• Anonym (orolig)

    plötslig spädbarns död....

    kanske en liten okänslig fråga men jag är så himla nojig över detta.
    En kompis till mig sa att man kan "se" på ett barn om det är "på väg att dö i psd".
    Får man vara okänslig och fråga:
    ni som haft oturen att förlora erat barn i psd, såg ni nått annorlunda med barnet nu i efterhand när ni tänker tillbaka på situationen?
    blev lite luddigt men jag hoppas att ni förstår min fråga.
    jag menar absolut inte att trampa nån på tårna eller arr såra någon,
    jag har en bebbe på 2 månader och är jätte nojjig sen min kompis sa detta.
    Då min bebbe sover väldigt mycket.
    Är det normalt?

  • Svar på tråden plötslig spädbarns död....
  • Mirva
    Anonym (Alletch) skrev 2010-12-19 22:11:50 följande:
    Jag lämnar aldrig mitt barn 9 meter ifrån mig, och max 5minuter. Man sover ändå dåligt när man har ett spädbarn, jag kollar honom alltid, se till att han andas, det är mitt bästa sätt undvika spädbarns död, att vara med mitt barn hela tiden, han får vara med i köket, i badrummet i varsomhelst,bredvid mig när jag sover , man sover inte djup ändå, har man ett barn då kollar man på sitt barn hela tiden när man är orolig,följ instinkten, jag letar inte på elektroniska andningslarm för de kan gå sönder eller får defekt, min tips är lämna aldrig dit barn sovande ensam.
    Hela tiden? Du måste skämta. Så vi tusentals föräldrar som förlorat ett barn i PSD har ingen instinkt? Sitter du verkligen och stirrar på ditt barn hela tiden när han sover? För det är just det du måste göra om du ska vara säker på att inte missa om han slutar att andas. Man hör inte om ett barn slutar att andas även om man ligger bredvid barnet. Det hörs inte när ett barn slutar att andas. Tänker du likadant med brandlarm, att du känner på dig när det ska börja brinna?
  • Mirva
    inyourface skrev 2010-12-19 22:18:38 följande:
    Har inte förlorat ett barn själv,råkade bara snubbla över tråden. Jag är så grymt ledsen för er skull, ni som mist era älsklingar! Livet är så jävla grymt. Kram till er alla!!!
    Tack.
  • HardrockGoddess
    Anonym (orolig) skrev 2008-11-04 20:02:54 följande:
    kanske en liten okänslig fråga men jag är så himla nojig över detta.
    En kompis till mig sa att man kan "se" på ett barn om det är "på väg att dö i psd".
    Får man vara okänslig och fråga:
    ni som haft oturen att förlora erat barn i psd, såg ni nått annorlunda med barnet nu i efterhand när ni tänker tillbaka på situationen?
    blev lite luddigt men jag hoppas att ni förstår min fråga.
    jag menar absolut inte att trampa nån på tårna eller arr såra någon,
    jag har en bebbe på 2 månader och är jätte nojjig sen min kompis sa detta.
    Då min bebbe sover väldigt mycket.
    Är det normalt?
    Min dotter Leonora dog nästan 6 månader gammal i plötslig spädbarnsdöd. Dygnet innan hon dog , så lade vi märke till att hon åt ganska mycket mindre än vanligt. Har dock inte fått någon bekräftelse på att detta skulle kunna visa på PSD.

    Sedan har jag läst att man har upptäckt högre seratoninhalter i hjärnan hos barn som dött i PSD, och vad serotoninet gör (det är alltså en signalsubtans) är att barnen blir ofta harmoniska och glada. Detta har jag inte heller belägg för, men jag vet ju själv att min dotter var väldigt glad och hon var en lättskött bebis.
  • Elias Emil

    Jag har inte läst tråden men jag har andningslarm. Det finns ju på marknaden så varför inte. Kan ju inte skada men kanske nytta...

  • Anonym
    HardrockGoddess skrev 2010-12-22 10:00:22 följande:
    Min dotter Leonora dog nästan 6 månader gammal i plötslig spädbarnsdöd. Dygnet innan hon dog , så lade vi märke till att hon åt ganska mycket mindre än vanligt. Har dock inte fått någon bekräftelse på att detta skulle kunna visa på PSD.

    Sedan har jag läst att man har upptäckt högre seratoninhalter i hjärnan hos barn som dött i PSD, och vad serotoninet gör (det är alltså en signalsubtans) är att barnen blir ofta harmoniska och glada. Detta har jag inte heller belägg för, men jag vet ju själv att min dotter var väldigt glad och hon var en lättskött bebis.
    beklagar sorgen. måste dock påpeka att man har upptäclt att psd kan ha samband med LÅG seratoninhalt, inte hög
  • Anonym

    Var går gränsen på psd, när kan man börja känna sig lugn eller lugnare, när kan man börja leva någorlunda normalt i sin sömn

  • B Rus
    HardrockGoddess skrev 2010-12-22 10:00:22 följande:
    Min dotter Leonora dog nästan 6 månader gammal i plötslig spädbarnsdöd. Dygnet innan hon dog , så lade vi märke till att hon åt ganska mycket mindre än vanligt. Har dock inte fått någon bekräftelse på att detta skulle kunna visa på PSD.

    Sedan har jag läst att man har upptäckt högre seratoninhalter i hjärnan hos barn som dött i PSD, och vad serotoninet gör (det är alltså en signalsubtans) är att barnen blir ofta harmoniska och glada. Detta har jag inte heller belägg för, men jag vet ju själv att min dotter var väldigt glad och hon var en lättskött bebis.
    Läste också att serotoninhalten var låg, inte hög, hos de drabbade barnen.

    Styrkekramar till er som förlorat sitt barn! Hjärta
  • Ängeln Teo

    Läste i en tråd tidigare i vinter en flickan som var fyra eller fem som dog i psd. Läkarna hade sagt att det kan ske ända upp till sex år. Jag har inget belägg för detta. Endast vad jag läst.


    vi ses igen
  • Mirva
    Ängeln Teo skrev 2011-02-13 10:22:45 följande:
    Läste i en tråd tidigare i vinter en flickan som var fyra eller fem som dog i psd. Läkarna hade sagt att det kan ske ända upp till sex år. Jag har inget belägg för detta. Endast vad jag läst.
    Plötslig spädbarnsdöd kallas det när spädbarn dör av helt oförklarlig anledning. Läkaerna kan möjligen ha sagt att dödsorsaken liknat psd, men de kan aldrig sagt att det var psd. Så den som skrev i tråden hade nog missuppfattat något du läste.
    Anonym skrev 2011-01-13 21:26:51 följande:
    Var går gränsen på psd, när kan man börja känna sig lugn eller lugnare, när kan man börja leva någorlunda normalt i sin sömn
    Med ett andningslarm kan man leva någorlunda normalt i sin sömn, om man inte redan har ett. Upp till ett års ålder kan det ske. men risken tunnas ut efter sex månaders ålder. Ungefär ett barn per år dör i psd vid ett års ålder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-13 21:26:51 följande:
    Var går gränsen på psd, när kan man börja känna sig lugn eller lugnare, när kan man börja leva någorlunda normalt i sin sömn
    Aldrig egentligen.
    När barnet inte är spädbarn längre kan det inte dö i psd men då finns det plötslig oförklarlig död istället. Det är samma sak. Skillnaden är att det inte handlar om spädbarn längre.

    Jag beklagar så mycket alla ni som förlorat barn. Det är så fruktansvärt fel att något sånt kan hända.
Svar på tråden plötslig spädbarns död....