• amatullah

    Skall man använda konst för att kränka och håna andra människor ?

    Hej !


    Jag är Muslim och som sådan blev jag kränkt  av  Vilks när han ritade  min profet som hund . Jyllands posten gjorde också detta genom att publicera de alla karikatyrer på våran bekostnad samt de flesta svenska tidningar .


    Det verkar att det är mode nu att testa yttrandefrihets gränser på oss Muslimer . Nu är vi den svaga gruppen i samhälle och vilken idiot som helst testar  att provocera oss under täckmantel av yttrandefrihet och konstfrihet .

    Förut trodde jag att svenskar va mycket bättre människor men nu har jag ändrat min åsikt


     

  • Svar på tråden Skall man använda konst för att kränka och håna andra människor ?
  • hervor

    Alla ni som tycker att man inte borde "kränka" (som Wilks anses ha gjort).

    Ni har rätt att tycka att det är kränkande!

    Men Wilks har fortfarande rätt att avbilda vad han vill! (Utan säkerhetsrisk osv).

    Förstår ni nu skillnaden mellan att tycka att Wilks bilder var onödiga, och att tycka att de borde vara olagliga?

    Yttrandefriheten är inte i första hand till för att skydda människor med bekväma åsikter. Yttrandefriheten är främst till för att skydda människor med obekväma åsikter. Det är det som är yttrandefrihet! Sedan kan man alltid diskutera dess gränser osv. Men take it or leave it: Det Wilks gjorde var kanske provocerande, men han har inte gjort något olagligt. De som har mordhotat honom osv, begår däremot lagbrott och visar därtill noll respekt för andra människor, noll tolerans osv. Samtidigt som de gapar om tolerans mot deras religion! Det är skrattretande.

  • hemvärnet

    Vet att detta kan tolkas som lite barnsligt och så men jag undrar verkligen. Skulle jag kunna få en fatwa mot mig om jag gjorde en smiley följt av ett likhetstecken och sedan skrivit profeten mohammed.
    Observera att jag inte gjort en grafisk beskrivning av profeten utan bara beskrivit hur det skulle kunna gå till. 

  • Gung Ho
    hervor skrev 2010-11-13 13:00:29 följande:
    Alla ni som tycker att man inte borde "kränka" (som Wilks anses ha gjort).

    Ni har rätt att tycka att det är kränkande!

    Men Wilks har fortfarande rätt att avbilda vad han vill! (Utan säkerhetsrisk osv).

    Förstår ni nu skillnaden mellan att tycka att Wilks bilder var onödiga, och att tycka att de borde vara olagliga?

    Yttrandefriheten är inte i första hand till för att skydda människor med bekväma åsikter. Yttrandefriheten är främst till för att skydda människor med obekväma åsikter. Det är det som är yttrandefrihet! Sedan kan man alltid diskutera dess gränser osv. Men take it or leave it: Det Wilks gjorde var kanske provocerande, men han har inte gjort något olagligt. De som har mordhotat honom osv, begår däremot lagbrott och visar därtill noll respekt för andra människor, noll tolerans osv. Samtidigt som de gapar om tolerans mot deras religion!

    Det är skrattretande.
    Sopa konflikter under matta så kanske de försvinner...klassiskt Svenskt beteende skapat av främst PK-vänsterns stigmatiserande av kritiker och debattörer.. Tyvärr har ju samma problem nu spridit sig till FN i en resolution som insatta skrattar åt (om det inte varit så allvarligt då..).

    http://www.dn.se/debatt/i-sverige-skrams-kritiker-av-islam-till-tystnad

    http://www.dn.se/debatt/i-sverige-skrams-kritiker-av-islam-till-tystnad
  • Blackbird

    TS,

    det känns som att troende vill ha patent på känslan av att ha blivit kränkt. Du säger att du blev kränkt av Vilks målning av en död människa.

    I samma veva fördömer du och icke-troende och vårt sätt att leva, vilket är en kränkning för oss som inte tror på religiösa budskap men samtidigt inte anser oss leva fel.

    Hur kan du anse att du är en bättre människa som bara blir kränkt av andra, när du själv rättfärdigar ditt kränkande av oliktänkande? 


    Conscience is dead
  • Blackbird

    Nejmen, menade "i samma veva fördömer du icke-troende...". Något "och" ska inte finna med...


    Conscience is dead
  • Blackbird
    Add3 skrev 2011-01-11 22:41:06 följande:
     monopol på att bli kränkt..
    Tack, det var DET ordet jag letade efter men som jag inte kom på.
    Conscience is dead
  • giftfri

    Konst kan man använda till vad som helst, resten ligger i betraktarens ögon...

  • Insatt
    amatullah skrev 2010-10-10 00:43:46 följande:

    Hej !


    Jag är Muslim och som sådan blev jag kränkt  av  Vilks när han ritade  min profet som hund . Jyllands posten gjorde också detta genom att publicera de alla karikatyrer på våran bekostnad samt de flesta svenska tidningar .


    Det verkar att det är mode nu att testa yttrandefrihets gränser på oss Muslimer . Nu är vi den svaga gruppen i samhälle och vilken idiot som helst testar  att provocera oss under täckmantel av yttrandefrihet och konstfrihet .

    Förut trodde jag att svenskar va mycket bättre människor men nu har jag ändrat min åsikt


     


    Människor och människor. Det är ju religionen man angriper och en sådan har inga känslor så det torde vara fritt fram. Sen att inskränkta människor känner för att bli kränkta för att andra ska tycka synd om dem, ja det är skit som händer.
  • Insatt

    Jag menar, för den högre cthulhus skull! Du kallar en pedofil för profet! Han gifte sig med ett småbarn! Gross! Dessutom hädar ni gärna kristendomen genom att påstå att Jesus bara var en skruttig profet och inte GUDS ENFÖDDE SON! Sluta pipa och gnälla över lite konst.

Svar på tråden Skall man använda konst för att kränka och håna andra människor ?