• Egowoman

    Barnläkaren dödade Linnea

    Känslosamt när rättegången mot barnläkaren inleddes – tre år efter lilla Linneas död.  Åklagaren: Läkaren gav flickan dödlig dos  narkosmedel. ”Syftet med det måste ha varit att beröva Linnea livet”.

    Linnea var bara tre och en halv månad gammal när hon avled på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna den 20 september 2008.
    Hon var svårt sjuk, och läkare och anhöriga kom överens om att koppla ur respiratorn som höll Linnea vid liv. Fem timmar och 17 minuter senare avled hon.
    I går – nästan exakt tre år senare – inleddes den omstridda rättegången mot den kvinnliga barnläkare som vårdade Linnea. Enligt chefsåklagare Peter Claeson har den 57-åriga läkaren gjort sig skyldig till dråp genom att injicera en dödlig dos av narkosmedlet tiopental i Linnea strax innan hon dog. Motivet var barmhärtighet, enligt Claeson.
    Under hela dagen i Solna tingsrätt satt barnläkaren med ett svart skynke över huvudet och ryggen vänd mot åhörarna.
    Några meter bort satt Linneas föräldrar. De var märkbart tagna av situationen. Både när obduktionsprotokollet lästes upp och bilder från Linneas sjukrum visades så brast mamman ut i tårar. – De ville att dottern inte skulle lida. Vad de inte ville var att hennes liv skulle förkortas, sa föräldrarnas målsägarbiträde Peter Althin.
    Det var efter föräldrarnas egen anmälan om felbehandling som Linneas kropp obducerades och höga halter av morfin och tiopental upptäcktes i hennes blod. – Jag yrkar ansvar för dråp. Jag menar att XX (barnläkaren, reds anm) har berövat Linnea livet genom förgiftning, sa Peter Claeson.
    Om det inte kan bevisas att just den dosen dödade Linnea har barnläkaren gjort sig skyldig till försök till dråp genom att injicera medlet, menar Claeson: – Syftet med det måste ha varit att beröva Linnea livet.
    Hela gårdagen ägnades åt parternas sakframställningar. Barnläkarens advokat, Björn Hurtig, meddelade att hans klient förnekar gärningen. När förhandlingarna fortsätter i morgon kommer både föräldrarna och den åtalade barnläkaren att förhöras.

    Vad tycker NI?

    Är detta mord? dråp? 
      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 14:28
    För att klargöra då det finns en del som inte förstår min fråga om det är mord eller dråp så menar jag inte antingen eller så jag lägger till:

    Är detta mord? dråp? fel av föräldrarna? åklagaren? läkaren? ........

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 08:51
    För att ALLA ska förstå:

    Denna tråden handlar om vad folk TYCKER....
    Ser ni att jag skrivit: Vad tycker Ni?

    OCH jag "yrkar" INTE på något då jag KOPIERAT ALL TEXT från gårdagens Metro, ÄVEN rubriken!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 10:27
    I DAGENS METRO: Flickans föräldrar i rätten

    Nu fortsätter den uppmärksammade rättegången kring tre månader gamla Linneas död på Astrid Lindgrens barnsjukhus i september 2008. En 57-årig kvinnlig barnläkare, som vårdade det svårt sjuka flickebarnet, står åtalad misstänkt för dråp alternativt dråpförsök.

    Linneas föräldrar kommer i dag att förhöras i Solna tingsrätt.
    ? Det var mycket känslor för dem den första dagen. Och att nu publikt behöva berätta om en så pass svår händelse

    ? ja, det kan ju vem som helst föreställa sig hur jobbigt det känns, säger föräldrarnas advokat Peter Althin. Föräldrarna hoppas bara få veta vad som egentligen hände Linnea. De och jag tycker att för mycket fokus lagts på läkaren.

    Enligt chefsåklagare Peter Claeson har barnläkaren förkortat Linneas liv genom att injicera en ?dödscocktail? av morfin och narkosmedlet tiopental. Läkaren förnekar gärningen. Även hon kommer att förhöras i dag.
    ? Allt kommer att handla om huruvida det går att bevisa om hon gav barnet sprutan eller inte, säger barnläkarens advokat Björn Hurtig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 13:44
    Tre år har det tagit innan vi till sist sitter här i Solna tingsrätt och möjligtvis ska få veta om den 57-åriga barnläkaren har gett en döende baby en dräpande dos narkosmedel i samband med att respiratorn stängdes av.
    Om det hade varit rätt att ge Linnea tiopental i denna mängd hade vi vetat vem som gjorde det redan för tre år sedan.
    Åklagaren påpekar - och det tycker jag är ett viktigt påpekande - att fallet inte handlar om att ge smärtlindring i livets slutskede. Det fanns ingen anledning att ge narkosmedel till Linnea, och det är naturligtvis därför ingen medger att de gett henne det eller någon journal visar att hon fått det.
    I polisförhör har barnläkaren sagt att hon hade tiopental blandat och klart på medicinbordet.
    Rätten får se en lista med ett 20-tal läkemedel som gavs till flickan innan hon dog; tiopental finns inte med.
    Hade det handlat om laglig smärtlindring i livets slutskede hade den ansvariga kunnat säga: Ja, jag tillförde detta i denna mängd för att minska lidandet hos en patient som skulle dö.
    Men den som har gjort detta, och enligt åklagaren är det barnläkaren, vet att det är fel, att åtgärden inte följer vare sig moraliska eller juridiska regler. Det är därför Linneas kropp har extremt hög koncentration av den tiopental som ingen har gett henne.
    Barnläkarens advokat Björn Hurtig menar att proven som tagits är ogiltiga, att vittnesmålen mot läkaren inte går att lita på, att tiopental inte ens behöver vara dödsorsaken.
    Med ryggen mot oss sitter flickans föräldrar; unga, behärskade, sorgsna, ibland viskande till varandra. När åklagaren visar en bild av Linnea på sjuk­huset börjar mamman stillsamt gråta.
    Linneas föräldrar har inte ställt frågan om barnläkaren förgiftade deras baby. De polisanmälde för att de ville veta hur deras dotter blev felbehandlad i ett tidigare skede, varför hon fick hjärnskador och varför hennes tillstånd förvärrades trots läkarnas insatser. Det lär inte den här rättegången ge svar på. Kanske inte heller på frågan om vem som höll i sprutan.
    Men åtalet har riktat ljuset på dödshjälp, och gett oss en intressant studie i hur läkarkåren reagerar när deras etik ifrågasätts.
    Detta är viktigt: Läkares agerande i livets slutskede kan inte stå över all granskning, även om de gärna skulle vilja det. Vi vill veta vem som gav Linnea sprutan.
    Om nu barnläkaren har injicerat medlet i den sjuka, döende babyn - varför?
    Ett skäl kan vara dåligt samvete för att Linnea felbehandlats av sjukhuset. När dödsförloppet blev långt och utdraget ville hon lindra föräldrarnas lidande. Eller för att klockan var tio på kvällen en ledig lördag och hon inte orkade längre.
    Att detta är ett speciellt rätts- ­fall ser vi på att den åtalade barnläkaren får dölja sitt ansikte med en stor svart sjal.
    Det skulle aldrig ha tillåtits om hon hade varit en simpel småtjuv eller knarkare. Jag har sett åtalade mördare som försökt hålla häktesfilten över huvudet och har tvingats ta ned den. Tillåter Solna tingsrätt en åtalad klottrare med rånarluva? Skulle en muslim få bära burka?
    I morgon ska barnläkaren utan ansikte förhöras. Då får det vara slut med särbehandlingen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 13:45
    Föregående text är helt kopierad!!!!
    Alltså INTE MINA ORD....

  • Svar på tråden Barnläkaren dödade Linnea
  • Tygtiiger
    EllanEriksson skrev 2011-10-21 16:19:23 följande:
    Mamma jublade ute i ladugården och dansade en liten glädjedans när hon hörde att läkaren friades.

    Inte bara hon, jag glädjedansade här i köket (vilket roade bebisen)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Scream2
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-21 17:11:49 följande:
    jag tror tyvärr att många svenssons där ute tycker att det var fel att läkaren inte fälldes. Jag tycker att hon BORDE ha lätt för att få respekt med tanke på hur hon fört sig genom hela den här proceduren, hon har hela tiden hållt på det som varit rätt och inte vid något tillfälle ägnat sig åt att smutskasta eller nedvärdera andra part utan har varit oerhört proffsig... men misstanke om skuld finns fortfarande från föräldrarnas sida annars skulle de aldrig ha anmält från början... jag hoppas verkligen att läkaren får en fortsatt bra karriär men tvivlar på det..

    Men enl uppgift där jag läst är det ju inte föräldrarna som anmält läkaren, de anmälde händelsen för de ville veta vad som hände. Sen är det åklagaren som valt att väcka åtal mot läkaren för att man hittade så mkt tiopental i blodet.
    Varför tror du att många Svenssons tycker det är fel att hon inte fälldes? Hur resonerar du då? 
  • mamita64

    Jag är så tacksam över att domen blev som den blev. Som jag beskrivit tidigare så ställde det här fallet till det för oss när mitt barnbarn Max, skulle dö. Läkarna refererade till Linnea och var väldigt rädda för att ge morfin som smärtlindring och ångestdämpande.
    När man sitter med ett döende barn, så som vi gjorde med Max, då vill man att det ska fort under vissa perioder, under andra så vill man att tiden ska stanna. När han kämpade efter luft och höll andan i flera minuter för att sen komma tillbaka, då önskade vi till slut att han skulle få dö. Han kämpade i 25 timmar! De sista 7 var fruktansvärt jobbiga för honom.


  • slemtorsk i din bralla
    Scream2 skrev 2011-10-21 17:17:04 följande:
    Men enl uppgift där jag läst är det ju inte föräldrarna som anmält läkaren, de anmälde händelsen för de ville veta vad som hände. Sen är det åklagaren som valt att väcka åtal mot läkaren för att man hittade så mkt tiopental i blodet.
    Varför tror du att många Svenssons tycker det är fel att hon inte fälldes? Hur resonerar du då? 
    Scream2 skrev 2011-10-21 17:17:04 följande:
    Men enl uppgift där jag läst är det ju inte föräldrarna som anmält läkaren, de anmälde händelsen för de ville veta vad som hände. Sen är det åklagaren som valt att väcka åtal mot läkaren för att man hittade så mkt tiopental i blodet.
    Varför tror du att många Svenssons tycker det är fel att hon inte fälldes? Hur resonerar du då? 
    efter det jag har hört talas.. på gator o torg. på spårvagnen så är hon redan dömd i omgivningens åsikt....det är så jag resonerar.. för min del är hon en hjälte och en mycket kunnig läkare. Har bekanta vars barn blev behandlade av henne och dessa resonerade så sent som i helgen att "det var ju en jäkla tur att hon inte mördade våran dotter".....
  • slemtorsk i din bralla
    mamita64 skrev 2011-10-21 17:19:37 följande:
    Jag är så tacksam över att domen blev som den blev. Som jag beskrivit tidigare så ställde det här fallet till det för oss när mitt barnbarn Max, skulle dö. Läkarna refererade till Linnea och var väldigt rädda för att ge morfin som smärtlindring och ångestdämpande.
    När man sitter med ett döende barn, så som vi gjorde med Max, då vill man att det ska fort under vissa perioder, under andra så vill man att tiden ska stanna. När han kämpade efter luft och höll andan i flera minuter för att sen komma tillbaka, då önskade vi till slut att han skulle få dö. Han kämpade i 25 timmar! De sista 7 var fruktansvärt jobbiga för honom.
    usch vad jobbigt.. men någonstans vill man ju inte att barnet ska lida... det måste vara fruktansvärt att stå där med ett barn eller barnbarn som lider så fruktansvärt och läkarna inte vågar ge smärtlindring...
  • asta66
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-21 17:25:07 följande:
    usch vad jobbigt.. men någonstans vill man ju inte att barnet ska lida... det måste vara fruktansvärt att stå där med ett barn eller barnbarn som lider så fruktansvärt och läkarna inte vågar ge smärtlindring...
    Ja, vem önskar ett barn som är oåterkallerligt döende nån mer smärta, ångest eller oro? Vad spelar det då för roll om döden kommer lite tidigare men utan lidande. Det är bara att tänka på hur man själv skulle vilja ha det.
  • slemtorsk i din bralla
    asta66 skrev 2011-10-21 17:32:59 följande:
    Ja, vem önskar ett barn som är oåterkallerligt döende nån mer smärta, ångest eller oro? Vad spelar det då för roll om döden kommer lite tidigare men utan lidande. Det är bara att tänka på hur man själv skulle vilja ha det.
    ja.. allt annat är ju ego.. liksom att vilja behålla barnet längre trots att det lider i smärtor.. fast det ÄR ju så klart svårt. .man kan ju bara ta en titt på folk som vägrar att avliva sina husdjur trots att de uppenbarligen lider av smärtor...ett barn måste ju vara ännu värre. Jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle tänka eller fungera om det handlade om mitt barn..
  • Fidi

    Fantastiskt att läsa att hon friades! Skönt med något positivt i tidningarna =)

  • mamita64
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-21 17:25:07 följande:
    usch vad jobbigt.. men någonstans vill man ju inte att barnet ska lida... det måste vara fruktansvärt att stå där med ett barn eller barnbarn som lider så fruktansvärt och läkarna inte vågar ge smärtlindring...
    Ja herregud, man ville att han skulle dö, sen ville man inte det. Vi visste ju att det var det som skulle hända, han hade en hjärnblödning som hade förstört hela hjärnan. Men så vill man ju titta lukta på känna på, så att minnet finns kvar där sen.....
    Redan innan vi gick in i det rum som Max skulle dö i så sa läkaren precis just detta: Att man pga det som hänt skulle komma att vara extremt försiktig med att lindra. Max fick morfin, yttepytte duttar. Flera gånger så önskade man att han skulle få en ordentlig dos så det var över. Samtidigt så ville man inte det, för man vill som sagt få så lång tid som möjligt med honom. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle ta så lång tid som det gjorde. Men det var ju ett friskt barn för övrigt, med ett starkt hjärta och en livsvilja utöver det vanliga
    Den 12 / 4 föddes Loppan, mitt andra barnbarn
  • asta66
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-21 17:34:41 följande:
    ja.. allt annat är ju ego.. liksom att vilja behålla barnet längre trots att det lider i smärtor.. fast det ÄR ju så klart svårt. .man kan ju bara ta en titt på folk som vägrar att avliva sina husdjur trots att de uppenbarligen lider av smärtor...ett barn måste ju vara ännu värre. Jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle tänka eller fungera om det handlade om mitt barn..
    Det har ju glömts bort i mediadrevet att föräldrarna har även förlängt sitt eget lidande. Tycker att åklagare borde sett till föräldrarnas bästa. De har sitt helvete ändå.
  • stridaren

    Det luktar kristen fundamentalism lång väg.  Dom där föräldrarna till det döende flickebarnet,och den där advokaten Peter Althin samt den där chefåklagaren Peter Claeson är ju solklara ultrakristna fanatiker.
    Dom är kristdemokrater och sympatiserar med Livets Ord eller Ja till Livet eller liknande stollesekter. Kristen fundamentalism styr Sverige med egna stiftade lagar,och med stulna skattemedel från oss skattebetalare.
    Staten är deffinitivt inte skild från kyrkan än,trots att man kunde gå ur kyrkorna 1950.  2000 så blev det allmänt att går ur kyrkorna,men fortfarande trillskar folk med att fortfarande vara passiva medlemmar i kyrkan. 
    Vi andra ickemedlemmar i kyrkor måste fortfarande betala begravningsavgift via skattesedeln,trots att man har gått ur kyrkan. Man måste också betala skatt till hemtjänst,ålderdomshem,palliativ vård i livets slutskede
    -trots att vi som inte kommer att utnyttja det här tvingas ändå att betala till detta genom skattsedeln. Det läggs statliga skattemedel till uppehälle och underhåll till alla kyrkor,och till kyrklig verksamhet -där vi som inte lägre är tvångsmedlemmar också tvingas betala skatt till. Kristna sekter får statliga bidrag i mångmiljonklassen av den nuvarande regeringen som styrs av kristdemokraterna. (kristen fundamentalism) Detta avskuvärda parti har super kristianistiska värderingar som inte skulle få finnas i regering och riksdag.

    Men med tanke på den "mord"-misstänkta barnläkaren i Stockholm och där i Solna,så är ju saken glasklar.
    Hela samhället i Sverige är uppbyggd på flumetisk kristen värdegrund som går tillbaka till år 0.
    Det är ju "Mord" att forska på en mänsklig cellklump i stamcellsforskningen,eftersom denna mänskliga cellklump kan bli en människa och tillhör Kristi Blod Allsmäktige  -där upp i rymdens såkallade paradis. ( Helvetet ) 

    Men det är en stor händelse att den förfölja och mordmisstänkta läkaren nu äntligen är fri. Jag hoppas att hon får komma tillbaka till Karolinska Sjukhuset och jobba där på barnsjukhuset som hon tidigare har arbetat.

                      Det här är en första seger mot kristianistisk terror som hotar Sverige.  KD skall väck senast 2014!!!

    (Den svenska flaggans kors skall också centreras,så slipper vi det dödsbejakande kristuskorset på flaggan.)

  • Scream2
    "Man måste också betala skatt till hemtjänst,ålderdomshem,palliativ vård i livets slutskede -trots att vi som inte kommer att utnyttja det här tvingas ändå att betala till detta genom skattsedeln. "

    Är bara intresserad av att veta, hur du vet, att du inte kommer behöva nyttja hemtjänst, ålderdomshem och palliativ vård när den dagen är inne?
  • mrsA

    Förstår inte varför man ska tycka till om det är mord, dråp osv. Det ska avgöras av domstol enligt den lagstiftning som finns, inte av icke-juridiskt-kunniga människor som bara går efter sina känslor. För att kunna tycka att det är mord eller dråp måste man veta vad det är enligt lag och vet man inte det ska man inte uttala sig i den frågan. Man kan tycka att det är hemskt att ett barn mist livet och känna med barnets familj men det är en helt annan sak, kan man inte juridik ska man inte ägna sig åt brottsrubricering på eget bevåg. 

    Det är helt solklart att läkaren ska frias. Åklagaren borde inte ha väckt åtal överhuvudtaget då han saknade riktig grund för sitt yrkande. Han frångick även all praxis, både medicinsk och rättslig, som säger att man har rätt att ge smärtlindring till en döende patient även om det kan påskynda en oundviklig död. 

  • stridaren

    Hemtjänst,ålderdomshem och palliativ vård i livets slutskede skall inte finansieras med statliga skattemedel.
    Det skall var privat verksamhet,där dom som accepterar åldrandet och flyttar in på ålderdomshemmet och därefter vill ha palliativ vård för att Självdö skall betala detta själva. Jag vill inte betala till sekt kristna människor som vill Självdö,för att dom tror att dom skall komma upp till HAN DÄR UPPE!

    Däremot så betalar jag gärna skatt till Ruthemtjänst,rehabiliteringshem,aktivt och kurativt botemedel mot det biologiska åldrandet,obotliga sjukdomar,skador,förslitningar,krämpor och klimakteriet mm,samt aktiv dödshjälp när ännu inget botemedel finns.

    Personligen så är jag intresserad av att få botemedel mot åldrandet på medicinsk väg. ( Jag stödjer all sådan typ av forskning )    Sedan så är jag intresserad av att få botemedel mot övriga sjukdomar,skador,förslitningar,krämpor och klimakteriet mm  -oavsett ålder.  Skulle jag inte få detta eller hinna få det,så kommer jag inte att utnyttja kommunal hemtjänst,ålderdomshem eller palliativ slutvård. Är jag inte värd att satsas på kurativt,och att inte forskning och sjukvård samt resurser läggs på botande och kurativa behandlingar mot dödliga hot,så skall jag inte heller hållas vid liv för att självdö.  Jag vill leva här och nu,och jag vill inte dö,och jag vill inte upp till det där såkallade paradiset i rymdhelvetet.

    1) Jag skall ha botemedel åldrandet och sjukdomar medmera. 2) Finns inga resurser idag till detta,så skall regeringen avsätta skattemedel till botande och kurativa behandlingar istället för palliativ slutvård.  3)  Finns det Tyvärr ännu inget botemedel,så skall jag avlivas med insomningsspruta.  4)  Blir jag inte avlivad i detta vidriga tillstånd,så åker jag till Belgien för att få aktiv dödshjälp.där.  5)  Går inte detta heller,så gör jag ett martyrsjälvmord. 
    Jag har en heder där ultrakristen terror inte skall få besegra mig,i vare sig liv,döende eller död.

    Jag är inte skylldig till att flytta på mig,att tvingas till att dö,och att försvinna  -bara för såkallat kommande generationer istället skall ta min plats,och för att det står i en stollig bibel att man skall dö!!!!!!!!
    Jag vill själv bestämma hur länge jag vill leva,och då skall jag också få kurativa och botande behandlingar mot åldrandet  mm  -oavsett min ålder uppåt.  Kristen fundamentalism skall inte styra över mit liv,vare sig direkt eller indirekt.  Och det skall inte staten,kommunen,sjukvården,forskningen,skolorna och samhället heller göra.

    Jag är jag,och jag är inte utbytbar. Jag är här för att leva både nu och i framtiden,inte för att jag skall med indirekt tvång reproducera mig i kristi blod,och sedan åldras och dö.  Snacka om handelsvaror,men det här är värsta sortens maskintillverkning på reproduktiv väg. 

    Regeringen skall skiljas helt från kyrkan och alla dess tokstollerier,samt slänga ut kristdemokraterna ur riksdagen nu.
    -så kommer snart botemedel mot åldrandet och övriga sjukdomar mm också.  Det väntar jag tålmodigt på!

  • stridaren

    Jag är inte det minsta stollig på något sätt!  Jag menar fullt allvar med allt som jag skriver. Jag har en stor styrka för jag vågar att diskutera och engagera mig mot alla kristianistiska och flumetiska värderingar,och samtliga utvecklingsbromsande tabuer som finns överallt i samhället.  Det är 2011 nu!   Det är inte 0,inte heller 1500!!
    Kristdemokraterna skall bort från politken för alltid!!!  KD behövs inte,och dom har inte i politiken förhuvudtaget att göra.

  • asta66
    mamita64 skrev 2011-10-21 17:19:37 följande:
    Jag är så tacksam över att domen blev som den blev. Som jag beskrivit tidigare så ställde det här fallet till det för oss när mitt barnbarn Max, skulle dö. Läkarna refererade till Linnea och var väldigt rädda för att ge morfin som smärtlindring och ångestdämpande.
    När man sitter med ett döende barn, så som vi gjorde med Max, då vill man att det ska fort under vissa perioder, under andra så vill man att tiden ska stanna. När han kämpade efter luft och höll andan i flera minuter för att sen komma tillbaka, då önskade vi till slut att han skulle få dö. Han kämpade i 25 timmar! De sista 7 var fruktansvärt jobbiga för honom.
    Massor med kramar till er som genomlidit något så fruktansvärt som att förlora ett barnbarn. Sköt om er själva och föräldrarna!
  • Svenstenssson12
    Familjeliv borde ta bort den här tråden, Det är förtal att skapa en tråd med en rubrik som skriver att personen i frågan är dömd innan hon är dömd! (speciellt nu efter då hon är frikänd på allt)
  • MLB
    Svenstenssson12 skrev 2014-02-18 09:19:32 följande:
    Familjeliv borde ta bort den här tråden, Det är förtal att skapa en tråd med en rubrik som skriver att personen i frågan är dömd innan hon är dömd! (speciellt nu efter då hon är frikänd på allt)
    Då är det en bättre lösning att anmäla tråden än att bumpa en tråd som ingen skrivit i på 2½ år så att folk garanterat hittar den igen.
Svar på tråden Barnläkaren dödade Linnea