• Yo gabba gabba

    Mammatråden för tvillingar födda i februari/mars/april 2009

    Fortsättning...Mammatråden för tvillingar födda i februari/mars/april -09


    Fortsättning...Mammatråden för tvillingar födda i februari/mars/april -09

    Fortsättning på vår tråd... Hoppas att alla tvillingmammor hittar hit !

    Desideria 6 Jan, 2 killar
    Cesselina 14/1, en kille och en tjej
    Scottan 15/1, Maia och Simon, (Vaginalt vecka 33)
    Bekka 20/1, två killar, Elliot och Theodore (snitt v 31+2)
    Jaz1 29/1, två pojkar, Elias och Noah (snitt v 31+5)
    Spyro 30/1, Loella OCH Isabella (snitt v33+29
    Karachie 2/2 Simon och Jennifer
    Kavat05 5/2 Alfred och Nora (snitt 38+5)
    VBK 10/2, 2 flickor, Linnea och Emelie (snitt 33+3)
    Lollolisan 13/2 Amy och Eddy (vaginalt 38+3)
    thessires 16/2 2 pojkar, Alexander & Maximilian (snitt 32+6)
    Novaaa 17/2 2 flickor, Alicia och Engla (vaginalt 36+3)
    tjorven80 23/2 2 killar TROY OCH RYAN(vaginalt 36+2)
    Entillmamma 26/2 två flickor, Isabelle och Linnéa (vaginalt 38+0)
    Mianna 25/2 två pojkar, William och Viggo (Akut snitt 39+0)
    Crush 3/3 Gabriel och Sofia (Vaginalt 40+0)
    Sara377 4/3 Julia och Erika (Akut snitt 34+0)
    Sleeping Beauty 10/3, Filippa och Stella (vaginalt 35+0)
    Sweetiepie 16/3, Leia och Liam, vaginalt 38+0 igångsättning
    Gunilla75 24/3 En kille och en tjej (Vaginalt 37+1)
    Cem 30/3 Oliver & Maximillian (vaginalt 38+0)
    kerikak 1/4 Rasmus & Emilia (vaginalt 37+6
    LillaMammaMys 8/4 Valdemar & Selma (vaginalt 39+1)
    Grapefruit73 8/4 Jonas och Selma (vaginal 39+3)
    Lindispindis84 9/4 Ella och Emanuel (snitt 40+0)
    Carolaj 15/4 Oliver och Theo (vaginalt v38+0 igångsättning)
  • Svar på tråden Mammatråden för tvillingar födda i februari/mars/april 2009
  • Yo gabba gabba

    Nej, det var den inte ... Har varit tyst så länge bara... Var är alla tjejerna..?

  • mianna

    Haha, jag undrade samma men när FL blev "gratis" så har jag för mig att de skrev att trådar inte kan stängas ner längre!
    Det är nog bara tyst för det är fullt upp och nu börjar ju Solen hitta tillbaka Wihooo =)
    Äntligen alltså! jag vet inte hur ni uppåt landet haft det men igår haglade det och regnade det helt galet mycket i Landskrona (skåne). Åskade också och smällde till rejält så man höll på att trilla av stolen =)

    Här e det bra. Jag är ÄNLTLIGEN KLAR MED MIN UTBILDNING YESSSSSSSSSS!!!
    Jag är så glad och känner mig inte stressad längre. Inga fler sena nätter med tenta, uppsats skrivningar. Det är en oerhörd lättnad. Nu e jag hemma med grabbarna och bara njuter och trivs =)

    Killarna mår bra, det är verkligen full rulle dagarna långa. Ibland är det lite nervöst att gå med dem själv till lekplatser eller parker eftersom de sticker åt vars ett håll, snabba som tusan alltså! Man får veta att man lever hahaha! Nu har jag ju " bara" killarna men vet inte hur jag gjort om man hade haft syskon också. All beundran till er som har det!
    jag har faktiskt införskaffat sådana där Selar som ser ut som små djur, ryggsäckar. Viggo har haft sin på sig eftersom han har snabb som en vessla. Han tycker det varit ok verkar det som...
    Nu är det ju inte alltid utan bara ibland som den åker på men jag tycker det är en bra uppfinning =) det underlättar ju lite i alla fall eftersom man inte kan dela på sig o springa åt två håll då man är själv och är ute och går!

    Nej, nu ska jag fixa lite här innan killarna vaknar från sin tupplur
    sen e det ur i fina vädret
    kram på erCool

  • Jaz1

    Grattis mianna! Förstår att det känns underbart!


    thessires skrev 2010-05-21 19:46:56 följande:
    Jaz1: Ja, mina pojkar har haft flera öroninflammationer och ätit 2 penicilinkurer var nu under vintern/våren. Pojkarnas trumhinnor har spruckit 2-3 ggr och det har runnit var och vätska från öronen. *pepparpeppar* Nu har de inte visat några symptom på inflammation på ett tag. Hoppas att det aldrig kommer tillbaka, fy vad det var jobbigt för pojkarna att ha så ont. Och för mig som aldrig fick sova. . .

    Vi har inte varit på kontroll av öronen ännu. Håller tummarna att det ska vara helt läkt tills dess så vi slipper rör.

    Har du själv märkt av att han har nedsatt hörsel?
    Oj, E's trumhinnor har inte spruckit vad jag vet, men haft 3 öroninflammationer med penecillin som följd. Såg förresten ett inslag på nyheterna för några veckor sedan där de menade att man bara förkortar sjukdomstiden vid öroninflammation med 1.5 dagar om man får penicillin mot om man inte får medicin alls... Jag har inte märkt att han hör dåligt, man han kanske säger lite färre ord (ljud?) än N. Läkaren menade också att vid varje förkylning är det vanligt att hörseln blir mycket sämre och om han då är förkyld länge så kan det försena språkutvecklingen.

    Var på försenad 15-mån koll förra veckan. För första gången har nu N gått om E i vikt. N 8.6 kg och E 8.5 kg, båda 73 cm. Små killar och E har bara gått upp 200 g sedan februari, men han äter bra och mår bra så det är ingen fara.

    Igår var jag på infomöte på förskolan (eller barnehagen då eftersom vi bor i Norge) där killarna ska börja i augusti. Verkar väldigt bra. Ganska små lokaler men det kommer bara vara 9 barn (fem 09:or och fyra 08:or) och med 3 personal. Förskolläraren som kommer vara deras kontakt har själv tvillingar så det känns skönt!
  • mianna
    Jaz1 skrev 2010-06-29 11:18:16 följande:
    Kolla in denna coola tygväska!
    www.cafepress.co.uk/+twins_questions_fraternal_tote_bag,36188296
    hahaha, den är ju bara för bra alltså.. nästan så man måste köpa den =)

    började nästan tro att vår tråd var "stängd"
    ingen som skriver men det är ju semstertider och allt så...

    här (Landskrona) e det varmt idag Cool
  • Yo gabba gabba

    Vilken roligt engelsk site som Jaz1 tipsade om, man kunde ju köpa massa roligt..

    Har just köpt några tröjor och lite mer till oss. Min man ville ha en vit hoodtröja som det står "real men make twins" och en t-shirt där det står You cant scare me, Ive got twins! på. Själv köpte jag en rosa hoodtröja med dragkedja där det står "Got twins, Need coffee" på.

    Roliga saker

  • thessires

    Nu är vi hemma igen från vår 3 veckors semesterresa. Allt har gått bra. Barnen har varit riktigt duktiga! Verkligen snälla i bilen, sov mest och busade som bara den när det var mat & lekpaus längs vägen sen somnade de så snart bilen började köra igen... Tyvärr var vädret lite si och så i Montenegro, en del regn. Men barnen hade ju toppenkul ändå. Vi fick sol när vi var en vecka i Budva, en trevlig kuststad i Montenegro. Men jag måste bara säga, resa i all ära men GUUUUUUUUUUUUUD vad skönt det är att komma hem .

    Pojkarna är så stora nu, springer omkring och "pratar". Titta, där, vovve, mamma, pappa, bolibompa är några ord som återkommer ofta .

    Kram till er alla i sommarvärmen

  • Jaz1

    Nej det är den väl inte, men jag gissar att alla nu är upptagna med jobb för de stora och dagis för de små! Tror inte jag har så mycket att rapportera härifrån oss, allt som vanligt med full fart från kl 6 till kl 18.30! Både E och N är riktiga klätterapor och idag ramlade N på barnehagen och slog i pannan och det blev det 3:e läkarbesöket på en månad för honom. Har som tur är inte behövt sy någon gång utan det har räckt med sådan kirurgisk tejp.

    Kan ju slänga ut en fråga här för att se om det blir någon fart på tråden. Är era barn väldigt beroende av varandra? Delar ni ofta på dem, t ex att den ena är hemma med en förälder och att den andra är iväg med den andra. Jag menar både korta tillfällen  t ex att den ena åker och handlar eller går en promenad med en av er och även längre tillfällen som att den ena är borta en hel helg med en av er eller är på besök hos t ex mormor och morfar.

    Jag har väl alltid tänkt att vi ska dela på dem mer än vad vi gör. Det blir lätt så att en av oss tar hand om storebror och en om småkillarna. Men samtidigt så säger de på barnehagen att de inte alls är beroende av varandra så det är ju bra. De gör sällan samma sak där och är sällan i samma rum eller på samma ställe ute på gården. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta?

  • Sara377

    Hej, inte mycket fart här i tråden på sistone och du har nog rätt Jaz1, det är fullt hus helt enkelt ;) 

    Vi delar faktiskt nästan aldrig på våra tjejer!!! Det har bara inte blivit så, har inte tänkt på det speciellt mycket men man kanske ska göra det lite då och då? J och E är väldigt väldigt olika på alla sätt och vis. Nästan alla vi träffar som inte känner oss tror att de är stor och lillesyster! Jag är fortfarande hemma med J och E eftersom den förskola som vi vill att de ska gå på inte har några platser lediga ännu och vi ska ju dessutom ha två platser...
    Trivs bra med att vara hemma med det är verkligen full rulle, jag sitter inte stilla i mer än 30 sekunder när tjejerna är vakna. De klättrar som tur är inte speciellt mycket men de busar... Rullar ut toapapper, river ur lådor och tar varandras grejjer. De kan vara så himla elaka mot varandra ibland!!! Men ibland pussas och kramas de också!

    Bråkar era andras tvillingar mycket??
     

  • thessires

    Här är det också full rulle från tidig morgon till kväll. Pojkarna går på dagis sedan lite drygt en månad och jag har börjat att jobba igen. Dagis funkar superbra och pojkarna älskar att vara där. Kan vara lite gnälligt ibland när jag lämnar men annars går det hur bra som helst. Mina pojkar bråkar en del, mest om leksaker. Annars inte så mycket. Vi har inte särat på dom särskilt mycket heller. Kanske någon gång att en sovit och den som varit vaken fått följa med om jag eller pappan ska iväg till affären. Har ni andra också börjat att jobba? Inte mycket tid över till annat än jobb & familj för vår del.

    :)

  • Goffer

    Hej Hej!

    Det är så skönt att höra att alla andras liv nästan ser likadant ut som ens eget...ha ha.
    Jag har jobbat heltid 1 månad nu och killarna går på dagis.
    Dom är så grymt aktiva så dagis var väldigt behövligt.

    Om 2 veckor ska vi dela på killarna över en helg för första gången och jag vet faktiskt inte om det känns så skönt som jag trodde...känns mer märkligt. Ska bli lite intressant.

    Just nu är jag så inne i vinterklädesträsket och inser hur ruskigt dyrt det blir...jag tänker inte gnälla men det blir ruskigt dyrt med full vinterutstyrsel, och dessutom så vet jag inte riktigt vad jag ska köpa.

    Hur är det med talet för era små?
    Själv tycker jag att killarna förstår det mesta man säger men dom pratar inte speciellt mycket, bara enstaka ord. Kanske är det som dom säger att tvillingar kan vara lite senare med talet.

  • Sara377

    Åh... vi har precis fyndat alla vinterkläder på tradera!! Kom undan med 1200 kr för två overaller från POP och två par Vincent vinterkängor!!! Har inte råd/lust att köpa allt nytt alltså, då blir man ju ruinerad! 

    Mina tjejer stämmer inte in på det här med att tvillingar ska vara senare i talet. De är exakt 19 månader och säger treordsmeningar. "Julia kissa pottan" sa Julia i morse! De kan HUR många ord som helst, riktiga pratkvarnar är de!!!

    Men de har och andra sidan varit jättesena med allt fysiskt.... Längtar och fasar för när de ska börja dagis... Antagligen behövligt men också en ny situation för hela familjen! 
     

  • mianna

    Hej alla!
    Ja, nog har det varit tyst i tråden ett tag =)
    Mina pojkar mår bra eller ja, nu är William förkyld IGEN med mega jobbig hosta som håller oss vakna om nätterna. Vi var hos doktorn idag och fick lite hostmedicin och peppar peppar han har inte hostat sen han somnade ikväll. Annars mår de fint, de har inte börjat på förskola än. Vi blev erbjudna plats någon helt annanstans än de alternativ vi angett som önskemål så vi tackade nej och hamnade därför sit i kön igen. KUL!! men jag har ju dagar kvar eftersom jag inte tog ut så många dagar då jag pluggade eftersom jag då hade csn. Så, vi får se, ev är vi på väg från kommunen så vi har satt upp dem i en annan kö nu. jag kan väl säga att jag längtar lite efter att börja jobba, längtar efter vuxenvärlden (om ni förstår mig rätt). Det har varit så underbart att vara hemma med killarna men jag tror vi alla behöver ngt nytt nu, de är aktiva som tusan och vi bor rätt trångt så ibland sliter man sitt hår hahahaha. men ÖF har vi varit mkt på så där får de sin dagliga "lekdos". De bråkar en del, speciellt om grejer, leksaker. Båda ska ha typ samma sak på samma gång och fast att man har 2 av det mesta så hjälper inte det!! De har också mycket roligt tillsammans, idag skrattade de som tusan inne i lekrummet och jag fattade inte åt vad =)

    Vi har inte särat på dem så mkt, bara kortare turer som till affären, tvättstugan, när man ska till Bvc etc. Men idag sa min man då han och Viggo varit på lekplatsen själv när jag tog W till doktorn, att det var rätt nice och han inte kände sig så stressad som då båda är med plus att  man kan ägna sig helt åt en.

    De pratar inte så mkt, några enstaka ord. De förstår dock allt man säger, när min man pratar engelska med dem och när jag sen pratar svenska.

    Ja, det var en "liten" uppdatering
    Ha det bra alla i vårt underbara höstväder. Trots all påklädning med bylsiga kläder så är hösten min absoluta årstid!!

Svar på tråden Mammatråden för tvillingar födda i februari/mars/april 2009