• erimother

    Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!

    Jag och min man har 3 barn och för 2år sen valde vi att flytta till Tunisien. Min man är halv tuniser. Vi skulle starta eget och han hade pengar som han ärvt från sin far som vi skulle leva på och starta företaget med. När vi väl kom till TUnisien så hände INGENTING, varken företag, eget boende eller jobb. Så, vi bestämde att min man ska flytta till Frankrike och jobba där och jag skulle stanna i Tunisien med barnen. Nu är hans kontrakt slut i Frankrike och ska snart komma tillbaks till Tunisien. Saken är att Tunisien har förändrats massor p g av revolutionen och både han och jag vill inte bo kvar här längre. JAG vill tillbaks till Sverige....vi har vår bostad kvar, våra jobb kvar osv...HAN vill absolut inte tillbaks till Sverige p g av dåliga erfarenheter av Sverige...HAN vill till Dubai. Jag vet inte om jag mentalt är redo på att flytta till ännu ett nytt land och satsa allt IGEN. Dessutom så skulle vi denna gång mista våra jobb i Sverige (om vi väljer att åka till Dubai). MITT förslag till han är att vi flyttar till Sverige, jobbar ett par år och sen tar ett nytt utlandskontrakt via jobbet osv...för var dag som går så får jag ångest och jag börjar fundera på om jag ska flytta till Sverige ensam med alla barnen???
    Jag känner att jag flyttade till Tunisien för hans skull och gav han en STOR chans men han kan inte ens flytta till Sverige för min skull, fast han bott där i 20år. Vad ska jag göra? Finns nån här som bor i Dubai?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 18:04
    MIN MAN GICK MED PÅ ATT FÖLJA MED TILL SVERIGE!!! JAG ÄR ÖVERLYCKLIG!!!! NU SKA VI BARA HUS- OCH BILSHOPPA, SEN ÄR DET BARA ATT NJUTA AV LIVET!!!

  • Svar på tråden Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!
  • erimother
    bebisgalen skrev 2011-10-14 10:10:02 följande:
    Dubai är fantastiskt. Jag var i Abu dhabi ett par månader och skulle lätt flytta om vi skulle bli erbjudna något.
    stämmer det jag skrev om dubai?
  • erimother
    Slats skrev 2011-10-14 10:05:25 följande:
    lägg korten på bordet och fråga honom.
    vi pratar om det nästan varje dag men båda är envisa och har bestämt sig....nu behöver vi hjälp utifrån innan det är försent.
  • erimother
    071001 skrev 2011-10-14 10:16:57 följande:
    Fast min kusin är en arbetande mamma och sonen åker skolbuss. Men jag är inte såpass insatt att jag ska säga emot dig, men jag tror att det beror lite på vad för slags jobb man har där.
    jag har gjort en hel check lista för min man OM han skulle hitta ett jobb, men förhoppningsvis så hittar han inget
  • 071001

    Jag förstår. Jag tror att med ett bra jobb/kontrakt så får man det riktigt bra där, men känner du att inte vill dit, så spelar det ju ingen roll utan ni måste komma överens. 

  • Maxbox

    Eller kanske Franska skolan www.franskaskolan.se/?
    Jag tycker att din tanke om att bo i Sverige i några år för att få lite stabilitet och trygghet låter väldigt klokt. Då kan ni tillsammans fundera på vilket land ni verkligen vill bo i.

  • erimother
    Maxbox skrev 2011-10-14 10:33:29 följande:
    Eller kanske Franska skolan www.franskaskolan.se/?
    Jag tycker att din tanke om att bo i Sverige i några år för att få lite stabilitet och trygghet låter väldigt klokt. Då kan ni tillsammans fundera på vilket land ni verkligen vill bo i.
    Thank you!!!
    Dessutom så jobbar vi båda för Ericsson i Sverige där (förutom att de har en av väldens bästa arbetsvillkor) så har vi möjlighet att åka ut på Long Term Contract till i princip vilket land som helst med alla förmåner!!! Jag fattar inte varför han inte ser de möjligheterna!!!!
  • erimother
    Maxbox skrev 2011-10-14 10:33:29 följande:
    Eller kanske Franska skolan www.franskaskolan.se/?
    Jag tycker att din tanke om att bo i Sverige i några år för att få lite stabilitet och trygghet låter väldigt klokt. Då kan ni tillsammans fundera på vilket land ni verkligen vill bo i.
    Min dotter går i franska skolan idag men det var nog en av de dummaste besluten jag gjort i mitt liv
    JAG kan inte franska och har inte kunnat hjälpa henne i hennes läxor eller förstått hennes meddelanden från lärarna osv...dessutom så är franska system helt vrickat, ingen logik alls....i alla fall för mig.
  • Maxbox
    erimother skrev 2011-10-14 10:50:13 följande:
    Min dotter går i franska skolan idag men det var nog en av de dummaste besluten jag gjort i mitt liv
    JAG kan inte franska och har inte kunnat hjälpa henne i hennes läxor eller förstått hennes meddelanden från lärarna osv...dessutom så är franska system helt vrickat, ingen logik alls....i alla fall för mig.
    Hehehe, ja då blir det lite knasigt med franska. Men vilken möjlighet ni har båda två alltså med jobb tänkte jag! Hmm, tänker på det här med att din man inte har så bra erfarenheter av Sverige. Vad handlar det om? Jag tänker om det är socialt med vänner osv. om ni kan försöka knyta kontakter redan innan ni i så fall flyttar hit? Sen har jag hört att det ofta kan vara lättast för par från olika länder att välja att bo i ett tredje land där ingen kommer ifrån. Mest jämlikt. (Min man och jag kommer också från olika länder). Men prio måste ju vara vart det är bäst för era barn att växa upp. Väga för och nackdelar med olika länder. Sen vet jag inte hur gamla de är, men vad vill de göra?
  • solrosen17

    Mitt råd till dig är att inte flytta till Dubai med 3 barn.
    Jag bodde där i 4 år och min man som är spanjor bodde där i 8 år. Vi bestämde oss för att flytta därifrån när vårt första barn föddes.
    Dubai är bra men sen beror det också på vad man värdersätter här i livet. Det funkade bra för oss att bo där när vi båda jobbade och inte hade något barn. Men insåg vi att det inte skulle vara långvarigt i och med att det inte skulle gå att kombinera arbetslivet  med familjen. Jag hade typ två val, antigen skulle jag låta en nanny ta hand om mitt barn eller så skulle jag vara tvungen att sluta jobba. Dagis fungerar inte som i Sverige, det är dyrt och dessutom så är öppetiderna mest anpassade så att hemma fruarna får några timmar ledigt.
    Min man jobbade HELA tiden och spenderade FÖR MYCKET tid i trafiken, jag hade tur som bodde nära vårt hust men kom också hem sent från jobbet.
    Man är ju där på arbetsvisum så allt kretsar runt arbetet tycker jag så det finns inte direkt någon trygghet. Får ens chef fnatt en dag och bestämmer sig för att avskeda en så kan han göra det utan några problem det finns inga lagar som skyddar en.
    Visst är det härligt med värmen ioch ibland även lyxen och att det finns en otrolig blandning av människor från olika delar av världen så man känner sig inte utanför på något vis. Men jag tycker inte att det är värt det, för mig är familjeliv, stabilitet och trygghet mycket viktigare.
    Om ni bestämmer er för att flytta dit så råder jag dig att göra det med ett expat kontrakt och inte lokalt.  Förhållandena är extremt osäkra med lokala kontrakt, det är inte heller vanligt att man får ersättning för skola och dom väljer också att ta en sämre försäkring. Vård och omsorg är privat och väldigt dyrt så det är viktigt att företaget betalar detta.

    Jag hoppas att jag inte har skrämt dig, det är inte min avsikt.  Jag vill bara ge en verklighetsbild av Dubai och inte bara det lyxiga som man oftast får höra om.

    Lycka till!!! 

  • erimother
    solrosen17 skrev 2011-10-14 22:38:19 följande:

    Mitt råd till dig är att inte flytta till Dubai med 3 barn.
    Jag bodde där i 4 år och min man som är spanjor bodde där i 8 år. Vi bestämde oss för att flytta därifrån när vårt första barn föddes.
    Dubai är bra men sen beror det också på vad man värdersätter här i livet. Det funkade bra för oss att bo där när vi båda jobbade och inte hade något barn. Men insåg vi att det inte skulle vara långvarigt i och med att det inte skulle gå att kombinera arbetslivet  med familjen. Jag hade typ två val, antigen skulle jag låta en nanny ta hand om mitt barn eller så skulle jag vara tvungen att sluta jobba. Dagis fungerar inte som i Sverige, det är dyrt och dessutom så är öppetiderna mest anpassade så att hemma fruarna får några timmar ledigt.
    Min man jobbade HELA tiden och spenderade FÖR MYCKET tid i trafiken, jag hade tur som bodde nära vårt hust men kom också hem sent från jobbet.
    Man är ju där på arbetsvisum så allt kretsar runt arbetet tycker jag så det finns inte direkt någon trygghet. Får ens chef fnatt en dag och bestämmer sig för att avskeda en så kan han göra det utan några problem det finns inga lagar som skyddar en.
    Visst är det härligt med värmen ioch ibland även lyxen och att det finns en otrolig blandning av människor från olika delar av världen så man känner sig inte utanför på något vis. Men jag tycker inte att det är värt det, för mig är familjeliv, stabilitet och trygghet mycket viktigare.
    Om ni bestämmer er för att flytta dit så råder jag dig att göra det med ett expat kontrakt och inte lokalt.  Förhållandena är extremt osäkra med lokala kontrakt, det är inte heller vanligt att man får ersättning för skola och dom väljer också att ta en sämre försäkring. Vård och omsorg är privat och väldigt dyrt så det är viktigt att företaget betalar detta.

    Jag hoppas att jag inte har skrämt dig, det är inte min avsikt.  Jag vill bara ge en verklighetsbild av Dubai och inte bara det lyxiga som man oftast får höra om.

    Lycka till!!! 


    BINGO!!! Det här är precis vad jag behöver få konfirmerat, TACK SÅ MYCKET!!! Som jag skrev tidigare, efter en del undersökning som jag gjort om lokal anställning i Dubai så inser jag alla risker och att det definitivt inte är värt om man jämför med det liv vi kan få i Sverige. När jag frågar min man om hur vi skulle göra om vi fick sparken över dagen så svarar han bar att "då packar vi och letar ett nytt land" så j-vla barnsligt, så där kan man inte leva med familj på inte mindre än 3 barn.

    I natt har jag tänkt och tänkt och kommit fram till att om han inte vill flytta tillbaks till Sverige så gör jag det själv med barnen. Jag hoppas att jag klarar det och sen hoppas jag att han inte är så dum i huvudet att han bråkar om vem som ska ha barnen, i Tunisien är det nämligen pappan som bestämmer när barnen får lämna landet, fast barnen har dubbla medborgarskap....helt f-----n sjukt.....fast det är mamman som har burit dem i 9månader.
  • erimother
    Maxbox skrev 2011-10-14 22:08:32 följande:
    Hehehe, ja då blir det lite knasigt med franska. Men vilken möjlighet ni har båda två alltså med jobb tänkte jag! Hmm, tänker på det här med att din man inte har så bra erfarenheter av Sverige. Vad handlar det om? Jag tänker om det är socialt med vänner osv. om ni kan försöka knyta kontakter redan innan ni i så fall flyttar hit? Sen har jag hört att det ofta kan vara lättast för par från olika länder att välja att bo i ett tredje land där ingen kommer ifrån. Mest jämlikt. (Min man och jag kommer också från olika länder). Men prio måste ju vara vart det är bäst för era barn att växa upp. Väga för och nackdelar med olika länder. Sen vet jag inte hur gamla de är, men vad vill de göra?
    Jag vet inte riktigt vad hans problem är med Sverige??? Jag har försökt fråga ut han men får inget konkret svar.....han säger bara att det sociala livet är tråkigt och då har jag förklarat att vart vi än bor så kommer schemat se likadan ut med 17:00 hämtning, 18:00 middag, 19:00 lägga barnen och sen KANSKE viorkar med en film eller så. helgerna går alltid åt storhandling och lekpalats. Men han verkar inte fatta det. han tror att man kan komma undan med barnflickor, tjänstefolk och chaufförer...det är ingen lösning för mig i längden, jag vill uppfostra mina barn själv, vad är poängen annars? han har bott i Sverige i 20år och har en del vänner som han träffar sällan, han är inte social av sig själv, jag har hela min familj och massa vänner där och är generellt väldigt social, men kill kompis sa till mig att det kan vara att han tror att han kommer att förlora sin manlighet i Sverige....men jag tyckte han var mer av en man i Sverige än i Tunisien....en man för mig är en bra pappa och ansvarsfull person inte en som bara förlitar sig på tjänstefolk osv...vi är från olika länder, jag är inte svensk fast jag bott där hela mitt liv, kanske det som stör han i för sig...utseende mässigt så är det han som är "svensk" med sina blåa ögon och blont hår men i persolighet så är det jag. Mina barn är bara 7, 3 och 1år och väldigt flexibla så länge de får vara med mamma och pappa
  • solrosen17
    erimother skrev 2011-10-15 11:55:05 följande:
    BINGO!!! Det här är precis vad jag behöver få konfirmerat, TACK SÅ MYCKET!!! Som jag skrev tidigare, efter en del undersökning som jag gjort om lokal anställning i Dubai så inser jag alla risker och att det definitivt inte är värt om man jämför med det liv vi kan få i Sverige. När jag frågar min man om hur vi skulle göra om vi fick sparken över dagen så svarar han bar att "då packar vi och letar ett nytt land" så j-vla barnsligt, så där kan man inte leva med familj på inte mindre än 3 barn.

    I natt har jag tänkt och tänkt och kommit fram till att om han inte vill flytta tillbaks till Sverige så gör jag det själv med barnen. Jag hoppas att jag klarar det och sen hoppas jag att han inte är så dum i huvudet att han bråkar om vem som ska ha barnen, i Tunisien är det nämligen pappan som bestämmer när barnen får lämna landet, fast barnen har dubbla medborgarskap....helt f-----n sjukt.....fast det är mamman som har burit dem i 9månader.
    Jag förstår din oro och tycker du gör rätt i att flytta tillbaka till Sverige.  Har man barn så är det inte lika lätta att flytta från ett land till ett annat, det är mycket som står på spel.
  • snowberry

    Kul att det loste sig for dig. 

    Jag bor i Dubai sen nagra ar tillbaka och har fatt mitt forsta barn har. Det ar sant att allt kretsar kring jobbet, som i manga andra lander. Har du inte jobb sa har du inte visum, gratis sjukvard etc. I dubai kan man dock valja att ga till dom statliga sjukhusen som ar mkt billigare och all akutvard ar helt gratis for alla. 

    For min del sa foredrar jag Dubai, en av anledningarna ar att min man tjanar sa bra att jag inte behover jobba. Sa jag kan ta hand om vart barn full time. Kan verkligen inte tanka mig att flytta tillbaka till europa.

Svar på tråden Jag vill flytta hem igen!!! Inte Dubai!!!