• Lingonflickan

    Arbooga-rättegången

    Här kan vi fortsättningsvis diskutera den pågående Arboga-rättegången istället för i Emmas tråd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-15 20:43
    Detta är tänkt att vara en tråd där själva rättegången diskuteras och där så ska ske med hänsyn och respekt. Jag vill på tyvärr försigkommen anledning be er att inte diskutera den sajt som kränker barnen och deras efterlevande.

  • Svar på tråden Arbooga-rättegången
  • Jeanette69
    Kickans mamma skrev 2009-02-28 11:16:19 följande:
    Hur lång tid har CS på sig att överklaga har det hänt ngt på den fronten?
    Jag har för mig att det är 4 veckor efter hovrättens dom - sen vinner den laga kraft och kan inte överklagas.
    Världens Bästa Isabelle
  • Jeanette69
    lollisen skrev 2009-02-28 14:04:11 följande:
    Är det någon som hört hur det gått med överklagandet? Eller nåt annat?
    Nej, jag har inte hört någonting och jag är säker på att media skulle slå upp det stort om det händer. Men det finns ju fortfarande tid kvar.
    Världens Bästa Isabelle
  • malinagirl

    Tiden för överklagan måste snart gått ut? Om man räknar från den 16 Februari och fyra veckor fram.


    Hela mitt liv har varit en enda lång uppförsbacke, men nu går det äntligen utför
  • Deoran
    malinagirl skrev 2009-03-11 19:13:46 följande:
    Tiden för överklagan måste snart gått ut? Om man räknar från den 16 Februari och fyra veckor fram.
    Advokaten har en månad på sig att skriva ihop överklagandet. Efter att han har lämnat in det - vilket jag inte vet om han har gjort eller ej - så följer handläggningstiden. Hur lång den är vet jag inte, men någon tid lär väl även det ta. HD måste ju noggrannt prova försvarets argument innan de fattar sitt avgörande beslut.

    Som ni vet så är det mycket ovanligt att fall går vidare i HD, men jag anser det inte uteslutet i detta fall, eftersom bevisningen i vart fall rent tekniskt sett är obefintlig. Hovrättens dom har tillkommit enbart på indicier, men det saknas helt bevis för att hon har utfört morden. Hovrättens dom är enbart baserad på indicier, dvs sannolikheter och en fråga som HD måste ta ställning till är om ett mordmål som detta ska kunna avgöras på rena indicier. Emmas vittnesuppgift är inget bevis vilket visas av att tingsrätten valde att inte döma Christina på den grunden. Emmas vittnesmål anses av många vittnesexperter vara utan värde pga att minnebilder vid en så svår misshandel som hon utsattes för tillmäts ringa bevisvärde.

    Du kan emellertid vara lugn för att pressen bevakar detta mål och så snart vi har HDs yttrande får vi läsa om det ! Sorgligt nog så har kanske denna tråd då stängts . Någon som vill ta på sig att initiera en fortsättningstråd innan dess ?
  • Lasis
    faster skrev 2009-03-13 18:57:46 följande:
    då var det inlämnat en överlagan.....suck
    Det var ju inte speciellt oväntat.
    Det kommer inte heller att vara speciellt oväntat när HD inte beviljar henne PT.
  • Kickans mamma

    jag tyckte ngn skrev att denna snart tog slut? kanske missförstod

  • Baba Screetch
    Svar på #2970
    Kickans mamma skrev 2009-03-13 21:36:48 följande:
    jag tyckte ngn skrev att denna snart tog slut? kanske missförstod
    det är lite det vi har väntat på....
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Ztampe

    Kickans mamma skrev 2009-03-13 21:36:48 följande:


    jag tyckte ngn skrev att denna snart tog slut? kanske missförstod
    Enligt 3-månadersregeln så stängs denna snart så det är ju bra att du starta en ny med tanke på att hon överklagat.
Svar på tråden Arbooga-rättegången