• tomten är far till alla barn

    Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?

    Många krig som skapats på grund av Religioner och konflikter mellan religioner. Om människorna på planeten jorden skulle slopa all religion och allt fler skulle bli ateister skulle detta leda till världsfred eller världskrig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 03:34
    Idag spelar religionen en huvudroll i många av världens konflikter.
    svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

  • Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?
  • Gung Ho
    o0Noun0o skrev 2012-05-06 01:28:28 följande:
    Det har jag väl ideligen gjort, genom att påpeka att det är irrelevant huruvida du tror på profetior eller ej: dom är relevanta för diskussionen?

    Därför att du avfärdar profetior om Messias(saw) och Al-Mahdi's ankomst som "he he". Klart det är en faktor. Inte minst shia's spelar på det (och du vet väl att Iran påstår sig vara en shia-muslimskt land?) Jag ifrågasatte därför att det för mig är självklart varför du anser så kallade "religiösa stater" oförutsägbara liksom jag anser dom bra nog mycket mer förutsägbara än västerländska stater. Du har en hel del att lära av religion (framförallt Islam, Kristendom och Judendom) än din utbildning indoktrinerat dig att tro.

    Inom shia-islam finns ingen sådan profetia om att marken ska öppna sig och svälja en armé. dessutom: Hur många sunni känner till profetian om just det?

    Fast om jag uppfattar att någon, i en diskussion om säkerhetspolitik, tar upp att messias/ngn imam skall komma och fixa allt, då blir det nog tyvärr 'hehe'...visst. Tro i all ära, men jag föredrar riktiga händelser.

      Men nu var det ju inte det du menade.
  • Gung Ho
    o0Noun0o skrev 2012-05-06 01:31:00 följande:
    Inte alls. En attack på Iran kommer resultera i upplopp över hela ME, vilket i sin tur kommer resultera i upplopp över hela västvärlden.

    Njae, det återstår att se... Å andra sidan miljontals döda i ett kärvapenkrig, hur är det bättre? Speciellt om det resulterar i samma upplopp i slutändan...
  • o0Noun0o
    Gung Ho skrev 2012-05-06 10:12:50 följande:
    Njae, det återstår att se... Å andra sidan miljontals döda i ett kärvapenkrig, hur är det bättre? Speciellt om det resulterar i samma upplopp i slutändan...
    Ja, det är givetvis så att framtiden får utvisa om det ens blir en attack på Iran, och vad följderna blir. Vi sitter ju inte med varsin spåkula precis, vi spekulerar snarare.

    Varför skulle det bli "miljontals döda i ett kärnvapenkrig"? Om Iran nu hade kärnvapen och släppte en atombomb över Jerusalem vore det slutet för Iranska regimen.
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • Gung Ho
    o0Noun0o skrev 2012-05-06 18:33:55 följande:
    Ja, det är givetvis så att framtiden får utvisa om det ens blir en attack på Iran, och vad följderna blir. Vi sitter ju inte med varsin spåkula precis, vi spekulerar snarare.

    Varför skulle det bli "miljontals döda i ett kärnvapenkrig"? Om Iran nu hade kärnvapen och släppte en atombomb över Jerusalem vore det slutet för Iranska regimen.
    Fortsätter Iran sitt program kommer någon form av attack att utföras. Sen kanske det inte är en flygattack. Det kanske blir 'oförklarliga explosioner' på diverse baser (som redan skett) istället. Problemet med det förfaringssättet är att det är svårt att göra tillräcklig skada för att allvarligt försena programmet.

    Varför miljontals döda? Vet du var kärnvapen kan orsaka? Israel har vapen upp till runt omkring 1 megaton (dvs ca 80 ggr Hiroshimabomben). Teheran har närmare 8 miljoner invånare och en befolkningsdensitet på ca 10.000/km2.

    "On the clear morning of August 6, 1945, the Hiroshima bomb exploded about one-third of a mile above city center. Its approximate yield was 12.5 kt. Some 350,000 people were in Hiroshima at that time.11a Perhaps as many as 70,000 were instantly killed from the immediate effects of blast, heat, and initial radiation. Shortly after, many more were killed by fires. In the following months, many survivors died from radiation sickness, burns, indirect blast injuries, or from a combination of all three and of the general adverse conditions prevailing in Hiroshima at the time (including inadequate medical care, shelter, and food supplies). By year's end, five months after the explosion, some 140,000 people, or two-fifths of all city residents, were dead."   

    Tänk dig en bomb 80 ggr kraftigare samt att Teherans befolkningsdensitet är betydligt större än Hiroshima.  Lite huvudräkning säger att ca 1.000.000 kommer att dö direkt vid en sådan attack.
  • o0Noun0o
    Gung Ho skrev 2012-05-06 22:09:00 följande:
    Fortsätter Iran sitt program kommer någon form av attack att utföras. Sen kanske det inte är en flygattack. Det kanske blir 'oförklarliga explosioner' på diverse baser (som redan skett) istället. Problemet med det förfaringssättet är att det är svårt att göra tillräcklig skada för att allvarligt försena programmet.

    Varför miljontals döda? Vet du var kärnvapen kan orsaka? Israel har vapen upp till runt omkring 1 megaton (dvs ca 80 ggr Hiroshimabomben). Teheran har närmare 8 miljoner invånare och en befolkningsdensitet på ca 10.000/km2.

    "On the clear morning of August 6, 1945, the Hiroshima bomb exploded about one-third of a mile above city center. Its approximate yield was 12.5 kt. Some 350,000 people were in Hiroshima at that time.11a Perhaps as many as 70,000 were instantly killed from the immediate effects of blast, heat, and initial radiation. Shortly after, many more were killed by fires. In the following months, many survivors died from radiation sickness, burns, indirect blast injuries, or from a combination of all three and of the general adverse conditions prevailing in Hiroshima at the time (including inadequate medical care, shelter, and food supplies). By year's end, five months after the explosion, some 140,000 people, or two-fifths of all city residents, were dead."   

    Tänk dig en bomb 80 ggr kraftigare samt att Teherans befolkningsdensitet är betydligt större än Hiroshima.  Lite huvudräkning säger att ca 1.000.000 kommer att dö direkt vid en sådan attack.
    Ok, då är jag med på vad du menade. Du vill ha ett krig mot Iran och avsätta regimen för att förhindra ett krig mot Iran?
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • Gung Ho
    o0Noun0o skrev 2012-05-06 22:28:06 följande:
    Ok, då är jag med på vad du menade. Du vill ha ett krig mot Iran och avsätta regimen för att förhindra ett krig mot Iran?

    Vet inte riktigt om det är rätt metod att avsätta regimen. Tror den avsätter sig själv på lite sikt. Krig tenderar snarare att få folk att sluta upp bakom även den sämsta regim. Komplementär segmentation...

    Däremot anser jag att Israel högst troligen kommer att bomba Irans kärnanläggningar för att förhindra att de kan ta fram en atombomb. Detta med utgångspunkt att de diplomatiska försöken och sanktioner misslyckas.
  • o0Noun0o
    Gung Ho skrev 2012-05-06 23:28:44 följande:
    Vet inte riktigt om det är rätt metod att avsätta regimen. Tror den avsätter sig själv på lite sikt. Krig tenderar snarare att få folk att sluta upp bakom även den sämsta regim. Komplementär segmentation...
    Yes.
    Gung Ho skrev 2012-05-06 23:28:44 följande:
    Däremot anser jag att Israel högst troligen kommer att bomba Irans kärnanläggningar för att förhindra att de kan ta fram en atombomb. Detta med utgångspunkt att de diplomatiska försöken och sanktioner misslyckas.
    Yes, medhåller. Däremot, om du ursäktar, anser jag att du har aningen naiv syn på "de diplomatiska försöken misslyckats". Diplomatiska försök skulle mycket väl kunna lyckas, men inte genom krav ställda av terror-staterna USA/ Israel utan genom förhandlingar med Ryssland, åtminstone en manipulativ sådan (att det ser ut så på ytan).
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • Sven Erik Johansson
    Gung Ho skrev 2012-05-06 22:09:00 följande:
    Fortsätter Iran sitt program kommer någon form av attack att utföras. Sen kanske det inte är en flygattack. Det kanske blir 'oförklarliga explosioner' på diverse baser (som redan skett) istället. Problemet med det förfaringssättet är att det är svårt att göra tillräcklig skada för att allvarligt försena programmet.

    Varför miljontals döda? Vet du var kärnvapen kan orsaka? Israel har vapen upp till runt omkring 1 megaton (dvs ca 80 ggr Hiroshimabomben). Teheran har närmare 8 miljoner invånare och en befolkningsdensitet på ca 10.000/km2.

    "On the clear morning of August 6, 1945, the Hiroshima bomb exploded about one-third of a mile above city center. Its approximate yield was 12.5 kt. Some 350,000 people were in Hiroshima at that time.11a Perhaps as many as 70,000 were instantly killed from the immediate effects of blast, heat, and initial radiation. Shortly after, many more were killed by fires. In the following months, many survivors died from radiation sickness, burns, indirect blast injuries, or from a combination of all three and of the general adverse conditions prevailing in Hiroshima at the time (including inadequate medical care, shelter, and food supplies). By year's end, five months after the explosion, some 140,000 people, or two-fifths of all city residents, were dead."   

    Tänk dig en bomb 80 ggr kraftigare samt att Teherans befolkningsdensitet är betydligt större än Hiroshima.  Lite huvudräkning säger att ca 1.000.000 kommer att dö direkt vid en sådan attack.
    Jag tror inte Israel kommer att rikta någon sådan attack mot Teheran. Stora yt-attacker mot städer förekom under andra världskriget men jag tvivlar på att det kommer att göras i framtiden. Om det kommer en attack från israeliskt håll tror jag det kommer en attack mot särskilda anläggningar.

    Jag är mot den iranska regimen.DÄREMOT är jag varm kärnkraftsanhängare då jag tror kärnkraften är nödvändig för att söka rädda miljön.  Om Irans koldioxidutsläpp med mera kan minskas så kan det förståss ses som ett bidrag till den globala kampen mot ökad växthuseffekt så på det sättet kan jag se något positivt med iransk kärnkraft. Å andra sidan ser jag Ahmadinejad som nära nog en galning och kärnvapen i händerna på honom skulle kunna vara farligt.
  • Gung Ho
    Sven Erik Johansson skrev 2012-05-08 13:36:01 följande:
    Jag tror inte Israel kommer att rikta någon sådan attack mot Teheran. Stora yt-attacker mot städer förekom under andra världskriget men jag tvivlar på att det kommer att göras i framtiden. Om det kommer en attack från israeliskt håll tror jag det kommer en attack mot särskilda anläggningar.

    Jag är mot den iranska regimen.DÄREMOT är jag varm kärnkraftsanhängare då jag tror kärnkraften är nödvändig för att söka rädda miljön.  Om Irans koldioxidutsläpp med mera kan minskas så kan det förståss ses som ett bidrag till den globala kampen mot ökad växthuseffekt så på det sättet kan jag se något positivt med iransk kärnkraft. Å andra sidan ser jag Ahmadinejad som nära nog en galning och kärnvapen i händerna på honom skulle kunna vara farligt.

    Hmm, du svara lite vid sidan av det jag skriver om...Flört

    Vi pratar om en utväxling av kärnvapen. Om Iran (som har störst skäl att attackera först) anfaller Israel med kärnvapen tror jag knappast Israel nöjer sig med att träffa 'särskilda anläggningar).

    Om man läser närmare i ämnet så framkommer det att Irans kärnkraftprogram är groteskt överdimsionerat på vissa specifika områden som är just de som har med kärnvapenframställning att göra (tex höganrikning av uran). Man forskar/experimenterar även med utlösningsmekanismer för kärnvapen, vilka inte används i 'vanliga' bomber. Hade dessa faktum inte existerat hade man nog nöjt sig med att följa programmet med inspektioner (som man inte heller tillåter förutom starkt begränsat).

    Då skall du komma ihåg att Ahmadinejad ändå är politiker och troligen realist. Det är övernaturliga motiv och kärnvapen i kombination man skall vara rädd för.    
  • Gung Ho
    o0Noun0o skrev 2012-05-07 07:39:17 följande:
    Yes.

    Yes, medhåller. Däremot, om du ursäktar, anser jag att du har aningen naiv syn på "de diplomatiska försöken misslyckats". Diplomatiska försök skulle mycket väl kunna lyckas, men inte genom krav ställda av terror-staterna USA/ Israel utan genom förhandlingar med Ryssland, åtminstone en manipulativ sådan (att det ser ut så på ytan).

    Hmm, om USA är en terror stat, vad gär Ryssland bättre?
  • Johnnyorange

    Att slopa all religion skulle absolut inte innebära världsfred. Konflikter uppstår alltid när det finns motsättningar. Det finns ju huliganer som slåss för att man hejar på olika fotbollslag, så låt oss förbjuda fotboll. Sen har ju länder alltid krigat om olika landområden så låt oss förbjuda länder med. Politik kommer inte på fråga, det leder ju också till krig. Sen kan vi förbjuda alkohol när vi ändå håller på, om folk slutade dricka skulle brottsstatistiken sjunka rejält.

  • Pentra
    Johnnyorange skrev 2018-07-21 03:16:55 följande:
    Att slopa all religion skulle absolut inte innebära världsfred. Konflikter uppstår alltid när det finns motsättningar. Det finns ju huliganer som slåss för att man hejar på olika fotbollslag, så låt oss förbjuda fotboll. Sen har ju länder alltid krigat om olika landområden så låt oss förbjuda länder med. Politik kommer inte på fråga, det leder ju också till krig. Sen kan vi förbjuda alkohol när vi ändå håller på, om folk slutade dricka skulle brottsstatistiken sjunka rejält.

    Grattis till dagens trådlyft. :-/ Men, precis! Förbjud alltihop bara!
  • theTOBALEKHI
    Johnnyorange skrev 2018-07-21 03:16:55 följande:

    Att slopa all religion skulle absolut inte innebära världsfred. Konflikter uppstår alltid när det finns motsättningar. Det finns ju huliganer som slåss för att man hejar på olika fotbollslag, så låt oss förbjuda fotboll. Sen har ju länder alltid krigat om olika landområden så låt oss förbjuda länder med. Politik kommer inte på fråga, det leder ju också till krig. Sen kan vi förbjuda alkohol när vi ändå håller på, om folk slutade dricka skulle brottsstatistiken sjunka rejält.


    Vi ska inte glömma att även omfattande förbud skapar konflikter, kanske vi också måste förbjuda förbud? ;)

    Nu har jag inte läst tråden, så jag vet inte om TS syftade på att förbjuda religion eller om tanken var att fundera över hur ett naturligt religionsfritt samhälle eller värld skulle te sig gällande konflikter. Hur som helst är frågeställningen rätt infantil och står för ett svartvitt tänkesätt kring religion, utan förankring i vad begreppet religion egentligen innebär.

    Men som svar på frågan: nej, att alla på jorden blir ateister kommer inte leda till världsfred.
Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?