblem eller om det är ovanligt?

  • Bling1975

    Att bara lämna ett spermaprov helt privat utan kötid är inte speciellt dyrt, kostar under 1000:- så det kan man ju alltid börja med om man misstänker fel där.

    Men kvinnors fertilitet kan ändras kraftigt efter en graviditet så det behöver inte alls betyda något att man har barn sedan tidigare. Det finns det många exempel på här på FL där samma man och kvinna lätt fick första barnet och sedan inte får till syskon.

    Vi kände också på oss att något var fel och sökte hjälp redan efter 9 månader, men då hade jag varit utan p-piller i 2 år. Vi valde då att gå helt privat och betala själva eftersom vi var otåliga. Det kostade 4.500:- för oss båda om jag inte missminner mig. Vi hade också rätt eftersom min man knappt hade några spermier alls. Idag är han helt steril så det var tur att vi inte försökte själva i några år innan vi fick hjälp. Nu har vi några spermier och några embryon i frysen i alla fall.

    Jag är rätt säker på att pungskador kan leda till nedsatt fertilitet även om det inte behöver göra det. Men så länge det finns produktion så kan de hjälpa er, och den borde inte ha slagits ut av ett bråck.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Ladycocos
    wero73 skrev 2008-07-10 14:31:22 följande:
    Klart det var nån annans plats, varför skulle det annars vara kö till utredningarna? Det finns inte obegrändat med platser, inte ens privat.
    Det är faktiskt inte kö till alla privata alternativ!!! Vi ska till Sophiahemmet 8 augusti, det enda vi behövde passa i i tidschemat var att vi båda skulle lämna prover som skulle hinna analyseras innan besöket
  • Bling1975
    Ladycocos skrev 2008-07-11 08:31:59 följande:
    Det är faktiskt inte kö till alla privata alternativ!!! Vi ska till Sophiahemmet 8 augusti, det enda vi behövde passa i i tidschemat var att vi båda skulle lämna prover som skulle hinna analyseras innan besöket
    Helt sant, man ska även hålla isär privatägda kliniker som är landstingsanslutna och helt privata kliniker. På de helt privata klinikerna så betalar man HELA kostnaden själv, de har oftast ingen kö alls och de flesta som väljer det alternativet gör det ju för att landstinget inte är villiga att betala ännu eller har för lång kö.
    Stitch längtar efter Lilo
  • lina822

    Jag har blivit orolig efter 3 månader. Ringde kliniken och sa att vi försökte över 10 månader! Så tills vi fick komma fram i kö så har vi försökt nästan 5 månader. Och det visade att min man hade bara 1% spermier med normal utseende. Det är ju bättre att veta så fort som möjligt. Och det gör ju inget om man kollar upp direkt och inte går och undrar i ett år. för att om man ska sen göra ivf osv så tar det lång tid så varför ska man dröja???
    Dessutom om man är inte så ung?
    Tycker det är orättvist att man behöver vänta i ett år för att få göra undersökningar.

  • Baby önskas

    Min man hade ett ganska allvarligt pungbråck när han var liten och vi har fått beskedet att det är inga problem för oss att bli med barn via Ivf, sa vår läkare vid Sophiahemmet.Priserna varierar men man får räkna med att punga ut ganska mycket redan vid inledande undersökningarna om man går den privata vägen. Annars så är det minst arton månadders väntetid som gäller här i Stockholm väntetiderna och reglerna kan variera från kommun till kommun. En annan viktig sak att tänka på här är att om man vill ha ett syskon till det första barnet, så får man inte fler försök i den offentliga kön om man har fått ett barn via privatklinik.

    I alla fall min man hade 17 miljoner rackare, ingen rörlighet, deformerade och det skulle tydligen funka ändå, så det ska nog inte bli några problem för er! =)

    *Lycka till*

Svar på tråden Måste man vänta ett år innan man får en fertilitetsutredning?...