• Ladycocos

    BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

    Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

  • Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Luella

    Jag uppfattar att det är Folksam.

    Om du bli påkörd bakifrån har du gissningsvis inte backat i 50 km/tim.

  • pållan

    Vad kul att höra hur det är med er och era bebisar! Laura är nu 6,5 månader och en väldigt pigg och glad liten tjej. På 6-månaderskontrollen var hon 65 cm lång och vägde 6,7 kg så hon är verkligen ganska liten, men följer sin egen kurva fint. Hon älskar mat, äter tre stora portioner pure (sötpotatis och lax är favoriten) plus frukt och gröt varje dag. Hon sovet bra nu, 11-12 timmar om natten men får fortfarande två mål välling varje natt, och vaknar alltid till några gånger - innan hon kommer ner i djupsömn - när jag lagt henne så jag får klappa om henne då hon somnar om. Hennes pappa kan lägga henne på dagen, men på kbälken är det bara jag som duger. Jag börjar längta efter att kunna göra nåt eget nån kväll då och då, så nästa vecka ska bi försöka vänja henne vid att min man ockdå nattar. Hon sover fortfarande med oss, gillar att leka i spjälsängen men inte att sova i den. Det tänkte vi ockdå så smått försöka ändra på, få se hur det går L har sittvag nu och tycker att det är mkt roligare, hon kan sitta utan stöd korta stunder nu och kryper lite, mest baklänges. Hon har börjat kasta saker i golvet med flit och tycker att det är väldigt kul. Hon gillar också att ta ur nappen, pilla på den och sätta tillbaka den igen. Också leksaker som går att pilla på är roligt, allt med detaljer att undersöka. Och hushållsgrejer är kul! Hon "pratar" en massa, gör olika språkljud och gurglar och väser och har sig. Hon blir orolug när vi går ut i ett annat rum och inte syns till och hon är allmänt känslig för nya platser. Annars ät hon nyfiken och social, älskar att gå på cafe och titta på folk och är väldigt intresserad av hundar. När det gäller skydd i bilen kommer vi nog snart byta ftån babyskydd till annan barnstol, men har inte hunnit kolla än. L måste bara bli lite längre först. Vi har en Maxi cosi pebble som har varit väldigt bra, och som det står att man kan använda längre. Men L vill sitta upp och jag tycker att en bilbarnstol verkar säkrare. Det känns som att barnet inte sitter fast tillräckligt i babyskyddet, men jag hwr inte kollar upp det ordentligt ännu för vi har ingen egen bil så vi åker bil väldigt sällan. Visst är det fantastiskt att ha barn! Ibland kan jag knappt tro min lycka. Gud vad det är roligt att ha barn ( fast man är skittrött ibland ! Ibland kan jag fortfarande nästan inte tro min lycka...

  • Luella

    Ja det är så härligt att ha barn, jag håller verkligen med. Jag är trött och sliten men lycklig. Det händer alltid något roligt.

    Här har vi en till som gillar att kasta saker i golvet . Och idag firade han in nationaldagen med att sitta utan stöd. Men nu börjar jag längta tills han sover hela nätter. Jag minns nästan inte när jag sov en hel natt senast. Fast nu är han inne i någon form av fas där han drömmer mycket mardrömmar men när den är över ska jag försöka att gå honom att sova hela natten utan mat. Jag minns att vi med stora tjejen började att ge vatten på natten istället och det tog bara några dagar så slutade hon vakna för att få mat på natten.

  • pållan

    Luella: vad kul att han kan sitta utan stöd nu! Ja jag längtar också efter att hon ska sova hela natten, tänkte också prova det där med vatten snart. Min man och jag turas om att ta nätterna nu, vi sover med henne varannan natt (om hon inte är sjuk eller har en extra känslig period, då dugee bara jag att trösta) är det den som får sova ensam sover i extrasäng i barnrummet. Lite tråkigt att inte sova tillsammans men det är värt det, jag skulle vara ett vrak annars. Man känner sig ju som en ny människa när man har sovit åtta timmar! Förstår görst nu varför det vanligaste rådetjag fick när jag var gravid var "passa på att sova" .

  • Luella

    Vad skönt att ni kan turas om Pållan. När jag började jobba på deltid (3 dagar i veckan) när han var 6 månader kom vi överens om att den som ska vara föräldraledig nästa dag får ta honom på natten. Problemet är att min man inte vaknar när A gråter trots att han ligger precis bredvid. Vi bor tyvärr inte så stort heller (lägenhet på 83 kvm) så det finns ingenstans att komma undan barnskrik. Och eftersom jag måste väcka min man så vill jag inte sova med öronproppar heller. Min dotter som är tre år sover som en stock som tur är men jag märker att till och med hon blir störd vissa nätter.

  • pållan

    Hej alla, hur är det med er och era små?

    Laura fyller nio månader nästa vecka och här är det full fart! Hon har precis börjat gå längs möbler, ramlar så klart och slår sig en del. Hon "pratar" en massa och kan några riktiga ord: mamma, pappa, titta, där och "nam" som betyder mat. Är hon riktigt hungrig bankar hon i bordet och vrålar "MAMMA NAM NAM!". Just nu håller hon på att växla från att sova tre gånger om dagen till två gånger om dagen, det blir lite svajigt med sömnen men går ok. Å vad det är fantastiskt alltsammans och vad det går fort! Har svårt att förstå att hon var en liten groda alldeles nyss. Jag är väldigt glad men ganska trött, nio månader av totalt bebisfokus och svajig sömn börjar tära en aning. Har fått en hotellnatt i present av maken, längtar som tusan efter att få vara helt för mig själv en hel kväll, natt och morgon! Fast jag lär väl ringa hem hela tiden och sitta på mitt rum och kolla på bebisbilder

  • bonzo

    Hej!
    Vad roligt att höra att Laura är så duktig liten tjej! Det är bra att bara sova två gånger per dag då brukar nattsömnen bli bättre. Philip säger inte mamma eller pappa. Det enda ord han kan än så länge är "am-am" Det betyder mat. Han kryper snabbt och har också börjat ställa sig mot möbler men kan inte förflytta sig ännu. Han är en glad och busig kille med mycket humor.

    Visst går tiden fort! De fyller snart 1 år våra småttingar och springer runt! Jag har blivit spontant gravid nu i sommar och kanske blir det ett litet syskon till våren om allt går bra. Maken och jag blev helt paffa när mensen var flera dagar sen och testet visade positivt...

  • Luella

    Hej i tråden! Kul att läsa om framstegen!

    Här är det också full fart. Anton kryper snabbare än blixten känns det som. Hans huvudintresse är att leka med storasyster och hennes leksaker och det är mer eller mindre populärt. Det är mycket "kan du flytta på Anton" just nu. Anton vill helst stå mot saker och har börjat förflytta sig i sidled när han står och håller i någon. Han låter mycket men jag har inte lyckats urskilja några mer ord än baba = pappa. Han är en liten pappagris men jag duger också bra men något mamma är han inte ens i närheten av att säga. Han vet vad han heter och han förstår när vi säger nej men han bryr sig bara om att sluta med det han gör ungefär hälften av gångerna.

    Nu sover han två gånger om dagen och jag gjort kanske en månad eller två (nu är han 9,5 månad). Allt som oftast är det svårt att få honom att sova antingen på förmiddagen eller eftermiddagen och dom gånger han inte lyckas somna då somnar han nästan vid middagsbordet runt 17:00-tiden.

    Pållan, en hotellnatt låter inte helt fel faktiskt.

    Har era små börjat äta själva? Jag märker att Anton gärna vill äta små bitar själv men jag är så dålig på att komma på saker att ge honom. Vad brukar era små klara att äta själva? Nu har jag köpt en tallrik med sugpropp under och funderar på att ge honom en sked så han får börja försöka äta sina puréer sjäv för jag är så manisk för att bitarna ska fastna i halsen.

  • coerulea

    Grattis bonzo! Blir det en tvåa eller en trea? Jag minns inte om ni hade något barn sedan tidigare.

    Spännande at thöra om alla framsteg. Hedvig är 9 månader och har inte börjat krypa ännu. Hon kommer bara baklänges när hon försöker, men hon rullar dit hon vill istället

    Äta själv har vi inte testat, men eftersom allt åker in i munnen så skulle det nog fungera, fast förmodligen bli ganska kladdigt. Så vi väljer nog att vänta lite

    Det som skiljer henne från brorsan är att hon är väldigt nöjd och glad nästan jämt. Storebror var oftare missbelåten och skrek. Hedvig vaknar på morgonen och är glad och verkar njuta av livet. Det är härligt att se!

    Ska börja jobba halvtid på måndag, det blir både spännande och lite ledsamt att släppa kollen. Jag har ju haft henne nära i 9 månader nu.

    Kram på er!

  • Luella
    Coerulea: Med min första tjej började jag jobba när hon var 9 månader och jag grät när jag gick till jobbet. Men det blev bättre efter bara första veckan och sen tyckte jag att et var kalas att ha en hemmaman som städade, fixade och lagade all mat. Nu med lillebror började jag jobba 1 maj på deltid 3 dagar i veckan och ska fortsätta så hela det här året till dagisstart hösten 2013.

    Idag vågade vi oss på att ge Anton en paprikastav att mumsa på. Det gick riktigt bra, han hostade lite på slutet och såg chockad ut men det gick bra.
  • bonzo

    Tack Coerulea! Det blir vårt andra barn om allt går bra! Första fick vi som sagt via IVF men nu gick det på egen hand.
    Jag vet att flera i mammagruppen brukar koka tex morötter eller sötpotatis mjuka och sedan skära i stavar/bitar så får barnen äta själva. Philip har bara två tänder (där nere) så han har fortfarande svårt att tugga men vi ger honom tex en bit banan eller mjuk moget päron som han får äta på. Under uppsikt så klart för ibland blir det lite stora bitar som åker in På morgonen brukar han få små bitar mjukt bröd med smör. Han vill gärna sitta med när jag äter min frukost.

  • Ladycocos

    Hej tjejer!

    Här är det full rulle! Tvillingarna blev 10 månader igår och det går vilt till De går inte men kryper och klättrar och går utmed möblerna. Lilltjejen är totalt sjävild och lyckades häromdagen med konststycket att krångla sig ur matstolen och trilla i golvet.... Det gick så fort att trots att jag stod precis bredvid henne hann jag inte fånga henne.. slutade dock lyckligt och inte ens ett blåmärke fick hon.

    Ang mat, mina äter bara själva, tänder är faktiskt inte så viktigt! De tuggar så bra så med käkar och gomen. N har 8 tänder men M bara två. De har ätit själva sen de var ca 8 månader..

    Tänkt bara på att allt du ger ska vara tuggvänligt, och sen får man tänka lite utanför ordinarie "matramar"

    Tex kan en tallrik för liten se ut så här:
    Små svarta bönor
    Potatisbitar eller stavar
    broccolibuketter, koka lite extra länge
    pasta
    Köttbullar

    Jag gör egna fisk- och köttbullar som jag kryddar med tex vitlök och oregano och sen kokar. Perfekt att ha i frysen och värma vartefter

    Alla typer av bönor och linser (mina älskar små gröna linser)
    Mjukkokta grönsaker (potatis morötter broccoli rotselleri)
    Tomat, doppa hastigt i kokande vatten så är det enkelt att ta av skalet som kan vara svårt för dem
    Stavar av gurka
    Korv utan skinn
    Majs (fryst är utan salt)
    Gröna ärtor (ha en påse i frysen och släng bara ner en näve i kokande vatten, samma med broccoli)
    Alla mjuka frukter, (rått äpple är mindre lämpligt i början) melon, banan, vindruvor utan skal...
    Ostbitar
    Smörgåsar med ost eller leverpastej
    Små bitar av skinka
    smaksätt med oliver, parmesan, fetaost, vitlök..

    För att få upp energin lite och öka fetthalten så har jag lite smör över när jag tex micrar..

    Måns var YTTERST skeptisk till mat innan vi fattade att han vill att det ska smaka mycket och ha schysst konsistens! Dvs han var aldrig speciellt road av mosad barnmat. Han började äta som en liten häst när det var dags för "riktig mat". . Numera får jag mata honom rätt ok, speciellt om det är potatismos med lite riven parmesan över...

    Jag har alltid ett par burkar i kylen med bra förberedda bitar av allt möjligt, då är det enkelt att slänga ihop en varierad tallrik och micra till dem så går det snabbt...

    Förutom all mat de trycker i sig (huuu vad det märks i blöjorna så ääääälskar de sin välling!! Vilken serveras till frukost, läggning och sen en flaska i sömnen vid 22-tiden...

    Lilltjejen är otroligt hyperaktiv, vi brukar skoja om att antingen har vi fått en dotter med multipla bokstavsdiagnoser eller en cirkusprinsessa! (hoppas ingen tog illa upp av skämtet..) Hon äter som en liten söt häst, men är spinkig som attan. Till henne blandar jag några extra droppar olja i vällingen..

    Nu börjar jag äntligen se den sköna i att han tvillingar, de leker nämligen tillsammans i långa stunder. Nu lekerde bredvid mig och jag sitter här med dator och kaffe och bara njuuuter innan storebror vaknar. 

  • Luella
    Bonzo; Jag glömde ju att gratulera! Vad fantastiskt!

    Åh, tack Ladycocos! Precis vad jag behövde. Lite (eller mycket) inspiration till "riktig" mat. Jag gillar inte riktigt att ge dom där puréerna även om vi lagar själva. Men nu känns det kul igen med bebismat. Härligt också att läsa om dina tvillingar och att dom leker tillsammans. Vad tycker storebror om sina syskon? Här har vi en del incidenter på senare tid när storasyster (3,5 år) helt enkelt slår till sin lillebror när han kommer för nära leksakerna. Riktigt trist eftersom hon varit så gullig och fin mot honom tidigare.
  • Luella

    Det blev succé idag när Anton fick sin första portion att äta själv. Jag köpte en tallrik med sugpropp under och det var nog tur för han försökte få loss den några gånger.

    Köttbullar, pasta, broccoli, kidneybönor och paprika.

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF