• beffen

    Audi A6 med v6. 2,8 liters motor. Byta ner sig?

    Hallå jag kör en audi a6 med en v6. 2,8 liters motor i, min fråga är då.
    Vad för bil kör du och vilken bil skulle du byta till.
    ( jag vill ha en liknade i storlek men med mindre motor)
    Om du intresserd så kom med förslag

  • Svar på tråden Audi A6 med v6. 2,8 liters motor. Byta ner sig?
  • Herr Hagelin
    D33R skrev 2009-10-01 21:51:13 följande:
    Herr Hagelin skrev 2009-09-27 21:49:59 följande: jag hade en audi A6 med samma motor innan den lever tyvärr inte längre. nu för tiden rullar jag runt i Volvo 850 T5. och för varje dag jag kör ut på motorvägen saknar jag min audi mer och mer :'( och då menar jag inte pga kraften under huven men komforten i audi är ljusår mer utvecklat än volvos. samma sak gäller säkerheten. det enda positiva med volvon är att vissa delar är billiga.
    ja den är ju härlig att köra. o att det händer nått när man vill göra en omkörning gör ju inget heller.

    nää ja har ju ingen anledning att byta men jag har alltid gillat volvo..
  • qwoxy

    Det är knappast att byta åt rätt håll, men jag har kompletterat min realtivt nya Toyota Corolla-kombi med att köpa en lite äldre och billigt Chrysler Grand Voyager.

    Som det ser ut nu kommer jag nämligen att ha min dotter på heltid och i november blir det tillökning - troligen en son. Den blivande modern har två barn sedan tidigare så vi behöver en bil med plats för sex personer om vi ska kunna åka någonstans tillsammans.

    Å andra sidan funderar jag på att byta corollan mot något ännu mindre och bränslesnålare, men då börjar vi komma ner i vad som mest känns plastigt och som en leksak (på det negativa sättet). Vore fint med något som drog max 0,5.

  • ericlofberg

    Spännande. Klart det går att hitta riktigt snåla bilar som inte känns plastiga eller pappiga. Frågan är ju bara vad du har för budget?

    Att gå ned från Corollans 7,5l/100km till en bil som drar 5,0l/100km ger dig en årlig besparing på 3000 om du kör 1000 mil/år. Eller 250kr/månaden. Inga större pengar precis... Finns mer att spara på lägre försäkringspremier eller lägre service- och underhållskostnader.

  • Memnok77

    Jag har fått en ögonöppnare när det gäller ungar.... jag och tjejen var iväg och köpte en barnvagn igår. Trots att jag hittills har ansett mig köra jordens största kombi (kom igen nu mercor är ju det närmaste pansarvagnar man kommer) så tog vagndjäveln upp i stort sett hela bagaget.

    Skall det vara så här är det ju lika bra att sätta en motor på vagnen och köra omkring i den istället.

  • beffen
    Memnok77 skrev 2009-10-06 15:16:49 följande:
    Jag har fått en ögonöppnare när det gäller ungar.... jag och tjejen var iväg och köpte en barnvagn igår. Trots att jag hittills har ansett mig köra jordens största kombi (kom igen nu mercor är ju det närmaste pansarvagnar man kommer) så tog vagndjäveln upp i stort sett hela bagaget.Skall det vara så här är det ju lika bra att sätta en motor på vagnen och köra omkring i den istället.
    haha. du får ställa vagnen på sidan tar mindre plats då.
  • Memnok77
    beffen skrev 2009-10-06 19:17:42 följande:
    haha. du får ställa vagnen på sidan tar mindre plats då.
    Japp... frågan är hur fanken man skall få plats med alla andra jäkla prylar. Folk som har flera ungar måste ju köra runt i lastbilar för att få plats med allt.
  • beffen
    Memnok77 skrev 2009-10-06 19:23:01 följande:
    Japp... frågan är hur fanken man skall få plats med alla andra jäkla prylar. Folk som har flera ungar måste ju köra runt i lastbilar för att få plats med allt.
    det är en bra fråga .. det är väl där takboxen kommer in
  • Memnok77
    beffen skrev 2009-10-07 06:52:14 följande:
    det är en bra fråga .. det är väl där takboxen kommer in
    Skall man behöva skaffa takbox också? Nej, där drar jag en gräns, det är sjukt fult. Ungarna och tjejen får ta en taxi så kan jag köra efter med bilen fullastad.
  • beffen

    så kan man ju lösa det med. men blir inte det dyrt i längden.

  • fernqvist

    Jag åker en vw passat 1,8t -03 och jag e jätte nöjd med den. Skulle vilja ha en annan bil men den får duga.

  • beffen
    fernqvist skrev 2009-10-30 21:05:34 följande:
    Jag åker en vw passat 1,8t -03 och jag e jätte nöjd med den. Skulle vilja ha en annan bil men den får duga.
    vad är det för bil du skulle vilja ha då
  • pg70

    Bilar ja...

    Själv har jag funderat på en volvo v70 DRIVe, den som drar 0.49l/100km och dessutom ett CO2 utsläpp på 129g, det i sin tur med fri skatt i 5 år. (ca 10 000kr/5 år)
    www.volvocars.com/se/campaigns/Misc/DRIVe/Pages/default.aspx

    Är omåttligt less på en bil som drar 1.5l/100km i stan men har man automat så.
    Den nya DRIVe är en diesel utan automat så man får väl vänja sig utan?

    Men en sådan bil räcker bara till om man har max 2 barn enligt mig

    Takbox: det finns snygga, enkla att lasta mjuka saker, bara kasta upp alla väskor och småplock och lasta ömtåligt i bilen.
    Jag har själv en Thule spirit 820 svart, snyggaste takboxen.

    www2.thule.com/Thule/ProductListPage____4568.aspx

  • Aquilon

    A6:an med 2,0T motorn (fyrcylindrig) är rätt schysst. Inte samma goa motorsång när man drar på, men något får man väl offra.

    Har nyss lagt order på en XC60 med D5-motorn. Inte världens snålaste, kanske... Jag tror dock inte riktigt på dessa snålmotorer. Visst drar volvos DRIVe-modeller lite soppa OM man kör med ägg under gaspedalen. Men vid normal körning då?

    För sin storlek är en XC60 förvånansvärt rymlig både invändigt och i bagageutrymmet. Fullt i paritet med en A6:a förutom att man inte behöver vika sig dubbel för att knö in ett barn i baksätet.

  • ericlofberg
    pg70 skrev 2009-11-09 10:48:29 följande:
    Bilar ja... Själv har jag funderat på en volvo v70 DRIVe, den som drar 0.49l/100km och dessutom ett CO2 utsläpp på 129g, det i sin tur med fri skatt i 5 år. (ca 10 000kr/5 år) www.volvocars.com/se/campaigns/Misc/DRIVe/Pag... Är omåttligt less på en bil som drar 1.5l/100km i stan men har man automat så. Den nya DRIVe är en diesel utan automat så man får väl vänja sig utan? Men en sådan bil räcker bara till om man har max 2 barn enligt mig Takbox: det finns snygga, enkla att lasta mjuka saker, bara kasta upp alla väskor och småplock och lasta ömtåligt i bilen. Jag har själv en Thule spirit 820 svart, snyggaste takboxen. www2.thule.com/Thule/ProductListPage____4568....
    Den nya snålversionen av V70, 1.6 DRIVe klassas INTE som miljöbil och blir således inte skattefri. För att klassas som miljöbil skall CO2-utsläppet ligga under 120g/km och det ska finnas partikelfilter. V50 i DRIVe-utförande kvalar dock in till detta.
  • legolas666

    Kör en volvo V70-R AWD som drar sjukt mycket soppa.
    det kommer bli en diesel som nästa bil.
    vilket märke återstår o se.

  • Sehlstedt

    Ska byta bort pilsnerpråmen ;( en bmw 740ia 95a rostfri och 27k mil på mätarn. 285hk och v8 mot en volvo v70 2,4t. känns lite så där faktiskt. har ju plats med barnvagn och baslåda i bmwn däremot drar den 1,35L/milen blandad körning när sambon kör :)
     

  • qwoxy
    ericlofberg skrev 2009-10-03 12:59:34 följande:
    Spännande. Klart det går att hitta riktigt snåla bilar som inte känns plastiga eller pappiga. Frågan är ju bara vad du har för budget?

    Att gå ned från Corollans 7,5l/100km till en bil som drar 5,0l/100km ger dig en årlig besparing på 3000 om du kör 1000 mil/år. Eller 250kr/månaden. Inga större pengar precis... Finns mer att spara på lägre försäkringspremier eller lägre service- och underhållskostnader.
    Jag använder faktiskt min bil och kör åtminstone 3 000 mil per år.
Svar på tråden Audi A6 med v6. 2,8 liters motor. Byta ner sig?