• thecarseatlady

    Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)

    Barn sitter säkrast bakåtvända i bilen så länge som möjligt, minst till 4-5års ålder, oavsett om man bor i Sverige, Finland, England eller någon annan stans. Detta är en tråd där vi visar att det går, bara viljan finns. Att det inte är farligt, eller ens obekvämt för ett barn att sitta med böjda ben. Men även att det är skillnad på olika bilstolar, att en del är rymligare än andra och att man inte måste vända barnet framåt i bilen bara för att det har vuxit ur eller fått trångt i EN bakåtvänd bilstol.

    Om du inte vet varför det är så mycket säkrare med bakåtvänt åkande kan du läsa här; www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.as...
    eller se på denna film; www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmo...

    Tusen tack till alla som bidrar med bilder! :o)

    Den första tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41320692.html

    Den andra tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m43888076.html

    Den tredje tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46760993.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 22:51
    HÅLL GÄRNA BILDTRÅDEN FRI FRÅN DISKUSSIONER! KOMMENTERA OCH FRÅGA GÄRNA, MEN GÖR DET HÄR I STÄLLET; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039594.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 12:38
    Länkarna till NTF och Folksam här ovan fungerar tydligen inte, så jag försöker igen;

    www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

    www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmomhurduskyddardittbarn

    Skriv gärna barnets ålder och storlek under bilden, samt vilken bil och bilstol ni har.

  • Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)
  • tinis77

    Tesii: Jag hade köpt en t-w till storebror. V70 är väl ung lika stor som en 850 inuti? Jag fick iaf plats med tre bakåtvända i våran 850, då hade jag en t-w bakom passageraren och en h-w i mitten.

  • Tesii

    Ojdå, såg att jag postat mitt inlägg i helt fel tråd, ber om ursäkt för det.. Har försökt ta bort, men lyckas inte...

  • stor grön drake

    Sonen 2 år 4½ månad i Britax TwoWay monterad i en Peugeot 307
    Han är "hemmamätt" till 96cm för en månad sen. Lite böjda ben men det gör ju inget, med ryggen rakare blev det tyvärr för rakt för honom så han inte kunde sova, så det var inte värt benutrymmet


  • stor grön drake

    Sonen 2 år 4½ månad i Britax TwoWay monterad i en Peugeot 307
    Han är "hemmamätt" till 96cm för en månad sen. Lite böjda ben men det gör ju inget, med ryggen rakare blev det tyvärr för rakt för honom så han inte kunde sova, så det var inte värt benutrymmet IMG_0333.JPG klicka för större bild


  • Nomen


    Jäntan är 3 år, knappa 15 kg tung och 97 cm lång. Hon sitter i en Britax Multitech II i en Saab 9000. Hon klagar inte på benutrymmet.
  • Nomen


    Gossen är drygt 4,5 år, c:a 19 kg tung och 107 cm lång. Han klagar inte heller på benutrymmet. Nackstödet kan flyttas upp ett snäpp till.
  • Queen Of Darkness

    Vid byte av bil fick 3½åringen och 13månaders bebisen nya bilstolar då stödbenen på deras gamla inte räckte ner. Äldsta på 5 år och 2 månader fick behålla sin two-way så att även hon får fortsätta sitta så säkert som möjligt.

    Nu i vw multivan. 3:de raden (längst bak), dragdörr på högersida och så får äldsta hoppa in förbi mellans stol.
    Äldsta i two-way. 5 år och 2 månader. ca 110 cm och 17 kg.
    Mellan i multi-tech. 3 år och 7 månader. Ca 86 cm och 11 kg.



    13 månader i en Hi-way 2 bakom föraren, framför two-wayen. Mittenraden med andra ord.
    Ca 75 cm och 11½ kg.


    I gamla bilen:




    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Bambusa

    kom på att ja inte hade tagit nån bild med dottern i sin nya tw, som hon fick tidigt i våras.. hon är uppskattningsvis precis under metern lång, 15-16kg tung, har axelbältena i mittenläget, anpassningskil så stolen inte blir för framåtlutad, och klacken utanför...  bilen är en gammal volvo 240/245 och jag som är 173cm kan sitta rätt bra framför, lite mer rakryggad än ja själv skulle valt, men är van nu.. mitt benutryme är de inget fel på  och hennes benutrymme som ni ser är hur bra som helst, helt raka ben kan hon ha.. Solig



    hm.. bältet ser alldeles slappt ut, men de va de inte, för de va ja som spände fast henne, och ja är väldigt noga med de...
  • stor grön drake
    stor grön drake skrev 2012-07-02 20:16:08 följande:
    Har haft bilen full med stolar i helgen
    Kanske det är bättre om amn lägger till bilderna INNAN man postar Bilen är en Renault Megáne Scénic -98

    Britax Multi Tech -10 med ca 1 m 2,5 åring, 1 hack kvar på höjden.
    Britax Two-Way Elite -12 synns inte jättebra på bilden, men bilens bälte skär väldigt högt upp och ett barn som får rum i stolen, dvs inte mer än öronkanten vid kanten, kommer få bältet över ansiktet, åtminstonde i vår bil är detta ett väldigt dåligt val, även om amn använder den lilla styr-remmen som medföljer (orkade inte packa upp ut plasten för att visa, men destade själv) för det var antingen detta eller så gled det ner så det kom i "under armen" höjd. Riktigt illa vilket som


    Närmast kameran och bortåt:
    Akta Graco Cosmic XTP -08
    Britax Multi Tech -10
    Britax Two-Way -12
    Two-Wayen kunde även monteras rakare i ryggen, men då jag inte ville packa upp den för att spänna fast den tog jag bilden såhär, den hade gott om rum vilket som, samt som övre bilden visar, även frammåtvänd. Jag vände sedan Stolen och transporterade den fastspänd som den på övre bilden, AGn är fastspänd för transport med enbart bilens bälte, MTn är dock fastspänd enligt konstens alla regler eftersom den används


  • Sisisisi

    Har glömt hur man lägger upp bilder... Hur gör man? Han provat att högerklicka på bilden-kopiera men det går inte att klistra in...

      

  • Finesse

    Min 5,5 åring, 116 cm och 20,5 kg... vi har faktiskt vänd på henne nu i veckan då hon börjat klaga på benen och selen är riktigt tajt att få på..


  • Bambusa

    min 5åring(snart 5½) i mer viloläge i tw, hon visar hur hon kan ha benen när hon är 106cm lång, i våran volvo 240..
    i fram ryms jag som är 172cm bekvämt, och då var jag höggravid.. nu sitter ett babyskydd i fram ibland, och ibland i bak.. tyvär gick de inte att ha tw i fram.. hamna inte stabilt alls, och för nära ratt å växelspak mm.. hon brukar dock ta av skorna för då blir de ännu bättre, men dom var nya då så hon ville ha dom på..




  • bamse10

    4 år och nio månader i Britax Hi-Way II. Han är ca 110 cm och väger runt 18 kg. När denna är urvuxen blir det Two-Way tills den är urvuxen.


Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)