• annacec

    Hur hantera frustration över att far/morföräldrar inte bryr sig?

    Blir så ledsen, besviken och frusterad. Varken mina föräldrar eller barnets farmor kommer och träffar sitt barnbarn dvs min son (6 månader). De är 40-talister och har fullt upp med sitt. De går kurser på universitetet, håller på med sin trädgård, är ute på landet varje helt och fixar och liknande.

    De bryr sig nog om barnbarnet, men de prioriterar inte att träffa oss och det gör mig så frustrerad, arg och besviken. Den enda gången de ringer är om de behöver hjälp (t ex jag ska fixa något på deras dator) eller om det har gått typ 3 veckor. De kommer in med skor i lägenheten, ser allmänt stressade ut och vill gå så fort som möjligt. Det känns som de besöker mig av plikt.

    Jag blev mamma sent, dessutom är jag ensamstående och jag trodde mina föräldrar skulle behöva motas ut ur lägenheten för de har ju insinuerat att de vill ha barnbarn länge. Barnets farmor är inte heller intresserad. Ingen har erbjudit sig ta en promenad med barnvagnen eller något sånt.

    Ser andra mor- & farföräldrar gå omkring med barnvagn eller vara barnvakt och blir avundsjuk.

    Mina föräldrar är 72 år gamla och i hyfsat skick. De är skilda. De bor ca 45 minuter bort med buss & t-bana eller 10 minuter med bil. Båda har bil.

    Jag har tidigare skrivit om egoistiska, självförverkligande 40-talister som bara bryr sig om sig själva. Jag vill tala om för dem att deras lantställen inte kommer och besöker dem på ålderdomshemmet utan det är det jag och barnbarnen som kommer göra. Men jag vill inte göra detta till en konflikt.

    Vad ska jag gör? Jag kan ju inte tvinga dem att umgås med oss? Och berättar jag hur jag känner så kommer det skapa dåligt samvete och en känsla av tvång. Jag tycker bara att de prioriterar så fel. VEM börjar plugga på universitetet vid 73 års ålder och lägga tid på det istället för på sina barnbarn?

  • Svar på tråden Hur hantera frustration över att far/morföräldrar inte bryr sig?
  • Vit Lilja

    Sonens far och morföräldrar är likadana. Dom BRYR sig säkert men det är inte så intressant att träffas. Nu är min son äldre också så att han skulle verkligen tycka det är roligt med en farmor i vardagen. Jag tycker det är skittråkigt men å andra sidan är det ju JAG och mannen som skaffade barn- inte dom. Så visst, klart jag förstår det men det måste ju vara kanonkul med barnbarn? Till saken hör att mannens föräldrar är fortfarande mycket unga (dom är ju inte direkt gamla på min sida heller) och vi skaffade också barn unga. Dom har både tid, ork och pengar men saknar intresse. Vi frågade dom för ett par mån sen om dom skulle vilja ta en eftermiddag i månaden var med att hämta sonen, gå på en promenad och fixa mellis (dvs en gång varannan vecka med dom var) men svaret var flytande och vi väntar fortfarande på svar.

    Har inget tips att ge men jag vill säga att du inte är ensam :)

  • annacec

    Jag är nog bara så förvånad. Skönt att inte vara ensam. Så himla tråkigt bara och man ser ju överallt massor med far- & morföräldrar som älskar vara med barnbarnen och pratar om "livets efterätt" etc.

    När jag tar upp det lite försiktigt (typ om min pappa ringer och säger han behöver hjälp med datorn så svarar jag att "ja, jag förstår att du längtar efter ditt barnbarn") så säger han att "Ja, naturligtvis, det ska bli jättekul". Men det liksom känns inte äkta.

    Vad är det för fel?

  • skånegås

    Våra föräldrar träffar inte heller sina barnbarn ofta. Den som verkligen uppskattar att träffa dem och ALLTID vill träffa dem är MIN mormor 83 år med svårigheter att gå, höra och se.... De andra hör av sig i telefon kanske 1 gång i månaden (utom min mamma periodvis...) När vi ses är det vi som åker dit om inte något av barnen fyller år. Barnvakt får vi fråga om. BArnen är 9, 7, 5 år och en på 6 mån... Tycker också det är lite konstigt då det var en så stor grej för dem att få barnbarn, lät det som... och som de beklagade sig när vi bodde längre bort under ett halvår..

    Min pappa ställer upp som barnvakt om han kan och har lust. Är det viktigt för oss kan han omprioritera sin dag. Min mamma ställer upp som barnvakt helt på sina kriterier och makens föräldrar gör det lite då och då, men aldrig att de erbjuder sig (utom när bebis skulle födas).

    Har också tyckt det varit tråkigt i perioder när man hör och ser andra som tar hand om barnen varje lov, en vecka på sommaren och hämtar på dagis/fritids, men har insett att det bästa är att inse att man får klara sig själv. Nu räknar jag aldrig med att få hjälp eller så och det känns faktiskt bättre. Händer det någon gång får man se det som bonus.

    Så du är inte ensam och det finns MÅNGA fler.

  • Vit Lilja
    skånegås skrev 2011-10-10 14:55:22 följande:
    Våra föräldrar träffar inte heller sina barnbarn ofta. Den som verkligen uppskattar att träffa dem och ALLTID vill träffa dem är MIN mormor 83 år med svårigheter att gå, höra och se.... De andra hör av sig i telefon kanske 1 gång i månaden (utom min mamma periodvis...) När vi ses är det vi som åker dit om inte något av barnen fyller år. Barnvakt får vi fråga om. BArnen är 9, 7, 5 år och en på 6 mån... Tycker också det är lite konstigt då det var en så stor grej för dem att få barnbarn, lät det som... och som de beklagade sig när vi bodde längre bort under ett halvår..

    Min pappa ställer upp som barnvakt om han kan och har lust. Är det viktigt för oss kan han omprioritera sin dag. Min mamma ställer upp som barnvakt helt på sina kriterier och makens föräldrar gör det lite då och då, men aldrig att de erbjuder sig (utom när bebis skulle födas).

    Har också tyckt det varit tråkigt i perioder när man hör och ser andra som tar hand om barnen varje lov, en vecka på sommaren och hämtar på dagis/fritids, men har insett att det bästa är att inse att man får klara sig själv. Nu räknar jag aldrig med att få hjälp eller så och det känns faktiskt bättre. Händer det någon gång får man se det som bonus.

    Så du är inte ensam och det finns MÅNGA fler.
    Min mormor är också galet förtjust i sonen och vill träffa honom hela tiden. Hon älskar honom på riktigt och säger hela tiden att han är som balsam i själen varje g¨ng hon får se honom och att det är den finaste ungen i världshistorien. Hon skickar brev till honom och hemma hos sig har hon en liten "avdelning" med blöjor, barnmat, nappflaska, zinksalva, våtservetter, lite leksaker och gosedjur. När jag påpekar för henne att jag alltid har med mig sånt och att hon inte behöver tänka på det så svarar hon "nonsens, jag tycker det är kul! och sen vet man aldrig vad som händer, tänk om ni måste stanna här av nån anledning, det kanske blir storm!" Tänk bara om generationen under hade tänkt samma sak...
  • annacec

    Men vad intressant!
    Nu tror jag iofs era föräldrar är yngre än mina, men som fenomen är det intressant. Våra föräldrar är så "bortskämda" och har alltid bara behövt bry sig om sig själva. Så ego.

  • annacec

    Jag tror detta är så stort för mig mycket för jag blivit så förvånad att det blivit så här. Var helt säker på motsatsen och har hittills tyckt jag haft bra föräldrar som ställer upp. Nu omvärderas detta.

  • amalie79
    annacec skrev 2011-10-10 14:23:10 följande:
    Blir så ledsen, besviken och frusterad. Varken mina föräldrar eller barnets farmor kommer och träffar sitt barnbarn dvs min son (6 månader). De är 40-talister och har fullt upp med sitt. De går kurser på universitetet, håller på med sin trädgård, är ute på landet varje helt och fixar och liknande.

    De bryr sig nog om barnbarnet, men de prioriterar inte att träffa oss och det gör mig så frustrerad, arg och besviken. Den enda gången de ringer är om de behöver hjälp (t ex jag ska fixa något på deras dator) eller om det har gått typ 3 veckor. De kommer in med skor i lägenheten, ser allmänt stressade ut och vill gå så fort som möjligt. Det känns som de besöker mig av plikt.

    Jag blev mamma sent, dessutom är jag ensamstående och jag trodde mina föräldrar skulle behöva motas ut ur lägenheten för de har ju insinuerat att de vill ha barnbarn länge. Barnets farmor är inte heller intresserad. Ingen har erbjudit sig ta en promenad med barnvagnen eller något sånt.

    Ser andra mor- & farföräldrar gå omkring med barnvagn eller vara barnvakt och blir avundsjuk.

    Mina föräldrar är 72 år gamla och i hyfsat skick. De är skilda. De bor ca 45 minuter bort med buss & t-bana eller 10 minuter med bil. Båda har bil.

    Jag har tidigare skrivit om egoistiska, självförverkligande 40-talister som bara bryr sig om sig själva. Jag vill tala om för dem att deras lantställen inte kommer och besöker dem på ålderdomshemmet utan det är det jag och barnbarnen som kommer göra. Men jag vill inte göra detta till en konflikt.

    Vad ska jag gör? Jag kan ju inte tvinga dem att umgås med oss? Och berättar jag hur jag känner så kommer det skapa dåligt samvete och en känsla av tvång. Jag tycker bara att de prioriterar så fel. VEM börjar plugga på universitetet vid 73 års ålder och lägga tid på det istället för på sina barnbarn?
    Jag tycker tvärtom det är underbart att livet inte slutar vid 65, utan att det finns så mycket äldre människor som gör så mycket saker för SIG SJÄLVA.

    Det finns så många äldre som levt hela sitt liv för någon annan. Jag ser det tex på min mamma, även om hon är något yngre. Hon har aldrig mått så bra som nu, när hon har sitt eget liv, kan göra det hon tycker är roligt och utvecklande och hon har för första gången ekonomi till det! Nu lever hon för sig själv i första hand och jag unnar henne det, det gör jag verkligen! Hon har lagt så mycket av sig själv i oss barn under vår uppväxt.

    Om min mamma är glad så är jag glad! Tycker inte det är hennes jobb att sitta stand by när jag eller mina syskon behöver henne, hon har gjort sitt, nu är det min tur, din tur att slita. När du är 60plus så blir det din tur!
  • flora1

    Jag tycker det är bra att du har så friska och vitala föräldra som vill förkovra sig och som verkar ha ett rikt liv. Var glad för det

  • DJM

    Jisses! Känner igen det där enormt mycket. Blir så himla ledsen för mina barns skull som inte får uppleva en någorlunda bra och kontinuerlig relation med sina mor/farföräldrar. Och, alla är vid liv dessutom. Barnens farmor bor några PORTAR (!) ifrån oss och har träffat vår son (på 9 månader!) högst 2 gånger sedan han föddes. 

    Vi HAR unga föräldrar jag och min sambo. 43 år och lite uppåt. DÄR kan man lugnt säga att dem har "sitt eget liv" - men, borde inte barnbarn vara en del av deras liv? Hur kan dem inte vara engagerade eller intresserade?

    Spelar ingen roll om det inte är DEM som har skaffat barn. DEM har ju trots allt en roll som mormor/morfar lr farmor/farfar.  

    Det verkar som om att dem mest är upptagna med sig själva och inte involverar oss eller våra barn i deras liv.  Jag förstår dock inte hur man inte kan ha inresse. Om jag skulle få barnbarn i framtiden så skulle jag UTAN TVEKAN vilja träffa dem.

Svar på tråden Hur hantera frustration över att far/morföräldrar inte bryr sig?