• JeckaH

    Underbart att vara mamma!

    "Njutningsföräldrar".
    Vilken sund och ovanlig (!?) katerori på FL!

    Jag fick mitt första väldigt efterlängtade barn i december och måste verkligen säga att få barn är det absolut bästa som finns! Jag känner inte alls igen mig i att det skulle vara SÅÅÅ tråkigt att vara föräldraledig, som så många säger. Nej, jag blir tvärtom faktiskt provocerad av sånt. Varför då sätta barn till världen när man inte vill vara tillsammans med dem?

    Min lille pojke är ju världens bästa sällskap och jag blir alldeles tårögd flera gånger om dagen när jag ser hans framsteg. Klart att jag vill vara med om dem! Det finns massor av andra mammor som är hemma och har träffat flera både via mödravården och BVC för promenader och utbyte av tankar. Jag behöver inte passa in dagen i tider, behöver knappt titta på klockan och kan ta det lugnt och skönt till skillnad från då jag jobbar. Vi kan åka iväg när vi helst känner för det och hälsa på nära och kära som jag annars knappt har tid att träffa.

    Att vara mamma och ledig tillsammans med min gosse är det bästa som finns!

  • Svar på tråden Underbart att vara mamma!
  • Smillasmatte
    Min dotter skrev 2011-04-14 02:01:05 följande:
    & här är ytterligare en mamma som verkligen Njuter av att vara förälder & få tillbringa hela dagarna med min fantastiska 9-månaders dotter! Jag längtar definitivt inte tillbaka till arbetslivet & har verkligen svårt för att se att min tillvaro skulle kunna vara bättre än såhär (visst lite mer pengar & ett Stort hus hade väl inte skadat )
    Flera andra mammor i min närhet har nu sökt förskola till sina jämngamla småttingar medans jag bara ryser av blotta tanken på att behöva lämna mitt barn en hel arbetsdag..

    & att vara föräldraledig blir väl vad man gör det till, även om jag aldrig upplevt att det varit tråkigt att vara hemma med mitt barn! Vad är det viktigaste i livet egentligen- givetvis mitt barn, därför prioriterar jag tiden med henne högre än allt annat!
    Usch ja.. jag vill inte heller tänka tanken på att lämna på dagis...Obestämd... Försöker dryga ut FP så gott det går... den här tiden får man aldrig igen ju...{#emotions_dlg.flower}
  • Älskade mirakel
    Smillasmatte skrev 2011-04-15 11:15:22 följande:
    Usch ja.. jag vill inte heller tänka tanken på att lämna på dagis...Obestämd... Försöker dryga ut FP så gott det går... den här tiden får man aldrig igen ju...{#emotions_dlg.flower}
    Håller helt med!
    Vår grabb är 3 månader, och jag önskar jag kunde vara hemma med honom många, många år, även sen när han kommer hem från skolan och så! Får bara hoppas vi får fler barn så är det mer "naturligt" att vara hemma länge! Min största uppgift i livet är just det - att vara mamma och finnas till för mitt barn!
  • Protea
    Älskade mirakel skrev 2011-04-15 15:23:58 följande:
    Håller helt med!
    Vår grabb är 3 månader, och jag önskar jag kunde vara hemma med honom många, många år, även sen när han kommer hem från skolan och så! Får bara hoppas vi får fler barn så är det mer "naturligt" att vara hemma länge! Min största uppgift i livet är just det - att vara mamma och finnas till för mitt barn!
    Har det sa dyrt med dagis och mitt jobb kommer antagligen att neka mig deltid sa da blir jag hemmamamma och passar nog pa att fa barn nummer 2 da. Om vi da skulle ha 2 barn pa dagis skulle jag fa betala for att jobba och da har jag anda hyffst betalt.

    Som tur ar trivs jag som hemmamamm och stannar garna hemma med barnet/barnen.
  • Min dotter
    Smillasmatte skrev 2011-04-15 11:15:22 följande:
    Usch ja.. jag vill inte heller tänka tanken på att lämna på dagis...Obestämd... Försöker dryga ut FP så gott det går... den här tiden får man aldrig igen ju...{#emotions_dlg.flower}
    Jag snålar också så mkt jag bara kan med FP, men vet ej om man ska "våga" ta ut mindre än 5 dagar efter 1årsdagen.. Vi har visserligen vårdnadsbidrag i min kommun, men 3000 är ju inte mkt pengar- & verkligen inte i proportion med vad varje barn i förskola kostar kommunen per månad.
  • Smillasmatte
    Min dotter skrev 2011-04-15 19:21:58 följande:
    Jag snålar också så mkt jag bara kan med FP, men vet ej om man ska "våga" ta ut mindre än 5 dagar efter 1årsdagen.. Vi har visserligen vårdnadsbidrag i min kommun, men 3000 är ju inte mkt pengar- & verkligen inte i proportion med vad varje barn i förskola kostar kommunen per månad.
    Ok.. nej, jag vågar INTE ta ut mindre än 5 dagar efter hennes 1 årsdag... Synd.. men vad ska man göra?Obestämd Men så som det ser ut nu så kan jag fakt vara hemma med henne tills hon är ca 18-19 månader..Men Gud, hon är ju fortfar bara en liten plutt då ju..
     Min mamma var fakt" hemmafru" tills jag gick i mellanstadiet... Och inte har jag blivit en socialt sämre tränad människa för det..hehe.. Jag har haft en underbar barndom, och jag brukar fakt tacka mina föräldrar med jämna mellanrum för att de inte behövt sätta mig på dagis... Alla tycker vi olika om detta, det vet jag..Men jag själv hade lätt kunnat vara hemma med min lilla tills hon är minst 3-4 år...Skrattande OM ekonomin hade tillåtit...Rynkar på näsan
  • Protea
    Smillasmatte skrev 2011-04-15 22:08:31 följande:
    Ok.. nej, jag vågar INTE ta ut mindre än 5 dagar efter hennes 1 årsdag... Synd.. men vad ska man göra?Obestämd Men så som det ser ut nu så kan jag fakt vara hemma med henne tills hon är ca 18-19 månader..Men Gud, hon är ju fortfar bara en liten plutt då ju..
     Min mamma var fakt" hemmafru" tills jag gick i mellanstadiet... Och inte har jag blivit en socialt sämre tränad människa för det..hehe.. Jag har haft en underbar barndom, och jag brukar fakt tacka mina föräldrar med jämna mellanrum för att de inte behövt sätta mig på dagis... Alla tycker vi olika om detta, det vet jag..Men jag själv hade lätt kunnat vara hemma med min lilla tills hon är minst 3-4 år...Skrattande OM ekonomin hade tillåtit...Rynkar på näsan
    Oj, sa vardnadbidraget i Sverige ar nastan lika mycket som jag far i 'lon' nar jag ar mammaledig....bor alltsa helt klart i fel land! Har ar det manga som ar hemma med barnen sa jag far inget 'motstand' fran manniskor omkring mig om jag valjer att gora sa. Jag kallar mig 'hemmamamma' i stallet for hemmafru....det ar ju mamma jag ar nar jag ar hemma pa nagot vis! Om vi far ett barn till sa ar dagis sa dyrt att jag skulle fa betala for att fa arbeta och sa mcyket tycker jag inte om mitt jobb!

    Pa torsdag flyger vi hem till Sverige och det ska bli sa roligt att alla ska fa lara kanna varan lilla goding!
  • Min dotter
    Protea skrev 2011-04-16 08:51:50 följande:
    Oj, sa vardnadbidraget i Sverige ar nastan lika mycket som jag far i 'lon' nar jag ar mammaledig....bor alltsa helt klart i fel land! Har ar det manga som ar hemma med barnen sa jag far inget 'motstand' fran manniskor omkring mig om jag valjer att gora sa. Jag kallar mig 'hemmamamma' i stallet for hemmafru....det ar ju mamma jag ar nar jag ar hemma pa nagot vis! Om vi far ett barn till sa ar dagis sa dyrt att jag skulle fa betala for att fa arbeta och sa mcyket tycker jag inte om mitt jobb!

    Pa torsdag flyger vi hem till Sverige och det ska bli sa roligt att alla ska fa lara kanna varan lilla goding!
    Vart bor du?

    Ja man kanske skulle vara glad av vårdnadsbidraget öht finns egentligen, men vad jag läst så kostar varje barn i förskolan (heltid) runt 12 000 per mån för kommunen & då är ju 3000 för att inte nyttja förskolan, inte mkt i jämförelse. Visserligen inbringar man ju inte skatteintäkter när man är hemma med sitt barn, men läste om en politiker som uttalade sig om att man skulle kunna dubbla vårdnadsbidraget & ändå så skulle kommunen tjäna på det..
  • Protea
    Min dotter skrev 2011-04-17 23:42:09 följande:
    Vart bor du?

    Ja man kanske skulle vara glad av vårdnadsbidraget öht finns egentligen, men vad jag läst så kostar varje barn i förskolan (heltid) runt 12 000 per mån för kommunen & då är ju 3000 för att inte nyttja förskolan, inte mkt i jämförelse. Visserligen inbringar man ju inte skatteintäkter när man är hemma med sitt barn, men läste om en politiker som uttalade sig om att man skulle kunna dubbla vårdnadsbidraget & ändå så skulle kommunen tjäna på det..
    God morgon!

    Jag bor i England, inte direkt barnvanligt men jag trivs anda! Aker hem till Sverige pa torsdag - langtar sa efter fil och saltlakrits! (Inte tillsammans dock!)
  • Loppan96

    Jag håller med er... det finns inget bättre än att vara hemma med sina barn! Jag har en dotter som precis fyllt 2 och en son på 5 veckor och jag NJUTER!!! Sen är det så klart inte alltid lätt när storasyster, som är mycket bestämd, testar och bråkar... men det hör ju till! Hade hon inte satt oss på prov, så hade jag blivit förvånad... Ibland är det jättefrustrerande, men jag har inte skaffat barn för att lämna iväg dem när jag ändå är hemma med lillebror. Får många kommentarer om att hon inte går på dagis och att barn utvecklas mycket bättre på på förskolan än om de är hemma, men jag har en mycket social och framåt 2-åring som jag tror skulle bli hämmad av att vara i en stor barngrupp istället för hemma där vi kan göra saker och uppleva saker tillsammans! Jag har skaffat barn för att jag vill vara med dem... så mycket och så länge som möjligt!!!

  • Superbia

    Samma här! Tycker att det oftast är helt underbart att vara hemma med barnen. De stora killarna börjar närma sig 2 år och deras lillebror blir snart 3 månader. Nu till hösten hade vi tänkt ta oss lite mer till Öppna förskolan när den drar igång, men annars trivs jag väldigt bra med att vara hemma. Min sambo förstår mig inte alls, men då är det ju bra att det är jag som är hemma och inte han Glad


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Smillasmatte
    Superbia skrev 2011-08-17 12:11:46 följande:
    Samma här! Tycker att det oftast är helt underbart att vara hemma med barnen. De stora killarna börjar närma sig 2 år och deras lillebror blir snart 3 månader. Nu till hösten hade vi tänkt ta oss lite mer till Öppna förskolan när den drar igång, men annars trivs jag väldigt bra med att vara hemma. Min sambo förstår mig inte alls, men då är det ju bra att det är jag som är hemma och inte han Glad
    Skrattande
Svar på tråden Underbart att vara mamma!